مقاله ها

1400/10/28
نویسنده : حمید حولکی
hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbff884402000000ca09000001000100

آشنایی با ریوی جدید

ترجمه : حمید حولکی (مدیریت طراحی و ساخت معاونت فنی مهندسی)

منابع:

1- Sales Manual 2002

2- www.Kia.com

 

رقبای مدل جدید ریو (RIO) هیوندای Accent، اشکودا فابیا، فولکس واگن پولو، تویوتا یاریس، فیات پانتو و البته رنو 90L هستند. در ساختار طراحی این مدل ملاحظاتی از قبیل توسعه مهندسی در (NVH) [1] دیده شده است یعنی کاهش سر و صداهای اضافی، کاهش ارتعاشات و افزایش ایمنی. مدل جدید دارای بدنه‏ای به مراتب محکم‏تر از گونه‏های قدیمی‏تر آن یعنی مدل‏های قبل از سال 2002 است. مهندسان در طراحی ریوی جدید موارد مربوط به صادرات محصول را نیز در نظر گرفته و آن را در دو مدل چهار در سدان و پنج در استیشن ارائه کرده‏اند. هر دو مدل دارای موتورهای 3/1 و 5/1 لیتری بنزینی هستند. اساس فلسفه طراحی ریوی جدید، رسیدن به مدلی ساده، ارزان و باارزش است. حس مطلوب رانندگی با این خودرو در مقابل هزینه نسبتاً پایین آن، ارزش واقعی‏اش را بیشتر نمایان می‏کند.

 

مشخصات ظاهری

نمای جلو

ترکیب خطوط برآمده روی در موتور و چراغ‏های جلوی برجسته که درون یک فرورفتگی قرار گرفته‏اند و تاکید بر المان‏های بصری مانند چراغ‏ها، از چابکی و پرانرژی بودن این مدل حکایت می‏کند. جلو پنجره ذوزنقه‏ای شکل ریو دید انسان را به سمت خطوط برجسته روی در موتور هدایت می‏کند و به پایداری و صلابت طراحی آن می‏افزاید.

هماهنگی دریچه ورودی هوا به داخل موتور در روی سپر جلو و چراغ‏های مه‏شکن، مدل جدید را از مدل قدیمی‏تر آن متمایز کرده است و آن را دینامیکی‏تر نشان می‏دهد. سپرهای جلو و عقب ریوی جدید به صورت استاندارد همرنگ بدنه‏اند و رنگ بیرونی آیینه‏های جانبی و دستگیره در در مدل LS همرنگ بدنه و در مدل RS مشکی هستند.

طول روشنایی چراغ‏های جلو در حالت نور پایین 84 متر و در حالت نور بالا 145 متر است.

 

نمای پشت

ریو از نمای پشت بسیار زیباتر به نظر می‏رسد. تعادل بسیار خوبی بین در عقب و المان‏های چراغ خطر و جای پلاک و سپر عقب برقرار شده است و شفافی پوشش چراغ‏های عقب، عمق میدان دید از عقب را بیشتر می‏کند. امتداد چراغ‏های عقب از بقل به گونه‏ای است که در نمای جانبی بسیار خوب دیده می‏شوند. شکل مثلث گونه و ابعاد بزرگ چراغ خطر عقب و قرار گرفتن در گوشه گلگیرها ـ که برگرفته از سبک طراحی “New Edge” شرکت فورد است ـ علاوه بر ایجاد طرحی بدیع و زیبا در قسمت عقب و نمای بالا، سبب رفع مشکلات طراحی و ساخت قالب‏های ساید (دیواره) در بخش گلگیرهای عقب و جلو در محل کنج و همچنین ارزانتر تمام شدن هزینه‏های قالبسازی آن شده است. ارتفاع در عقب به گونه‏ای است که باز و بسته کردن صندوق را به راحتی ممکن می‏کند.

