hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbffef4302000000b307000001000500
10 مزیت اقتصادی پلتفرم مشترک در ایران
احسان شمشیری
اواخر
اسفند ماه سال 81 رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پس از امضا و
مبادله تفاهمنامهای با شرکت رنو ـ نیسان در جمع خبرنگاران اعلام کرد، قرارداد
مربوط به پلتفرم مشترک خرداد ماه سال 82 نهایی میشود و در سال 83 خودروهای جدید
با استفاده از این روش و همکاری شرکتهای ایران خودرو، سایپا و رنو ـ نیسان، تولید
و به بازار عرضه خواهند شد. وی افزود: بخشی از خودروهای جدید به بازارهای خارجی
صادر میشود و همچنین اتصال قطعهسازان ایرانی به شبکه جهانی از هدفهای عمده
پیشبینی شده در این تفاهمنامه است.
اما نهایی
شدن قرارداد و اجرای آن از خرداد ماه سال 82 به تیرماه و از تیر به شهریور موکول و
سرانجام در تابستان سال 83 قرارداد مذکور در چارچوب تولید پلتفرم مشترک ال 90
نهایی شد.
از زمانی
که بحث پلتفرم مشترک توسط سازمان گسترش مطرح شد تا به امروز که شاهد فعالیت رسمی
شرکت رنو پارس با مدیریت آندریاس گابریل مدیر محلی رنو در تهران هستیم، حدود دو
سال میگذرد اما نکته قابل توجه آن است که افزایش انتقادات از سوی بعضی نمایندگان
مجلس هفتم و کارشناسان و برخی مانع تراشها در این طرح مهم، درست زمانی رخ میدهد
که رنوی فرانسه باید سرمایه 300 میلیون یورویی خود را به تدریج به ایران منتقل و
شرکت رنوپارس را تجهیز کند. به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران و دستاندرکاران صنعت
خودرو، حال که یک شرکت معتبر خارجی برای اولین بار حاضر به همکاری با شرایط ایران
یعنی سرمایهگذاری مشترک، تولید انبوه و با کیفیت، انتقال تکنولوژی و دانش فنی،
قیمت اندک و صادرات لوگان به کشورهای خارجی شده است، تضعیف طرح مذکور منصفانه
نیست. شاید بهتر بود این انتقادات یک سال قبل صورت میگرفت و یا منتقدان اجازه
میدادند آثار اولیه طرح، خود را نشان دهد و سپس به ایراد اشکالات میپرداختند.
در ادامه
این مطلب به بررسی طرح پلتفرم مشترک از زوایای مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی
پرداخته میشود و 10 مزیت اقتصادی این طرح به اختصار از نظرتان میگذرد.
1- کاهش هزینه طراحی پلتفرم
به دنبال
فراگیر شدن استراتژی استفاده از پلتفرم مشترک در کشورهای جهان، صنعت خودروی ایران
نیز توجه به این پروژه را از سال 81 آغاز کرد. این استراتژی که از نیمه دوم دهه 90
در بسیاری از خودروسازیهای بزرگ دنیا مطرح شد، هزینههای طراحی، ساخت و نگهداری و
در کل تولید را به شدت کاهش داد.
در ایران
نیز گروهی متشکل از دو شرکت بزرگ خودروسازی یعنی سایپا و ایران خودرو تحت هدایت
سازمان گسترش و نوسازی صنایع، برنامه استراتژیک پلتفرم مشترک را در کلاس خودروهای
اقتصادی آغاز کردند. در آن زمان ایران برای یافتن شریک خارجی مناسب به منظور
مشارکت در این پروژه، از شرکتهای رنو ـ نیسان، فولکس واگن، فیات، هیوندای، کیا و PSA دعوت به همکاری کرد و از تمامی
سفارتخانههای ایران در کشورهای اروپایی، ژاپن و کره خواسته شد فهرست خودروسازان
خارجی آماده همکاری با ایران را تهیه و برای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ارسال
کنند.
