hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbff2244020000007d07000001000500
مفاهیم پایهای و آمارهای مربوط به استراتژی پلتفرم
مشترک
کامبیز
شاهرودی
سید
سعید میرواحدی Mirvahedi@saipacorp.com
مرکز
مطالعات و برنامهریزی استراتژیک سایپا
با وجود پذیرش
استراتژیهای پلتفرم و تداوم یک کاسه کردن برندهای خودرو توسط خودروسازان، در پنج
سال اخیر شرکتها در استفاده از تکنولوژیهای پایهای خودرو برای تولید مدلهای
مختلف موفقیت چندانی به دست نیاوردهاند. استراتژیهای پلتفرم در گذشته بیشتر به
عنوان ابزاری برای بهبود کارایی و کاهش هزینه به کار برده میشد اما انتظار میرود
در آینده از این استراتژی برای تنوع بخشیدن به تولیدات و مدلها استفاده شود.
همچنان که تقاضا برای مدلهای مختلف خودرو رو به افزایش است، خودروسازان به راحتی
قادر نخواهند بود با استفاده از استراتژی پلتفرم، تیراژ تولید انواع مدلها را (به
ازای هر پلتفرم) افزایش دهند. شرکت جنرال موتورز تنها خودروسازی است که توانست از
حداکثر مقیاس تولید به ازای هر پلتفرم به طور موثر استفاده و پلتفرمهای خود را
اداره کند. این شرکت در سال 2003 بالغ بر 1 میلیون و 660 هزار دستگاه خودرو را که
تمامی آنها از طریق پلتفرم جی ام 800 تولید شده بودند، در سرتاسر جهان فروخت.
پلتفرم جی ام 800 شرکت جنرال موتورز از بزرگترین پلتفرمها در صنعت خودروست.
کاهش هزینهها، ارتقای
کیفیت و تحویل به موقع انواع مدلهای خودرو به مشتریان مختلف و در مکانهای
جغرافیایی متفاوت جزء اهداف برتر تمامی خودروسازان جهانی است. پلتفرم مشترک،
خودروسازان را در دستیابی به این اهداف یاری میکند. با به کارگیری این استراتژی،
به جای این که منابع مختلف شرکت صرف تولید یک نوع خودرو/ مدل شود، برای تولید و
مونتاژ چند نوع خودرو/مدل مورد استفاده قرار میگیرد.
در بخش اول این مقاله
سعی بر این است که به معرفی پلتفرم مشترک، ویژگیها، الگوها و نقاط ضعف و قوت آن
بپردازیم و در بخش دوم به بررسی آمار و ارقام مربوط به به کارگیری و اجرای
استراتژی پلتفرم مشترک توسط خودروسازان جهانی خواهیم پرداخت و در آخر نیز به منظور
ارائه مثالی از کاربرد این استراتژی، نمونه پلتفرم ال 90 شرکت رنو تحلیل خواهد شد.
تعریف
پلتفرم مشترک
در جهان رقابتی امروز
برای این که شرکتها بتوانند محصولات را با قیمت کمتری به دست مصرف کننده برسانند،
سعی در کاهش قیمت تمام شده از طریق تولید قطعات به مقدار انبوهتر دارند.
صنعت خودروسازی، یک
دستگاه خودرو را از منظر مصرفکننده به دو بخش تقسیم میکند:
1-
بخشی که در معرض دید
مصرفکننده قرار دارد و شامل اتاق و تزئینات داخلی و خارجی آن است.
2-
بخشی که از دید
مصرفکننده پنهان است و قوای محرکه و قطعات و مجموعههای مرتبط با آن را
دربرمیگیرد که پلتفرم نامیده میشود و حدود 60 تا 65 درصد ارزش خودرو را تشکیل
میدهد.
پلتفرم مشترک یعنی
تولید چند خودرو/مدل که دارای اجزا و قطعات زیربنایی مشترک هستند و برای ساخت آنها
از منابع مشترک استفاده شود.
پلتفرم
مشترک برای اجزا و قطعات خودرو
استراتژی پلتفرم مشترک
برای تمامی قطعات و مجموعههای خودرو کاربرد ندارد. اگرچه خودروسازان جهانی تلاش
میکنند تا بتوانند بخشهای بیشتری از خودرو را با استفاده از این استراتژی تولید
کنند اما در دامنه کاربرد آن، ملاحظاتی باید رعایت شود. به نظر میرسد خودروسازان
تاکنون در به کارگیری پلتفرم مشترک برای اجزا و قطعات ذیل موفق بودهاند:
- موتور
و متعلقات
- کفی
خودرو
- گیربکس
- اکسلها
- سیستم
ترمز
- سیستم
فرمان
- سیستم
تعلیق
- فریم
صندلیها
- کولر
ـ سیستم تهویه
- سیستم
برقی و الکترونیکی
- باک و
سیستم سوخت رسانی
- سیستم
اگزوز
- سیستمهای
کنترلی خودرو
تلاش
برای به اشتراک گذاری
امروزه موضوع به
کارگیری و استفاده از قطعات مشترک از مفهوم پلتفرمها نیز فراتر رفته است.
خودروسازان جهانی به شدت در پی یافتن استراتژیهایی هستند که بتوانند سایر
سیستمها و مجموعههای اصلی خودرو را از طریق پلتفرمها به اشتراک بگذارند. در حال
حاضر خودروسازان جهانی بیشتر به سمت هدفگذاری برای به اشتراک گذاشتن قطعات و
مجموعههایی هستند که در ظاهر (یعنی از بیرون خودرو) قابل مشاهده نیستند. به عبارت
دیگر اجزایی که در برگیرنده برند و هویت خودرو نیستند ولی میتوان آنها را برای
مدلها و خودروهای مختلف به کار گرفت. همچنان که به کارگیری سیستمهای الکترونیکی
در خودرو رو به افزایش است، استفاده مشترک این گونه قطعات در مدلهای مختلف خودرو،
هزینهها را به شدت کاهش خواهد داد.