 

طراحی

در طراحی مدل جدید ریو سعی برآن بوده که تمامی مولفه‏های ارگونومیکی فضای داخلی که توسط یک مدل 3 بعدی رایانه‏ای انجام شده است، در بهینه‏ترین وضعیت استقرار باشند؛ به طوری که اسباب راحتی و آرامش سرنشینان را فراهم کنند. در طراحی المان‏های داخلی (مانند دکمه‏های بالابر پنجره و...) نیز حتی‏المقدور از مواد و رنگ‏های واجد شاخص‏های بصری خوب استفاده شده است.

 

داشبورد

محل قرار گرفتن رانند در مرکز دسترسی به المان‏های موردنیاز به گونه‏ای است که بیشترین فضا برای سوئیچ کردن آنها فراهم است و رانندگی در کمال آرامش صورت می‏گیرد.

 

صندلی

صندلی راننده با 8 حالت قابل تنظیم در مدل LS تعبیه شده است؛ در ضمن آپشن گرمکن صندلی در صندلی‏های جلو هنگام سرما احساس مطبوعی ایجاد می‏کند. ارتفاع هدرست یا تکیه‏گاه سر در صندلی‏های جلو قابل تنظیم است و پشتی صندلی‏های عقب تا زاویه 80 درجه به سمت داخل برای اضافه شدن فضای بار خم می‏شوند. ارتفاع صندلی راننده در 2 حالت تنظیم می‏شود تا رانندگی برای افراد با قامت‏های متفاوت امکان‏پذیر باشد. در مدل 4 در آپشن آرم رست یا تکیه‏گاه دست‏ها بین صندلی‏های عقب قرار داده شده است تا راحتی سرنشینان عقب هرچه بیشتر فراهم شود.

 

قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت 

موتور

موتور چهارسیلندر ریو در دو مدل 8 و 16 سوپاپ طراحی شده است، مدل 8 سوپاپ 3/1 لیتری آن دارای توان 81 اسب بخار و گشتاور 8/11 کیلوگرم متر و مدل 16 سوپاپ 5/1 لیتری آن دارای توان 97 اسب بخار با گشتاور 5/13 کیلوگرم متر است. اتصال دسته موتور سه نقطه‏ای موتور به بدنه، صدای موتور را بین 2 تا 3 دسی بل کاهش می‏دهد.

 

گیربکس

خودروی ریو با دو مدل گیربکس (جعبه دنده) چهار دنده اتوماتیک و پنج دنده دستی عرضه می‏شود. مدل دستی آن به کمک‏کننده کلاچ اتوماتیک برای تعویض بهتر و آسانتر مجهز است و نوع اتوماتیک آن بسیار بی‏صدا و نرم عمل می‏کند و توسط یک برد الکترونیکی ساده سیستم تعویض دنده را با مسیرهای جاده تطابق می‏دهد. زمانی که سیستم الکترونیکی تشخیص دهد، عمل پرش به دنده‏های پایین را به سرعت انجام می‏دهد. سیستم Variable Force Solenoid Value (VFS) در گیربکس اتوماتیک تنظیمات اتوماتیک روغن مورد نیاز در مدار گیربکس را توسط یک شیر الکترونیکی کنترل و تعویض دنده سریع‏تر و کاهش صدای گیربکس را ممکن می‏کند.

 

 

 

 

 

سنکرونایزر (هماهنگ کننده) مخروطی دوبل، یک حلقه هماهنگ کننده دوبل سبب جا رفتن آسانتر دنده‏های سنگین یعنی 1 و 2 می‏شود

 

سیستم ترمز

بهبود سیستم ترمز در مدل ریو توسط افزایش قطر دیسک چرخ جلو و دوام چرخ عقب ایجاد شده است. این مدل با یک سیستم Auti Locke Break System (ABS) چهار کاناله، چهار سنسور برای کنترل بهتر ترمزگیری روی سطوح خیس و سیستم توزیع کننده نیروی ترمز با Electric Break Force Distributation (EBD تجهیز شده است.

