hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbffdf4302000000b307000001000400
پلتفرم مشترک؛ اقتصادیترین برنامه کاهش قیمت خودرو در ایران
مزیتهای اقتصادی
قرارداد ال 90
محسن شمشیری
Shamshiry@yahoo.com
اشاره
با افزایش
تولید خودرو در ایران و برنامه تولید یک میلیون دستگاه در سال 83 و بیش از یک
میلیون دستگاه در سالهای آینده و همچنین حضور خودروسازان خارجی در بازار ایران،
ضرورت ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت، کاهش مصرف سوخت و کاهش قیمت خودرو
متناسب با درآمد سرانه ایرانیان و عرضه خودرویی برای خانوارها و طبقه متوسط مطرح
شده است. از آنجا که زنجیره ارزشی تولید خودرو در ایران هنوز کامل نشده است و در
طراحی پلتفرم، تیراژ تولید نیز باید متناسب با هزینههای طراحی، ساخت و
سرمایهگذاری اولیه باشد؛ مسؤولان خودروسازی ایران راهکارهای گوناگونی را برای
کاهش هزینههای تولید، انتقال دانش فنی و تکنولوژی ساخت، ایجاد اشتغال و استفاده
از توان قطعهسازی ایرانی و از همه مهمتر عرضه خودرویی باکیفیت و در حد قیمت پیکان
و با خدمات پس از فروش گسترده پیگیری کردهاند تا در کنار تحقق موارد فوق، ایران
به پایگاه ساخت منطقهای خودرو تبدیل شود.
به این
منظور مذاکراتی با خودروسازان معتبر و شناخته شده اروپایی صورت گرفت و سرانجام با
درنظر گرفتن ملاحظات سیاسی، فنی و اقتصادی، با شرکت رنو به توافق رسیدیم. بر این
اساس با استفاده از پلتفرم مشترک ال 90، علاوه بر انتقال تکنولوژی، استفاده از
توان قطعهسازان ایرانی و عرضه خودرو به قیمت زیر 7000 یورو، زمینه ساخت داخل کردن
بیش از 50 درصد قطعات و صادرات خودرو و قطعه با کشورهای مختلف و قرارگرفتن در
زنجیره تامین و توزیع جهانی نیز فراهم میشود.
در ادامه
ضمن بررسی طراحی و تولید خودرو با پلتفرم مشترک، مزیتهای اقتصادی قرارداد ال90 و
تولید محصولات مشترک ایران و رنو مورد ارزیابی و تحلیل قرار میگیرد.
2 میلیارد دلار هزینه
در برند و
نشان تجاری داخلی مانند «سمند» به دلیل محدودیتهای موجود، اهمیت زمان و از دست
ندادن فرصت در بازار، گران تمام شدن تولید و غیره، پروژه در کوتاهمدت عملاً امکان
رقابت با دیگران را ندارد. در تولید قطعات نیز با مشکل مواجهایم و کیفیت قطعات
سازندگان ما چندان مطلوب نیست و از همه مهمتر این که دانش طراحی پلتفرم را نداریم.
برای حضور
در فضای رقابتی به برندهای گوناگون احتیاج داریم. اگر حداقل 8 مدل مدنظر داشته
باشیم، به 4 پلتفرم نیاز است و هزینه طراحی هر پلتفرم 300 میلیون یورو خواهد بود
که با احتساب 200 میلیون یورو بابت سایر هزینهها، در مجموع 8 مدل با برند ایرانی
به 2 میلیارد دلار نیاز دارد.
تولید فول CKD
اگر به سمت
تولید فول CKD حرکت کنیم، به دلیل تعرفههای گمرکی، تولید
خودرو برای قشر کم درآمد و متوسط غیرممکن میشود؛ اشتغالزایی حاصل از تولید قطعه
نیز در ایران از بین میرود و درآمد سرانه نیز کاهش مییابد.
طراحی پلتفرم با همکاری مشترک کشورهای منطقه
یکی از
راهکارهای کاهش هزینه طراحی پلتفرم، همکاری با کشورهایی مانند هند و مالزی است تا
هر کشور بر روی پلتفرم مشترک، نام تجاری خود را بگذارد و در بازارهای داخلی آن را
به فروش برساند و برای بازارهای دیگر، نام تجاری مشترک ایران، هند و مالزی مورد
استفاده قرار گیرد.
این روش به
دلیل تیراژ بالا میتواند هزینه طراحی را سرشکن کند. در کوتاه مدت نیز میتوان بر
روی پلتفرم «رنو» خودرویی با نام تجاری ایرانی تولید کرد و دانش ساخت پلتفرم را
یادگرفت و از کشورهای دیگر در بازار عقب نماند.
مذاکره با خودروسازان غیرفرانسوی
همان گونه
که گفته شد، هدف اصلی خودروسازان ایرانی در دستیابی به پلتفرم، تولید خودرویی در
حد و اندازه پیکان و با همان حدود قیمت بود؛ ضمن آن که مصرف سوخت و آلایندگی پایین
(در حد استانداردهای اروپایی) و همچنین انتقال دانش فنی را نیز مدنظر داشتند.
شرکت
هیوندایی مدلی را معرفی کرد که ویژگیهای فوق را داشت اما به هیچ وجه حاضر به
انتقال دانش فنی و ساخت داخل شدن قطعات نبود و به سرمایهگذاری در ایران تمایل
نداشت.
در مذاکره
با شرکت فیات، دغدغه ایران این بود که جنرال موتورز و فیات تضمین کنند و فیات به
سرنوشت «دوو» دچار نخواهد شد اما فیات حاضر به دادن تضمین نشد و تنها تولید تحت
لیسانس فیات را در ایران مطرح کرد.
بخشی از
سهام شرکتهای خودروسازی آلمانی، ژاپنی و ایتالیایی متعلق به امریکاییهاست و یا
این خودروسازان در بازار امریکا سهم وسیعی دارند و به همین دلیل حاضر به کار کردن
با خودروسازان ایرانی نیستند.
از این رو
پیشنهاد خوب رنو ـ نیسان و تطابق چشمگیر آن با نیازها و خواستههای طرف ایرانی سبب
شد که طرح پلتفرم مشترک از فرانسه سردرآورد. رنو به این نتیجه رسیده بود که برای
نفوذ به بازارهای جدید از جمله اروپای شرقی، آسیا و افریقا باید خودرویی ارزان و
دارای کلیه استانداردهای عملکردی، آلایندگی و ایمنی اروپا عرضه کند.
از مزایای
این طرح برای ایرانیان، دستیابی خودروسازان ایرانی به یک پلتفرم است و آنان
میتوانند مطابق قرارداد، در آینده با برند ایرانی خودرو تولید کنند. همچنین
مشارکت با مراکز تحقیقاتی و خودروسازی کشورهای پیشرفته مثل فرانسه، دستیابی به
دانش طراحی پلتفرم را تحقق میبخشد.