از آنجا که
شرط اصلی ایران برای همکاری، سرمایهگذاری مشترک بود و بسیاری از شرکتهای نامبرده
قصد داشتند روند گذشته تولید خودرو در ایران را ادامه دهند، تنها پیشنهادهای
محدودی متناسب با خواستههای ایران ارائه شد. بیشتر شرکتها مایل بودند خودرو به
شیوه گذشته تولید شود و به ایران CKD بفروشند.
در آن
هنگام شرکت رنو ـ نیسان خودروی ال 90 را در دست طراحی داشت لذا شرکت مذکور با
پیشنهاد این خودرو و پذیرش سهم 51 درصدی برای طرف خارجی، بهترین گزینه بود. اگرچه
فیات و PSA هم پیشنهادهایی ارائه کردند اما فیات به
دلیل یادآوری خاطره ناخوشایند همکاری جنرال موتورز با کرمان موتور و موضوع سهام
امریکایی در این شرکت کنار کشید و PSA نیز خودروی
307 را پیشنهاد کرد که در کلاس قیمتی موردنظر ایران نبود.
سرانجام با
تعیین خودروساز موردنظر یعنی رنو ـ نیسان، مذاکرات میان ایران و فرانسه آغاز شد.
کارشناسان رنو به ایران آمدند و طی بازدیدی از صنایع خودروسازی ایران در جمعبندی
خود به رنو اعلام کردند صنعت خودروسازی ایران توانایی اجرای پروژههای درازمدت را
دارد بنابراین گروه ایران متشکل از 5 تن از نمایندگان خودروسازها و سازمان گسترش و
نوسازی طی جلساتی مسائل فنی، تجاری، حقوقی، بازار و... را بررسی کردند و در نهایت
با فراهم کردن مقدمات کار، طرف قرارداد 20 اسفند ماه سال 81 پیشنهاد خود را به
ایران فرستاد و در 26 اسفند ماه همان سال، موافقتنامه با حضور وزیر صنایع و معادن
به امضا رسید. در آن زمان 8 گروه کاری برای بررسی دقیق تمامی شرایط پروژه تعیین و
کار با 22 نفر از ایران و 22 نفر از شرکت رنو ـ نیسان آغاز شد. 850 نفر روز فعالیت
به تهیه قرارداد مادر انجامید که از طرف ایران فرستاده شد و پس از 9 بار تغییر در
27 ماه اکتبر (5 آبان ماه 82) قرارداد مادر توسط مهندس ویسه رئیس سازمان گسترش و
لویی شوایتزر مدیرعامل رنو ـ نیسان به امضا رسید.
با توجه به
این که زمینه همکاری مشترک قطعهسازان ایرانی و فرانسوی هم در نمایشگاه خودروی
ایران فراهم شده بود، پس از امضای قرارداد، مدیرعامل رنو از انجمن قطعهسازان
فرانسه برای مشارکت با قطعهسازان ایرانی دعوت کرد.
2- بزرگترین سرمایهگذاری خارجی در صنعت خودرو
پروژه
پلتفرم مشترک و تولید خودروی ال 90، بزرگترین سرمایهگذاری خارجی در صنعت خودروی
کشور به حساب میآید؛ به طوری که در این پروژه 750 میلیون یورو سرمایهگذاری
میشود: 375 میلیون یورو در فاز اول و 375 میلیون یورو در فاز دوم.
علاوه بر
این 750 میلیون یورو نیز در بخشهای موتورسازی، گیربکس، دیفرانسیل و سایر قسمتها
هزینه میشود، یعنی در مجموع سرمایهگذاری یک میلیارد و 500 میلیون یورویی برای
تولید خودرو در ایران صورت میگیرد. بسیاری از کارشناسان این حجم سرمایهگذاری را
در جهت تامین اهدافی چون جایگزینی خودروهای فرسوده از جمله پیکان و کاهش مصرف سوخت
و آلودگی خودروهای تولیدی کشور میدانند و رسیدن به استانداردهای روز اروپا را از
مهمترین اهداف این پروژه تلقی میکنند.
