hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbfff244020000004f09000001000100
الزامات
صنایع خودروسازی ایران در پیوستن به WTO
محسن
شمشیری
Shamshiry@yahoo.com
سازمان تجارت جهانی روز پنجشنبه 5 خرداد 84 پس از 21 بار
رد درخواست ایران (از سال 1996 تا 2004 میلادی) و مخالفت امریکا، سرانجام به آغاز
مذاکرات مربوط به عضویت ایران در WTO رای داد.
پذیرش آغاز گفت و گوها، به معنای موافقت با تشکیل گروههای
مذاکره کننده و کار گروه ویژه برای بررسی روند تطبیق ساختار اقتصاد ایران بر مبنای
دستورالعملها، تعهدات و الزامات سازمان تجارت جهانی است. از سال 2006 مذاکرات کار
گروه ایران با حضور نمایندگان ایران و اعضای معرفی شده از سوی سازمان تجارت جهانی
به منظور بررسی روند الحاق نهایی ایران به WTO آغاز میشود.
طول دوره مذاکرات، متناسب با رفتار ایران و تلاش مدیران و
فعالان سیاسی و اقتصادی کشور برای بسترسازی و اجرای تعهدات و الزامات مورد نظر
سازمان تجارت جهانی است. برخی از کشورهای عضو این سازمان که ساختار اقتصادیشان
شبیه ساختار اقتصاد ایران بود، برای عضویت در WTO
سالها به مذاکره و اصلاح ساختار اقتصادی خود پرداختند. به عنوان مثال چین پس از
15 سال مذاکره و اعمال اصلاحات اقتصادی و همچنین روسیه بعد از 10 سال مذاکره موفق
شدند نظر WTO
را برای عضویت خود جلب کنند.
با آن که 148 کشور جهان عضو سازمان تجارت جهانی هستند اما
پارهای از کشورها مانند سوریه عملاً در زمینه اصلاح ساختار اقتصادی و اجرای
تعهدات این سازمان ناموفق بودهاند. برخی کشورها نیز آمادگی لازم را برای عضویت در
WTO
ندارند. بنابراین باید به این نکته توجه کنیم که پذیرش آغاز مذاکرات ایران برای
پیوستن به WTO
مانند برنده شدن در قرعهکشی یا بستن یک قرارداد تجاری ساده نیست. همچنین باید
یادآور شویم که اجرای تعهدات و الزامات موردنظر سازمان تجارت جهانی برای پیوستن
ایران به WTO
به شرطی ممکن است که کلیه ساختارهای قانونی، اداری، سیاسی، اقتصادی، قضایی،
نهادهای مدنی و غیره برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور اراده کافی داشته باشند؛ در
غیر این صورت نه تنها از مزیتهای عضویت در WTO
برای بهبود اوضاع اقتصادی و تجاری بیبهره میمانیم بلکه باز شدن فضای تجاری و
اقتصادی ممکن است مضراتی برای کشور داشته باشد و به گسترش فقر، بیکاری و تضعیف
تولیدکنندگان بینجامد.
براساس بررسیهای صورت گرفته از سوی نهادهای بینالمللی
مانند بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول، اجرای تعهدات و الزامات WTO
مانند اعمال سیاستهای تعدیل اقتصادی، کاهش تعرفهها، کاهش یارانههای غیرمنطقی و
غیره در 70 کشور جهان با موفقیت نسبی همراه بوده و به رشد و توسعه و افزایش
ظرفیتها و مزیتهای اقتصادی و تجاری آنها کمک کرده است. در کشورهایی که اصلاح
قوانین و مقررات، کاهش تعرفهها و محدودیتها، ساده کردن قوانین پیچیده تجاری،
کاهش تصدیها و کنترلهای دولتی، خصوصیسازی، شفافیت و شناورسازی نرخ ارز و کاهش
یارانهها بهتر انجام شده و گسترش نهادهای مدنی، NGOها،
مطبوعات مستقل همچنین حضور دستگاه قضایی سریع و کارآمد، احزاب قدرتمند، افزایش
بهرهوری نیروی کار، آموزش نیروی انسانی، اصلاح سیستم اداری و مدیریتی و غیره به
اصلاحات سیاسی و اقتصادی کمک کرده و روابط خارجی و تنشزدایی با کشورهای جهان و
احترام به آزادیهای فردی و اجتماعی در خدمت توسعه اقتصاد قرار گرفته است، روند
عضویت در WTO و
استفاده از مزیتهای آن با سرعت و قدرت بیشتری همراه بوده است. اما در کشورهایی که
به تقویت بنیانهای تولیدی و علمی، کاهش هزینههای تولید، کاهش دخالت دولت در
اقتصاد و خصوصیسازی توجه نشده و دولت تدبیر کافی برای اصلاحات اقتصادی، سیاسی،
اجتماعی و قضایی نیندیشیده است، نه تنها روند عضویت در سازمان تجارت جهانی طولانی
شده بلکه الحاق به WTO و بازشدن درهای اقتصاد و سیل واردات کالاهای
مختلف عملاً اشتغال و تولید داخلی را مورد تهدید قرار داده و به فشار بر گروههای
کمدرآمد و افزایش شکاف طبقاتی منجر شده است.