در سالهای اخیر،
استراتژی پلتفرم کاربرد بسیاری در صنعت خودرو پیدا کرده زیرا برای خودروهای مختلف
قابل استفاده است. پلتفرم میتواند برای گروهی از موتورها و سیستمهای انتقال قدرت
به کار رود. استفاه از پلتفرم باعث صرفهجوییهای اقتصادی برای خودروسازان میشود
و همچنین از نظر زمانی به عرضه سریع محصولات جدید خواهد انجامید.
هم اکنون خودروهای
بسیاری در امریکا و اروپا با استفاده از پلتفرم مشترک تولید میشوند. ممکن است
ازنظر مشتری، خودروهایی نظیر ساب، ساترن یا اُپل به طور کامل با یکدیگر تفاوت
داشته باشند اما برای تولید آنها از پلتفرم مشترک و حتی امروزه موتور شبیه به هم
استفاده شده است.
شرکت فولکس واگن نسبت
به سایر خودروسازان، از پلتفرمهای مشترک بیشتری استفاده کرده است. به عنوان مثال
این شرکت در تولید خودروهای گلف، ائودی، اشکودا و سیات از پلتفرم مشترک استفاد
میکند؛ در حالی که هر یک از این خودروها، ویژگی منحصر به فرد خود را دارند.
همچنین شرکت مذکور در برخی موارد حتی از پلتفرم مشترک سیستمهای تعلیق، ترمز و نیز
موتور مشترک استفاده میکند و از این نظر در صنعت خودرو پیشگام است.
شرکت فورد نیز همین
کار را برای خودروهایی مانند فوکوس و مزدا انجام داده است. اگرچه جنرال موتورز در
اجرای پلتفرم دو خودروی جگوار نوع S و لینکون موفق نبوده اما
این شرکت سالها از پلتفرم مشترک به طور موفقیتآمیز برای تولید خودروهایی از قبیل
بیوک، پونتیاک و الدزمبیل استفاده کرده است.
دنیای خودروسازی هر
روز در حال تغییر است. این تغییر با محوریت کامپیوتر و تکنولوژیهای جدید سرعت بیشتری
به خود گرفته است. بازارها نیز در حال تغییرند و هر روز ویژگیهای جدیدی در قالب
بخشهای خاص و محدود بازار به وجود میآید و تلاش خودروسازان نیز در جهت تولید
محصولاتی است که بتوانند نیازهای مشتریان در بازارهای مختلف را پاسخگو باشند. در
این میان پلتفرم نقش بزرگی را ایفا میکند. پلتفرم از هزینهها میکاهد و بر سرعت
توسعه میافزاید و به مشتریان شانس بیشتری برای انتخاب محصول مورد نظر میدهد.
ویژگیهای
پلتفرم مشترک
حال سوال این است که
برای انتخاب پلتفرم مشترک چه الزاماتی را باید رعایت کرد؟
خودروسازان جهانی هنگام
انتخاب یک پلتفرم مشترک موارد ذیل را درنظر میگیرند:
- در
پلتفرم نباید از خودروهای رایج استفاده شود زیرا به سرعت از رده خارج
میشوند.
- امکان
تغییر در هر کلاسی وجود دارد.
- موتور
خودروهایی که با استراتژی پلتفرم تهیه میشوند باید sub
frame داشته باشد، تا تغییر موتور و متعلقات به راحتی امکانپذیر
باشد.
- پلتفرم
باید جدید باشد؛ به گونهای که تقریباً همزمان یا با فاصله زمانی کمی با
محصول خارجی به بازار بیاید. در جدید بودن پلتفرم موارد ذیل را باید درنظر
داشت:
-
سبک بودن
-
کم مصرفبودن
-
پاسخگو بودن در برابر
استانداردهای جدید زیست محیطی
-
بالا بودن ایمنی
-
توجه به شرایط و
استانداردهای مربوط به مهندسی فاکتورهای انسانی
-
قابلیت تغییر فاصله
چرخهای جلو و عقب
الگوهای
همکاری استراتژیک در صنعت خودرو
خودروسازان جهانی در
جهت به کارگیری منافع حاصل از مشارکت در انجام فعالیتهای مختلف و به اشتراک
گذاشتن سطح یادگیری، الگوهای همکاری مختلفی را طراحی کردهاند. به کارگیری هر یک
از این الگوها با توجه به عوامل مختلفی از قبیل قابلیتهای محوری شرکتها،
مزیتهای رقابتی، دسترسی به بازار، استراتژیهای رشد و... تعیین میشود. الگوهای
رایج عبارتند از:
- راهکارهای
سنتی توسعه صنعت
- همکاری
مشترک
- ادغام
- در
اختیار گرفتن شرکتهای کوچک
- همکاری
استراتژیک برمبنای تقسیم وظایف
- همکاری
استراتژیک برمبنای پروژههای مشترک
- همکاری
استراتژیک برمبنای پلتفرم مشترک
این که خودروسازان
جهانی از کدام یک (ترکیبی) از این الگوها استفاده کنند، تابعی از عوامل فوق است.
تکنیک
MTM
تکنیک MTM یکی
از ابزارهای مفید برای انتخاب نوع همکاری میان دو شرکت به شما میآید. این الگو
اولین بار در سال 2003 توسط پروفسور جوئیجی ایجیا و دکتر مجید کسمایی از دانشگاه
صنعتی توکیو مطرح شد. با استفاده از این تکنیک، قابلیتهای خودروسازان از سه جنبه
ساخت، سطح فناوری و نفوذ در بازار مورد ارزیابی قرار میگیرد. هر یک از دو شرکت در
هر کدام از سه زمینه فوق میتوانند دارای وضعیت مناسب و سطح بالا (H) و یا
وضعیت نامناسب و نازل (L) باشند.