پلتفرم مشترک ال 90 اقتصادیتر است
پروژه
مجموعه خودروهای ال90 که از آن به عنوان بزرگترین قرارداد در صنعت خودروی ایران
یاد میشود باید فارغ از جنجالهای ایجاد شده و در فضایی تخصصی و شفاف مطرح شود تا
دیدگاههای مختلف به غنای مباحث صنعت خودرو کمک کند و و منافع ملی را در برداشته
باشد.
علیمرادلو
مدیرعامل سابق شرکت توسعه صنایع خودرو میگوید: حلقههای ارزشی تولید خودرو در
ایران هنوز کامل نشده است و ما توانایی تولید پلتفرم را نداریم. ما نمیتوانیم
موتور و قطعات پلتفرم را طراحی کنیم زیرا این کار به هزینه بسیار بالایی نیاز
دارد.
فرض کنیم
تولید به روش 100 درصد CKD مدنظر قرار
گیرد؛ به این ترتیب چگونه میخواهیم به اجرای پروژهای مانند سمند در فضای رقابتی
ادامه دهیم؟
در حال
حاضر شرکت کیش خودرو، موتور را از کشورهای دیگر وارد کرده و با طراحی و بدنه خودش،
محصول نهایی را به بازار عرضه میکند ولی اگر در بازاری حضور یافتیم که خودروساز
فروشنده پلتفرم یا موتور نیز حضور داشت، به دلیل خطر بازار، به ما موتور یا پلتفرم
نمیدهند بنابراین نمیتوان تنها به طراحی بدنه و واردات موتور اکتفا کرد بلکه
باید در قرارداد مشترک با شرکت خارجی به پلتفرم مشترک فکر کنیم تا هزینه طراحی،
تولید، خدمات پس از فروش و صادرات خودرو و قرارگرفتن در زنجیره تامین خودروساز
خارجی، به مزیت اقتصادی و کاهش هزینه تولید برای ما تبدیل شود و خودروسازان باید
تضمین شده و با توجه به منافع بلندمدت حرکت کنند.
در پروژه
طراحی و تولید سمند ابتدا نیوپیکان مورد توجه بود اما در ادامه طراحی، هزینهها آن
قدر بالا رفت و قیمت خودرو را افزایش داد که دیگر نمیتوانست پیکان جدید باشد و
قیمت پایین معنا نداشت بنابراین پروژه به X7 تغییر یافت و بعد سمند شد.
بنابراین
در طراحی و تولید با پلتفرم مشترک باید به هزینهها و اقتصادی بودن تولید بسیار
توجه شود. در ال 90 هزینهها و طراحی و همکاری مشترک ایران و رنو به گونهای است
که قیمت پایه 5000 یورو و قیمتی که از سوی مسؤولان خودروسازی ایران در مراسم
افتتاح رنوپارس اعلام شد یعنی 6700 یورو ـ به دلیل تغییرات آن از جمله به کارگیری
موتور K4M ـ تحقق مییابد اما اگر قرار باشد همه مراحل
طراحی را ما انجام دهیم، آن وقت خودرویی مانند سمند با قیمت تمام شده بالای 10
میلیون تومان قابل عرضه خواهد بود.
در ادامه
طراحی نیوپیکان و تولد سمند، قرار شد از پلتفرم 206 استفاده و با طراحی بدنه بر روی
آن خودرویی با نام تجاری ایرانی برای جایگزینی پیکان تولید شود اما ال90 رقیب
نیوپیکان شد و به دلیل قیمت بالای خودرو در پروژه نیوپیکان، این طرح به نتیجه
نرسید چون نیوپیکان بیش از 9 میلیون تومان هزینه داشت.
هم اکنون
تنها 30 درصد 206 داخلی سازی شده و تقریباً تمام پلتفرم این خودرو وارداتی است و
حتی اگر پلتفرم 206 با 3000 یورو وارد شود، برای واردات آن باید 60 درصد عوارض
بپردازیم پس قیمت پلتفرم بالای 7/4 میلیون تومان میشود.
14 درصد
هزینه حمل و بستهبندی به اضافه هزینه رنگ و مونتاژ و 6 درصد عوارض و مالیات را نیز
باید به آن افزود که با احتساب هزینه طراحی بدنه، هزینههای سربار و بالاسری و
غیره، قیمت قطعاً بالای 9 میلیون تومان خواهد شد. به هر حال 60 درصد خودرو پلتفرم
است و 40 درصد بقیه نیز هزینههایی دارد که قیمت زیر 9 میلیون تومان را برای این
خودرو غیرممکن میکند.
اما در
ال90، طراحی لوگان را رنو انجام داده و با سرمایهگذاری این شرکت صورت گرفته است و
در کنار رعایت استانداردهای اروپایی، قیمت خودرو نیز بسیار ارزان است و مهمتر از
همه آن که 60 درصد ال90 از ابتدا در ایران «ساخت داخل» میشود وهزینه واردات و
عوارض و مالیات را کاهش میدهد.
تیراژ 300
هزار دستگاهی ال90، تولید قطعات را مقرون به صرفه میکند و قیمت خودرو با مدیریت
جدید رنو و افزایش بازده بخشهای تولیدی به حدود 6500 یورو میرسد. حال باید پرسید
ما در این بازار رقابتی چگونه قادر به تولید خودرو با طراحی خودمان خواهیم بود؟
اگر بتوانیم قیمت خودرو را به سطح جهانی برسانیم، کیفیت را افزایش دهیم، از دانش
ساخت قطعات برخوردار باشیم، تنوع تولید ایجاد کنیم، بازار صادراتی به وجود آوریم و
خدمات پس از فروش، بهینهسازی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی و غیره را نیز مورد توجه
قرار دهیم، تازه به پروژه ال90 رسیدهایم.
اما آیا در
عرصه رقابت فشرده کنونی و با کاهش شدید هزینههای تولید، قادر به اجرای چنین
پروژهای با طراحی و ساخت داخل خواهیم بود؛ به گونهای که هزینهها و قیمت پایین
باشد؟ آیا ما در محیط بسته میخواهیم کار کنیم یا در محیط باز؟
اگر
میخواهیم واردات خودرو انجام نشود و مرزها را ببندیم، موضوع به گونهای است و اگر
میخواهیم در یک محیط رقابتی و تعاملی با جهان کار کنیم، به گونهای دیگر.
تولید اقتصادی
خودروسازان
ایرانی به منظور اقتصادی کردن تولید و عرضه مدلهای گوناگون، از چند پلتفرم مختلف
از جمله ال90، پلتفرم 405 و... بهره خواهند برد.