اگر قرار است ایران به عضویت سازمان تجارت جهانی درآید
باید نهادهای مدنی، NGOها، تشکلهای صنفی، تولیدی و علمی گسترش پیدا
کنند و مطبوعات آزاد و مستقل توسعه یابند تا اطلاع رسانی شفاف، به فعالان اقتصادی
و مردم برای آگاهی از روند تحولات، قوانین، نظارت بر قراردادها و فعالیتها، کسب
اطلاعات لازم از شاخصهای مالی و اقتصادی شرکتها و وزارتخانهها کمک کند و به این
ترتیب اهدافی همچون حذف انحصارها، رقابتی شدن اقتصاد، خصوصیسازی مطلوبتر، همیاری
مردم برای کاهش یارانههای غیرضروری و رونق کسب و کار حاصل شود. قوه قضاییه نیز
باید کاهش اختلالها و رسیدگی به شکایات مردم و مدیران را مورد توجه قرار دهد و با
شفافیت به رقابتی شدن اقتصاد و حذف سوءاستفادهها و سوداگریها توجه کافی مبذول
دارد.
به عبارت دیگر اقتصاد رقابتی و تعدیل اقتصادی بدون
اطلاعرسانی کافی، شفاف سازی فعالیتها و بازارهای کار، پول، سرمایه، ارز و کالا،
انعطافپذیری در قیمتها، کیفیت، استاندارد و کاهش هزینههای تولید و اصلاح ساختار
قضایی ممکن نیست و برای اجرای الزامات سازمان تجارت جهانی باید همه ساختارهای
سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و اطلاعات متقارن در
دسترس همه گروهها و افراد جامعه و فعالان اقتصادی قرارگیرد تا رقابت، آزادی عمل
اقتصادی، نظارت اجتماعی رسانهها و حذف انحصارات ممکن شود و همگان از فرصتهای
برابر کسب و کار در یک فضای رقابتی برخوردار شوند.
اگر چنین شرایطی در فضای کلان اجتماعی و اقتصادی پدید آید،
بخش خصوصی و فعالان اقتصادی خواهند توانست از خلاقیت و توانایی خود و ظرفیتها و
مزیتهای موجود در کشور برای رشد سودآوری، تجارت، صادرات و جلب سرمایهگذاران در
داخل و خارج استفاده کنند و به تقویت بنیانهای دانش فنی، علمی، حرفهای و توان
تولید بپردازند.
به عنوان مثال در صنعت خودروسازی –به عنوان موتور محرکه
اقتصاد ایران-با متوسط رشد سالانه 28 درصد و سهم 6 درصدی در تولید ناخالص داخلی و
حدود یک میلیون شاغل در بخشهای تولید، مونتاژ، قطعهسازی و خدمات پس از فروش،
طراحی و مهندسی و تامین و توزیع و نیز ارتباط با صنایع مختلف تولید مواد اولیه،
مواد واسطهای، ماشینآلات و غیره، میتوانیم بنیانهای علمی، تولیدی، صادراتی،
قراردادهای مشترک با سرمایهگذاران خارجی و حضور در شبکه تامین و توزیع جهانی را
به گونهای ساماندهی و هدایت کنیم که باعث تنوع محصولات و تولید برندهای معتبر
جهانی در کشور شود و با استفاده از مزیتهای نسبی همچون انرژی و نیروی کار ارزان و
متخصص و نیز بازار مناسب داخلی و منطقهای، -در شرایط عضویت ایران در WTO-بتوانیم
شاهد حضور موثر خودروسازان و قطعهسازان رده اول جهان در کنار خودروسازان و
قطعهسازان توانمند کشور باشیم و ایران به پایگاه بزرگ تولید انواع محصولات معتبر
دنیا تبدیل شود و با انتقال دانش فنی و کسب استانداردهای روز جهان در مسیر افزایش
فروش و سودآوری و تضمین بازار آینده خودروسازی کشور گام برداریم.
