hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbff3b43020000009008000001000300
منطق لیزینگ
ملانی سلیگمان
ترجمه : سیدرسول روناسی
Ronasi@Saipacrop.com
امروزه به لطف مزایای سیستم لیزینگ، گرایش چشمگیری به آن ایجاد شده است.
موضوع بسیار ساده است؛ تصور کنید خودروی شما میتواند به یک ابزار تجاری و سرمایه برای کار شما تبدیل شود و به یاد داشته باشید برای لذت بردن از آن، حتماً نیاز نیست مالک آن باشید.
مهمترین مزیتی که خودروهای لیزینگ دارند، این است که سرمایه به جای آن که برای خرید خودرو صرف شود، میتواند با بهرهوری بیشتر برای بسط و گسترش امور تجاری مورد استفاده قرار گیرد. اگر شرکت شما تمامی خودروهای موردنیازش را به تازگی خریداری کرده و اکنون برای تامین تجهیزات و ماشینآلات خود به تزریق سرمایه نیاز دارد، بهترین گزینه این است که تمامی ناوگان موتوری و نقلیه خود را به یک موسسه لیزینگ بفروشند و با یک قرارداد، دوباره آنها را به اجاره خود درآورید. با این کار شما دیگر از پرداخت مستقیم مالیات و عوارض هم خلاص شدهاید و از امور دفتری و مسائل دست و پاگیر و وقتگیر تنظیم قراردادهای تعمیرات و نگهداری و حتی فروش وسایل نقلیه خود نیز آسوده میشوید.
طی چند سال اخیر تامین خودرو از طریق لیزینگ در نیوزیلند رشد قابل ملاحظهای داشته است. گرانت ادواردز از بخش امور مالی نیسان در این زمینه معتقد است: وقتی بدانیم سرمایهای که برای خرید خودرو صرف میکنیم، نه تنها درآمدزا نخواهد بود بلکه باتوجه به استهلاک خودرو، روز به روز از ارزش آن نیز کاسته میشود و به یک دارایی مستهلک تبدیل میشود، بسیار شگفت زده خواهیم شد.
قبل از تصمیمگیری در مورد این که آیا لیزینگ گزینهای مناسب برای یک شرکت است یا خیر، باید ابتدا تکلیف خود را با خود عبارت لیزینگ روشن کنیم زیرا در این مبحث ما با سه گونه متفاوت عملیات لیزینگ روبه رو هستیم: الف) لیزینگ با ارائه کامل تمامی سرویسها اعم از نگهداری و تعمیرات ب) لیزینگ بدون ارائه سرویسها، که این مدل میتواند ریسک مضاعفی را در پایان قرارداد برای مشتری داشته باشد. ج) لیزینگ سرمایهگذاری یا فاینانس که با عنوان «اجاره به اختیار تملیک» نیز شناخته میشود.
نوع سوم بدین معناست که قرارداد از ابتدا به گونهای تنظیم میشود که در پایان دوره، خودرو با خودروهای مورد قرارداد به تملک مشتری درمیآید.
قراردادهای لیزینگ معمولاً سه ساله تنظیم میشوند. این بهترین گزینه پیش روی مشتریان برای پایین آوردن نرخ پرداختهاست. البته این قرارداد میتواند 12 و یا 24 ماهه و ـ همان طور که ذکر شد ـ حداکثر 48 ماهه باشد. با افزایش روزافزون تقاضا برای تهیه خودرو به صورت لیزینگ، بازار این رویکرد نیز به شدت رقابتی شده است. اغلب شرکتهای لیزینگ با ارائه خدمات منحصر به فرد در پی جذب مشتریان شخصی هستند. یکی از مهمترین نوآوریهای شرکت لیزینگ لیزپلان (Leas Plan) در نیوزیلند، حساب و کتاب باز با مشتریان است. مدیرعامل شرکت یادشده در این زمینه میگوید: «به این ترتیب مشتریان ما میتوانند از پس اندازی که از ناوگان نقلیه آنها در نتیجه همکاری با شرکت لیزپلان به دست میآید و در پایان هر ماه حساب و کتاب میشود، بهرهمند شوند؛ به طوری که ما در پایان هر ماه کلیه هزینهها را محاسبه کرده و براساس مسافت طی شده برحسب کیلومتر، میزان بدهکار بستانکار را مشخص میکنیم. اگر در محاسبات انجام گرفته نسبت به بودجه پرداختی مشتری مبالغی باقیمانده باشد، عیناً به مشتری برگردانده میشود و اگر ضرری هم متوجه شرکت شود، این زیان را خود شرکت برعهده خواهد گرفت.
