hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbff0b44020000007d07000001000400
شناخت مصرفکننده از
کیفیت محصولات چینی
امروزه
بازار امریکا مملو از کالاهای چینی است. معمولاً قیمت پایین این محصولات موجب جلب
توجه مصرفکنندگان و در نتیجه فروش آنها میشود؛ این در حالی است که مشتریان
عموماً شناختی از کیفیت محصول ندارند. این مقاله به «میزان آگاهی مصرفکنندگان از
کیفیت کالاهای چینی و غیرچینی» اختصاص دارد و به ارائه روشهایی برای مقایسه کیفیت
کالاهای یاد شده با محصولات کشورهای دیگر و در نتیجه ارزیابی کیفی محصولات چینی از
دیدگاه مصرفکنندگان میپردازد.
نتایج به
دست آمده نشان میدهد که تولیدکنندگان چینی باید در جهت بهبود کیفیت محصولات خود
تلاش کنند.
در نوشتار
حاضر همچنین مهمترین مواردی که سازندگان چینی باید مورد توجه قرار دهند تا
محصولاتشان قابل رقابت با محصولات دیگر کشورها باشد و نیز جایگاه کیفی آنها در حال
حاضر و آینده از نظرتان خواهد گذشت.
از یک دهه
پیش تاکنون کنگره امریکا قوانینی برای محدود کردن فعالیتهای ژاپنیها وضع کرده
است. با وجود اهدای جایزه ملی مالکوم بالدریچ، فقط معدودی از سیاستمداران به کیفیت
محصولات توجه میکنند.
تحقیقات
انجام شده در سال 1999 نشان داده است که کیفیت محصولات در وضعیت بازار به طور
مستقیم تاثیر خواهد گذاشت؛ همان طور که شناخت مصرفکنندگان از کالاها در این زمینه
بیتاثیر نیست.
بدیهی است
هر کشوری که فاقد راهبری در زمینه بهبود کیفیت محصولات صنعتی باشد، در آینده سهم
کمتری از بازار تجارت جهانی خواهد داشت. در سالهای اخیر روابط تجاری با دیگر
کشورها چهرهای متفاوت یافته است.
امریکا در
زمینه تجارت کمک بسیاری به چینیها کرده و این در حالی است که فروش کالاهای چینی
در امریکا هر ساله برای آنها میلیاردها دلار سود به ارمغان میآورد. به همین دلیل
کیفیت محصولات چینی از آنجا که کیفیت محصول از نظر مدیران خرید نیز دارای اهمیت
چشمگیری است و یکی از عوامل موفقیت در درازمدت به شمار میآید، کیفیت محصولات چینی
موردنیاز، مهمترین موضوع قابل اعتنا از نظر شرکای عمده تجاری جهان است.
نگاهی به فرهنگ کیفیت در چین
تاکنون تحقیقات
علمی محدودی در زمینه کیفیت محصولات چینی انجام شده است؛ با وجود این وقتی مقالات
و مجلات چینی را مطالعه میکنیم، درمییابیم که از دیدگاه سازندگان چینی، کیفیت از
اهمیت ویژهای برخوردار است. مطالعات اخیر نشان میدهد که سازندگان چینی به تاثیر
و اهمیت کیفیت در تجارت و موفقیت شرکتهایشان واقف هستند.
متاسفانه
وضعیت کیفی محصولات چینی در گذشته سوال برانگیز بوده و سازندگان نیز هیچ فعالیت
قابل توجهی برای بهبود آن از خود نشان نمیدادند.
کالاهای
چینی که به ظاهر با کیفیت عرضه میشوند، همیشه مشکلساز بودند و دولت چین نیز
وانمود میکرد که در زمینه کیفیت و بهبود آن تلاش میکند.