توسعه
روابط بینالمللی و افزایش قدرت چانهزنی
عدهای از ناظران سیاسی و کارشناسان اقتصادی معتقدند در
سایه پیگیری برخی سیاستهای تنشزدایی و گسترش روابط خارجی در دولت خاتمی طی هشت
سال گذشته، زمینه برای مذاکره و چانهزنی سیاسی با جامعه جهانی فراهم شده است. نوع
رفتار سیاستمداران و وزارت خارجه در این مدت به گونهای بود که منافع اقتصادی و
تجاری را به یکی از شاخصهای اصلی توسعه روابط خارجی تبدیل کرد و در مورد اروپا و
کشورهای همسایه مانند ترکیه، گسترش روابط اقتصادی و عقد قراردادهای صنعتی باعث
کاهش تنشهای سیاسی شد.
اتحادیه اروپا و به ویژه سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه
نیز در پی انعقاد قراردادهای اقتصادی با ایران، برای حل مشکلات سیاسی تلاش کردند و
نمونه آن تحرکات تازه آنان برای تمدید دو ماهه تعلیق غنیسازی اورانیوم از سوی
ایران بود. آنها به امریکا پیشنهاد کردند تا به ازای این اقدام، با آغاز گفت و
گوهای ایران برای پیوستن به WTO موافقت کند.
این موضوع نشان دهنده ارتباط تنگاتنگ هر نوع رشد، توسعه و
افزایش درآمد و کسب منافع اقتصادی در بازار رقابتی امروز با موضوعات سیاسی است.
برخی ناظران سیاسی نیز بر این اعتقادند که واشنگتن از
پیشنهاد ماه مارس اروپا برای کمک به پذیرش ورود ایران به سازمان تجارت جهانی در
ازای تضمین ایران در خصوص لغو تلاشهای هستهای حمایت کرده است. باوچر سخنگوی
وزارت خارجه امریکا در این زمینه گفت: پذیرش درخواست ایران برای آغاز گفت و گوهای
مربوط به عضویت در WTO اتفاقی نبود و امریکا در پی قبول پیشنهاد
اروپا پس از مذاکرات آذرماه 1382 در پاریس، به شرط همکاری ایران در تعلیق غنیسازی
و بازفرآوری اورانیوم، با درخواست ایران موافقت کرده است.
بنابراین نباید تصور کنیم که عضویت ایران در سازمان تجارت
جهانی صرفاً یک موضوع اقتصادی است. به عبارت دیگر ساختار سیاسی، روابط خارجی، نوع
حضور در مجامع جهانی، ساختار حقوقی و قضایی کشور و حتی ساختار اجتماعی نیز بر
موفقیت ما در این مذاکرات تاثیر دارد.
در تاریخ انقلاب صنعتی و تحولات اروپا، امریکا، ژاپن و
غیره مهمترین عوامل رقابتی شدن اقتصاد، توجه به آزادیهای اساسی جامعه، ساختار
حقوقی و قضایی، حق اختراع و اکتشاف و نوآوری، احترام به آزادی عمل، کاهش تنش و
بهبود در روابط با کشورهای دیگر بوده است تا در سایه فضای شفاف و اطلاعرسانی به
موقع، نتایجی مانند مشارکت مردم و شرایط رقابتی و برابر برای همه به دست آید و
تجارت و تولید و صادرات و واردات نیز رشد کند. این فرایند به رفاه و آرامش
اجتماعی، کاهش فقر و بیکاری و رشد درآمد سرانه کمک میکند و مردم انگیزه بیشتری
برای تولید کالا و خدمات با کیفیت بهتر و رعایت استانداردها و کمک به منافع ملی
مییابند.
مشکلات ساختاری و اقتصاد بیمار ایران نیز برخی کارشناسان
را ناگزیر از پیشبینی زمانی طولانی برای مذاکرات پیوستن ایران به WTO
کرده است زیرا آنان بر این باورند که کاهش میزان دخالت دولت در اقتصاد، کاهش
یارانههای غیرضروری، سادهسازی قوانین و مقررات صادرات، عوارض و مالیاتها، بهبود
قیمتگذاری و کاهش کنترلها، هدفمند کردن یارانهها و کمک به گروههای کمدرآمد و
تامین مایحتاج عمومی مردم با اصلاح نظام توزیع کالا، رفع انحصار دولت در بانکداری،
بیمه، کارخانه و شرکتها، اصلاح نظام آموزش، اطلاعرسانی شفاف و ایجاد شرایط برابر
در مناقصهها، مزایدهها، قراردادها و فعالیتهای اقتصادی، اصلاح سیستم ارزی، کاهش
ریسک در بازارهای کالا، پول، ارز، سرمایه و ایجاد انعطاف در تکنولوژی، هزینههای
تولید و غیره به زمان زیادی نیاز دارد.
