hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbffa64402000000ca09000001000200
صنعت پیشتاز
محسن شمشیری
Shamshiry@yahoo.com
صنعت خودروسازی ایران که پیش از این به سبب محدود بودن
دامنه تولیداتش به خودروهای قدیمی، از نظر اغلب منتقدان صنعتی فاقد مزیتهای نسبی
برای توسعه ارزیابی میشد، به دنبال تحولات پرشتاب و گستردهای که از سال 1372 با
تصویب قانون خودرو و ایجاد مراکز طراحی و مهندسی، بهبود کیفیت، افزایش تیراژ تولید
و تنوع و ترکیب تولیدات رخ داد، توانست بسیاری از کارشناسان را به تجدیدنظر در
ارزیابیهای خود وادار کند؛ تا آنجا که امروزه بسیارند کارشناسان مستقلی که به
اعتبار پیشرفتهای حاصل در این صنعت، به توانایی خودروسازان داخلی برای تولید
محصولاتی قابل عرضه در بازارهای بینالمللی ایمان آوردهاند و معتقدند باید به
خودروسازان مبتکر داخلی فرصت داد تا آمادگیهای لازم را برای رویارویی با رقیبان
مقتدر در بازارهای داخلی و خارجی کسب کنند.
به اعتقاد کارشناسان، در این برهه که صنعت خودروی ایران
از خود تحرک و پویایی نشان داده است، جا دارد منفیبافیها را به یک سو نهاده، به
دستاوردهای چشمگیر صنعت خودروسازی نظیر افزایش ساخت داخل قطعات، صرفهجویی ارزی،
طراحی خودروهای جدید، افزایش تیراژ و تنوع تولید بیشتر بها دهیم.
عدهای از صاحبنظران اقتصادی نیز معتقدند اگرچه تاریخ
صنعتی شدن ایران به پس از اصلاحات ارضی برمیگردد اما به دلیل پیروی از الگوی
واردات کالا و ماشینآلات در قبل از
انقلاب و وابستگی به نفت، فرصت برای تحولات بزرگ عملاً به دست نیامد و پس از آن نیز
بروز مسائل سیاسی و درگیریهای اوایل انقلاب و جنگ مانع از آغاز تحولات اساسی شد
اما از سال 1368 و با شروع برنامه اول توسعه در دولت هاشمی رفسنجانی، برنامههای
تقویت صنایع و تولیدات و تدوین استراتژیهای صنعتی آغاز شد و صنعت خودروسازی به
عنوان یک صنعت پیشتاز و موتور محرکه صنایع پسین و پیشین فولادسازی، پتروشیمی،
شیشهسازی، قطعهسازی و... مورد توجه قرار گرفت.
از سال 1372 نیز در پی تصویب قانون خودرو و ایجاد مراکز
طراحی و مهندسی، گسترش قطعهسازیها در سراسر کشور و تاکید بر افزایش درصد ساخت
داخل قطعات، شاهد رشد بیشتر و اشتغالزایی صنعت خودرو بودیم.
در روند توسعه این صنعت، شرکتهای طراحی مهندسی و تامین
قطعات خودرو نقش تعیینکننده و منحصر به فردی داشتهاند که از این میان نام
شرکتهای سازهگستر و ساپکو به دلیل جایگاه برجستهشان قابل ذکر است.
خودروسازی ایران با حدود 40 سال سابقه فعالیت، میکوشد
نقش خود را در بازار جهانی افزایش دهد. هم اکنون صنعت خودروسازی دنیا با قدمتی 120
ساله و تولید بیش از 60 میلیون دستگاه، توانسته است برای افزون بر 100 میلیون نفر
به طور مستقیم اشتغال ایجاد کند و با فروش 1300 میلیارد دلاری و سود 45 میلیارد
دلاری، 5/7 درصد ارزش افزوده ناخالص جهان را به خود اختصاص دهد.
ایران نیز از تحولات صنعتی خودروسازی به دور نمانده است
و با تولید سالانه حدود یک میلیون دستگاه انواع خودروهای روز و باکیفیت و تکنولوژی
بالا، حدود 5 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را از آن خود کرده است. شرکتهای
خودروسازی ایران پرفروشترین شرکتهای کشور به شمار میآیند و در راس شرکتهای
برتر صنعتی کشور قرار دارند؛ به گونهای که نام ایران خودرو و سایپا در رتبههای
اول تا دهم جدول شرکتهای برتر کشور به چشم میخورد.