چین بهبود
روند کیفی خود را ابتدا از صنایع غذایی آغاز کرد و در کنار آن، بازرسی مداوم نیز
انجام میشد ولی با تمام این تلاشها تحقیقات نشان میدهد که کارگران تکنیکهای
مدیریت کیفیت را به درستی نمیشناسند و به همین دلیل روشهای به کار رفته
نتوانستند در بهبود کیفیت تاثیر قابل توجهی ایجاد کنند.
سازندگان
غیرچینی نیز به روشهای بازرسی قدیمی اهمیت نمیدادند و از این رو به دنبال
ارزیابی وضعیت کیفی خود از طریق مصرفکنندگان بودند. روش یادشده در فرهنگ کیفی
چینیها چندان مورد قبول نیست و بنابراین آنها حتی در خدمات پس از فروش نیز شهرت
بدی پیدا کردهاند.
چینیها به
جای آن که در جهت ارتقای کیفیت محصولات تلاش کنند، فعالیت خود را در زمینه به
حداقل رساندن قیمت محصولات متمرکز کردهاند و با پایینترین قیمتها وارد بازار
شدند تا با دیگر رقبا به رقابت بپردازند و این روند برای آنها موفقیت به همراه
داشته است؛ به طوری که محصولات چینی در سراسر امریکا مشاهده میشوند.
لزوم انجام
تحقیقات کافی در مورد محصولات چینی مورد مصرف در امریکا، دیدگاه مصرفکنندگان
امریکایی در خصوص محصولات چینی ضروری است.
فرضیهها و پیشنهادها
برای آگاهی
از نظرات مصرفکنندگان درباره محصولات ساخت چین، باید به دو موضوع اصلی پرداخت:
1- دیدگاه مصرف کنندگان امریکایی درباره کیفیت محصولات
چینی در مقایسه با محصولات غیرچینی
2- تعیین ارزش محصولات چینی در مقابل محصولات غیرچینی از
نظر مشتریان امریکایی
روشهایی
برای ارزشیابی و برآورد دیدگاه کیفی مشتریان درباره محصولات چینی درنظر گرفته شده
است که با استفاده از آنها، به مطالعه و اثبات فرضیههای پیشنهادی میپردازیم.
فرضیه 1 –
محصولات چینی کیفیت پایینتری نسبت به محصولات دیگر کشورها دارند.
از نظر
مشتری محصولات ساخت چین ارزش کمتری نسبت به محصولات دیگر کشورها دارند.
برای
آزمایش این فرضیه باید معیار سنجش مصرفکنندگان در مورد کیفیت محصولات و نحوه
تصمیمگیری آنها برای خرید بررسی شود.
بررسی معیارهای سنجش مشتریان
به منظور کسب معیارهای سنجش مصرف کننده باید نگرش وی در
مورد کیفیت محصولات و نحوه دخالت این دیدگاه در تصمیمگیری برای خرید، ارزشگذاری
شود. البته در این میان فرهنگ مصرفکننده نیز بسیار مهم است و نباید از آن غافل
شد. یکی از معیارهای موردنظر «قیمت» است.
تحقیقات
نشان میدهد که مصرفکنندگان، محصولات چینی را بیشتر به دلیل قیمت پایینشان
میخرند.
براساس
مطالعات، معیار سنجش کیفی که شامل قیمت و هزینه کالاست، در سیاستهای مدیریت کیفیت
و محصولات ساخته شده موثر واقع میشود.
ترکیب
معاملات انجام شده توسط مشتری و کیفیت خدمات کالا، اطلاعات مفیدی را در زمینه سنجش
روند کیفیت و سیستم اطلاعرسانی خدمات پس از فروش محصولات به دست میدهد.
موضوع
دیگری که ازنظر مشتری اهمیت دارد، «دوام محصول» است. براساس تحقیقات صورت گرفته،
در دهههای گذشته دوام محصول در خریدهای مجدد مشتریان تاثیر قابل توجهی داشته است.
از سویی نتایج مطالعات حاکی از آن است که مصرفکننده نمیتواند عمر دقیق محصولات
را مشخص کند. از دیدگاه مصرفکننده، ارزش محصول درصدی از قیمت و فاکتورهای دیگر
مانند دوام آن است.