به اعتقاد کارشناسان و ناظران سیاسی و اقتصادی، عضویت
ایران در WTO
هم از سیاست تاثیرپذیر است و هم بر حضور بهتر ایران در عرصههای جهانی و روابط
بینالمللی و بهبود وضعیت سیاسی کشور تاثیرگذار خواهد بود.
قانونمند شدن اقتصاد ایران و شفافیت و رقابتی شدن آن باعث
خروج کشور از انزوا خواهد شد و به حضور فعالانهتر ایران در عرصههای بینالمللی
کمک خواهد کرد.
امروز شرکت در پیمانهای منطقهای و جهانی و هماهنگی و
همزیستی مسالمت آمیز در دهکده جهانی، برای رسیدن به صلح و آرامش و نیز رشد اقتصاد
و توسعه تجارت بسیار موثر است. ایران تاکنون 12 موافقتنامه با اروپا منعقد کرده
که نتیجه نگاه اقتصادی سیاستمداران و مدیران اقتصادی کشور در عرصه روابط خارجی و
رشد عقلانیت سیاسی و اقتصادی ایران است.
کاندولیزا رایس وزیر خارجه امریکا تصمیم اخیر کشورش را در
موافقت با آغاز گفت و گوهای ایران برای عضویت در WTO
حمایت از اقدام اروپا و نه پاداش ایران خواند.
در هر حال ایران میتواند از واردات 6/6 میلیارد دلاری خود
از اروپا و صادرات نفت 6/5 میلیارد دلاری به کشورهای اروپایی، برای افزایش توان
مذاکره خود استفاده کند.
توسعه
پایدار و عضویت در WTO
اگرچه کاهش تعرفههای واردات کالا و خدمات خارجی به کشور
برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی ضروری است و تبدیل نظام غیرتعرفهای واردات به
نظام تعرفهای واردات کالا و خدمات، یکی از اقدامهای مناسب در سالهای گذشته بوده
است اما کاهش تعرفهها باید با توجه به ملاحظات اقتصاد ملی و حفظ منافع
تولیدکنندگان و مصرفکنندگان انجام شود و در سالهای آتی محور سیاستهای بازرگانی
حمایت از تولید و اشتغال ملی باشد.
به عنوان مثال اگر چه متوسط تعرفههای بخش صنعت حدود 28
درصد است و از تعرفه 5 درصدی برخی کالاها تا تعرفه 100 درصدی واردات خودرو را در
صنایع کشور شاهد هستیم و در سالهای آینده تعرفهها باز هم کاهش خواهد یافت اما
این روند تدریجی باید به گونهای باشد که صنایع داخلی تقویت و حمایت شوند و از
واردات کالاهای بیکیفیت و غیراستاندارد جلوگیری به عمل آید تا هم مصرفکننده سود
ببرد و هم تولیدکننده داخلی در رقابت با کالاهای مشابه خارجی، به کاهش هزینههای
تولید و بهبود کیفیت و رعایت استانداردها توجه کند و حتی اگر قرار است کالاهای
نهایی و آماده مصرف وارد کشور شود، فایدهای برای مصرفکننده و رقابتی کردن تولید
داشته باشد.
از سوی دیگر حضور سرمایهگذاران خارجی در صنعت خودروسازی
میتواند مانع ورود کالاهای مصرفی نهایی شود و با استفاده از توان ساخت داخل در
ایران و مزیتهای موجود همچون مواد اولیه، انرژی و نیروی کار ارزان، محصولاتی با
برندهای معتبر جهانی را با کیفیت بالا و رعایت استانداردهای روز به دست مصرفکننده
ایرانی برساند.