امروزه تعداد خودروهای موجود در جهان به بیش از 700
میلیون دستگاه رسیده است و صنعت خودرو رتبه دوم در بین گروههای مختلف صنعتی و
مکان سوم در گروه فعالیتهای اقتصادی جهان پس از بانکها و پالایش نفت را دارد اما
صنعت خودروی ایران در میان گروههای مختلف صنعتی و همچنین فعالیتهای اقتصادی رتبه
نخست را دارد و تعداد خودروهای موجود در کشور به بیش از 5 میلیون دستگاه میرسد.
با سرمایهگذاریهای صورت گرفته در صنعت خودرو، اضافه
ظرفیتی در این صنعت ایجاد شده است و ظرفیت تولید از 80 میلیون دستگاه در سال 2000
به 86 میلیون دستگاه در سال 2008 خواهد رسید. اگرچه اکنون اضافه ظرفیت تا حدودی
کاهش یافته و از 24 میلیون به 20 میلیون رسیده است اما این اضافه ظرفیت تا سال
2008 ادامه خواهد یافت. این در حالی است که در ایران اضافه ظرفیت تولید و مازاد
سرمایهگذاری وجود ندارد و بازار ایران و منطقه و کشورهای همسایه آمادگی جذب
سرمایهگذاری بیشتر را دارد تا ظرفیت تولید خودرو و تنوع تولید همچنین انتقال
تکنولوژی و دانش فنی بیش از گذشته شود. طی سال گذشته و امسال تمایل خودروسازان
معتبر جهانی برای حضور در بازار ایران و تبدیل ایران به پایگاه ساخت منطقهای
افزایش یافته است. به عنوان مثال رنونیسان با 300 میلیون یورو سرمایهگذاری قصد
دارد ایران را به پایگاه بزرگ ساخت منطقهای تبدیل و خودروهای ساخته شده در ایران
را به 22 کشور منطقه صادر کند.
در شرایطی که کاهش هزینههای تولید و اضافه ظرفیت
تولید، خودروسازان جهان را به سمت ادغام و جست و جوی بازارهای جدید کشانده، بازار
ایران و مزیتهای نسبی خودروساز آن نیز سخت مورد توجه قرار گرفته است و بر این
اساس طرحهای مختلفی برای افزایش سرمایهگذاری، ایجاد کارخانهها و خطوط تولید
جدید، طراحی مدلهای جدید، ساخت خودرو با استفاده از تواناییهای قطعهسازی و
مجموعهسازی ایران و... ارائه شده است و به این ترتیب بازار خودرو و صنعت
خودروسازی ایران در آینده تحولات بزرگی را در تاریخ صنعتی ایران پدید خواهد آورد.
اگرچه اضافه ظرفیت تولید در بازار خودروی جهان سبب
بیثباتی بازار و تشدید رقابت در همه سطوح شده و لزوم نوآوری سریع و نیاز به
بازارهای جدید را ایجاد کرده است و با وجود افزایش 6 درصدی تولید در این صنعت،
شاهد کاهش سود 28 درصدی بودهایم اما خودروسازان در ایران از یک بازار بزرگ و
تقاضای موثر 70 میلیون نفری برخوردارند و سودآوری شرکتهایی مانند سایپا و سود هر
سهم سهامداران آن طی دو سه سال گذشته قابل توجه بوده است.
همان طور که گفته شد خودروسازان جهان برای مقابله با
مشکلات کاهش هزینهها، به ادغام و تصاحب بازارها روی آوردهاند. حدود 1700 معامله
به ارزش 200 میلیارد دلار در روند ادغامها صورت گرفته است تا بهرهوری و کاهش
هزینهها حاصل شود و درآمدها بالا رود. به این ترتیب آنها از امکانات یکدیگر
استفاده میکنند تا به بازارهای نوظهور کشورهای توسعه نیافته و بازارهای امریکای
شمالی، ژاپن و اروپا دست یابند و سهم این بازارها را از 25 درصد به 40 درصد
برسانند. رشد تقاضا در بازارهای نوظهور 20 تا 60 درصد و در کشورهای توسعه یافته 8
درصد پیشبینی شده است.