از زمان
شروع بحث پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO)، بسیاری از صنایع کشور با درک نیاز به ارتقای کیفیت محصولات و
رسیدن به تولید رقابتی، به دنبال راهکاری برای خروج از بنبست بودهاند. باز شدن
درهای کشور که دیر یا زود با شتاب رشد جهانی شدن صنایع و نیاز به تعامل با اقتصاد
جهانی محقق میشود، تهدیدی برای صنایعی است که به صورت بومی و با استانداردهای
داخلی و یا حتی بدون استاندارد ملی به تولید میپردازند.
از سوی
دیگر اشتغالزایی قابل توجه برخی از صنایع که در صورت ورشکستگی، بیکاری خیل عظیمی
از پرسنل آنها را در پی دارد، ضرورت ارتقای سطح کیفی و سرمایهگذاری در صنایع کشور
را یادآور میشود.
اجرای
پروژه ال 90 را میتوان در جهت بقای صنعت خودروی کشور دانست که امید به جهانی شدن
و ارتقای کیفیت قطعات و خودروهای تولیدی کشور را نیز در پی دارد.
قرار است
تولید ال 90 از خرداد 85 (ژوئن 2006) آغاز شود. براساس پیشبینیها تا سال 86 نیاز
بازار خودروی کشور به یک میلیون و 200 هزار خودرو خواهد رسید که در صورت عدم اجرای
آن، بازار به دنبال واردات خودرو خواهد رفت و ضررهای تاخیر این پروژه برای اقتصاد،
بازار و صنعت قابل توجه خواهد بود.
از سوی
دیگر بستن قرارداد با رنو که یکی از شش خودروساز مطرح دنیاست و 9 تا 20 درصد بازار
خودرو جهان را در اختیار دارد، سبب رویکرد سایر خودروسازان بزرگ به سرمایهگذاری
در ایران و اجرای پروژههای مشابه میشود.
شرکت رنو
پیش از این هم در بازار ایران بوده و بازگشت مجدد آن موجبات نگرانی شرکت رقیب یعنی
پژو را فراهم کرده است. شاید همین نگرانیها دلیل افزایش خدمات و بهبود شرایط
همکاری پژو و سایر خودروسازان با ایران باشد و مزایای اقتصادی این عملکردها نیز
قابل توجه است.
قرارداد ما
در پروژه ال 90 حاصل مطالعات یک و نیم ساله دو طرف و مطالعات سه ساله دو شرکت
ایران خودرو و سایپاست که پیشبینی میشود در بخش خودروهای اقتصادی (در رده پراید،
پیکان، ماتیز و PK) تمامی
نیاز مردم را پوشش دهد. در پیوست قرارداد برنامه تجاری تولید تا سال 2014 پیشبینی
شده است که هر سال قیمت خودرو، برنامهریزی تجاری، ترازنامه، نقدینگی، نحوه تعیین
قیمت قطعات، خدمات پس از فروش و... را مشخص میکند.
3- ال 90 یک پروژه مونتاژکاری نیست
برخی
منتقدان پلتفرم مشترک را نوعی مونتاژکاری میدانند؛ در حالی که این روش حداقل از
مونتاژکاری فعلی و تولید خودروهای گران قیمت بهتر است زیرا پلتفرم مشترک علاوه بر
یکی کردن خواستههای طرف ایرانی و فرانسوی، سبب اشتراک در مدیریت تولید، کاهش
هزینهها، انتقال تکنولوژی و روشهای جدید خدمات پس از فروش و... میشود. برای
شرکتهایی مانند تالبوت انگلیس، کیا موتور کره و پژوی فرانسه تاکنون اهمیت نداشته
است که تولیدکننده ایرانی محصولات آنها را چگونه تولید میکند زیرا این محصولات
صرفاً در بازار ایران مصرف میشود و توان صادرات ندارد اما امروز شرکت رنو به
ایران به عنوان سکوی پرتاب در منطقه نگاه میکند. رنو نمیتواند نسبت به ال 90،
لوگان یا هر نام دیگری که قرار است با برند «رنو» صادر شود، بیتفاوت باشد و لذا
کیفیت و خدمات پس از فروش را مورد توجه قرار خواهد داد.