در این زمینه مواردی مانند افزایش قراردادهای جوینت ونچر و
مشارکتی حائز اهمیت است. به عنوان نمونه قرارداد تولید محصولات ال90 با رنو نیسان،
تکنولوژی روز اروپا و فرانسه را با سرمایهگذاری مشترک فرانسه و ایران وارد کشور
میکند و به استفاده از توان و مزیتهای قطعهسازی و خودروسازی، بازار ایران، مواد
اولیه، انرژی، نیروی کار و غیره میانجامد. اما واردات کالاهای نهایی مانند
خودروهای آماده فروش، از مزیتهای ایران استفاده نمیشود و کاهش تعرفهها و
واردات بیشتر کالاهای مصرفی به رشد درآمد سرانه و قدرت خرید شهروند ایرانی و رشد
منافع ملی منجر نمیشود.
البته در مواردی که ایران هیچ مزیتی برای استفاده ندارد و
تنها خریدار کالای نهایی و آماده مصرف شمرده میشود، بهتر است از شرکتهای معتبر
جهانی خرید کند. به عنوان مثال در مورد خرید هواپیما باید از مزایای پیوستن به WTO
بهره ببریم اما در صنایع و کالاهایی که ایران امکان استفاده از توان موجود و
مزیتهای داخلی را دارد، باید با دعوت از سرمایهگذاران و مذاکره در گرفتن فرصت و
زمان بیشتر از سازمان تجارت جهانی به گونهای عمل کنیم تا صنعتگران و تولیدکنندگان
کشور بتوانند به رقابت با کالاهای وارداتی بپردازند.
صنعت خودروسازی کشور نیز در سالهای آینده باید به کاهش
هزینههای تولید و همکاری با سرمایهگذاران خارجی صاحب برند معتبر جهانی بپردازد
تا در قیمت، تکنولوژی ساخت و تنوع و کیفیت
انعطافپذیری ایجاد شود و رضایت مشتری را حتی در شرایط تعرفه زیر 10 درصدی واردات
خودرو جلب کند. در صورت عضویت ایران در WTO کشور میتواند به پایگاه بزرگ ساخت منطقهای
تبدیل شود و در بخشهایی مانند ریختهگری، تولید محصولات ارزان قیمت مانند ال90 و
غیره، صادرات را برمبنای مزیتهای نسبی خود افزایش دهد.
دولت نیز در مذاکرات خود باید وقت بیشتری از سازمان تجارت
جهانی برای حمایت از صنایع مهم و اساسی خود درخواست کند تا در این فرصت صنایع کشور
بتوانند خود را با الزامات WTO تطبیق دهند.
اگرچه بسیاری از صنایع تحت تاثیر سیاستهای مالی و ارزی و
بازرگانی دولت در سالهای گذشته، با کاهش شدید تعرفههای واردات و فشارهای رقابتی
رو به رو شدهاند اما دولت ایران باید یک برنامه تفصیلی و تدریجی برای تقویت
مزیتهای نسبی کشور و کمک به صنعتگران در پیش گیرد. تعرفهها باید به تدریج کاهش
یابند و نیز باید از نرخ سود بانکی، عوارض و مالیاتها به گونهای کاسته شود که به
کاهش هزینههای تولید و ارتقای استانداردها و دانش فنی تولیدات داخلی بینجامد.
پایه مالیاتی نیز باید گسترش یابد تا دولت برای تامین
درآمد خود به مالیاتها متکی باشد نه به قیمت نفت. به این ترتیب دولت میتواند با
مالیات بر ارزش افزوده و مصرف، از برخی صنایع و تولیدات حمایت نسبی به عمل آورد و
مصرف کالاهای غیرضروری مانند سیگار را کنترل کند و در عوض معیشت مردم، مسکن و
مواردی از این دست را با قیمتهای پایین و توزیع بهتر تامین کند.
دولت و صنایع و تولیدات کشور باید از تجربه اروپا و
کشورهای صنعتی در پیوستن به WTO استفاده کنند تا هزینههای تولید، نظام
بانکی، نرخ بهره، کالاهای معیشتی، عوارض و مالیات در جهت تقویت مزیتهای کشور
هدایت شود و در بازارهای جهانی و صادرات و واردات حرفی برای گفتن داشته باشیم،
معیشت مردم در شرایط رقابتی جهان تهدید
نشود و گروههای آسیبپذیر در امان بمانند.
دولت اگر بخواهد مانند سالهای گذشته تنها بر عمران و ساخت
زیربناها تاکید کند، قادر به افزایش کارایی اقتصاد نخواهد بود. عمران و سازندگی و
توسعه صنعت نفت، سدسازی، منابع آب، فرودگاه و... لازم است اما توسعه پایدار زمانی
تحقق خواهد یافت که نیازهای ضروری و معیشتی مردم نیز با استفاده از دستاوردهای
کارهای عمرانی برطرف شود.