بدون شک این همه مزیتهای شرکتهای لیزینگ، قیمتهای گزافی نیز خواهد داشت، اما همان طور که ادواردز خاطر نشان میکند: هزینه لیزینگ به هیچ وجه بیشتر از خرید خودرو نیست و مطمئناً این موضوع برای افراد و ارگانها بسیار آسانتر از تعمیرات و مشکلات جانبی خرید خودروست که به طور مستقیم باید توسط خود آنها انجام پذیرد. وی همچنین معتقد است: با توجه به این که ما در طول ماه بین 600 تا 2000 دستگاه خودرو خریداری میکنیم، بیشک تخفیفهای قابل توجهی به ما تعلق میگیرد که میتوانیم آنها را به طور مستقیم به مشتریان خود انتقال دهیم. یک مزیت پنهان لیزینگ نیز به همان نقطه آغازین مربوط میشود. خودرو را میتوان با قیمتی بسیار پایینتر از آنچه مردم به دست میآورند، خریداری کرد. در حقیقت ما به دلیل قدرت خرید بالا میتوانیم تاثیرات شایانی را در قیمت پرداختی خود به ازای هر خودرو بر جای بگذاریم.
حال آیا هیچ گاه این توجیه مالی وجود خواهد داشت که فرد یا شرکت از مزایای پیشگفته چشمپوشی و وسیله نقلیه و یا ناوگان نقلیه مورد نیاز خود را رأساً خریداری کند؟ ویلمر، مدیرعامل شرکت لیزپلان در پاسخ به این پرسش میگوید: این موضوع به نیازهای فردی بستگی دارد اما اگر یک شرکت شناخت داخلی کافی از هزینه بودجهای خود نداشته باشد و به بازگشت سرمایه خود توجه نکند ـ که البته یافتن چنین شرکتی بسیار بعید به نظر میرسد ـ آن گاه میتوان شرکتهایی را یافت که رغبت چندانی به لیزینگ نشان ندهند و آن را به عنوان یک راهکار یا ابزار مالی به کار نبرند.
موضوع مالیاتها و عوارض جانبی مرتبط نیز از دیگر مواردی است که باید به آن اشاره کرد. افزایش و نوسانات مالیاتهایی که به خودرو تعلق میگیرد، از طریق لیزینگ دیگر متوجه مشتری نمیشود و یا حداقل درصد آن بسیار تنزل مییابد؛ ضمن این که مالیاتها و عوارض یادشده همیشه براساس قیمت پایه خودرو و با فرض یک خودروی نو بسته میشود و قانون در این زمینه به استهلاک و کاهش ارزشی خودروها و در نتیجه ارزش سرمایهای آن به مرور زمان هیچ توجهی نمیکند.
ویلمر همچنین یادآور میشود طی چند سال گذشته گرایش عمومی به مقوله لیزینگ با توجه به صرفه فوقالعاده اقتصادی، تخفیفهای قابل توجه و حفظ نقدینگی بیشتر برای انجام امور تجاری، افزایش چشمگیری داشته است. با توجه به این که مشتریان از هزینههای واقعی توام با خرید خودرو کاملاً آگاهند، بیشترین تمرکز آنها در قراردادهای لیزینگ بر روی نوع فراگیر آن یعنی با ارائه تمامی سرویسها و خدمات بوده است. یکی از دلایل آشکار کارمندان برای عدم استقبال از خرید خودرو آن است که متوجه شدهاند این شیوه به هیچ وجه قادر به رقابت با مزایا و صرفه اقتصادی خدمات شرکتهای بزرگ لیزینگ نیست.