پلتفرم
ال90 در کلاس B با همکاری رنونیسان برای تولید سواریهای
لوگان و وانت ال90 که با نام تجاری رنو عرضه خواهد شد، در دست پیگیری است و علاوه
بر اجرای برنامه شرکت رنوپارس برای تولید لوگان در شرکتهای ایران خودرو و سایپا و
تولید خودروی لوگان در مدلهای مختلف روی پلتفرم ال90، وانت ال90 نیز با همکاری
مرکز تحقیقات رنونیسان تولید خواهد شد و تا دو سال و نیم آینده اولین وانت پیشرفته
ال90 طراحی و وارد بازار میشود.
پروژه ال90
ادامه طراحی داخلی و تولید انواع مدلهای سمند و خودروهای دیگر را محدود نخواهد
کرد. طراحی سمند و پلتفرم داخلی و موتور ملی در کلاس خودروهای C و D دنبال میشود.
خودروسازان
ایران تصمیم گرفتهاند برای کسب حداکثر مزیت، با پروژه ال90 به پلتفرمی با دانش
روز و قیمت ارزان دست یابند و مزیت طراحی بدنه را از کف ندهند و با پروژههایی
مانند سمند، طراحی بومی را دنبال کنند.
خودرویی متناسب با قیمت پیکان
علاوه بر
تولید لوگان از سال 2005 تولید یک خودروی استیشن و یک خودروی کار نیز با همین
پلتفرم از سال 2007 آغاز خواهد شد.
براساس
پیشبینیهای صورت گرفته 75 درصد خریداران لوگان خانوادهها خواهند بود؛ اگرچه
مصرفکنندگان حرفهای مانند رانندگان تاکسی را نیز نباید از قلم انداخت. برآوردها
حاکی است با توقف تولید پیکان از سال 1384 بیشتر مصرفکنندگان و علاقهمندان پیکان
جذب لوگان خواهند شد و این خودروی ارزان، اقتصادی و همراه با خدمات پس از فروش
گسترده را خریداری خواهند کرد.
از سال
2006 سایپا و ایران خودرو ـ در جایگاه خودروسازان بزرگ ایران ـ لوگان را با ظرفیت
سالانه 300 هزار دستگاه تولید و در شبکه فروش خود عرضه خواهند کرد. بخشی از این
تولید نیز به بازارهای صادراتی ایران اختصاص خواهد یافت و قرار است به 25 کشور
صادر شود.
تامین
قطعات ساخت داخل به عهده قطعهسازان ایرانی است که از مزیت اقتصادی تولید
برخوردارند و قطعات وارداتی توسط رنوپارس مدیریت خواهد شد و کلیه عملیات مهندسی،
کیفیت، تامین قطعات، لجستیک، هماهنگی سیاستهای بازاریابی، فروش و خدمات پس از
فروش به عهده رنوپارس است.
لوگان
احتمالاً با نام تجاری «رنو» و یا یک نام ایرانی در شبکه فروش و خدمات پس از فروش
سایپا و ایران خودرو عرضه خواهد شد.
ایران با
جمعیتی حدود 70 میلیون نفر شاهد رشد چشمگیر بازار خودرو در سالهای پس از 1372
بوده و در سال 1382 بیش از 700 هزار و در سال 1383 حدود یک میلیون خودرو را جذب
کرده است.
ویژگیهای
بازار ایران از نظر مالکیت سرانه پایین خودرو، تولید داخلی، مصرف سوخت بالا و
ارزانی بنزین، خودروهای فرسوده بسیار و عمر بالای خودروها، درآمد سرانه پایین، رشد
جمعیت، ترافیک و غیره لوگان را به محصولی بازارگشا به منظور تامین نیاز طیف وسیعی
از مشتریان تبدیل خواهد کرد. طبقه متوسط شهری مشتریان اصلی آن هستند و در نتیجه
لوگان تحت پوشش نام تجاری رنو بهتر عرضه خواهد شد.
بانک رنو و بانکهای ایران
رنو در
گزارشها و برنامهریزیهای خود، تسهیلات مالی ویژهای را برای مشتریان درنظر
خواهد گرفت که از طریق بانک رنو (RCI) و
زیرمجموعههای آن به متقاضیان ارائه خواهد شد. این موضوع با برنامهریزی و هماهنگی
خودروسازان و بانکهای داخلی ایران میتواند در سالهای آینده به یک نقطه قوت برای
فروش محصولات پروژه ال90 تبدیل شود.
از سویی
قیمت ارزان محصولات ال90 سبب ایجاد تقاضای فزایندهای خواهد شد بنابراین پیشنهاد
میشود بانکهای ایرانی، خودروسازان و سایر دستاندرکاران از هم اکنون تمهیداتی را
برای فروش بهتر و ارائه تسهیلات مالی به مصرفکنندگان بیندیشند.
خدمات پس از فروش
یکی از
عوامل موثر در افزایش تقاضا، خدمات پس از فروش برتر و گسترده است. در پروژه ال90
تامین قطعات یدکی از طریق «داچیا» در رومانی پیشبینی شده است که با همراهی شبکه
گسترده خدمات پس از فروش سایپا و ایران خودرو و توان قطعهسازان ایرانی در عرضه به
موقع و مناسب قطعات یدکی در بازار خدمات پس از فروش میتواند به یک نقطه قوت و
مزیت قدرتمند اقتصادی در جذب مشتریان و ارائه خدمات پس از فروش مطلوب تبدیل شود.
پروژه
پلتفرم مشترک ال90 از نظر خدمات پس از فروش، یکی از بهترین و اقتصادیترین برنامهریزیهایی
است که تاکنون در ایران انجام شده؛ هم از نظر کیفیت خدمات پس از فروش و تامین قطعه
با نظارت رنو و هم از لحاظ گستردگی خدمات پس از فروش سایپا و ایران خودرو با
برخورداری از تعداد زیادی نمایندگی و مراکز تعمیراتی و فروشگاههای مجاز.
ایران؛ پایگاه منطقهای مناسب برای تولید ال90
حضور
خودروسازان و قطعهسازان اروپایی در کشور نشاندهنده این واقعیت است که برای آنان
به صرفه خواهد بود قطعات و خودروهایشان را در ایران تولید کنند و از مزیتهای نسبی
و اقتصادی کشور نظیر انرژی و مواد ارزان، دستمزد پایین و قوانین و مقررات و حقوق
گمرکی مناسب که کاهش هزینههای تولید را در پی خواهد داشت، بهرهمند شوند.
آنها به
این جمعبندی رسیدهاند که در منطقه غرب آسیا و آسیای میانه، ایران بهترین پایگاه
برای تولیدات صنعتی است و برای دستیابی به این بازار 300 میلیونی باید با ایران
کار کنند و از این فرصت طلایی نهایت استفاده را ببرند.