معیار سنجش
که براساس دانش و شناخت مصرفکنندگان پایهگذاری شده است، میتواند برای انعکاس
دقیق وضعیت کیفی محصول یا ارزش آن مورد استفاده قرار گیرد.
میزان
رضایت مصرفکننده از کیفیت خدمات را میتوان با ابزارهای اندازهگیری کیفی به دقت
سنجید و همچنین ارزیابی کیفی براساس عیوب کیفی ساده در تعیین معیار سنجش مشتریان
بسیار موثر است؛ حتی قیمت کالاها به دلار نیز در نحوه رفتار مشتریان در هنگام خرید
تاثیر میگذارد.
با استفاده
از دو عامل «قیمت» و «دوام» میتوان یکی از معیارهای مصرفکننده را که همان ارزش
کالاست، محاسبه کرد. این اطلاعات را میتوان با پرکردن پرسشنامه توسط مشتریان به
دست آورد.
متدولوژی
ابزارهای کنترل
در این
تحقیق، پرسشنامهای مورد استفاده قرار گرفته که توسط ایمیل برای مصرفکنندگان
فرستاده شده است.
این
پرسشنامه توسط یک گروه کارشناس بررسی و میزان کارایی آن ارزیابی شده است. پرسشنامه
به صورت آنلاین توسط مصرفکنندگان پر شد و یک نظرخواهی در مورد پرسشنامه نیز از
کسانی که در مصاحبه شرکت کرده بودند، به عمل آمد.
مقایسه
دستاوردهای حاصل نشان داد که نتیجه مصاحبه و پرسشنامه یکی بوده بنابراین هیچ گونه
سوء تعبیری وجود نداشته است.
این
پرسشنامه پایان مقاله آمده است.
در
پرسشنامه مذکور به چند تست حافظه برمیخوریم که به مصرفکننده کمک میکند بعضی
موارد را بهتر به یاد بیاورد (سوالات 18 و 19) و در صورتی که جواب این سوالات داده
نشود، به این معنی است که مخاطب خریدهایش را به خوبی به یاد نمیآورد و بنابراین
پرسشنامه این فرد از گروه پرسشنامههای مورد ارزیابی خارج میشود.
موضوعات
هدف از این
نظرسنجی، بررسی عقاید مصرفکنندگان امریکایی در مورد کالاهای چینی بوده است.
این
پرسشنامه توسط ایمیل به 50 ایالت امریکا فرستاده شد. افرادی که این پرسشنامه برای
آنها فرستاده شده است، به طور رندم از میان کسانی انتخاب شدند که در سایتهای
مختلف ایمیل داشتند. در مرحله اول 912 نفر از اشخاص فعال انتخاب شدند و از این
تعداد 791 نفر پاسخ دادند که برابر 7/86 درصد کل نمونه است. از این تعداد 783 نفر
(91 درصد پاسخدهندگان) فقط از کالاهای چینی استفاده نمیکردند. از این میان حدود
500 پرسشنامه به طور کامل پرشده بود که برای انجام این تحقیق کافی به نظر میآمد.
بقیه پرسشنامهها به دلایل مختلف کنار گذاشته شدند. نتایج این نمونهها در جدول
(1) آمده است.
متغیرهای معیار سنجش
در این بخش
برای اندازهگیری ارزش محصول از دیدگاه مصرفکننده، از یک الگوی اقتصادی استفاده
شد.
خصوصیات
کیفی موردنظر در این تحقیق عبارتند از: قیمت و دوام محصول.
این
محصولات را میتوان به 5 دسته تقسیمبندی کرد: 1- لوازم خانگی 2- لوازم برقی کوچک
3- منسوجات 4- سخت افزار 5- محصولات متفرقه
این 5 دسته
محصول در جدول 2 به 51 دسته تقسیم شدهاند که گروهها و واحدهای اندازهگیری برای
این تحقیق بودند.