انواع ارتباطات و استراتژیهای
اثربخش در مدل MTM بر اساس قابلیتهای شرکتهای موردنظر در هفت
نوع استراتژی ارائه شده است. این استراتژیها عبارتند از:
·
برون سپاری تولید
[Manufacturing
outsourcing (MF.O.)]
·
مشارکت در راهاندازی
خط تولید جدید
[Joint new
manufacturing line (J.L.)]
·
مشارکت در تحقیق و
توسعه و توسعه محصول
[Joint
R&D and joint product development (J.P.)]
·
دریافت تکنولوژی تحت
لیسانس
[Technology
licensing (T.L.)]
·
برون سپاری بازاریابی
[Marketing
outsourcing (M.O.)]
·
مشارکت در توزیع
[Joint
Distribution (J.D.)]
·
مشارکت در بازاریابی
[Joint
Marketing (J.M.)]
برای تعیین نوع
استراتژی همکاری میان دو شرکت، ابتدا هر دو شرکت را از سه جنبه پیشگفته (تولید،
تکنولوژی و بازاریابی) مورد بررسی قرار داده و در دو طیف H (سطح
بالا) و L (سطح پایین) به آنها امتیاز میدهند. به
عنوان مثال HHL یعنی (به ترتیب ازسمت چپ) شرکت از نظر ساخت
در سطح بالا، از نظر سطح فناوری بالا و از نظر توانایی در بازاریابی در نفوذ در
بازار در سطح پایینی قرار دارد. در مرحله بعد، با توجه به جدول زیر میتوان نوع
استراتژیها را برای همکاری میان دو شرکت مشخص کرد.
وضعیت همکاری
براساس ماتریس MTM و وضعیتهای بالقوه آینده
شرکت الف
|
HHH
|
HHL
|
HLH
|
LHH
|
HLL
|
LHL
|
LLH
|
LLL
|
شرکت ب
|
HHH
|
J.P.
|
J.P.
M.O.
|
T.L.
|
MF.O.
J.P.
|
T.L.
M.O.
|
MF.O.
J.P.
M.O.
|
MF.O.
T.L.
|
MF.O.
T.L.
M.O.
|
HHL
|
|
J.P.
J.D.
|
T.L.
M.O.
|
MF.O.
M.O.
J.P.
|
T.L.
J.D.
|
MF.O.
J.P.
J.D.
|
MF.O.
T.L.
M.O.
|
MF.O.
T.L.
J.D.
|
HLH
|
|
|
J.M.
|
MF.O.
T.L.
|
M.O.
|
MF.O.
T.L.
M.O.
|
MF.O.
|
MF.O.
M.O.
|
LHH
|
|
|
|
J.L.
J.P.
|
MF.O.
T.L.
M.O.
|
J.L.
J.P.
M.O.
|
J.L.
T.L.
|
J.L.
T.L.
M.O.
|
HLL
|
|
|
|
|
J.D.
|
MF.O.
T.L.
J.D.
|
MF.O.
M.O.
|
MF.O.
J.D.
|
LHL
|
|
|
|
|
|
J.L.
J.P.
J.D.
|
J.L.
T.L.
M.O.
|
J.L.
T.L.
J.D.
|
LLH
|
|
|
|
|
|
|
J.L.
|
J.L.
MF.O.
|
LLL
|
|
|
|
|
|
|
|
J.L.
J.D.
|
پلتفرمها
در برابر معماری
همان گونه که گفته شد،
پلتفرم به معنی ساخت چند مدل خودرو با زیربنایی مشترک و با 60 تا 70 درصد قطعات
مشترک است. خودروهایی که با استفاده از پلتفرم تولید میشوند، از نظر نمای خارجی
کاملاً متفاوت هستند اما قسمت کف خودرو و داخل کاپوت آن مشترک است. بنابراین
خودروسازان قادر خواهند بود با استفاده از این استراتژی چند خودرو/مدل را با یک
شیوه تولید کنند.
در سالهای اخیر،
مفهوم استراتژی پلتفرم به تدریج جای خود را به مفهوم یا استراتژی معماری مشترک
داده است. با توجه به این که خودروسازان مختلف تعاریف متفاوتی از پلتفرم ارائه
دادهاند لذا این تفاوت در تعریف معماری مشترک نیز صادق است.
در تعریفی ساده،
معماری را میتوان به عنوان مجموعه مدولها و قطعات
مشترکی در نظر گرفت که طراحان میتوانند برای ساخت بخش بزرگی از خودرو، آن را
انتخاب کنند. معمولاً این قطعات مشترک قابل مشاهده نیستند و هیچ نقشی در تعیین
هویت و برند خودرو ندارند. هنوز هیچ رویه یکسانی که مشخص کند تعداد واقعی معماری
مشترک به کار برده شده در خودرو چقدر باید باشد، وجود ندارد. به عنوان مثال بالغ
بر 40 درصد از قطعات مدلهای جدید «بی.ام.و» یعنی سری 6 و سری 5 با یکدیگر مشترک
هستند. بنابراین در حالی که این دو مدل تقریباً با هم متفاوتند اما هر دو به یک
گروه پلتفرم یعنی «ائی 60» تعلق دارند. شرکت فورد نیز در تولید مدلهای فوکوس، سی
ـ ماکس، اس 40 و مزدا 3 از 40 درصد قطعات مشترک استفاده کرده است.
منتقدان طرح به
اشتراکگذاری قطعات معتقدند که استفاده از این طرح به نوعی انجام مهندسی مجدد در
فرایند تولید است. آنها اعتقاد دارند که سازندگان قطعات علاقهمند به این طرح
هستند چون توانایی آنان را در ساخت قطعات بالا میبرد.