بازاری جدید
ایران
بازاری جدید برای فعالیت دوباره رنو به شمار میآید اما در عین حال خودروهای
فرانسوی در این بازار کم نیستند. به عنوان نمونه پژو 405 و پژو 206 در ایران تولید
میشوند اما قیمت این محصولات بالاتر از قیمت محصولات ال90 است و از این نظر ال90
یک رقیب جدی برای محصولات پژو و سایر خودروسازان به شمار میآید.
رنو و
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با تشکیل شرکت «رنوپارس» از توان نظارتی و
برنامهریزی مدیریتی قویتری نسبت به سایر خودروسازان اروپایی در ایران برخوردارند
و شرکتهای سایپا و ایران خودرو از سال 2006 با ظرفیت 150 هزار دستگاه در فاز اول
و 300 هزار دستگاه در فاز دوم، به تولید و فروش لوگان خواهند پرداخت.
بستههای
حاوی مجموعه قطعات و اجزای خودرو که شرکت رنوپارس به دو شرکت سایپا و ایران خودرو
تحویل میدهد، در این دو کارخانه مونتاژ خواهد شد.
این دو
شرکت مسؤولیت تمام علمیات اجرایی از قبیل فعالیتهای مهندسی، کیفیت، خرید و
پشتیبانی، هماهنگی سیاستهای فروش، بازاریابی و خدمات پس از فروش را برعهده خواهند
داشت.
پایین بودن هزینههای تولید در ایران
شوایتزر
رئیس رنو با اشاره به سرمایهگذاری 300 میلیون یورویی رنو در ایران گفته است:
ایران با مزیتهای اقتصادی و صنعتی که برای تولید این محصول دارد، به یکی از مبادی
صادراتی تبدیل میشود. هزینههای تولید در ایران و رومانی کمتر از فرانسه است.
به علاوه
هزینههای گمرکی نیز در ایران پایین است. جمعیت ایران زیاد و فروش ما قابل توجه
خواهد بود. براساس قراردادی که با مقامات ایرانی امضا کردهایم، شرکت مشترک
«رنوپارس» مزیتهای اقتصادی ایران و رنو را افزایش خواهد داد.
ساخت داخل کردن قطعات در ایران به نفع خودروسازان خارجی است
در شرایط
کنونی که شرکتهای جنرال موتورز و فورد امریکا قصد دارند با ایجاد پایگاه تولیدی
در عراق، بازار خودروی غرب آسیا را هدف بگیرند، شرکتهای خودروسازی اروپایی حضور
فعالی در زمینه کسب بازار ایران و خاورمیانه دارند؛ به گونهای که کارشناسان،
بازار ایران را میدان اصلی نبرد پژو، رنو، فیات و فولکس واگن میدانند.
به اعتقاد
مهندس جهانگیری وزیر صنایع و معادن، خودروسازانی که تا چندی پیش مایل به حضور در
بازار خودروی ایران نبودند، هم اکنون رقابت تنگاتنگی را برای تولید خودرو در ایران
آغاز کردهاند.
رئیس
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز میگوید: با وضع قوانین تعرفهای جدید،
پروژههایی مانند پلتفرم مشترک و واردات خودرو به صورت کامل و یا به شکل مونتاژ
کامل، مونتاژکاران دیگر شانسی برای فعالیت در بازار ایران ندارند.
جهانگیری
نیز تاکید کرده است: تعرفه واردات خودرو در سال 84 به 100 درصد و در چند سال آینده
به 50 درصد میرسد و در این شرایط، تولید خودرو به صورت CKD یا مونتاژ به صرفه نیست و ما سعی میکنیم با وضع قوانین تعرفهای،
تولیدکنندگان خارجی را به سمت تولید داخل حرکت دهیم.
شاید همین
عامل نیز سبب شده باشد که تولید ال90 در ایران از ابتدا به صورت 50 درصد ساخت داخل
مورد توجه قرار گیرد.
پلتفرم ال90 توسعه یافته پلتفرم نیسان است
پلتفرم
ال90 از بسط و توسعه و نوسازی نیسان میکرا حاصل شده است که جزء پلتفرم اتحاد رنو ـ
نیسان به شمار میآید. علیمرادلو در مورد تفاوت قیمت ال90 در رومانی با ایران گفته
است: در پلتفرم ال90 از موتور K4M با حجم
موتور 1600 سیسی و قدرت 110 اسب بخار با گیربکس جدید استفاده شد.
اما موتور
ال90 رومانی همان موتور پلتفرم نیسان میکراست. موتور K4M برای مدل پایه و نول استفاده میشود و یکی از علل تفاوت قیمت در ایران
و رومانی همین است. قیمت ال90 در رومانی 5 هزار یوروست اما در ایران 6750 یورو.
شوایتزر
رئیس هیئت عامل رنو نیز پلتفرم ال90 را حاصل ادغام رنو و نیسان معرفی کرده و گفته
است: تعیین قیمت و هزینههای پروژه ال90 براساس بازارهای هدف طراحی شده است و
بازارهای جدید با این پروژه گسترش خواهند یافت. محصولات جدید و با کیفیت رنو در
بازارهای رو به رشد ایران، رومانی، مراکش، روسیه، کلمبیا و سایر کشورها با قیمت
رقابتی عرضه خواهند شد.
تیراژ بالای ال90
رئیس هیئت
عامل رنو در روز 13 خرداد در مراسم پردهبرداری از خودروی لوگان و همچنین افتتاح
شرکت رنوپارس در تهران، برنامه تولید خودروی لوگان با قیمت اولیه 5 هزار یورو را
یک «شرط» اقتصادی خواند و با تاکید بر مزیت اقتصادی این پروژه در کشورهای ایران،
رومانی، روسیه و غیره اعلام کرد: مرکز تحقیقات تکنوسانتر رنو در پاریس با همکاری قطعهسازان
و مجموعهسازان رنو و پایگاههای ساخت داخل در ایران، رومانی و غیره این مزیت
اقتصادی را ایجاد کردهاند و گسترش خواهند داد.
وی تصریح
کرد: ما لوگان را در نقاط مختلف جهان با هدف 700 هزار دستگاه در سال 2010 تولید
خواهیم کرد.
کارشناسان
اقتصادی موضعگیری مدیران رنو و اعلام قیمت پایه 5 هزار یورو را نقطه عطف تاریخ
فعالیتهای رنو دانستند و روزنامههای اقتصادی در خبرها و مقالات مختلف، تحقق این
قیمت را با توجه به تیراژ بالای تولید خودروی لوگان و صرفههای ناشی از آن، همچنین
مزیت نسبی کاهش هزینههای سربار تولید، سرشکن کردن هزینههای تحقیق، طراحی و توسعه
و غیره امکانپذیر خواندند.
به اعتقاد
آنها تولید لوگان با تیراژ بالا و قیمت پایین، کلید حل مشکلات رنو و موجب رشد و
توسعه آن در کشورهای مختلف خواهد بود.