اطلاعات
مربوط به قیمت و دوام محصول هم برای محصولات چینی و هم کالاهای غیرچینی درنظر
گرفته شدند که در 277 پرسشنامه از 500 پرسشنامه موجود بود.
با این
اطلاعات میتوان ارزش کالا را محاسبه کرد. نسبت محصولات چینی و غیرچینی با استفاده
از فرمول هزینه/قیمت کالا ـ چه حقیقی و چه مورد انتظار ـ به عنوان شاخص برای
محاسبه ارزش کالا در فرمول زیر استفاده میشود:
متوسط هزینه پرداخت شده برای یک محصول (به دلار)
متوسط تعداد ماههایی که محصول دوام داشته است
|
|
ارزش محصول
1)
= محصولات چینی
متوسط هزینه پیشنهادی برای یک محصول (به دلار)
متوسط ماههایی که انتظار میرود یک محصول دوام داشته باشد
|
|
ارزش محصول
2) =
محصولات غیرچینی
قیمت پایین
لیست به بهترین محصول شناخته شده از لحاظ کیفی تعلق دارد. قیمت متوسط محصولات چینی
در معادله (1) از 277 پرسشنامه که به سوالات 4 و 5 پاسخ داده بودند، به دست آمد و
دوام کالا از سوال 6. البته فرض بر این بوده است که مصرفکنندگان امریکایی این
اعداد را به خاطر میآورند.
متوسط قیمت
در معادله (2) از سوال 7 تا 11 پرسشنامه به دست آمده و براساس این دو فرض است:
1- مشتری قیمت را به یاد میآورد.
2- او به خاطر دارد که محصول ساخت چین نبوده است.
متوسط
زمانی دوام یک کالا نیز از سوال 7 و به منظور استفاده در معادله (2) به دست آمده
است.
فرض شده
است که محصولات مشابه نیز همین وضعیت را دارند. تحقیقات نشان میدهد که وقتی مشتری
برای خرید کالای مشابه میرود، دوام آن را کمتر درنظر میگیرد. بنابراین
مصرفکننده در مورد دوام کالا به چینی بودن یا نبودن آن توجهی نمیکند.
براساس یک
نظریه، در سال 98 مشتریان خواستار محصولاتی با کیفیت بهتر و دوام بیشتر بودند و
برای پولشان ارزش بیشتری قائل میشدند. در نتیجه محققان موارد زیر را مطرح کردند:
1- تحقیقات تجاری که قادر به محاسبه و سنجش موارد مهم
ازدیدگاه مشتری باشد.
2- اینها آخرین مواردی است که در تصمیمگیری مدنظر قرار
میگیرند. بنابراین از موارد اصلی تصمیمگیری به شمار میروند.
3- موارد مهم تصمیمگیری باید به خاطر سپرده شوند.
4- فقط محاسبات محدود توسط همان شخص صورت میگیرد.
5- تمام موارد به صورت متوسط در نظر گرفته میشود.
6- وقتی مصرفکنندگان احساس کنند در فروش تقلب شده، به یاد
آوردن جزئیات قیمت و دوام کالا بسیار دقیقترند تا دیگر اشتباه نکنند.
با وجود
قیمت پایین محصولات چینی، آنها با دیگر محصولات دوام یکسانی دارند و از این رو
توانستهاند بازار را به دست گیرند. با استفاده از ارزش خالص کالا که بیانگر شناخت
مصرفکننده از کیفیت آن است، میتوان فرضیهها را امتحان کرد.
ارزش خالص
کالا از معادله (1) و (2) و فرمول زیر قابل محاسبه است:
3) ارزش کالای غیرچینی ـ ارزش کالای چینی =
ارزش خالص کالا
کالایی با
ارزش بیشتر مستلزم هزینه پرداختی بیشتر برای استفاده در یک ماه است. تا زمانی که
ارزش خالص کالا مثبت است، ارزش محصولات غیرچینی بیش از محصولات چینی است.