شش خودروساز بزرگ جهان (جنرال موتورز، تویوتا، فورد،
دایملرکرایسلر، فولکس واگن و رنونیسان) بیش از 85 درصد بازار را در اختیار دارند.
به عبارت دیگر 10 خودروساز اول جهان 95 درصد بازار را به خود اختصاص دادهاند.
با وجود فضای عرضه در جهان و جست و جوی بازارهای جدید
برای خودروسازان معتبر دنیا و کسب سود کم بین صفر تا 5 درصد، میتوان گفت
خودروسازان ایران از تقاضای بالا و موثر و سود مناسبی برخوردارند و باید در
سالهای آتی از این مزیتها برای کمک به رشد صنعت خودرو و روند توسعه صنعتی کشور
بیشتر بهره ببریم.
وضعیت صنعت خودروی ایران
وضعیت صنعت خودروی ایران طی سه دوره قابل بررسی است.
1) 57-1348
2) 72-1358
3)
1373 تاکنون
دوره قبل از انقلاب را دوره حمایتهای ناتمام مینامند
که این صنعت وابستگی شدید به درآمد ارزی داشت و بیشترین فعالیتها مونتاژکاری بود.
در دوره جنگ نیز از خودرو به عنوان کالای لوکس نام میبردند و به دلیل مشکلات ارزی
کشور، به آن توجه نمیشد و میزان تولید خودرو کاهش یافت. بعد از جنگ، یک دوره
کوتاه تحت عنوان «فرصت از دست رفته» داشتیم و سرمایه هنگفتی حدود 2 میلیارد دلار
را صرف واردات 164 هزار خودرو کردیم. اما از سال 73-72 به بعد حرکت جدیدی در این
صنعت آغاز شد و این فعالیتها به سمت خودروسازی واقعی پیش رفت.
شایان ذکر است فعالیتهای خودروسازی همه جهان با
مونتاژکاری شروع شده و سپس ایجاد پایگاههای ساخت داخل، انبوهسازی، تاسیس
پایگاههای طراحی قطعات و در مرحله بعد طراحی خودرو، طراحی و ساخت ماشینآلات خطوط
تولیدی و... مورد توجه قرار گرفته است.
صنعت خودروی ایران تا مرحله سوم گام به گام پیش رفت و
به دلیل عقبافتادگی شدید، سعی کردیم به صورت موازی حرکت کنیم.
در سال 1372 بیش از 60 هزار دستگاه خودرو تولید شد و در
سال 80 تولید به 360 هزار دستگاه رسید.
متوسط نرخ رشد سالانه صنعت خودرو 28 درصد، متوسط نرخ
رشد سالانه کل صنعت کشور 9/4 درصد و در برخی سالها 9 درصد و نرخ رشد کل اقتصاد
ایران در سال 83 حدود 4 درصد بوده است.
این مقایسه نشان میدهد که نرخ رشد صنعت خودرو 5 برابر
نرخ رشد صنعت و 7 برابر نرخ رشد کل اقتصاد است.
با افزایش تیراژ به عرضه اضافی رسیدیم که مولفهای برای
رسیدن به ثبات تولید و حضور در بازار است و به این ترتیب نرخ رشد قیمت خودرو زیر
نرخ تورم حرکت کرد و قیمت خودرو در بازار از ثبات نسبی برخوردار شد. در سالهای
1380، 81، 82 و 83 شاهد نرخ منفی رشد قیمت خودرو بودهایم. ارزیابی نمره منفی صنعت
خودرو نشان میدهد که تعداد خودروهای خیلی خوب بیشتر شده که نشان از بهبود وضعیت
کیفی دارد. البته هنوز از نرمهای جهانی فاصله داریم و باید در آینده به آنها
برسیم.
اگر روند تولید خودرو به این شکل نمیبود، برای خرید
این خودروها از خارج باید 7 میلیارد دلار میپرداختیم یعنی 7 میلیارد دلار
صرفهجویی ارزی در صنعت خودرو طی سالهای 1380-1374 صورت گرفته است.