اما مشتریان عقیده
دیگری دارند. آنان میگویند چرا باید برای خودروی آئودی که قسمت پایین/کف آن شبیه
اشکوداست، پول بیشتری بدهیم؟ آنان عقیده دارند که استراتژی پلتفرم/ به
اشتراکگذاری قطعات، صرفاً سود خودروسازان را افزایش میدهد.
مزایای
استفاده از پلتفرم
به کار گیری و اجرای
پلتفرم مشترک مزایای مختلفی را برای خودروسازان جهانی به همراه دارد که عبارتند
از:
- کاهش
هزینه توسعه مدلهای جدید
- بهرهگیری
از صرفهجوییهای ناشی از مقیاس
- بهرهگیری
از صرفهجوییهای ناشی از دامنه فعالیت
- حداکثر
کردن ارزش محصول
- کاهش
تعداد قطعات از طریق به اشتراک گذاشتن آنها
- دستیابی
به نوآوری و کیفیت برتر
- استانداردسازی
جهانی
- افزایش
تنوع مدلهای تولیدی
- امکان
عرضه انواع مختلف بدنهها با استفاده از یک موتور مشترک
- امکان
ارزانتر کردن خودروهای تولیدی
- افزایش
انعطافپذیری استراتژی حضور در بازار و به روزآوری محصول
- توانایی
و قابلیت ایجاد قطعهسازان و مجموعهسازان در مقیاس جهانی
- تسهیل
در گستردگی خدمات پس از فروش
معایب
استفاده از استراتژی پلتفرم
اگرچه به کارگیری و
اجرای پلتفرم مشترک دارای مزایای مختلفی است اما نباید فراموش کرد که این استراتژی
ممکن است برای خودروسازان مشکلاتی به همراه داشته باشد.
بنابراین این استراتژی
باید با دقت و احتیاط به کار گرفته شود. معایب این استراتژی به شرح زیر است:
1. تضعیف برند
محصول: براساس تکنولوژیهای استانداردی که در یک پلتفرم استفاده میشود اگر
این پلتفرم مبنای تولید مدلهای متنوع قرار گیرد، ممکن است هویت محصول کمرنگ شود.
به عنوان مثال شرکت «بی.ام.و» مدعی است که مدل جتتا گروه فولکس واگن قادر به رقابت
با مدلهای مستقل این شرکت (که بدون استفاده از پلتفرم تولید شدهاند) نیست زیرا
این مدل براساس پلتفرمی که چند مدل دیگر را نیز تولید میکند، تولید شده است.
2. ناسازگاری
تکنولوژیکی : تکنولوژیهای مختلف یک پلتفرم به منظور یکپارچهسازی در یک
تکنولوژی استاندارد، باید به دقت و هوشمندانه طرحی شوند؛ در غیر این صورت
خودروسازان میبایست مدام میان تکنولوژیهای ناسازگار، هماهنگی و سازگاری ایجاد
کنند.
3. تمرکز ریسک :
اگرچه خودروسازان جهانی ممکن است از طریق تولید انواع مدل در یک پلتفرم، ریسک
کمتری (تسهیم ریسک میان انواع مدلها) را تجربه کنند اما اگر ثابت شود که این
پلتفرم اصلی درست طراحی و تجهیز نشده است، آن گاه ریسک کلی این خودروسازان افزایش
خواهد یافت. کوچکترین خطا در طراحی پلتفرم مشترک ممکن است باعث ریسک در تولید
مدلهای مختلف شود. به عنوان مثال به تازگی شرکت جنرال موتورز بالغ بر 1 میلیون و
100 هزار دستگاه خودرو را که دچار نقص فنی در سیستم ترمز بودند، فراخواند. این
فراخوان به منظور تعمیر رایگان خودروهای معیوب انجام شد و هزینهای بالغ بر 2
میلیون و 200 هزار دلار برای این شرکت در برداشت. تمامی این خودروها از طریق
استراتژی پلتفرم مشترک تولید شده بودند.
مهمترین
خصوصیات یک پلتفرم مطلوب برای طرح محصولات مشترک
- ارزان
بودن پلتفرم در مقایسه با کلاس خودرو
-
ارائه پلتفرم در کلاس پایینتر نسبت به کلاس
خودرو به منظور سبک بودن و ارزان بودن
- استفاده از پلتفرم ارزان در
همان کلاس
- قابلیت
دسترسی به پلتفرم
- برخورداری
از دانش فنی در پلتفرم مربوطه به منظور قابلیت تغییر و بهینهسازی پیوسته
- برخورداری
از مالکیت در جهت بهینهسازی و تغییر پلتفرم
- پلتفرم
با قابلیت ارزان سازی
- قابلیت
توسعه پلتفرمهای مشترک آینده براساس پلتفرم مربوطه
- قابلیت
تطابق با خواستهها و نیازهای مشتریان هدف
- قابلیت
تطابق با استانداردهای محیط زیست
- قابلیت
دوگانه سوز کردن پلتفرم
- قابلیت
به کارگیری در چند کلاس خودرو
- قابلیت
استفاده از نیروی محرکه دیگر بر روی پلتفرم
- استفاده
حداکثر از سرمایهگذاریهای موجود با استفاده از پلتفرم ایدهآل
- تقویت
استراتژی عدم وابستگی و ایجاد پایگاه منطقهای طراحی و تولید
پیشگامان
به کارگیری و اجرای استراتژی پلتفرم مشترک در صنعت خودرو
آمارهای
مربوط به پلتفرمها
با توجه به آمارهای
ارائه شده در سال 2003، شش پلتفرم جهانی با تیراژ فروش سالانه بالغ بر یک میلیون
دستگاه خودرو وجود داشته است. بین سالهای 2003-1998 تعداد پلتفرم با این تیراژ
فروش ثابت مانده است. اما در خصوص تعداد پلتفرمهایی که تیراژ فروش آنها بالغ بر
500 هزار دستگاه خودرو در سال بوده است، تغییراتی مشاهده میشود؛ به این ترتیب که
تعداد این پلتفرمها از 29 پلتفرم در سال 1998 به 24 پلتفرم در سال 2003 کاهش
یافته است.