(چینی) ارزش کالا
(غیرچینی) ارزش کالا
|
|
اگر ارزش خالص کالا منفی باشد، کالاهای چینی ارزش
بیشتری در مقایسه با محصولات غیرچینی دارند:
4) 100 × =
شاخص ارزش کالا
شاخص ارزش
کالا بیانگر رابطه ارزش محصولات چینی (به صورت هزینه ماهانه محصولات) با دوام
آنهاست:
نتایج حاصل
براساس 277 پاسخ در زمینه قیمت متوسط، دوام، ارزش کالا و ارزش خالص آن توسط
کامپیوتر محاسبه شده و در جدول 2 آمده است.
نتایج مهم
این سنجش عبارتند از:
1- متوسط نمره ارزشیابی کیفیت در سوال 2 پیوست 1 برای
محصولات چینی 4/3 بود و این مطلب شامل کسانی که از محصولات چینی استفاده میکنند
نیز میشود و نشان دهنده آن است که مصرفکنندگان شناخت کمی از محصولات چینی دارند.
ارزش
محصولات که در جدول 2 آمده است، بیانگر شناخت مناسب مصرفکننده از محصولات غیرچینی
است.
ارزش متوسط
محصولات نشان میدهد که شناخت ازمحصولات غیرچینی بیش از 225 درصد (متوسط 210
درصد)، شاخص بالای آن 625 درصد و هزینه ماهانه آن نیز 25/6 بار بیش از محصولات
چینی است.
2- براساس 277 پاسخ داده شده به پرسشهای 5 ، 6 ، 7 و 11 و
محاسبات صورت گرفته درباره ارزش خالص کالا که در جدول 2 آمده است، 49 کالا ارزش
خالص منفی داشتهاند که حاکی از ارزش کالای بیشتر محصولات غیرچینی است. فقط در
جدول 2 ساعت دیواری (شماره 18) و اسباب بازی غیرالکترونیکی (شماره 46) از ارزش
خالص کالای مثبت برخوردار بودند. به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت که مصرفکنندگان
شناخت و تمایل بیشتری به محصولات غیرچینی دارند.
3- به منظور برآورد متوسط دوام محصولات 51 دسته کالای
موجود در جدول 2، سنجشی انجام شد که مبنای آن، اطلاعات به دست آمده از سوالات 6 و
7 بود.
4- با توجه به نتایج حاصل از سوال 17 و روش پارتو پیشنهاد
شد سازندگان چینی برنامه بهبود کیفیت خود را مشخص کنند که شامل موارد زیر است:
الف
ـ بهبود مواد به کار رفته در محصولات
ب
ـ بهبود فرایندهای تولید
5- برای تجزیه و تحلیل اولین فرضیه، آنالیزی انجام شد که
نمره کیفیت محصولات چینی (براساس اطلاعات حاصل از سوال 15 که از 277 پاسخ دارای
میانگین 765/2 بود) و محصولات غیرچینی را (برپایه اطلاعات حاصل از سوال 14 که از
277 پاسخ دارای میانگین 221/7 بود) مقایسه میکرد. به این ترتیب ثابت شد محصولات
چینی کیفیت پایینتری نسبت به محصولات غیرچینی دارند. پیشنهاد شده است که از
اختلاف این دو عدد در اندازهگیری دقیق وضعیت کیفی محصولات چینی استفاده شود.
6- برای بررسی فرضیه دوم، دو سری تست انجام شد: سری اول در
مورد محصولات مندرج در جدول 2 بود تا ارزش آنها سنجیده شود که اطلاعات آن از
سوالهای 5، 6، 7 و 11 به دست آمد.
42 محصول از
51 محصول اهمیت داشتند که نتایج به دست آمده برای محصولات چینی 117/2 و برای
محصولات غیرچینی 012/1 بود که اختلاف بسیار آن دو، اهمیت این تست را نشان میدهد و
موید فرضیه 2 است که محصولات چینی ارزش کمتری از محصولات غیرچینی دارند.