علاوه بر
این حضور رنو ـ نیسان در ایران و تولید انبوه خودرو در کشور براساس گفته وزیر
صنایع، میتواند کشور ما را به تولیدکننده عمده خودرو در منطقه خاورمیانه تبدیل
کند.
4- انتقال تکنولوژی و دانش فنی
صنعت
خودروی ایران هرچند طی سالهای اخیر با وجود سرمایهگذاریهای کلان و خرید
دستگاهها و روباتهای صنعتی به لحاظ تکنولوژیکی رشد یافته است اما از ضعف دانش
مدیریت رنج میبرد؛ به طوری که این معضل در خطوط تولید، مدیریت کیفیت، مدیریت
فروش، بازاریابی، مدیریت منابع، مدیریت انسانی و... به چشم میخورد. ورود شرکتی
مانند رنو ـ پارس با سهم 51 درصدی طرف فرانسوی و 49 درصدی ایران به عنوان یک J.V.C میتواند نقطه آغاز ورود دانش مدیریت نوین
به صنعت خودروی کشور باشد.
بدون شک
الگوبرداری و استفاده از مدیریت رنو ـ پارس به کلیه خودروسازیهای کشور تعمیم
خواهد یافت زیرا خودروسازان دولتی، خود سهامداران این شرکت هستند اما به دلیل سهم
کمتر، باید بیشتر ناظر بر تصمیمات اتخاذ شده توسط مدیران فرانسوی باشند.
5- افزایش کمی و کیفی تیراژ تولید
شاید بتوان
ادعا کرد که ال 90 اولین خودروی اقتصادی در ایران است زیرا تا به امروز هیچ
خودرویی با تیراژ سالانه 300 هزار دستگاه نداشتهایم. تیراژ خودروهای داخلی 10 تا
100 هزار دستگاه است؛ این در حالی است که در ایران تنها پیکان و پراید را با تیراژ
بالای 100 هزار دستگاه تولید میکنند که پیکان نیز از سال آینده از مدار تولید
خارج میشود.
قرار است
ال 90 از سال 85 با تیراژ 100 هزار دستگاه تولید شود و این میزان در سال 86 به 215
هزار دستگاه و در سال 87 به 300 هزار دستگاه در سال برسد. براساس برآوردها تولید
آن تا سال 1390 از مرز 700 هزار دستگاه در سال میگذرد. از هم اکنون قابل پیشبینی
است که تولید خودرویی با این تیراژ میتواند تا چه اندازه سایر تولیدات را به
رقابت فرابخواند.
6- ورود سرمایههای خارجی
پروژه ال
90 در ابتدای کار 325 میلیون یورو ارز وارد کشور میکند که این رقم با افزایش
تولید به میزان 300 هزار دستگاه به طور قطع افزایش مییابد.
اگر فرض
کنیم فرانسویها برای تولید هر دستگاه لوگان باید 50 درصد هزینه کنند (4 هزار
یورو)، میتوان تصور کرد سالانه حداقل یک میلیارد یورو باید برای تولید این خودرو
سرمایهگذاری کنند که ورود این سرمایه به ایران سبب افزایش حجم گردش نقدینگی
اقتصادی در صنعت به خصوص صنعت خودرو میشود.