ویژگیهای بازار خودرو در ایران
یکی از ویژگیهای بازار ایران، قدمت خودروهای در حال
تردد کشور است. حدود 40 درصد خودروهای کشور (2 میلیون خودرو) بالا 20 سال عمر
دارند.
افزایش تولید در سالهای 73 به بعد، عمر حدود 28 درصد
خودروها را به یک رنج یک تا پنج سال رسانده است. حدود 85 درصد تولیدات خودروسازان
مربوط به بخش سواری است و وانت، دو دیفرانسیل، مینیبوس و کامیون و... در جایگاه
بعد قرار دارند.
ترکیب جوان کشور، وجود 40 درصد خودروی فرسوده و همچنین
پایین بودن سرانه خودرو در ایران در مقایسه با سایر کشورها، تقاضای بالقوهای را
در بازار ایران به وجود آورده است. سرانه خودرو در ایران یک دستگاه به ازای هر 15
نفر است در حالی که این رقم در ترکیه1 به 8/9 نفر، در امریکا 1 به
3/1 نفر، در امارات 1 به 7/5 نفر، در عربستان 1 به 6/5 نفر، در ژاپن 1 به 8/1 نفر
و در اروپا 1 به 2 نفر است.
بنابراین اگر قدرت خرید بهبود یابد و اقتصاد رشد کند،
جا دارد که سرانه خودرو در ایران بالا برود.
برنامه صنعت خودروی ایران
برنامههای صنعت خودروی ایران به دنبال تولید انبوه و
رسیدن به تیراژ بیش از یک میلیون دستگاه در سال 1384، خودروساز شدن از طریق گسترش
توان طراحی مهندسی به ویژه در زمینه طراحی و تولید خودروهای جدید و قطعات آن و
ایجاد شرکتهای بازرسی فنی، توسعه مراکز تحقیق و آزمون انواع خودرو و قطعات آن و
توسعه صادرات محصولات صنعت خودروست. به این منظور باید تفکر استراتژیک داشته باشیم
و توان واقعی را برای خودروساز شدن ایجاد کنیم. از آنجا که در زمینه طراحی قطعات
خودرو نوپا هستیم باید سرمایهگذاری لازم صورت گیرد و به حمایت قانونی، منع واردات
خودرو، جذب سرمایهگذاری خارجی برای کاهش زمان دوره انتقالی خودروسازی واقعی و کسب
تکنولوژی روز هم نیاز داریم.
باید ارزش افزودهای را در کل زنجیره تولید ایجاد کنیم
تا به عنوان خودروساز مطرح شویم. در بخشی از این حلقه فعالیتها حضور داشته باشیم
و در زنجیره ارزشی خودروساز دیگری قرار گیریم، خودروساز محسوب نمیشویم چون بخشی
از فعالیتها را برای آن خودروساز انجام میدهیم. بسیاری از کشورها خودروهای برند
اروپایی، امریکایی و ژاپنی را تولید میکنند ولی خودشان خودروساز نیستند. برای
خودروساز شدن باید نیازسنجی بازار، طبقهبندی نیازها، طراحی خودرو، مونتاژ، تولید،
فروش و خدمات پس از فروش و... مورد توجه قرار گیرد.
خودروساز شدن زمانی ممکن است که تمام حلقههای تولید
تکمیل شود. البته این حلقهها در ایران با حلقههای فورد، جنرال موتورز و...
متفاوت است. بنابراین به پشتیبانی نیاز است تا این زنجیرهها و حلقهها مستحکمتر
و تنشها قابل تحمل شود.
افزایش تیراژ، تحویل روز و خدمات پس از فروش
افزایش تیراژ، ایجاد ظرفیت تولید یک میلیون دستگاه
خودرو در کشور و بالا رفتن سرانه خودرو در ایران، انتظارات مشتریان را به سمت
بهبود کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش به موقع و گسترده تغییر داده است. مردم دیگر
دغدغه صفهای طولانی و انتظار چند ماهه و چند ساله برای دریافت خودرو، پیش خرید چند
میلیون تومانی و خواب پول و نقدینگی خود را ندارند و به جای آن که در انتظار
دریافت خودروهای مدل قدیمی با کیفیت پایین باشند، از خودروسازان داخلی انتظار
دارند قطعات یدکی و خدمات پس از فروش مناسب و به موقع را تامین کنند.