مزیت
اقتصادی و مزیت نسبی تولید لوگان با پلتفرم مشترک ال90 باعث میشود رقبای رنو
(مانند سایر خودروسازان اروپایی) نتوانند این شرکت را از صحنه به درکنند و سهم
زیادی از بازار را بگیرند زیرا رنو با ایجاد شرکتی مانند «رنوپارس» با 51 درصد سهم
رنو و 49 درصد سهم شرکت توسعه صنایع خودرو وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
خواهد توانست از مزیتها و ظرفیتهای ایجاد شده در قطعهسازی ایران، شرکتهای
سایپا و ایران خودرو، بازار گسترده این دو شرکت ایرانی و شبکه گسترده خدمات پس از
فروش آنها استفاده کند و از مزیت نسبی بیشتری نسبت به سایر خودروسازان برخوردار
باشد.
رنو نیز در
مقابل، دستاوردهای طراحی، مهندسی و تحقیقاتی خود را در اختیار حرکتهای سایپا و
ایران خودرو قرار میدهد.
منتقدان ال90 چه میگویند؟
پروژه ال90
چندی است مورد انتقاد برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس هفتم قرار گرفته است.
این قرارداد از سوی برخی، دروازه ورود ایران به بازارهای جهانی و عامل جهش صنعت
خودرو نامیده میشود و عدهای نیز با طرح دلایلی، آن را «استعمار نوین» میدانند.
منتقدان
ال90 معتقدند که رنو از خودروسازان به صورت حقالعمل کاری استفاده میکند و اگر
این پروژه با موفقیت همراه نباشد، از کشور خارج میشود اما اگر در ایران کارخانه
بسازد، مجبور است به نحوی عمل کند که محصولش به فروش برسد. همچنین اگر ال90 نتواند
این خودرو را با قیمت ارزان مورد ادعا تولید کند و در نتیجه مردم آن را نخرند و
پروژه شکست بخورد، پس در ایران هیچ ضمانتی برای فروش آنها وجود ندارد چون قیمت
خودرو را با یورو سنجیدهاند و یورو نیز قیمت شناوری دارد و نمیتوان روی آن حساب
باز کرد.
انتقاد
دیگر این است که در قراردادهایی مانند فیات، طرف ایرانی ـ که بخش خصوصی است ـ با
تاسیس کارخانه، کارش را از مونتاژ شروع میکند و پولش را هر طور بخواهد به مصرف میرساند
اما در ال90 طرف ایرانی دولت است و نباید از جیب ملت هزینه کند. همچنین همان تیمی
که پیکان را تولید میکرده، حالا میخواهد ال90 تولید کند و اشتغال جدیدی ایجاد
نمیشود.
کاهش هزینه طراحی
تولید
محصول با پلتفرم مشترک، هزینههای طراحی و مهندسی و ارائه پلتفرم را به شدت کاهش
داده است بنابراین تنها به خرید مواد اولیه، فولاد، پرداخت هزینه دستمزد و... نیاز
داریم و هزینه متغیر تولید است که قیمت تمام شده آن را تشکیل میدهد.
البته در
مراحل اولیه تولید، ایجاد خط تولید مخصوص پروژه ال90 جزء هزینههای ثابت ایران خودرو
و سایپا محسوب میشود اما در کل میتوان گفت رنو بخشی از هزینههای ثابت را قبلاً
تقبل کرده است و این هزینه برای تولید لوگان در همه کشورها بازدهی دارد.
انتقال تکنولوژی ساخت، 50 درصد ساخت داخل و قرار گرفتن در
زنجیره صادراتی رنونیسان
آندریاس
گابریل مدیرعامل رنوپارس در همایش فرصتهای سرمایهگذاری در صنعت قطعهسازی ایران
به سوال یکی از اعضای انجمن قطعهسازان که پرسید آیا شما به ما تکنولوژی ساخت را
انتقال میدهید، پاسخ داد: «بله» و در برابر این پرسش که آیا شما خودروی ال90 را
50 درصد ساخت داخل میکنید نیز با صراحت گفت: «بله» و به این پرسش که آیا شما
ایران را به زنجیره صادراتی رنو نیسان متصل میکنید، باز هم پاسخ مثبت داد.
گابریل
تاکید کرد: ایران میتواند بیشترین حجم تولید لوگان را در دنیا داشته باشد و
صادرات قطعات به هند را که در همسایگی آن واقع است، از طریق بندرعباس به بمبئی به
خوبی و با هزینه پایین انجام دهد و این موضوع یک مزیت اقتصادی برای ایران محسوب
میشود.
شوایتزر
رئیس هیئت عامل رنو نیز در این زمینه تصریح کرده است: در ایران شناخت فنی و
حرفهای و دانش قابل ملاحظهای وجود دارد و در این کشور نیز مانند رومانی
سرمایهگذاری خواهیم کرد و دانش فنی را به آنجا خواهیم برد. ما از مقاطعهکاریها
و سازندگان در رومانی و ایران بهره خواهیم برد. در روسیه و مراکش از طریق ارسال
قطعات منفصله و در ایران از طریق پایگاههای داخل کشور به تولید خواهیم پرداخت.
قطعهسازان ایرانی به جای قطعهسازان اروپایی
رنو به
قطعهسازان خود از جمله بوش، زیمنس، ولوو و Aci گفته است اگر در ایران شریک دارید به ما معرفی کنید تا با ما تماس
بگیرند؛ در غیر این صورت سعی کنید با قطعهسازان ایرانی تولید مشترک انجام دهید.
از سویی ظرفیت بسیاری از قطعات ال90 در اروپا برای تیراژ 300 هزار دستگاهی ایران
پیشبینی نشده است و این میزان باید در ایران ایجاد شود.
علیمرادلو
در مورد نگرانی کارشناسان در زمینه استفاده رنو از قطعهسازان چینی میگوید: چین
یک سال پس از ما تولید ال90 را با تیراژ 60 هزار دستگاه آغاز میکند. حال اگر ما
یک سال زودتر و با تولید 300 هزار دستگاه و انتقال سرمایه و تکنولوژی که تولید
قطعه را بسیار اقتصادیتر از چین میکند، شروع کنیم و باز نتوانیم با چینیها
رقابت کنیم، چگونه انتظار داریم صنعت قطعهسازی و خودروسازی ما زنده بماند؟ البته
قرارداد با قطعهسازان داخلی نیز سه ساله است و تولیدات چین نیز به تدریج گرانتر
میشود.
نقش قطعهسازان ایرانی
رئیس هیئت
مدیره رنوپارس با اشاره به تلاش قطعهسازان ایرانی برای ارائه قیمت تمام شده مناسب
میگوید: بیشتر قطعهسازان قیمت هدف را پاسخ گفتهاند و جالب است با بعضی از
قطعهسازان رنو در حال امضای قرارداد به میزان 5/1 برابر ظرفیت ایران هستند یعنی
ظرفیت اروپا را نیز از ایران تامین میکنند و در قرارداد با رنو هم آماده تولید با
60 درصد ساخت داخل میشوند.