دولت با وضع مقررات ساده و نظارت کافی میتواند منابع را
به گونهای هدایت کند که اشتغال مولد تقویت شود، دلالی کاهش یابد، هزینههای تولید
کم شود و انعطافپذیری در تولید، قیمت، تکنولوژی و هزینه تولید افزایش یابد. به
این ترتیب توسعه پایدار شکل خواهد گرفت و منابع به سمت رونق کسب و کار و تولید،
تامین معیشت و افزایش قدرت خرید مردم و درآمد سرانه، گسترش تامین اجتماعی و رفاه
نسبی افراد جامعه هدایت خواهد شد.
اما اگر دولت تنها به کاهش تعرفه واردات بدون هیچ برنامه
مشخصی برای حمایت از اشتغال و تولید ملی بسنده کند، توسعه اقتصادی بخشهای مختلف
به صورت نامتقارن و ناهمگن اتفاق خواهد افتاد و در شرایط پیوستن به WTO
بسیاری از تولیدات و صنایع کشور نابود خواهند شد، بیکاری و فقر افزایش مییابد و
گروههای کمدرآمد با فشار تورم، بیکاری، پیوستن بدون قدرت خرید، گرانی کالاهای
داخلی و خارجی و مشکلاتی از این قبیل مواجه خواهند شد.
بسترسازی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی باید به
استفاده از الگوی توسعه پایدار و همه جانبه اقتصادی صورت گیرد و تنها کاهش
تعرفهها یا حذف کنترل بازار ارز یا توسعه یک صنعت خاص کافی نیست بلکه باید به
روند همه جانبه اصلاحات ساختاری و به خصوص تضمین معیشت گروههای متوسط و کمدرآمد
جامعه توجه شود تا سیاستهای تعدیل اقتصادی و اصلاحات ساختاری به رشد و توسعه و
حضور موثر ایران در جامعه جهانی کمک کند و عضویت در WTO
برای ما سودمند باشد.
مرحوم دکتر حسین عظیمی مغز متفکر اقتصاد توسعه در ایران
چند سال پیش با اشاره به مشکلات ساختاری ایران، توسعه ناپایدار و ناهمگن اقتصاد
کشور، اشتباه تصمیمگیران و مدیران اقتصادی کشور در ارزیابی مفاهیم عمران و توسعه
و معادل دانستن فعالیتهای ساخت و ساز فیزیکی و عمرانی و زیربناسازی با مفهوم
توسعه گفته بود توسعه به معنای تغییرات کمی و کیفی در تمام بخشهای اقتصادی،
سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و محوریت بخشیدن به انسان و تقویت وجه انسانی توسعه با
افزایش بهرهوری، آموزش، اخلاق، آزادیهای فردی و اجتماعی، ایجاد رقابت و احترام
به آزادی عمل اقتصادی و همچنین احترام به شأن اجتماعی دولت، مردم، نهادهای مدنی و
غیره است و در شرایط فعلی که بنیانهای علمی و فنی تقویت نشدهاند و اقتصاد از
دولتی بودن، رشد ناپایدار و ناهمگن بخشهای مختلف، اشتباه مفهومی سیاستمداران و
نبود سیستم جامع تامین اجتماعی و آموزش مناسب رنج میبرد، عضویت ما در WTO
چیزی جز نابودی بسیاری از صنایع، تولیدات و ورشکستگی برخی فعالیتهای اقتصادی نیست
و اگر با ضعف برنامههای کنونی عضو WTO شویم، بیکاری، فقر، تورم و مشکلات دیگر
گسترش خواهد یافت و کشور نمیتواند از مزایای ورود به سازمان تجارت جهانی و
مزیتهای نسبی خود بهرهمند شود.
او تاکید میکرد کار اصلی ما ارزیابی مجدد و درست مفاهیم
توسعه و ارائه برنامههای تفصیلی و مهندسی اجتماعی است. اگر قرار است وارد
بازارهای جهانی و جامعه رقابتآمیز بینالمللی شویم باید آموزش، مهارتهای فنی و
حرفهای، مطبوعات و اطلاعرسانی آزاد، بخش خصوصی قدرتمند، دولت با تدبیر، سیستم
تامین اجتماعی کارآمد و ابزارهای درست نظارتی و هدایت اقتصاد و جامعه را داشته
باشیم و از اصلاح قوانین و مقررات گرفته تا نظام بانکی، بازار ارز و بازرگانی
خارجی و قوه قضاییه کارا و سیستم اداری کارآمد و سریع را مورد توجه قرار دهیم تا
در شرایط عضویت در WTO کشور را در معرض تهدید واردات بیرویه
کالاها، اتلاف منابع ارزی، ورشکستگی صنایع، گسترش فقر، کاهش درآمد سرانه و قدرت
خرید مردم همچنین مشکلات معیشتی و بیکاری بیشتر قرار نگیرد.