موارد ذیل از جمله تغییرات مدل ریوی جدید نسبت به مدل پیشین آن است:

 

سیستم شاسی :

 

 

 

 

 

مدل جدید

مدل قدیم

 

 

3 نقطه‏ای

2 نقطه‏ای

اتصال استرات

 

 

اتصال پیچی

بوش ـ لاستیک

اتصال میله کشش

سیستم تعلیق جلو

 

قطر 19 میلی‏متر

قطر 18 میلی‏متر

قطر میله تعادل

 

 

11+ میلی‏متر

-

افزایش کورس دپر (کمک فنر)

 

6.9+ میلی‏متر

-

افزایش میزان طول فنر لول جلو

 

 

 

 

 

قطر 28 میلی‏متر

قطر 4/25 میلی‏متر

قطر میله تعادل در عقب

 

سیستم تعلیق عقب

 

از 56 میلی‏متر به 64 میلی‏متر

-

افزایش ضخامت بازوی تیر عرضی

 

 

 

 

 

 

(سفارش اروپا) 14 اینچ

13 اینچ

قطر دیسک جلو

 

6/2 میلی‏متر

3/2 میلی‏متر

افزایش ضخامت صفحه و پشت لنت

ترمز

 

8 میلی‏متر

5 میلی‏متر

افزایش قطر کاسه درام

 

 

سیستم ترمز

سیستم ترمز در مدل ریوی جدید بسیار حساس و موثر است؛ به طوری که سیستم‏های ABS و EBD در آن شبیه یک سیستم بوستر عمل کرده و ترمزگیری را آسانتر می‏کند. دیسک ترمز چرخ جلو برای خنک‏کاری بهتر پره‏ای بوده و به منظور ترمزگیری بهتر، پوسته چدنی نگهدارنده ترمز و لنت‏ها تقویت شده‏اند و ضخامت و سطح لنت ترمز در آن افزایش یافته است. ترمزهای چرخ عقب نیز با افزایش قطر پیستون سیلندر هیدرولیکی آن از 25 میلی‏متر به 30 میلی‏متر تقویت شده‏اند.

 

N.V.H (Noise Vibration Harshness)

مدل‏های جدید ریو نسبت به گذشته بسیار نرم‏تر و بی‏صداتر هستند. عایق‏های توسعه یافته و پیشرفته در قسمت‏های در موتور، سقف و پشت صندوق عقب و صفحات 7 لایه‏ای بین داشبورد و محفظه موتور برای کاهش صدا و ایزولاسیون (عایق‏کاری) قرار گرفته‏اند. افزایش ابعاد عایق‏هایی از جنس نرم (Foam) در سقف، سر و صدای ناشی از باد در سرعت‏های بالا را از بین می‏برد. درون ستون‏ها نیز جاذب ارتعاشات به شکل تسمه‏ای تعبیه شده است.

همچنین افزایش ابعاد دسته موتور سه نقطه‏ای از ?85´50 به ?92´55 سبب بهبود NHV شده است.

جزء تقویتی عرضی : یک پراکت اتصال عرضی با طراحی جدید در جلوی بدنه سبب افزایش استحکام بخش‏های رادیاتور و جعبه فرمان در جلو شده است.

کاهش صدای اگزوز: یک منبع کاهش صدای اصلی جدید، صدای اگزوز را 3 تا 4 دسی‏بل کاهش داده است.

سیستم فرمان هیدرولیکی جدید: در این سیستم، دریچه‏های برگشتی روغن هیدرولیک را سریع‏تر تخلیه کرده و با استفاده از اتصالات جدید در پمپ هیدرولیکی سبب کاهش فشار پمپ هیدرولیک و در نتیجه کاهش استهلاک آن شده‏اند.

کاهش میزان صدای موتور در 4000 تا 5500 دور در دقیقه که در مدل جدید صدای موتور را 4 تا 10 دسی‏بل کاهش داده است.

کاهش میزان صدای اگزوز که در مدل جدید 4 تا 10 دسی‏بل کم شده است.