از طرف
دیگر وضعیت کشورهای همسایه ما یعنی عراق و افغانستان موجبات بیثباتی و افزایش
ریسک اقتصادی منطقه را فراهم کرده و شانس کشورمان را برای جذب سرمایهگذاری صنعتی
کاهش داده است. به عقیده عدهای از ناظران، تهدیدات مداوم امریکا و اسرائیل علیه
ایران و طرح مباحث مربوط به انرژی هستهای، میتوانست انگیزه سرمایهگذاران خارجی
را برای فعالیت در ایران کاهش دهد اما در چنین شرایطی مسؤولان و کارشناسان ایران و
همچنین سرمایهگذاران خارجی شاهد امضای قرارداد نهایی شرکت رنو ـ نیسان با
خودروسازان ایرانی بودند.
بنابراین
حضور رنو ـ نیسان و سرمایهگذاری عظیم آن در صنعت خودروی کشور به همگان ثابت
میکند که ایران محیط امنی برای کسب و کار است و شرکتهای بسیاری میتوانند روی
همکاری با صنایع ایران حساب کنند.
7- اتصال به شبکه جهانی تولید و صادرات قطعات خودرو
بازارهای
جهانی خودرو و قطعات آن در اختیار غولهای بزرگ خودروسازی دنیا یعنی دایملر
کرایسلر، جنرال موتورز، فورد، رنو ـ نیسان، فولکس واگن، تویوتا، پژو و سیتروئن است
و به عقیده کارشناسان، تا چندی دیگر این بازار تنها شاهد رقابت کمپانیهای مذکور
خواهد بود. در نتیجه شرکتهای دیگر یا باید توسط این خودروسازها بلعیده شوند و یا
به تولید مشترک با آنان روی بیاورند زیرا خودروسازان بزرگ با بازاریابی مناسب و
خدمات پس از فروش، نیاز مصرفکنندگان را تامین میکنند.
بر همین
اساس، دیگر تولیدکنندگان خودرو و قطعات برای صادرات محصولات خود به بازارهای این
شرکتها نیاز دارند و برای تولید نیز به تکنولوژی آنها متکی هستند.
شرکت رنو ـ
نیسان در این زمینه میتواند به عنوان یک فرصت برای ما عمل کرده و قطعهسازان و
خودروسازان کشور را به صادرات ترغیب کند. تجربه کشوری مانند ترکیه که صادرات 8
میلیارد دلاری صنعت خودرویش را مدیون اتصال به قدرتهای اقتصادی و شرکتهای
خودروسازی بزرگ است، در این مسیر میتواند راهگشا باشد.
8- بالانس ارزی و رشد صادرات قطعهسازی و خودروسازی ایران
در حال
حاضر حجم صادرات خودرو در ایران سالانه کمتر از 100 میلیون دلار است که آن هم
صادرات به کشورهایی مانند سوریه و افریقا را شامل میشود اما با ال90 میتوانیم
برای اولین بار صادرات خود را به طور جدی افزایش دهیم و مطابق گفته رئیس سازمان
گسترش و نوسازی صنایع، به بالانس ارزی برسیم. ال 90 از سال 88 باید به تراز ارزی
برسد. این به معنای صادرات سالانه 50 تا 100 هزار دستگاه از این خودروست بنابراین
میتوان امیدوار بود ال 90 حداقل سالی 500 میلیون دلار صادرات داشته باشد.
9- رضایت مشتری و پاسخگویی به نیاز مصرفکنندگان داخلی
طی سالهای
گذشته مصرفکنندگان از کیفیت تولیدات داخلی رضایت کافی نداشتهاند و خودروهای با
کیفیت هم عموماً در حد توان خریداران واقعی نبوده است؛ به این دلیل خانوارها همیشه
آرزوی خرید خودرویی با کیفیت و قیمت مناسب را داشتهاند.