تغییرات پیوسته مالیاتها، حسابداران شرکتها را ترغیب میکند تا تصمیمی هوشمندانه و مناسب برای افزایش نقدینگی کارکنان (افزایش درآمد ناخالص به منظور خرید خودرو) و یا تامین خودرو برای آنها بگیرند. حال اختلاف نظر در این است که آیا هزینههای خودرو متوجه فرد خواهد بود یا شرکت؟
به نظر عادلانه میرسد اگر اذعان کنیم افزایش درآمد ناخالص حقوق کارمندان به منظور خرید خودرو، در مجموع به زیان مجموعه مدیریتی شرکت متبوع تمام میشود. شرکتهای لیزینگ تنها ارائه دهنده یک پکیج مالی صرف نیستند؛ آنها تمامی موضوعات جانبی مرتبط و البته پردردسر آن را نیز پوشش میدهند؛ مواردی همچون تشریفات ثبتی و دفتری، نگهداری و تعمیرات، حتی تعویض دورهای لاستیکها و رسیدگی به آنها، ارائه کارتهای سوخت و در اختیار گذاشتن خودروی جایگزین در صورت بروز هرگونه مشکلی برای خودروی تحت قرارداد.
امروزه لیزینگ هم مانند متدهایی همچون «خرید استیجاری» با اقبال عمومی روبه رو شده است. اگرچه بعضی بر این باورند که به رغم آن که با تسویه حساب در انتهای دوره قرارداد ـ اگر از ابتدا در قرارداد قید شده باشد ـ مالکیت خودرو میتواند به مشتری منتقل شود اما در مجموع در پایان دوره لیزینگ دارایی و مایملکی برای مشتری باقی نمیماند. دین اسمیت ـ مدیر شرکت ولوو ـ با اشاره به این که کارکنان وی به خرید استیجاری تمایل بیشتری دارند، میافزاید: در قراردادهای لیزینگ هیچ دارایی و ارزشی در پایان قرارداد برای مشتری باقی نمیماند؛ در حالی که خرید استیجاری یا حتی لیزینگ فاینانس (اجاره به شرط تملیک) به گونهای است که مشتری در تمام طول دوره قرارداد عملاً مالک آن دارایی محسوب میشود.
خرید خودرو براساس قرارداد خرید استیجاری به این معناست که پرداختها به صورت معوقه یعنی پس از خرید و یا از هنگام خرید خودرو صورت میگیرد. بعد از پرداخت اولین قسط در پایان ماه، خودرو به مالکیت شما درمیآید. این یک مزیت و بهتر است بگوییم منفعت آشکار است زیرا در حقیقت مالک اصلی و قطعی خودرو، مشتری است.
حال این رویه را با لیزینگ فاینانس مقایسه کنید که شما پیشاپیش و معمولاً در دورهای سه ماهه باید اقساط خود را بپردازید و سپس در پایان دوره لیزینگ هم اگر تمایل به نگهداری وسیله نقلیه داشته باشید، باید 40 درصد ارزش آن را یکجا بپردازید. در حال حاضر اغلب افراد ترجیح میدهند خودرو را خریداری کنند زیرا ارزش بیشتری برای پول پرداختی آنها به همراه خواهد داشت.
اسمیت در این زمینه پیشنهاد میکند: اگر درصدد کسب دارایی به عنوان یک سرمایهگذاری و نه به منظور دریافت یک پکیج حقوقی هستید، راهکارهای بهتری نیز برای تنظیم قرارداد خرید استیجاری و یا لیزینگ فاینانس وجود دارد.
در پایان میتوان با جمعبندی مطالب به این نتیجه رسید که لیزینگ برای همه افراد گزینهای مناسب به حساب نمیآید اما اگر درصدد انجام آن هستید، بهتر است مطمئن شوید حسابدار یا شرکت شما با قوانین جاری حسابداری کاملاً آشنا بوده و به زیر و بم آن واقف است. قبل از امضای قرارداد لیزینگ، تمامی ساختارهای پیچیده آن را به دقت بررسی و ارزیابی کنید، از جمله مواردی همچون اختیار تجدید و یا ابطال اجاره، میزان اجاره بها و همچنین ارزش مازاد تضمین شده.
یکی از موارد مهم و کلیدی که شرکتها باید آن را به دقت مدنظر قرار دهند، این است که پیش از تنظیم قرارداد تمامی هزینههای ثابت و متغیر را برای چند سال آینده به دقت ارزیابی کنند.
منبع
NewZealand Management| vol. 47| Iss.5.