 

ایمنی

کمربندهای ایمنی

کمربندهای جلوی مدل جدید ریو دارای سیستم پیش کشنده و محدودکننده هستند که هنگام بروز تصادف فعال می‏شوند. این سیستم سبب جلوگیری از افزایش شتاب حرکت سرنشینان به طرف جلو و برخورد احتمالی به شیشه جلو و فرمان و داشبورد می‏شود. تست‏های انجام شده در مدل جدید ریو استانداردهای موردنیاز این کلاس خودرو (متوسط) را پاس کرده است.

 

ایربگ‏های جانبی

ایربگ‏های جانبی در مدل جدید ریو به صورت سفارشی قابل نصب هستند.

 

سیستم غیرفعال کننده ایربگ‏ها

به منظور جلوگیری از وارد آمدن صدمه به ایربگ‏ها در حال غیرفعال، کلیدی تعبیه شده است.

جاذب ضربه در غربیلک فرمان

غربیلک فرمان از ماده جاذب ضربه ساخته شده است؛ به طوری که از وارد آمدن ضربه سینه راننده در مدل‏های فاقد ایربگ جلوگیری می‏کند. همچنین به علت وجود سیستم Collaps شکننده (فرمان بشکن) بر اثر فشار وارده به محور فرمان ـ به منظور جلوگیری از صدمه به سر و سینه راننده ـ محور پیچش فرمان در نقاط چهار شاخه‏ها می‏شکنند.

در طراحی بدنه ریوی جدید از آخرین نرم‏افزارهای CAD (Camputer Aided Design) و CAE (Camputer Aided Engineering) برای بهینه‏سازی بدنه استفاده شده است. از جمله تمهیدات اندیشیده شده می‏توان به افزایش استحکام ستون‏های جلو و وسط A&B Pillar و تعبیه لوله‏های تقویتی Impact Bar برای محافظت بیشتر بدنه در مقابل تصادفات جانبی و همچنین در درهای عقب و جلو و آپشن ایربگ‏های جانبی اشاره کرد. بدنه ریوی جدید براساس طراحی نقاط مچاله‏شونده Plastic Blue ، Plastic Foam برای جذب انرژی بیشتر و کاهش صدمه به سرنشین در هنگام تصادف طراحی شده است. درون تمامی ستون‏ها به منظور افزایش سطح اتکا و استحکام و کاهش صدمات با ماده نرم تزریقی پرشده است.

 

شاسی

اجزای نگهدارنده موتور و صفحه پنجه‏ای شکل Engine Member Toe Board سبب استحکام بیشتر بدنه در مقابل تصادف از روبه رو می‏شوند و از داخل شدن موتور به بدنه جلوگیری می‏کنند. Tourqu Box که اجزای فریم طولی (B Frame) و رکاب (Sill Side) را به هم متصل می‏کند، سبب پراکنده شدن نیروی تصادف از جلو به آن دو می‏شود. طراحی مقطع فریم طولی به گونه‏ای است که نیروی اعمالی طولی را به بخش‏های دیگر منتقل می‏کند.

(Raer Side Fram) فریم بخش عقب (حامل بار صندوق عقب): این قسمت به گونه‏ای طرح شده است که علاوه بر تحمل بار اعمالی یا وزن بار صندوق عقب، هنگام بروز تصادف از پشت استحکام کافی را داشته باشد و از تغییر شکل پشت خودرو جلوگیری کند.

(T Frame) سبب افزایش استحکام و صلبیت بخش (Apron) سرشاسی ریو می‏شود و از حرکت موتور هنگام تصادف به داخل کابین سرنشین جلوگیری به عمل می‏آورد.

(Roof Rail) تیرهای عرضی سقف: هنگام واژگونی خودرو از آسیب دیدن سرنشینان تا حدی جلوگیری می‏کنند.