در گذشته
برای قطعه بزرگی که در ایران مونتاژ میشد، تنها از قطعهساز تعرفه گرفته میشد و
این قطعه جزء ساخت داخل به حساب میآمد و از خودروساز تعرفه وارداتی نمیگرفتند
اما از سال آینده اگر یک قطعه کلی با مونتاژ قطعات جزئی وارداتی تولید شود، تعرفه
هم از خودروساز و هم از قطعهساز گرفته میشود. این کار پروژه را از نظر اقتصادی
با مشکل مواجه میکند که ما مجبور میشویم تا میتوانیم قطعه را ساخت داخل کنیم.
البته در مورد بعضی از قطعات جزئی ظرفیت و مزیت تولید آنها در ایران وجود ندارد،
مجبور به واردات هستیم.
در آغاز
تولید خودروی ال90 در ایران، مونتاژ موتور به همراه تولید قطعات ریختهگری،
ماشینکاری، بلوکه سیلندر و میل لنگ و ساخت شاتون در کشور انجام خواهد شد. فاز دوم
نیز از سال 2007 تا 2008 در زمینه ساخت موتور است که در سال 2008 به غیر از
سرسیلندر بقیه موارد ساخت داخل میشود.
برای تولید
گیربکس، 120 هزار متر زمین به منظور احداث کارخانه در تبریز خریداری شده است.
بیشتر قطعات گیربکس و دیفرانسیل در عرض 6 ماه پس از شروع ساخت خودرو داخلیسازی
میشود.
در انتخاب
قطعهسازان تیمی از ساپکو، سازهگستر و توسعه صنایع خودرو و رنو از قطعهسازان
بازدید کردند. حال که قرار شده از میان چند قطعهسازی که در ایران قطعه واحدی را
میسازند، یکی را انتخاب کنیم، این کار را به رنو ـ نیسان واگذار کردهایم تا
براساس استانداردهای جهانی بهترین را در ایران انتخاب کند. این سبب میشود
قطعهساز برگزیده وارد زنجیره تامین رنونیسان شود. همچنین بعد از ادغام رنو و
نیسان، به دلیل استانداردهای وضع شده از سوی نیسان، شبکه تامین رنو ـ نیسان در
اروپا بهترین شد که این هم عاملی برای پیشرفت ماست.
قطعهسازان به زنجیره جهانی میپیوندند
برای حضور
صنعت قطعهسازی و خودروسازی ایران در بازار جهانی در شرایط پیوستن به WTO ، تنها راه ممکن اتصال صنعت قطعهسازی و
خودروسازی به شبکه تامین قطعات خودروی جهانی است و در چهار پنج سال آینده این فرصت
برای صنعت کشور مهیاست. هم اکنون حضور شرکتهای اروپایی در ایران و امضای قرارداد
تولید مشترک، زمینه این کار را فراهم کرده است.
در گذشته
شرکتهایی مانند پژو برای ساخت داخل به ما اطلاعات نمیدادند یا اطلاعات ناقص
میدادند و ما مجبور بودیم به روش مهندسی معکوس و بدون در دست داشتن دانش فنی،
قطعه تولید کنیم؛ به همین دلیل قطعه تولیدی ما قطعه پژو نبود، پس خودروی تولیدی ما
نیز کیفیت نداشت. پژو بازاری داشت و به ما قطعه میفروخت و سهمی از تولید در ایران
نداشت اما رنو قصد تولید مشترک خودرو در ایران را دارد و برای آن که بتواند
خودرویی با قیمت مناسب و در تیراژ بالا در کشور ما تولید کند و نیز برای نفوذ به
بازار خودروی پیکان مجبور به داخلی سازی است.
به این
منظور رنو شرکتهای اروپایی را برای انتقال دانش فنی و تولید مشترک با ایران تشویق
میکند.
فعالیت رقبا
شرکت پژو
درست بعد از امضای قرارداد ال90، قرارداد تولید پژو آریان را با ایران خودرو امضا
کرد و مدیران پژو نیز از چند قطعهساز پژو برای تولید قطعات پژو 206 و آریان ـ که
پلتفرم مشترکی دارند ـ دعوت به همکاری کردند.
شرکت پژو
قصد دارد با گسترش تولید پژو 206 در پنج تیپ رایج و یک مدل با نام آریان در مجموع
با تیراژ سالانه بیش از 200 هزار دستگاه، جلوی نفوذ رقیب دیرینه خود یعنی رنو را
در ایران بگیرد و برای تولید در این حجم و با قیمت مناسب تنها باید به داخلی سازی
تن دهد.
ژقوم گیل
هات مدیرعملیات بینالمللی پژو میگوید: پژو 206 در سال 2006 حدود 60 تا 70 درصد
در ایران تولید خواهد شد و این موضوع بسیار مهم است. بهترین راه تعیین قیمت مناسب
برای فروش محصولات در ایران، محلی کردن تولید قطعات است زیرا ما درصدد افزایش فروش
محلی هستیم و از شرکتهای وابسته نیز خواستهایم از فروش پژو در ایران حمایت کنند
و از تامینکنندگان نیز درخواست کردهایم برای محلی کردن تولید پژو به ما
بپیوندند.
شرکت ولئو
نیز قرارداد تولید مشترک سیستمهای خنککننده موتور خودرو را با شرکت آرمکو ایران
با سرمایهگذاری 51 درصد طرف فرانسوی و 49 درصد طرف ایرانی امضا کرده است.
شرکتهای
بوش، مارتی مارلی، ولئو و چند شرکت آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی نیز با طرف ایرانی
درباره تولید مشترک مذاکره کردهاند.
شرکتهای
ایسیای برای تولید مجموعه اکسل با شرکت ایرانی ربات ماشین، مهرکام پارس با ولئوی
فرانسه برای مجموعه اچ بک و GKN آلمان برای
تولید پلوس به نتایج نهایی رسیدهاند و شرکت فوکوسا و مگنتویل و جم ساز با ولئو
برای تولید چراغ در حال مذاکره هستند.
فولکس واگن
نیز برای آن که بتواند با رنو و پژو در بازار ایران رقابت کند، قصد داخلی سازی
خودروهایش را در ایران دارد و هم اکنون در حال شناسایی قطعهسازان داخلی است. این
شرکت نیز تصمیم گرفته است قطعهسازان خود را برای سرمایهگذاری در ایران ترغیب
کند.
شرکتهای
اروپایی طی سالهای گذشته حضور خود را در ایران پررنگتر کردهاند که در صورت
ایجاد شرکتهای مشترک، سرمایهگذاری مشترک در ایران، انتقال تکنولوژی و داخلی سازی
میتواند ضمن ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، ایران را به بازارهای جهانی متصل کند.