تمامی 20 پلتفرم برتر
جهان، هرکدام فروشی بالغ بر 600 هزار دستگاه خودرو در سال داشتهاند که این آمار
در مقایسه با پنج سال قبل تغییر چندانی نکرده است اما رتبهبندی از نظر تیراژ فروش
تا حدودی کاهش نشان میدهد؛ به این صورت که صدمین پلتفرم در سال 2003 فروشی بالغ
بر 120 هزار دستگاه خودرو داشت که در مقایسه با 140 هزار دستگاه خودرو در سال 1998
معادل 20 هزار خودرو کمتر است.
تفاوت اصلی میان
پلتفرمهای سال 1998 و 2003 در این است که در گذشته تعداد مدلهای محدودی به ازای
هر پلتفرم تولید میشد؛ در حالی که در سال 2003 تعداد مدلهای بیشتری توسط هر یک
از پلتفرمها تولید شده است و انتظار میرود این روند ادامه داشته باشد. شرکت
فولکس واگن در سال 1998 یکی از شرکتهای پیشگام در به کارگیری و اجرای پلتفرم
مشترک بود و پلتفرم گلف این شرکت یکی از بزرگترین پلتفرمهای آن زمان به شمار
میرفت. این شرکت در سال 1998 بالغ بر شش مدل را از طریق پلتفرم گلف تولید میکرد.
در سال 2003 این تعداد به 10 مدل افزایش یافت و در حال حاضر به 14 مدل رسیده است.
تعداد
فروش/تولید به ازای هر پلتفرم
با مراجعه به آمار
مربوط به فروش و تولید خودروسازان جهانی که از استراتژی پلتفرم مشترک استفاده
کردهاند، میتوان طرفداران اصلی این استراتژی را شناسایی کرد. جدول زیر این آمار
را ارائه میدهد.
جدول
میانگین تیراژ فروش به ازای هر پلتفرم (2003)
میانگین
فروش به ازای هر پلتفرم
|
فروش سال
2003
|
تعداد
پلتفرمها
|
خودروسازان
|
رتبه
|
303.352
|
2.730.172
|
9
|
هوندا
|
1
|
291.889
|
4.670.217
|
16
|
گروه
فولکس واگن
|
2
|
221.241
|
4.646.066
|
21
|
رنو ـ
نیسان
|
3
|
221.172
|
2.654.069
|
12
|
پژو ـ
سیتروئن
|
4
|
209.786
|
5.874.003
|
28
|
تویوتا
|
5
|
172.957
|
7.091.234
|
41
|
فورد
|
6
|
162.811
|
9.768.668
|
60
|
جنرال
موتورز ـ فیات
|
7
|
155.932
|
3.898.292
|
25
|
دایملر ـ
کرایسلر
|
8
|
148.764
|
1.041.350
|
7
|
بی ام و
|
9
|
120.098
|
2.281.853
|
19
|
هیوندای
|
10
|
109.186
|
1.091.859
|
10
|
سوزوکی
|
11
|
66.360
|
1.061.754
|
16
|
میتسوبیشی
|
12
|
43.516
|
87.032
|
2
|
رور
|
13
|
176.303
|
56.946.896
|
266
|
جمع
|
باتوجه به میانگین
فروش به ازای هر پلتفرم، شرکت فولکس واگن در جایگاه دوم قرار دارد که این موضوع با
توجه به سابقه شرکت مذکور در به کارگیری استراتژی پلتفرم مشترک کاملاً طبیعی به
نظر میرسد. اما جای تعجب است که شرکت هوندا در صدر این جدول قرار دارد. این شرکت
در به کارگیری و اجرای استراتژی پلتفرم مشترک، رقیب جدی شرکت فولکس واگن محسوب
میشود. فروش سه شرکت رنو ـ نیسان، پژو ـ سیتروئن و تویوتا نیز بالاتر از میانگین
(176.303) است. شرکتهای جنرال موتورز، فورد و دایملر ـ کرایسلر با میانگین فروشی
بین 150 هزار تا 170 هزار دستگاه خودرو به ترتیب در جایگاههای ششم، هفتم و هشتم
قرار دارند.
بررسی
استراتژی پلتفرم خودروسازان
در این بخش به بررسی
استراتژی پلتفرم مشترک خودروسازان برتر جهانی در زمینه به کارگیری و اجرای این
استراتژی میپردازیم.
1.
گروه فولکس واگن
استراتژی شرکت فولکس
واگن در دهههای 1980 و 1990 براساس به کارگیری و اجرای پلتفرم مشترک بود. این
استراتژی در حال حاضر به استراتژی زیربنایی «معماری» با عنوان «باستین» تبدیل شده
است. اگرچه بخش اعظمی از قطعات دو مدل «پاسات» و «آ 4» مشترک است اما به علت تفاوت
در شیوه نصب موتور، این دو مدل توسط دو پلتفرم مختلف تولید میشوند. مدل «آ 4»
دارای دسته موتور بلندتر است و پلتفرم آن «پی ال 46» نام دارد؛ در حالی که مدل
پاسات دارای دسته موتور کوتاهتر و نام پلتفرم آن پی کیو 46 است.