تجربه کشورهای صنعتی و سایر خودروسازان جهان نیز نشان
میدهد که پس از گذر از مرحله اولیه تولید انبوه و عرضه مدلهای جدید و به روز
خودرو، نوبت به بهبود کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش مناسب، تحویل به موقع قطعات
یدکی، ایجاد تسهیلات مالی متنوع و ارزان و جلب رضایت مشتری میرسد. خودروسازان
ایرانی نیز برای ادامه حیات صنعتی خود ناگزیر به ارائه تسهیلات مالی مناسب و ارزان
و عرضه گسترده خدمات پس از فروش مناسب و سریع هستند و هر خودروسازی که شبکه خدمات
پس از فروش وسیع و تامین قطعات یدکی مناسبی را ایجاد کند، در جلب رضایت و اعتماد
مشتریان ایرانی موفقتر خواهد بود و سهم خود را از بازار افزایش خواهد داد.
اگرچه موضوع واردات خودرو به مرور جدیتر خواهد شد و
سیاستهای بازرگانی کشور تحت تاثیر فضای بازار جهانی و ضوابط سازمان تجارت جهانی
دستخوش تغییر میشود و خودروهای ارزان و با کیفیت خارجی در اندیشه تسخیر بازار
ایران خواهند بود اما مشتری ایرانی محصولی را خریداری خواهد کرد که خدمات پس از
فروش مطمئن داشته باشد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند خودروسازان ایرانی در
سالهای آینده علاوه بر بازارسازی و یافتن مشتریان دائمی برای فروش تولیدات رو به افزایش
خود باید در اندیشه تامین منابع مالی عظیم با نرخ سود تسهیلات ارزان قیمت باشند تا
طرحهای فروش اقساطی و لیزینگ خودرو (اجاره به شرط تملیک و فروش رهنی خودرو) به
رونق بازار و جلب مشتریان بیشتر بینجامد. همچنین باید توجه خود را بر جلب رضایت
مشتری از طریق گسترش خدمات پس از فروش در نقاط مختلف کشور متمرکز کنند.
در حال حاضر بسیاری از مشتریان از نحوه ارائه خدمات پس
از فروش ناراضی هستند و معتقدند که شرکتهای خدمات پس از فروش، علاوه بر ارائه
خدمات به دارندگان کارتهای اشتراک، کارت طلایی و... باید به سایر خودروها نیز
خدمات بدهند و کل محصولات ساخت داخل را تحت پوشش بگیرند.
عدهای از کارشناسان اقتصادی هشدار میدهند در صورتی که
خودروسازان ایرانی به رضایت مشتری و خدمات پس از فروش مناسب توجه کافی نداشته
باشند، بازار خود را به تدریج از دست میدهند و تقاضا برای خودروهای داخلی با کاهش
رو به رو خواهد شد. اگرچه سرانه خودرو در ایران نسبت به کشورهای صنعتی پایینتر
است و به ازای هر 15 ایرانی یک خودرو وجود دارد که در سالهای آینده با ظرفیت یک
میلیون دستگاهی تولید خودرو به تدریج به سرانه یک خودرو در مقابل هر 5 ایرانی
خواهیم رسید اما وضعیت جادهها، خیابانها، فقدان پارکینگهای لازم، ترافیک شهری،
ارزانی بنزین و... تصمیم برخی خانوادهها را برای خرید خودرو تغییر خواهد داد و
برای مشتریان این پرسش مطرح خواهد شد که در مقابل صرف هزینه 7 تا 15 میلیون تومانی
برای خرید خودرو، از چه سطح رفاه و خدماتی برخوردار خواهند بود؟
عدهای از کارشناسان بازار سرمایه نیز میگویند در
سالهای آینده با توجه به سود سرمایهگذاری در بخشهای تولیدی، بورس اوراق بهادار،
زمین و مسکن و... خانوادههای ایرانی خرید خودرو را به شرطی در سبد هزینههای خود
جای خواهند داد که متناسب با صرف هزینه 7 تا 15 میلیون تومانی، از خدمات پس از
فروش، وضعیت بهتر جادهها و خیابانها و موارد رفاهی مربوط برخوردار شوند. ظاهراً
با توجه به دورنمای اقتصاد ایران، شرکتهایی مانند رنوپارس برای عرضه خودروهایی با
قیمت پایین و کیفیت نسبی در بازار ایران برنامهریزی کردهاند و خودرویی مانند
«لوگان» با قیمت 5 هزار یورو (حدود 6 میلیون تومان) با ظرفیت 5 نفر، ظاهر مناسب و
خدمات پس ازفروش مطلوب سال آینده به بازار عرضه میشود.