نتایج
نتیجه مهم
این تحقیق نشان میدهد که سطح کیفیت محصولات چینی پایینتر از محصولات غیرچینی
است.
محدودیتها
محدودیتهای
این مطالعه از آن روست که تحقیق مذکور وابسته به محفوظات ذهنی مصرفکنندگان در یک
بازه زمانی است. به خاطر آوردن این موضوع که یک محصول ساخت کدام کشور است، آسانتر
از به یاد آوردن قیمت پرداختی برای آن است.
در این
بررسی از مصرفکنندگان خواسته شد قیمت محصولات کمارزش را نیز در طول سه سال گذشته
به خاطر بیاورند. مشخص است که تعداد کمی از افراد قادر به انجام چنین کاری هستند.
در تحقیق
مذکور سه نکته اساسی وجود داشت:
1- مطالعه یادشده کاملاً به اتکای حافظه مصرفکنندگان در
مورد قیمت کالا صورت گرفت.
2- این مطلب که حافظه افراد از یادآوری تمام جزئیات عاجز
است، اهمیت چندانی ندارد زیرا برای همه محصولات چینی و غیرچینی، وضعیت یکسان است.
اگر بگوییم مردم چیزهایی را که اهمیت بیشتری دارند، به خاطر میآورند و به همین
دلیل وقتی تصور کنند قیمت جنسی که قصد خرید آن را دارند، از اهمیت بالایی برخوردار
است، تمایل بیشتر برای یادآوری قیمت و کشور سازنده آن دارند، سخنی به گزاف
نگفتهایم.
3- بیش از 80 درصد مردم علاقهمند به شرکت در این تحقیق
بودند و میتوانستند قیمت محصولاتی را که خریدهاند، به یاد بیاورند.
مطابق
بررسیها، بسیاری از مشتریان مایل به خرید کالاهای چینی نیستند ولی به دلیل اشباع
بازار از آنها، راه دیگری ندارند. اگر در بازار محصولات دیگری وجود داشت،
مصرفکنندگان حتماً از کالاهایی استفاده میکردند که از نظر کیفی به کشور
سازندهشان اطمینان داشتند.
یکی دیگر
از محدودیتهای این تحقیق، اتکای آن به قضاوت مصرفکنندگان در مورد دوام کالاهاست.
مشتری
همیشه انتظار دارد که کالا بسیار بادوام باشد. انتظار مشتری در خصوص دوام محصول بر
تصمیمگیری نهایی او برای خرید آن تاثیر میگذارد.
کالاهای
چینی از لحاظ ظاهری کاملاً مشابه کالاهای غیرچینیاند تا بتوانند این باور را در
مشتری ایجاد کنند که کیفیت و دوام آنها نیز مانند کیفیت و دوام محصولات مشابه است.
محدودیت
دیگر در این مطالعه آن است که مقایسهها با توجه به نمونههای اندک در دسترس صورت
گرفتهاند، مانند مقایسه دو محصول در یک گروه، در حالی که 2 نمونه حداقل تعداد
برای مقایسه است.
و سرانجام
استفاده از تکنولوژی اینترنت، محدودیت ارسال پرسشنامه را برای افرادی که به
اینترنت دسترسی ندارند، به وجود آورد.