به این ترتیب صنعت قطعه و خودروی کشور در صورت الحاق ایران به WTO کمتر آسیب خواهد دید.
خودرویی برای اقشار متوسط
در شرایطی
که تقاضا در بازارهای اروپایی غربی، ایالات متحده امریکا و ژاپن به تدریج با کاهش
رشد رو به رو میشد و دیگر پاسخگوی افزایش ظرفیت تولید خودروسازان نبود، استراتژی
خودروسازان بزرگ جهان به سمت جست و جوی بازارهای نوین و ایجاد تقاضا در 80 درصد
جمعیت جهان که هنوز از مالکیت خودرو برخوردار نبودند، تغییر کرد اما این بار و در
دهه 1990 میلادی، سیاستها با گذشته تفاوتهایی بارز داشت و تولید انبوه خودرو
متناسب با سلیقه مشتری و در بازارهای آسیایی و افریقایی، عرضه مدلهای مختلف با
برند معتبر و قیمت ارزان همراه با گسترش شبکه تامین و توزیع قطعات و خدمات پس از
فروش مورد توجه قرار میگرفت.
خودروسازان
جهانی برای کاهش هزینههای تولید و استفاده از امکانات یکدیگر با هم ادغام شدند و
7 خودروساز بزرگ دنیا با تولید سالانه بیش از 5 میلیون دستگاه، در بازارهای مختلف
نفوذ کردند.
ویژگی
مشترک بازارهای جدید رنو، رشد اقتصادی پرشتابی است که به گسترش طبقه متوسط منجر
شده است. این طبقه متوسط، مشتریانی نوظهور و بالقوه به شمار میآیند و ایجاد تقاضا
و نیاز و تبدیل بازار بالقوه به بازار بالفعل میتواند بازارهای مطمئنی را در
آینده برای خودروسازانی نظیر رنو ایجاد کند.
کشورهایی
مانند ایران با ممنوعیت و محدودیت واردات روبه رو هستند و رنو با هدف بهرهبرداری
از پایگاههای مناسب تولید نظیر سالنهای مونتاژ سایپا و ایران خودرو، مذاکراتی را
با طرفهای خارجی انجام داد و قراردادهایی را برای تولید مشترک به امضا رساند تا
از این طریق محصولات روز با تکنولوژی بالا را وارد ایران کند.
سرمایهگذاری
برای ایجاد پایگاههای ساخت لوگان در ایران 300 میلیون یورو، رومانی 205 میلیون
یورو، روسیه 230 میلیون یورو، کلمبیا 22 میلیون یورو و مراکش 16 میلیون یورو
پیشبینی شده است.
در سال
2003 حدود 57 میلیون خودرو در جهان به فروش رسیده است و 20 درصد جمعیت جهان در
امریکا، اروپای غربی، ژاپن و کره جنوبی 80 درصد محصولات را خریداری کردهاند اما
هنوز ذخایر بازارگشای بسیاری در جهان باقی مانده است که پویایی صنعت خودرو را در
آینده تضمین خواهد کرد.
درآمد
سرانه روسیه و ترکیه 2300 دلار، ایران 1500 دلار و بسیاری از کشورهای درحال توسعه
1000 تا 3000 دلار است بنابراین باید خودروهایی مانند لوگان با قیمت پایه 5 هزار
یورو عرضه شود که هم ارزان باشد و هم به روز، مدرن و با تکنولوژی پیشرفته.
طبقه متوسط
در این کشورها مشتری بالقوه خودروهای ارزان قیمت، خانوادگی و مدرن به شمار میرود.
سرانه خودرو نیز در این کشورها پایین است. این میزان در ایران 70 خودرو به ازای هر
1000 نفر است، در ترکیه 70 دستگاه به ازای هر 1000 نفر، در اوکراین 160 دستگاه و
در چک 350 دستگاه به ازای هر 1000 نفر.
در
بازارهای روسیه و ایران 90 درصد مشتریان متقاضی خودروهایی با قیمت زیر 10 هزار
یورو هستند و نرخ فروش لوگان برای طبقه روبه گسترش متوسط این کشورها با درآمد 1000
تا 2000 دلار میتواند مناسب باشد و تقاضای بالقوه این بازارها را به تقاضای
بالفعل تبدیل کند.
در تولید
خودرو با هر نوع پلتفرم مشترکی در ایران باید به این شاخص اساسی یعنی درآمد سرانه
پایین و 1500 دلاری مردم توجه شود.
کاهش هزینههای تولید
برای
صرفهجویی در هزینهها و افزایش قابلیت رقابت، کارگاههای مونتاژ به صورت اقماری
طرحریزی شدهاند. رنو تصمیم گرفته است سرهم کردن قطعات خودرو را بیشتر با استفاده
از نیروی انسانی انجام دهد و از عملیات خودکار کمتر استفاده کند و این موضوع با
توجه به مزیت نسبی و اقتصادی نیروی کار ارزان در ایران میتواند یک صرفهجویی
اقتصادی به شمار آید.
از آنجا که
فرایند مونتاژ عمدتاً دستی است، مهندسان تلاش کردهاند روش به کارگیری و جریان
یافتن مواد و قطعات بهینه شود؛ به علاوه هیچ قطعه بدنه بزرگی را هم طراحی
نکردهاند و به همین دلیل عملیات طوری طرحریزی شده است که به استفاده از فناوری
جوشکاری لب به لب لیزری برای مونتاژ ورقهای فلزی نیازی نباشد.
در همه
کارخانههایی که قرار است به تولید خودروی لوگان بپردازند، سیستم تولید رنو یا SPR پیاده خواهد شد. این سیستم که بر مبنای
خطمشی نیسان است، در سال 1998 مطرح شد و از نتایج آن، ایجاد یکپارچگی و همبستگی
میان تمام عوامل دخیل در فرایند تولید است. تدارکات، تامینکنندگان، کارشناسان
پشتیبانی، مهندسان و دستاندرکاران اجرایی تولید و... به گونهای در کنار هم
فعالیت میکنند که بر اهداف و روشهای یکسان متمرکز باشند.
بر این
اساس، کارکنان آموزشهای خاصی میبینند که حرکات ملکه ذهنشان شود و در انجام کار
روان و چالاک باشند و آن را آسانتر و اثربخشتر انجام دهند.
SPR ایستگاههای کاری را مرکز توجه فعالیتهای مهندسی و فنی قرار
میدهد و این نکته را مدنظر دارد که حرکتهای صورت گرفته در هر ایستگاه ـ تا
جزئیترین حالت ـ به صورت تعریف شده و استاندارد درآید. این روش، بهرهوری
کارخانه، کاهش هزینه، اقتصادی کردن تولید، کیفیت محصول و وضعیت بهداشت محیط کار را
بهینه میکند.