تنوع تولید و افزایش تقاضا در ایران
خودرو برای خانوادههای ایرانی دیگر نه یک کالای تجملی
که نیازی اساسی به شمار میرود و مردم به دنبال خرید خودرو با قیمت مناسب و یا
تبدیل به احسن کردن خودروهایشان هستند. بازدید گسترده گروههای مختلف مردم و
کارشناسان از نمایشگاههای خودرو به منظور کسب اطلاع از ویژگیهای خودروهای جدید و
برنامه آینده خودروسازان گواه این مطلب است.
قراردادها و برنامههای جدید شرکتهای بزرگ اروپایی
مانند رنوی فرانسه برای تولید «لوگان» و عرضه خودرویی ارزان با تکنولوژی جدید و
تیراژ بالا برای خانوادههای ایرانی و تولید خودروی «گل» توسط فولکس واگن در بم،
علاقهمندان خرید خودروهای جدید با قیمت مناسب را در انتظاری یکی دو ساله قرار
داده است و بازار نیز شرایط رقابتی و بهتری را نسبت به 10 سال گذشته شاهد خواهد
بود.
اگرچه از سال 72 با اجرای قانون خودرو، رشد کمی و عرضه
مدلهای جدید پراید، زانتیا، ماکسیما، رونیز، مزدا و پژو را شاهد بودهایم و در
زمینه خودروهای تجاری و باری نیز قراردادهایی با ولوو، رنو و دایملر کرایسلر برای
نوسازی سیستم حمل و نقل اجرا شده و تیراژ خودرو به سالی یک میلیون دستگاه رسیده
است اما از نظر تکنولوژی ساخت، کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش هنوز از نقطه مطلوب
جلب رضایت مشتری و صادرات دور هستیم و شرایط لازم فراهم نشده است.
به اعتقاد کارشناسان، عبور صنعت خودروی ایران از تولید
انبوه و وضعیت انحصاری کنونی به شرایط رقابتی و مبتنی بر توجه به کیفیت و قیمت
مناسب، گریزناپذیر است. مدیریت فرانسوی شرکت رنو در تولید «لوگان» که 51 درصد سهام
«رنوپارس» را دراختیار دارد و تولید فولکس واگن و سایر خودروهای روز دنیا در
ایران، صنعت خودروی ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در دو سه سال آینده شرایط
انحصاری و تولید انبوه با قیمت بالا جای خود را به تولید محصولات متنوع با قیمت
پایینتر، قطعات باکیفیتتر و خدمات پس از فروش مطلوبتر خواهد داد. اگرچه تولید
«لوگان» و «گل» با مشارکت شرکتهای سایپا، ایران خودرو و خودروسازی بم صورت خواهد
گرفت اما انقلابی را در مدیریت قطعهسازیها، شبکه تامین قطعات و مونتاژ و خدمات
پس از فروش ایجاد خواهد کرد. شرکتهایی مانند پژوی فرانسه که تاکنون به تولید
خودروهای پژو مشغول بودهاند، برای از دست ندادن بازار و رقابت با شرکت رنو در
تولید «لوگان»، عرضه پژو 206 صندوقدار، پژو 307 و مدلهای دیگر را در برنامه خود
دارند و قطعهسازان و مدیران ایران خودرو نیز به دنبال کاهش هزینههای تولید هستند
و حتی در سال گذشته از عرضه پژو 5/8 میلیون تومانی و پژو 206 صندوقدار ارزان قیمت
سخن گفتند. به نظر میرسد با تولید لوگان در حد قیمت 6-5 هزار یورو، سایر
خودروسازان نیز چارهای جز کاهش قیمت و هزینههای تولید ندارند. شرکت سایپا نیز
تولید ریو، مگان، زانتیا و سایر خودروها را برای رقابت با خودروهای وارداتی در
دستور کار قرار داده است. در دهه 70 شعار محوری صنعت «خودروسازی»، خودکفایی و کاهش
ارزبری بود و خودروسازان معتبر جهان نیز بازار ایران را جدی نمیگرفتند و برای
عرضه تکنولوژی جدید و دادن لیسانس و مدلهای روز تلاش نمیکردند اما با اشباع
بازارهای جهانی، هم اکنون خودروسازان دنیا که مشکل داشتن سهام امریکایی و تحریم از
سوی امریکا را به دلیل همکاری با ایران ندارند، با تکیه بر مزیتهای نسبی ایران
برای عرضه خودروهایشان تلاش میکنند و این فرصت به ما داده میشود تا قطعات با
کیفیت و خودروهای روز دنیا را چه از طریق سازندگان ایرانی و چه از طریق شبکه جهانی
رنو و فولکس واگن در اختیار بگیریم.