در نتیجه بر این نکته اساسی باید تاکید کرد که در شرایط فعلی
جز یک رشته صنایع که دارای مزیت نسبی هستند و در سالهای گذشته به نوسازی و
بازسازی خطوط تولید، ماشینآلات و سیستم مدیریتی خود پرداختهاند و در شبکه تامین
و توزیع جهانی یا تحت لیسانس شرکتهای معتبر خارجی قرار گرفتهاند، مابقی صنایع
حرفی برای گفتن ندارند و در شرایط رقابتی و آزاد سازی اقتصاد لطمه خواهند دید.
البته گفتنی است که این روند از سالها پیش آغاز شده و
بسیاری از صنایع از جمله لوازم خانگی، نساجی، کیف و کفش، لوازم صوتی و تصویری و
غیره تحت تاثیر کاهش شدید تعرفهها دچار مشکلات اساسی شدهاند و بالابودن نرخ سود
بانکی و مواردی از این قبیل نیز هزینههای تولید آنها را بالا برده و در مواجهه با
تورم و سیل واردات کالاهای بیکیفیت و ارزان، توانشان را تضعیف کرده است.
سیاستهای
تعدیل اقتصادی؛ محور الزامات WTO
یکی از توصیههای اساسی در مذاکرات پیوستن به سازمان تجارت
جهانی، اجرای محورهایی از سیاستهای تعدیل اقتصادی برای اعمال اصلاحات اقتصادی
است. به عبارت دیگر باید آزادسازی قیمتها، کاهش محدودیت صادرات و واردات، آزادی
عمل اقتصادی، فضای رقابتی مناسب، کاهش دخالت و تصدی دولت و تبدیل شدن فعالیت دولت
از شرکتداری به امور حاکمیتی مانند آموزش، اصلاح زیرساختها و بافت شهرها و
بازارها و غیره دولت باید با تدبیر و نظارت عالیه مورد توجه قرار گیرد.
برای انجام کارهای اقتصادی به کمک بخش خصوصی بیاید و دست
فعالان اقتصادی را باز بگذارد. خصوصیسازی باید با سرعت بیشتری انجام شود و سازمانها
و ادارات دولتی نباید به مانعی برای رشد بخش خصوصی تبدیل شوند و به رقابت با بخش
خصوصی بپردازند.
یارانهها باید هدفمند شده و به سمت اقشار کمدرآمد هدایت
شود تا نظام تامین اجتماعی-در شرایط جهانی شدن اقتصاد ایران- از این گروه حمایت
کند. یارانه کالاهایی مانند بنزین و همچنین کالاهایی که بیشتر مورد استفاده
گروههای پردرآمد جامعه است باید به تدریج کاهش یابد زیرا پرداخت 22 میلیارد دلار
یارانه پیدا و پنهان، دولت را ناکارآمد میکند و باعث اتلاف منابع، ترافیک، آلودگی
هوا، واردات سالانه 5/2 میلیارد دلار بنزین از خزانه کشور و از دست رفتن درآمدهای
دولت میشود و حتی امکان بازسازی پالایشگاهها را در یک کشور نفتی مانند ایران
تضعیف خواهد کرد.
بسیاری از انحصارات دولت در بانکداری، صنعت نفت، بیمه،
خودروسازی، بازار ارز، تولید برخی کالاها و غیره باید حذف شود یا کاهش یابد زیرا
در غیر این صورت کارایی ساختار اقتصاد به شدت پایین میآید و نرخ بالای سود بانکی
و قیمت کالاهای دولتی در شرایط رقابتی نیست و دولت تنها به عاملی برای بالابردن
هزینههای تولید بخش خصوصی و افزایش هزینههای زندگی خانوارها تبدیل میشود.