 

سایر مشخصات فنی ریو

نوع

بنزینی SOHC**  لیتری 3/1

بنزینی DOHC*  لیتری 5/1

حجم موتور

cc 1343

cc 1493

ماکزیمم توان

rpm5500hp@ (81) Kw 59

rpm5500hp@ (97) Kw 71

ماکزیمم گشتاور

rpm3000Kgm@ 5/11

rpm4500Kgm@ 5/13

سیستم سوخت‏رسانی

Mpi

Multy Point Injection

* Double Over Head Cam Shaft

** Single Over Head Cam Shaft

سیستم تعلیق

جلو

مک فرسون استرات با فنرمارپیچی، کمک فنرها استرات با عملکرد دوگانه

عقب

تیرپیچشی، کمک فنرها تلسکوپی هیدرولیکی با عملکرد دوگانه

 

سیستم انتقال قدرت

نوع

دستی

اتوماتیک

نسبت دیفرانسیل در موتور 3/1=895/3

نسبت دنده 1

417/3

8/2

نسبت دیفرانسیل در موتور 5/1=167/4

نسبت دنده 2

895/1

54/1

 

نسبت دنده 3

296/1

1

 

نسبت دنده 4

968/0

7/0

 

نسبت دنده 5

 

 

 

نسبت دنده عقب

272/3

333/2

 

نسبت دیفرانسیل

(درموتور 3/1) 895/3

(در موتور 3/1) 167/4

 

نسبت دیفرانسیل

(درموتور 5/1) 736/3

(در موتور 5/1) 736/3

 

 

سیستم ترمز

در جلو : دیسکی با پره‏های خنک شونده

در عقب: کاسه‏ای، سیستم دومدار جداگانه همراه بوستر 9 اینچی، قطر پیستون پمپ ترمز 2/22 میلی‏متر

 

ابعاد (mm)

فاصله طولی چرخ‏ها W.B

410/2

فاصله عرضی چرخ‏های جلو

430/1

طول خودرو

240/4

فاصله عرضی چرخ‏های عقب

435/1

عرض خودرو

680/1

طول جرم معلق Over Hang جلو

845

ارتفاع از سطح زمین

420/1

طول جرم معلق Over Hang عقب

985

طول داخلی

804/1

 

 

عرض داخلی

395/1

 

 

 

باتری : 60 آمپرساعت 12 ولتی

حجم روغن 4/3 لیتر

حجم باک بنزین 45 لیتر

دینام : 14 ولت 80 آمپرساعت

حجم مایع خنک‏کننده 6 لیتر

حجم روغن در گیربکس اتوماتیک 9/5 لیتر

استارتر: 12 ولت 85/0 کیلووات

حجم مخزن شیشه شور 4 لیتر

حجم روغن در گیربکس دستی 8/2 لیتر

سیستم فرمان: از نوع چرخ و شانه (Rock & Pinion) با نسبت دنده 21:1 در نوع دستی و در نوع هیدرولیکی 1: 3/18

گردش فرمان قفل تا قفل 89/3 دور در نوع دستی و 4/3 در نوع فرمان هیدرولیکی

حداقل شعاع گردن خودرو 7/4 متر

چرخ‏ها: رینگ 13 اینچی از جنس فولاد

حداکثر سرعت در موتور 3/1 لیتری 173 کیلومتر در ساعت

حداکثر سرعت در موتور 5/1 لیتری 184 کیلومتر در ساعت

شتاب صفر تا صد کیلومتر در موتور 3/1 لیتری 2/14 ثانیه

شتاب صفر تا صد کیلومتر در موتور 5/1 لیتری 3/11 ثانیه

مصرف سوخت :

 

موتور 3/1 لیتری

موتور 5/1 لیتری

سیکل شهری

7/8 لیتر

9 لیتر

سیکل خارج شهر

4/5 لیتر

7/5 لیتر

سیکل ترکیبی

6/6 لیتر

9/6 لیتر

پیمایش به ازای 1 لیتر

9/15 کیلومتر

7/15 کیلومتر

 



[1] - Noise Vibration Harshness


طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی

جدیدترین مقاله ها

نام : *

پیغام : *