قرار است
خودروی پیکان از سال آینده از روند تولید خارج شود، سپند نیز خودروی ناکارآمدی
است، گران است پس عملاً میتوان نتیجه گرفت از سال 85 به بعد بازار خودروی ایران
با کمبودی جدی در بخش خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی مواجه میشود.
بررسیها
نشان میدهد ایران در سال 86 سالانه با 700 هزار تقاضا برای خودروهایی با قیمت 4
تا 8 میلیون تومان روبه روست. در ایران تقاضای بالایی برای خودرو وجود دارد اما
بنیه مالی اغلب خانوارها سبب میشود که عمدتاً یا از خرید خودرو صرفنظر کنند و یا
به دنبال خرید خودروی دست دوم باشند.
خودروی لوگان
میتواند سطح برخورداری مردم از خودرو را افزایش دهد. میزان برخورداری مردم ایران
از خودرو طی سالهای اخیر از یک خودرو به ازای هر 22 نفر به یک خودرو به ازای هر
15 نفر رسیده است اما هنوز با استانداردهای اروپایی (یک خودرو به ازای هر 2 نفر)
فاصله بسیار دارد.
ال 90 به
دلیل کیفیت بالای طراحی، امنیت سرنشین و قیمت مناسب (بین 6 تا 8 میلیون تومان)
میتواند سبب افزایش سطح رفاه عمومی مردم جامعه شود.
10- کاهش قیمت خودرو
موتور
خودروی ال 90 دارای 16 سوپاپ، 1600 سیسی و 107 اسب بخار قدرت است. این خودرو که
با استانداردهای روز اروپا تولید میشود، قویتر از 405، 206، پراید، سمند و حتی
دوو سییلو است. اگر قرار باشد این خودرو با قیمتی کمتر از 8 میلیون تومان در
بازار عرضه شود، بیتردید 5 خودروی دیگر بازار ایران، با قیمتهای کنونی قادر به
فروش در بازار نخواهند بود بنابراین تولیدکنندگان خودروهای موجود در بازار در صورت
تمایل به ادامه تولید باید قیمتهای خود را کاهش دهند.
شاید چنین
شرایطی به بروز انقلابی در قیمت خودروها بیانجامد که قرار بود از سال گذشته آغاز
شود وطبقه متوسط نیز بتوانند صاحب خودرو شوند.
پایان یکهتازی پژو و سایر خودروسازان
شرکت پژوی
فرانسه از سال 69 به بعد تقریباً بیشترین حجم واردات خودرو به ایران را داشته؛ به
طوری که تاکنون میلیاردها دلار قطعه، مجموعه و حتی خودروی آماده به ایران ارسال
کرده است. این شرکت طی پنج سال اخیر حدود 160 هزار دستگاه مدل 405، 45 هزار پرشیا
و 110 هزار 206 در ایران مونتاژ کرده است و همچنین قطعهسازان فرانسوی تامینکننده
قطعات سمند و آر.دی بودهاند. این در حالی است که برنامههای اصلی پژو در ایران
هنوز در راه است؛ به طوری که ادامه تولید 206، تولید مشترک 206 صندوقدار، تولید
307، ادامه تولید 405 و پرشیا تنها بخشی از این قراردادهاست.
در شرایط
فعلی، حضور یک رقیب فرانسوی دیگر در عرصه صنعت خودروی کشور، ما را از اجرای بیچون
و چرای سیاستهای پژو بینیاز میکند.
تولید ال
90 در ایران میتواند علاوه بر تنوع بخشیدن به بازار، از سودهای انحصاری هم جلوگیری
کند.
در شرایط
جدید اقتصاد جهانی، ادغامها، ایجاد شبکههای تهیه و توزیع قطعات و بازارهای مشترک
مورد توجه قرار گرفتهاند و خودروسازان جهان با تقسیم کار متناسب با مزیتهای نسبی
خود از بازارهای یکدیگر استفاده میکنند و به ایجاد قطعهسازان و تامینکنندگان
قطعات و خدمات میپردازند و در چارچوب قراردادهای جوینت وینچر به تیراژ بالاتر از
5 میلیون در زمینه تولید قطعه و خودرو میاندیشند تا از سودهای ناشی از مقیاس
تولید بهرهمند شوند و ضمن کاهش هزینههای تولید، قیمت مناسب را ارائه دهند.