همچنان که استراتژی
پلتفرم به سمت بلوغ حرکت میکند، شرکت فولکس واگن نیز توانسته است به طور
هنرمندانهای مدلهای سفارشی و با تیراژ تولید پایین را از طریق پلتفرمهای اصلی
خود تولید و به بازار عرضه کند. پلتفرم گلف بزرگترین پلتفرم این شرکت است و پلتفرم
«پی کیو 46» جدید در حال حاضر 14 مدل را تولید میکند که در مقایسه با پلتفرم «پی
کیو 35» قدیمی که تنها 7 مدل را تولید میکرد، پیشرفت چشمگیری داشته است. اولین
مدلی که توسط پلتفرم «پی کیو 35» تولید شد، «توران» نام داشت (در ماه ژانویه 2003)
سپس در ماه مارس همان سال مدل «آ 4» و در پاییز مدل «گلف» از طریق این پلتفرم
تولید شد. در همین سال باز هم شاهد معرفی مدلهای اشکودا اوکتیوا، سیات التیا و
تولیدو بودیم. در حالی که در سال 2004 تولید مدل بورا در کشور مکزیک و مدل سیات
تانگو در اروپا آغاز شد. قرار است مدلهای اشکودا (از نوع خودروهای MPV) و
آئودی فولکس واگن (از نوع SUV) نیز از سال 2006 تولید شوند.
همچنین شرکت فولکس
واگن با استراتژی «باستین» توانست مدلهای جدیدی را در بخشهای مختلف بازار معرفی کند
(بخشهایی که قبلاً هیچ خودرویی معرفی نشده بود). به عنوان مثال مدل مفهومی «c» که
«سی 1» نامگذاری شده، شکاف بین بخشهای بازار مدل پاسات و فایتون را تا حدودی پوشش
میدهد. این خودرو از نظر اندازه (ابعاد) شبیه مدل آئودی آ 6 است اما تمام سقف آن
شیشهای است. همچنین هیچ قطعه مشترکی با مدل پاسات ندارد اما ممکن است در آینده از
قطعات مشترک سایر خودروهای لوکس مانند بنتلی آرنج، آئودی آ 8 و فایتون در تولید
این خودرو استفاده شود.
2.
شرکت هوندا
در حال حاضر شرکت
هوندا سه پلتفرم سیویک ـ که میتوان آنها را در یک خانواده پلتفرم قرار داد ـ در
دست اجرا دارد. این شرکت در سال 2003 بالغ بر 2 میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو را
در سرتاسر جهان فروخت که از این تعداد 2 میلیون و 100 هزار دستگاه توسط دو گروه
پلتفرم یعنی پلتفرمهای سیویک و آکورد (سی وای آر) تولید شده بود. در طول سال 2003
یک پلتفرم جدید «سی وای آر» برای تولید مدل آدیسیه معرفی شد.
شرکت هوندا قطعاً
بزرگترین خودروساز جهانی نیست اما دارای روش و رویکردی بسیار منضبط و دقیق در
زمینه اداره کردن و اجرای استراتژی پلتفرم است و توانسته در طول چند سال گذشته
تعداد پلتفرمهای خود را (به خصوص برای بازار ژاپن) کاهش دهد. البته این شرکت با
ناکامیهایی در خصوص معرفی مدلهایی برای پوشش در بخش کلاس B به
ویژه در اروپا نیز مواجه بوده است. اگرچه مدل «فیت» در بازار ژاپن موفق بود اما
مدل «جاز» در تسخیر بخش کلاس B در بازار اروپا با شکست
رو به رو شد. (در این بخش سهم بازار هوندا رو به کاهش است.)
3.
گروه پی اس آ (پژو + سیتروئن)
گروه پی اس آ در زمینه
به کارگیری و اجرای استراتژی پلتفرم مشترک و کاربرد قطعات مشترک در تولید مدلهای
مختلف خودرو برنامههای دقیقی دارد. این شرکت دارای 3 پلتفرم اصلی تحت عناوین پی
اف 1، پی اف 2 و پی اف 3 است. هدف شرکت مذکور آن است که بتواند تا سال 2006 بالغ
بر 90 درصد از تولیدات خود را از طریق این 3 پلتفرم تولید کند. در سال 2003 این
شرکت هنوز دارای 12 پلتفرم برای تولید خودروهای تجاری سبک و MPVs
(شریک با شرکت فیات) بود.
هنگامی که تغییر جهت
به پلتفرمهای جدید کامل شود، متوسط تولید به ازای هر پلتفرم به میزان قابل
ملاحظهای بهبود خواهد یافت. گروه پی اس آ برای مدلهایی که نتوانست از طریق این
پلتفرمها آنها را تولید کند، به دنبال شریک جهانی رفت. اتحاد استراتژیک با شرکت
فیات برای تولید خودروها/مدلهای MPVs و ونها و نیز با شرکت
تویوتا برای تولید خودروهای کوچک در کشور جمهوری چک، نمونهای از این گونه اقدامات
است.
4.
گروه رنو ـ نیسان
شرکت رنو ـ نیسان از
سال 1999 استراتژی پلتفرم مشترک را با حدود 40 پلتفرم و با میانگین مونتاژ 100
هزار دستگاه خودرو به ازای هر پلتفرم آغاز کرد. این شرکت به عنوان بخشی از سیاست
یک کاسه کردن و کاهش تعداد پلتفرم به کمتر
از 30 (تا سال 2004) و سپس کمتر از 20 (تا سال 2010) برنامهریزی کرده است. نمودار
1 نشان دهنده روند کاهش تعداد پلتفرمهای گروه رنو ـ نیسان و نمودار 2 نشان دهنده
میانگین مونتاژ خودرو به ازای هر پلتفرم برای گروه طی سالهای 2010-1998 است.
نمودار 2 – روند کاهش
تعداد پلتفرم (2010-1998)
نمودار 2 – میانگین
تولید به ازای هر پلتفرم (2010-1998)
قرار است 50 درصد از
خودروهای این گروه توسط پلتفرمهای C و B
تولید شوند. لازم به ذکر است که این دو پلتفرم مبنا و پایه تولید تمامی مدلهایی
است که بخشهای کلاس A|B|C را پوشش خواهند داد.
همچنین شرکت نیسان به جای استفاده از یک پلتفرم مستقل برای تولید مدل ماکسیما،
قرار است این خودرو را از طریق پلتفرم تعدیل شده آلتیما تولید کند.