عرضه خودروهایی جدید مانند مزدا که در اروپا از اقبال
زیادی برخوردار است، میتواند نویددهنده شرایط مطلوبتری برای بازار ایران در زمینه
دسترسی به تکنولوژی، قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش بهتر ظرف دو سه سال آینده
باشد. این امیدواری نیز وجود دارد که حضور شرکتهای خارجی در ایران و مدیریت
مستقیم آنها باعث افزایش صادرات خودرو از ایران و قرارگرفتن در شبکه جهانی تامین و
توزیع خودرو شود. در شرایطی که ترکیه نزدیک به 5 میلیارد دلار خودرو و قطعه صادر
میکند، ایران نیز باید بکوشد با تکیه بر منابع معدنی، گاز، انرژی و نیروی کار
ارزان، در این زمینه حرکت روبه جلویی را تجربه کند.
البته بخشی از نیاز و سلیقه مشتریان ایرانی در سال جاری
و سالهای آینده از طریق واردات تامین خواهد شد اما به گفته مهندس قلعهبانی
مدیرعامل سایپا، با توجه به تعرفه واردات 100 درصدی خودروهای خارجی، قیمت آنها
عملاً بالاتر از خودروهای ساخت داخل مانند زانتیا، ماکسیما، رونیز و... خواهد بود.
بنابراین خودروهای ساخت داخل توان رقابتی خوبی در مقابل واردات دارند. به این
ترتیب مصرفکننده ایرانی با توجه به قیمت پایینتر خودروهای داخلی و گسترش خدمات
پس از فروش، آنها را به خودروهای وارداتی ترجیح خواهد داد.
طراحی و مهندسی
در دهه 70 امکان واردات خودرو وجود نداشت و یا منابع
ارزی کشور اجازه چنین کاری را نمیداد؛ در نتیجه برای تامین نیازهای داخلی بر توان
ساخت داخل تاکید شد و با تصویب و اجرای قانون خودرو، رشد کمی خودروسازی در
دستورکار قرار گرفت. در آن شرایط خودروسازان میبایست یا قطعات منفصله را از خارج
وارد و ارز قابل توجهی را از کشور خارج میکردند که این کار با توجه به شرایط کشور
امکانپذیر نبود و یا از قطعهسازان حمایت مالی و تکنیکی به عمل میآوردند.
محدودیتهای مالی، ارزی و ارتباطی با خودروسازان جهانی
سبب شد تلاش برای ساخت داخل کردن، خودکفایی و تشکیل شبکه تامین قطعات، محور برنامه
خودروسازان قرار گیرد.
خودروسازان به دلیل نبود سیستمهای مالی موردنیاز، از
طریق پیش فروش خودرو منابع مالی را تامین کردند و با تشکیل شرکتهای سازهگستر و
ساپکو، مدیریت زنجیره تامین قطعات و مواد شکل گرفت و قطعهسازیها به تدریج با
استانداردهای اروپایی، سیستمهای خودروسازان جهان و گریدبندیها آشنا شدند و
ارتباط با خودروسازان و مراکز طراحی و مهندسی جهان افزایش یافت.