جدول
1- نتایج حاصل از پاسخ داده شده
آمار محاسبه شده از جمعیت امریکا
|
نتایج بررسی
|
گروه
|
50
|
50
|
تعداد ایالات
مختلف
|
-
|
16 تا 5
|
تعداد
پاسخدهندگان به سوالات از ایالات مختلف
|
-
|
65 تا 20
|
سن
پاسخدهندگان
|
-
|
31
|
متوسط پاسخها
|
71%
|
79%
|
اروپایی
|
نژاد
|
4%
|
11%
|
آسیایی
|
13%
|
4%
|
افریقایی
|
11%
|
4%
|
دورگه
|
1%
|
2%
|
دیگر
|
51%
|
46%
|
زن
|
جنسیت
|
49%
|
54%
|
مرد
|
سوالات مطرح شده در پرسشنامه کیفی کالا
1- آیا در سالهای اخیر کالای ساخت چین خریداری
کردهاید؟ بله (500) خیر (0)
اگر پاسخ
منفی است، به سوال 20 بروید و به سوالات قبل از آن جواب ندهید.
2- با توجه به محصولات مشابهی که پیش از این استفاده
کردهاید و کیفیت و دوام آن در مقایسه با محصول چینی، چه نمرهای را برای
ارزشگذاری به این محصول میدهید؟
نمره از 1
تا 10 میتواند باشد.
10ــــــــ9 8 ــــــــ 7 6ــــــــ5 4 ـــــــ3 2ــــــــ1
عالی
خوب معمولی کمارزش تقلبی
3- آیا شما هنوز از آن کالا استفاده میکنید؟ بله (38) خیر
(462)
4- آیا قیمت تقریبی آن را به خاطر میآورید؟ بله (392) خیر
(70) . اگر پاسخ منفی است، به سوال 20 بروید.
5- برای محصولات ساخت چینی چقدر هزینه کردهاید؟ دلار
(392)
6- این محصول به طور تقریبی چند ماه کار کرد؟ ماه (392)
7- انتظار دارید این محصول چند ماه به خوبی کار کند؟ ماه (392)
8- آیا پاسخ شما به سوال 7 براساس محصول ساخت کشور دیگر
است؟ بله (320) خیر (7) به خاطر نمیآورم (65)
اگر پاسخ
منفی است یا به خاطر نمیآورم، به سوال 15 بروید.
9- آیا هنگام خرید محصول، قیمت آن را با محصولات دیگر
مقایسه کردید؟ بله (311) خیر (9) اگر پاسخ منفی است، به سوال 15 بروید.
10- آیا قیمت تقریبی محصولات مشابه را به یاد میآورید؟ بله
(277) خیر (34)
اگر پاسخ
منفی است، به سوال 15 بروید.
11- اگر پاسخ شما به سوال 10 مثبت است، قیمت تقریبی محصول
مشابه چقدر بود؟
دلار (277)
12- آیا کشور سازنده محصول مشابه را به یاد میآورید؟ بله
(145) خیر (69) اگر پاسخ منفی است، به سوال 14 بروید.
13- نام کشور سازنده محصول مشابه چه بود؟ (145)
14- از یک تا 10 بیانگر کیفیت کالاست. با توجه به غیرچینی
بودن محصول، درجه مناسب کیفیت را مشخص کنید. (277)
10ــــــــ9 8 ــــــــ 7 6ــــــــ5 4 ـــــــ3 2ــــــــ1
عالی
خوب متوسط ضعیف بد
15- از شماره 1 تا 10 بیانگر کیفیت کالاست. با توجه به چینی
بودن محصول، درجه مناسب کیفیت را مشخص کنید. (320)
10ــــــــ9 8 ــــــــ 7 6ــــــــ5 4 ـــــــ3 2ــــــــ1
عالی
خوب متوسط ضعیف بد
16- چه هزینهای برای محصول چینی مذکور پرداختهاید؟ دلار (320)
17- آیا میتوانید حدس بزنید محصول چینی به کدام یک از
دلایل زیر خراب شده است؟
مواد (186)
طراحی (31) نحوه ساخت (82) دیگر (21)
18- آخرین کالایی که از یک فروشگاه یا حراجی خریدهاید، چه
بوده است؟ (320)
19- قیمت کالایی که از حراجی خریدهاید، چقدر بوده است؟ دلار (320)
20- آیا مطلبی وجود دارد که بخواهید در مورد محصولات چینی
مطرح کنید؟