قطعات
مکانیکی مانند درپوش سرسیلندر، بازوهای میانی، بازوهای موتور و کارتر روغنی در
واحد داچیا ماشینکاری شده و موتور و گیربکس در پایگاههای منطقهای مونتاژ
میشوند.
طراحی
ساختار بدنه لوگان از نوع پلتفرم B است که
هزینه طراحی، توسعه شاسی و ساخت قالبها را کاهش داده است.
بخاری
لوگان نیز با خودروهای کلاس B رنو مانند
مودوس (Modus) مشترک است
و از قطعهای واحد تشکیل یافته که علاوه بر کاهش هزینه موجب افزایش کارایی آن شده
است و قابلیت حرارتی مناسبی نیز دارد.
عملیات
الکترونیکی لوگان نیز در مجموعهای واحد و متمرکز موسوم به UCH انجام میشود که این مجموعه در لوگان، کلیو و توئینگو مشترک است.
نحوه
جایگیری و اتصال قوای محرکه لوگان و کلیو از نظر ساختار یکسان است و از قطعات میانی و اتصالی کلیو در فرایند مونتاژ
موتور لوگان استفاده میشود. بخش مکانیک لوگان نیز از موتور، اکسل جلو، فرمان و
ترمزهای عقب کلیو بهره میبرد و از نشانگرها، دستگیره درها و غربیلک کلیو به طور
مشترک در لوگان نیز استفاده شده است.
قاب پنجره
هواکشها و اهرم تعویض دندهها نیز با خودروی مدل اسپیس (ESPACE) مشترک است.
مصرف سوخت کم و امکان دوگانهسوز کردن و گازسوز کردن ال90
لوگان در
رده کممصرفترین خودروهای هم کلاس خود قرار دارد. مصرف سوخت موتور یک چهارم لیتری
با 75 اسب بخار 8/6 لیتر در 100 کیلومتر است و 164 گرم Co2 در هر کیلومتر تولید میکند.
مطابق
پیشبینیها و برنامهریزیهای مقامات صنعتی ایران و درخواست سازمان بهینهسازی
مصرف انرژی، برنامههایی برای گازسوزکردن محصولات پلتفرم مشترک ال90 و یا دوگانهسوز
کردن این خودروها در نظر گرفته شده است.
برآوردهای
کارشناسان نشان میدهد که در 20 سال آینده تعداد خودروهای درحال تردد کشور به 5/15
میلیون دستگاه میرسد. اگر تعداد خودروهای موجود در ابتدای سال 81 را 4 میلیون و
152 هزار دستگاه و تعداد خودروهای با عمر بالای 30 سال را تا 20 سال آینده 2
میلیون و 454 هزار دستگاه تخمین بزنیم، با توجه به ورود خودروهای تولیدی در این 20
سال، حداقل 5/15 میلیون دستگاه خودرو در سال 1400 خواهیم داشت.
کل کسری
بنزین نیز در این 20 سال حدود 500 میلیارد لیتر خواهد بود. به عبارت دیگر، سالی 2
میلیارد دلار بابت واردات بنزین ـ به نرخ امروز ـ باید هزینه شود.
البته این
برآوردها تا حدی خوشبینانه است و اگر موضوع ترافیک، خودروهای سرگردان و تک سرنشین،
پایین ماندن نرخ بنزین و غیره را نیز درنظر بگیریم، احتمالاً مشکل کمبود بنزین و
نیاز به واردات و تامین هزینه واردات افزایش خواهد یافت بنابراین چارهای جز توجه
به استفاده از گاز در خودروهای نسل جدید و پروژههای بزرگی مانند پلتفرم مشترک
ال90 نیست. پلتفرم مشترک ال90 از نظر مزیت اقتصادی مصرف سوخت میتواند بسیار مورد
توجه و در اولویت کاری مسؤولان صنعتی و خودروسازان کشور باشد.
محصولات
پلتفرم مشترک ال90 هم توانایی استفاده از سوخت گاز را خواهند داشت و هم قادرند
بنزین با درجه اکتان بالا یعنی اکتان 87 تا اکتان 95 را بسوزانند.
موتور
لوگان با سوختهای متنوع و با کیفیت متفاوت کار میکند و با سوخت درجه اکتان 95
تنظیم شده است اما با سوخت درجه اکتان 87 و 91 نیز به خوبی کار میکند و تست روشن
شدن در دمای 30- درجه سانتیگراد را با موفقیت جواب داده و استاندارد یورو 4 را
پاس کرده است بنابراین با بنزینهای موجود در ایران سازگار است و لوگان با مشکل
تامین سوخت روبه رو نیست.
به بیانی
دیگر، هر نوع برنامه بهبود مصرف سوخت و استفاده از سوخت پاک توسط وزارت نفت ایران
میتواند از طریق محصولات ال90 به سادگی اجرا شود و این مزیت اقتصادی، منافع ملی،
کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش مصرف سوخت، استفاده از سوخت پاک و بهبود رفاه
شهروندان را به همراه خواهد داشت و باعث صرفههای چندمیلیارد دلاری در اجرای
برنامههای بهینهسازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی میشود.
هزینه نگهداری پایین
میانگین
سالانه پیمایش هر خودرو در بازارهای محصولات ال90 مانند بازار ایران حدود 20 هزار
کیلومتر است و اولین مالک، خودرو را پنج تا شش سال نگه میدارد که در برخی کشورها
تا هشت سال افزایش مییابد بنابراین در طراحی محصولات ال90 استحکام، مصرف کم و
هزینههای نگهداری پایین از اولویت برخوردار بوده است. موتورهای به کار رفته در
لوگان از نوع یک چهارم لیتری، یک ششم لیتری 8 سوپاپ و یک ششم لیتری 16 سوپاپ
(خانواده K) و گیربکس آن از نوع H است.
مهندسان
رنو با همکاری سازندگان، فرایند روزانه کسب تایید قطعات لوگان را تنظیم کردهاند.
آنها مسافت 470 هزار کیلومتری را در مرکز فنی رنو ابووا در منطقه نورماندی
پیمودهاند و با طی کردن مسیر در گرد و خاک، سنگلاخ، آب و گل و دستانداز، برای
جادههای ناهموار و همچنین مناطق دارای آب و هوای سخت و خشن پیشبینیهای لازم را
کردهاند.
در محصولات
ال90 فاصله زمانی لازم برای انجام عملیات نگهداری طولانیتر شده است. در برخی از
بازارها امکان تعویض شمعها و فیلترهوا در هر 30 هزار کیلومتر مهیا شده است مثلاً
لامپهای چراغ جلو از زیر در موتور به راحتی در دسترس هستند تا مشتری قادر به
تعویض آنها باشد.
به عبارت
دیگر، نگهداری و تعویض قطعات کم هزینه و ساده است که خود به یک مزیت اقتصادی و
مزیت نسبی مطلوب برای محصولات پلتفرم مشترک ال90 تبدیل شده است.