در موقعیت
کنونی که عرضه خودرو در جهان بر تقاضا پیشی گرفته است و خودروسازان بزرگ به دنبال
بازارهای جدید و دست نخورده هستند، خودروسازان ایران باید قدر بازار داخلی، آسیای
میانه و خاورمیانه را بدانند و در مقابل فروش محصولات پژو، پراید، مزدا و سیتروئن
از این شرکتها بخواهند محصولات ریختهگری و قطعاتی را که تولید آنها در ایران از
مزیت نسبی و قیمت مناسب برخوردار است، در بازارهای داخلیشان به فروش برسانند زیرا
ایجاد چنین بازاری به تولیدکنندگان و خودروسازان داخلی و خارجی کمک میکند تا
مانند شرکتهای بزرگ خارجی از بازارهای یکدیگر سود ببرند و به توسعه، بهبود کیفیت،
کاهش قیمت و... بپردازند و موازنه ارزی ایجاد کنند.
نتیجهگیری
پروژه ال
90 و پلتفرم مشترک از بدو مطرح شدن، بازتابهای گوناگونی در میان خودروسازان کشور
و مسؤولان سیاسی و اقتصادی داشته است. بیشتر دستاندرکاران اقتصادی و صنعتی، این
پروژه را مورد تایید قرار دادهاند اما در مجلس هفتم ایراداتی به آن وارد شده و
اجرای آن را با چالشهای عمدهای روبه رو کرده است.
ایران
پنجمین کشوری است که قرار است این پلتفرم در آن ساخته شود و اگر زیانده بود، به
طور قطع کشورهای دیگر مانند رومانی و کلمبیا به دنبال تولید انبوه آن نبودند.
قرارداد ال
90 نتیجه طرحی بود که در خصوص کار بر روی پلتفرم مشترک از سوی وزارت صنایع و معادن
پیشنهاد شد. در ابتدا اجرای قرارداد از طریق همکاری با یک خودروساز خارجی، با هدف
اصلی رفع ضعف دانش فنی و تنگناهایی که در طراحی و ساخت پلتفرم وجود داشت، مطرح شد.
همچنین برای حمایت مالی و ایجاد حاشیه امن اقتصادی مناسبتر نیاز به خودروساز خارجی
احساس میشد، تا با انگیزه سرمایهگذاری وارد کشور شود و دانش طراحی، ساخت، تولید
و مدیریت کیفیت و هزینه را به خودروسازان داخلی منتقل کند. بر این اساس ـ همان طور
که پیش از این اشاره شد ـ تنها خودروسازی که حاضر به پذیرفتن شرایط ایران شد، رنو
ـ نیسان بود. حال اگر شرایط علیه شرکت فرانسوی تغییر کند، مخالفان طرح مطمئن باشند
دیگر هیچ شرکتی با امتیازات رنو ـ نیسان به ایران نخواهد آمد.
ذکر این
نکته ضروری است که در پروژه ال 90 شرکتهای ایران خودرو و سایپا با 50 درصد ساخت
داخل قطعات لوگان میتوانند خودرو را با برند خود تولید کنند. شرکت رنو خود را در
زمینه به روز کردن این خودرو و پلتفرم آن از تمام جنبههای فنی، ایمنی، زیست محیطی
و مصرف سوخت موظف میداند. بعد از این پروژه، میتوان پروژههای دیگر را نیز تعریف
کرد و به اصلاح روشها پرداخت. این پروژه میتواند آغاز اتصال صنعت خودروی ایران
به زنجیره جهانی باشد.