سرمایهگذاری مشترک و مزیت نسبی در خودروسازی ایران
با توجه به بافت جمعیتی جوان کشور، وجود 2 میلیون
خودروی فرسوده بالای 20 سال که عامل اصلی آلودگی هوا، آلودگی صوتی، کمبود بنزین و
مصرف بیرویه انرژی است و نیاز خانوادهها به خودرو، حداقل باید سالی یک میلیون
دستگاه خودروی سواری در پنج سال آینده تولید شود. در صورتی که میخواستیم این
تعداد را از خارج تامین کنیم میبایست سالی 8 میلیارد دلار صرف واردات خودروهایی
با قیمت متوسط 8 هزار دلار میکردیم.
اگر قرار باشد برای جلب رضایت مشتری و حفظ حقوق
مصرفکننده بخشی از این میزان از خارج وارد شود، حداکثر میتوان سالی یک میلیارد
دلار را به واردات 100 تا 150 هزار دستگاه خودرو اختصاص داد و مابقی باید از طریق
ساخت داخل تامین شود.
قطعهسازان و خودروسازان ایران در شرایط رقابتی کنونی و
عرضه محصولات و مدلهای متنوع با برندهای مختلف، چارهای جز قراردادهای جوینت ونچر
و تحت لیسانس و همکاری مشترک با خودروسازان و برندهای معتبر ندارند. امروز نام و
برندهای معتبر در قطعهسازی و خودروسازی، حرف اول را در تسخیر بازارها میزنند و
نوآوری، طراحی، ایدههای نو و تنوع، رقابت را دشوارتر کرده است.
خودروسازان ایرانی دیگر نمیتوانند به بازار بزرگ داخلی
و تولید انبوه 500 هزار دستگاهی دلخوش باشند زیرا خودروسازان معتبر با برندهای
مختلف در حال ورود به بازار ایران، واردات و یا تولید در داخل کشور هستند. در این
شرایط همان طور که گفته شد، راهی جز اعتبار بخشیدن به برندهای ایرانی، طراحی و
مهندسی و همکاری مشترک با خودروسازان معتبر وجود ندارد. به این ترتیب میتوان با
استفاده از مزیتهای نسبی کشور به ایجاد ارزش افزوده، اشتغال صنعتی و سودآوری در
صنعت خودرو امید داشت؛ در غیر این صورت حفظ بازار و اشتغال نیز با خطر رو به رو
خواهد شد.
واردات خودرو و تعرفه 100 درصدی
اگرچه از نظر قانون، واردات خودرو در سالهای گذشته
ممنوع نبوده است اما به دلیل اختلاف نظر کارشناسان بر سر تدوین آییننامه و مشخص
نبودن ضوابط فنی و اجرایی و... بحث و مناقشه بر سر چگونگی واردات خودرو سالها
جریان داشت. تا سرانجام در سال 82 تعرفه واردات خودرو به پیشنهاد وزارتخانههای
بازرگانی و صنایع و معادن با نرخ 170 درصد، سال قبل 130 درصد و امسال 100 درصد
تعیین شد. اما دستاندرکاران و شرکتهای خودروسازی خارجی این تعرفه را بالا
ارزیابی کردند و برای سرمایهگذاری در زمینه ایجاد شبکه خدمات پس ازفروش تمایل
نشان ندادند زیرا به اعتقاد آنها، این تعرفه باعث افزایش هزینه تمام شده خودرو
میشود و به این ترتیب واردات خودروهای ارزان و متوسط به صرفه نیست. نتیجه این بود
که واردات خودرو و پیشبینی دولت برای تحقق درآمد 6400 میلیارد ریالی –براساس
بودجه سالانه- عملی نشد. اما با تعرفه 100 درصدی واردات خودرو در سال جاری
پیشبینی میشود که تعداد بیشتری از خودروهای وارداتی به بازار ایران عرضه شود؛
کما این که شرکتهای ب.ام.و، تویوتا و... فعالیت خود را برای واردات خودرو به
ایران آغاز کردهاند.