مدلهای داچیا و
سامسونگ نیز وارد استراتژی پلتفرم گروه خواهند شد. به تازگی مدل لوگان با عنوان
پلتفرم ایکس 90 در دست تولید است.
5.
شرکت تویوتا
پلتفرم کارولا (ان سی
وی) تویوتا مبنای فروش 1 میلیون و 200 هزار خودرو در سال 2003 بود. در حالی که این
پلتفرم در سال 1998 حدود 1 میلیون دستگاه خودرو تولید کرده است. در رتبهبندی
خودروسازان از نظر اجرای استراتژی پلتفرم مشترک، تویوتا با پلتفرم ان سی وی در
جایگاه سوم قرار دارد. همچنین این شرکت از نظر پلتفرم کمری (تی ام پی) و ان بی سی
به ترتیب در جایگاه پنجم و سیزدهم است.
گفتنی است پلتفرم
کارولا در سال 1998 جایگاه پنجم را در اختیار داشت.
پلتفرم ان بی سی با
تولید 800 هزار دستگاه خودرو، محور اصلی بازارهای جدید شرکت تویوتا و از دلایل
اصلی رشد بازارهایش بوده است.
همچنین شرکت تویوتا
توانست توسط برند لکسوس و با استفاده از استراتژی پلتفرم مشترک، بازار خودروهای
لوکس را تصاحب کند. بیشتر مدلهای لکسوس از مدلهای فعلی تویوتا که این شرکت در
تولید و فروش آنها موفق بود، توسعه یافتهاند.
توجه به این نکته
ضروری است که تویوتا و دایهاتسو دارای تعداد محدودی پلتفرمهایی هستند که از نظر
تیراژ تولید اقتصادی نبوده و حجم تولیدات آنها پایین است. این برخلاف رویکرد منضبط
و دقیق شرکت پی اس آ است. به رغم تفاوت در تیراژ تولید پلتفرمهای تویوتا و پی اس
آ (فروش تویوتا بیش از دو برابر فروش شرکت پی اس آ است)، تنوع مدلهای تویوتا
بیشتر از پیاسآ است و این شرکت توانسته بخشهای مختلف بازار را پوشش دهد (حضور
در بازارهایی که مستلزم ارائه مدلهای منحصر به فرد است).
6.
گروه جنرال موتورز
بزرگترین پلتفرم جهان
از نظر تیراژ تولید، متعلق به شرکت جنرال موتورز است و پلتفرم جیام 800 نام دارد.
این پلتفرم اساس و پایه تولید انواع خودروها؛ از خودروهای پیک آپ (جیامسی سیرا،
شورولت و سیلورادو) گرفته تا خودروهای SUV (جیام سی، یوکون،
و...) است. همچنین پلتفرم یادشده به جنرال موتورز این امکان را داده تا بتواند
بخشهای کوچکتر بازار را با مدلهایی از قبیل کادیلاک اسکالاد، شورولت آوالانچ
و... پوشش دهد.
این پلتفرم موفق، اساس
فروش بالغ بر 1 میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو در سال 2003 بود و سهم بزرگی در
سودآوری گروه جنرال موتورز داشته است. پلتفرم مذکور قرار است از سال 2006 جای خود
را به پلتفرم جی ام 900 بدهد.
شرکت جنرال موتورز
هنوز هم در به کارگیری و اجرای پلتفرمهایی که بتواند تمامی برندهای این شرکت را
پوشش دهد و بخشهای کوچکتر بازار جهانی را تسخیر کند، با چالشهای اساسی روبه
روست. سیاستهای اصلی این شرکت در اروپا، دفاع از برندهای اروپایی از قبیل
واکسهال، ساب و اپل این گروه است. این برندها نشان دهنده هویت جنرال موتورز در این
بازارهاست. در جهت همین سیاست، این شرکت فعالیتهای مالی، مهندسی، خرید،
ساخت/تولید، بازاریابی و برنامهریزی سه برند مختلف خود را که قبلاً هر یک به طور
جداگانه انجام میشد، با هم در یک دفتر مرکزی واقع در شهر زوریخ کشور سوئیس، ادغام
و یکپارچه کرد.
شرکت جنرال موتورز
دارای 7 پلتفرم/معماری منحصر به فرد است که وظیفه آنها حمایت از برنامههای این
شرکت برای توسعه مدلهای جدید (در بازارهای مختلف و برندهای متفاوت) به منظور حضور
در بازارهای محدود و خاص است.
این شرکت در حال حاضر
60 پلتفرم دارد. توجه به این نکته ضرری است که بالغ بر 70 درصد از خودروهای فروخته
شده این شرکت در سال 2003 از پلتفرمهایی بوده است (13 پلتفرم) که ظرفیت تولید
سالانه آنها بالغ بر 200 هزار دستگاه بود.
7.
گروه فورد
پرتیراژترین پلتفرم شرکت
فورد «فوکوس» است که اواخر سال 2003 تقریباً در پایان سیکل عمر خود قرار داشت و
مقرر شده بود در سال 2004 با یک پلتفرم جدید جایگزین شود. پلتفرم جدید که فورد آن
را «تکنولوژی» مینامید، «سی 1» بود. این پلتفرم از ترکیب پلتفرمهای سی و 170 و
سی 1 به وجود آمد و از نظر رتبهبندی در جایگاه هفتم و بعد از هوندا سیویک قرار
گرفت. اولین مدلهایی که از پلتفرم تکنولوژی «سی 1» تولید شد، شامل مزدا 3، ولو اس
40، فوکوس سی ـ ماکس بودند که 40 درصد از قطعات آنها مشترک بود. در این خودروها
اندازه دیسک ترمز، ابعاد چرخها، طرح ضربه گیرجلو و عقب شبیه به هم هستند. این به
اشتراک گذاری قطعات در واقع نقطه شروعی برای طراحی برنامههای توسعه مدلهای جدید
به منظور عرضه در بازارهای جهانی بود.
دومین پلتفرم بزرگ
شرکت فورد یعنی سریهای «اف» پس از به اتمام رسیدن سیکل عمر خود، در سال 2003 به
پلتفرم جدید سریهای «اف» تبدیل شد. این پلتفرم جدید در سال 2003 فروشی بالغ بر
900 هزار دستگاه خودرو داشت.
8.
گروه دایملر ـ کرایسلر
چالش اصلی گروه دایملر
ـ کرایسلر در حوزه به کارگیری و اجرای پلتفرم مشترک، کسب همافزایی از دو برند
اصلی گروه یعنی برند مرسدس بنز و کرایسلر، بدون تضعیف هر یک از این برندهاست.
پلتفرم جدید کرایسلر تحت عنوان ال ایکس که مدلهایی از قبیل کرایسلر 300 و «دوج
مگنوم» را تولید میکند، از پلتفرمهای اولیهای است که در طراحی و توسعه آنها از
تکنولوژی و تخصص گروه مرسدس بنز استفاده شده است. اما به تاکید قائم مقام محصول
دایملر ـ کرایسلر، پلتفرم مرسدس بنز و مایباخ با هیچ یک از برندهای دیگر گروه به
طور مشترک استفاده نخواهد شد. گروه دایملر ـ کرایسلر از تامینکنندگان اروپایی
برای تولید این خودروها بهره برد.
بررسی
پلتفرم ال 90 در ایران
سازمان گسترش و نوسازی
صنایع ایران با بهرهمندی از مدیریت بیش از 95 درصد از سهام تولید و بازار
خودروهای داخل کشور و با هدف ایجاد تحول و جهانیسازی صنعت خودروی کشور، مطالعات
دامنهداری در زمینه اجرای استراتژی پلتفرم مشترک با همکاری خودروسازان جهانی را
آغاز کرد. در نهایت پس از بررسیهای کارشناسی طرحهای پیشنهادی از سوی خودروسازان
خارجی، شرکت رنوی فرانسه به منظور همکاری انتخاب شد. استراتژی رنو در پلتفرم ال 90
تولید 700 هزار تا یک میلیون خودرو در نقاط مختلف جهان و بازارهای در حال رشد است.
بازارهای در حال رشد و هدف عبارتند از کشورهای رومانی، ایران، روسیه، مصر، کلمبیا
و ... هم اکنون این خودرو (لوگان) در شعبه داچیای رنو در کشور رومانی تولید
میشود. در ایران تولید این خودرو از سال 1384 و با ظرفیت سالانه 30 هزار دستگاه
(در سال 84) آغاز خواهد شد. تا سال 87 این تیراژ به 150 هزار دستگاه و در نهایت تا
سال 94 سقف تیراژ تولید به 300 هزار دستگاه خواهد رسید. از این تعداد سهم سایپا و
ایران خودرو هر کدام 50 درصد (150 هزار خودرو) خواهد بود. پیشبینی قیمت فروش این
خودرو بین 8.500.000- 6.500.000 تومان است. از نظر تنوع محصول، حداقل سه نوع مدل با
تمرکز بر مدل فول آپشن تولید خواهد شد. جدول 1 سهم تولید هریک از شرکتهای
سایپا/ایران خودرو و شرکت جدید را که متولی تولید این خودرو خواهند بود، نشان
میدهد. جدول 2 سهم تولید آنها را به درصد نشان میدهد.
جدول 1 ـ سهم تولید
خودروی ال 90 توسط خودروسازان داخلی (2015-2006)
2015
|
2014
|
2013
|
2012
|
2011
|
2010
|
2009
|
2008
|
2007
|
2006
|
خودروسازان
|
|
|
|
|
150.000
|
150.000
|
150.000
|
150.000
|
107.500
|
50.000
|
ایران خودرو
|
|
|
|
|
150.000
|
150.000
|
150.000
|
150.000
|
107.500
|
50.000
|
سایپا
|
300.000
|
300.000
|
300.000
|
300.000
|
300.000
|
300.000
|
300.000
|
300.000
|
215.000
|
100.000
|
جمع
|
جدول 2 ـ درصد سهم تولید خودروی ال 90 توسط خودروسازان
داخلی (2015-2006)
2015
|
2014
|
2013
|
2012
|
2011
|
2010
|
2009
|
2008
|
2007
|
2006
|
خودروسازان
|
50%
|
50%
|
50%
|
50%
|
50%
|
50%
|
50%
|
50%
|
50%
|
50%
|
ایران خودرو
|
50%
|
50%
|
50%
|
50%
|
50%
|
50%
|
50%
|
50%
|
50%
|
50%
|
سایپا
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
جمع
|
شایان ذکر است که کل
سرمایهگذاری تقریبی پروژه 700 میلیون یوروست که 51 درصد آن در قالب دانش فنی،
تکنولوژی، ابزار، آموزش و... توسط شرکت رنو سرمایهگذاری میشود و بقیه از سوی
ایدرو (توسط سایپا و ایران خودرو) سرمایهگذاری خواهد شد.
References:
1.
Brown| Susan| An analysis of the top 100 global automotive manufacturing
platforms; Aroq Limited; August 2004
2.
Winter| Drew; Zoia| David; Rethinking platform engineering; Wards auto
world| March 1| 2001
3.
Japanese auto markers: Machete Time; International Busness; April 9| 2001
4. Flint| Jerry; Auto
industry must learn how to share; 2003
5.
Brylawski| Michael; Uncommon Knowledge: Automotive platform sharings
potential impact on advanced technologies; 2003
6.
Powell| Philip; Platform? Whats the Hecks a platform?; 2004
7. مجله پیام ایران خودرو ـ شماره 95 ـ آبان
83