کنترل بازار ارز و بازرگانی خارجی نیز با نوسانات و اختلال
همراه بوده است و هرگاه دولت با افزایش قیمت نفت و درآمد نفتی رو به رو شده، برای
افزایش تقاضای ارز و فروش آن، تعرفه برخی صنایع مانند نساجی، کالاهای مصرفی، لوازم
خانگی و فولاد را کاهش داده و این موضوع تولیدکنندگان را تهدید کرده است. واردات
32 میلیارد دلاری سال 83 و روند واردات در سالهای قبل نشاندهنده این واقعیت است
که دولت استراتژی مشخصی برای حمایت از تولید و تامین نیازهای مصرفی و وارداتی کشور
ندارد و سیل واردات بیرویه برخی کالاها تنها تولید داخلی و اشتغال ملی را در معرض
خطر قرار داده و باعث رشد دلالی، قاچاق و انحراف سرمایهها شده است.
اصلاحات
ساختاری و اطلاعات متقارن
در شرایطی که درآمد سرانه ایران حدود 1700 دلار و درآمد
سرانه بسیاری از کشورهای صنعتی و توسعه یافته بالای 30 هزار دلار است، یکی از
مضرات عضویت در WTO
که بسیار نگران کننده است، حذف یارانهها و گسترش فقر بر اثر کاهش تولید و اشتغال
است بنابراین ضمن اصلاح ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باید شاهد گسترش نظام
تامین اجتماعی و تحقیق و پژوهش در تولید و صنعت باشیم تا درآمد سرانه و تولید و
بازار کسب و کار رونق یابد و مزیتها و بنیانهای علمی و صنعتی تقویت شود. لذا
برای پیوستن ایران به WTO باید ارائه اطلاعات متقارن و شفاف به مردم،
آزادیهای فردی، آزادی عمل اقتصادی، احترام به مطبوعات آزاد و مستقل برای نظارت بر
فعالیتها، قراردادها و غیره، گسترش نهادهای مدنی و سادهسازی مقررات و اصلاحات
ساختاری در بخشهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
الزامات
برنامه چهارم برای پیوستن به WTO
در طول اجرای برنامه چهارم توسعه به دولت اجازه داده شده
به منظور کاهش قاچاق کالا، حمایت منطقی و هدفمند از تولید داخلی، شفافسازی
مقررات، کاهش تعدد رویههای واردات و فراهم آوردن بستر مناسب برای الحاق به سازمان
تجارت جهانی، نظامهای تعرفهای بازرگانی کشور را تنظیم و محورهای زیر را اجرا
کند:
1-
کاهش دامنه و تعداد
طبقات تعرفهای با رعایت نرخ موثر تعرفهای از تولید داخلی
2-
برقراری تعرفههای
ترجیحی و انعقاد موافقتنامههای دو یا چند جانبه تجاری و در صورت لزوم تجارت آزاد
با کشورها و تشکلهای اقتصادی، منطقهای و فرامنطقهای
3-
اتخاذ و اعمال تدابیر
و اقدامات موثر حفاظتی، جبرانی و ضد دامپینگ در مواردی که کالایی با شرایط
غیرمتعارف و با امتیاز قابل توجه به کشور وارد میشود.
4-
اصلاح و بازنگری
قوانین و مقررات مربوط به واردات به منظور ایجاد شفافیت در نظم تجاری و کاهش
رویههای متعدد واردات
5-
تدوین قوانین و
مقررات مورد نیاز برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد، بازرگانی
و تجارت و طرح جامع امنیت مبادلات الکترونیکی تا پایان سال دوم برنامه چهارم به
منظور کاهش هزینههای تمام شده کالا و خدمات تولیدی کشور و تقویت توان رقابتی در
بازارهای بینالمللی
به منظور تجهیز اقتصاد کشور به تجارت الکترونیک،
وزارتخانهها و دستگاههای تولیدی، خدماتی و اقتصادی موظف به روزآوری پایگاهها و
مراکز اطلاعرسانی و ارائه خدمات دستگاه مربوطه در محیط رایانهای و شبکهای از
ابتدای برنامه چهارم، انجام مناقصه، مزایده و مسابقههای خرید و فروش کالا و غیره
در قالب الکترونیکی از سال دوم برنامه چهارم هستند.
مسؤولان
اقتصادی چه میگویند
اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن اعلام کرده است: صنایع
ایران آمادگی کامل برای پیوستن به WTO را دارند. ما در سالهای قبل نرخ تعرفه
واردات کالاهای صنعتی را کاهش دادهایم و در حال حاضر متوسط نرخ تعرفه واردات
کالاهای صنعتی 28 درصد و بیشترین آن مربوط به خودرو (100 درصد) است. بسیاری از
صنایع توان کیفی و استانداردها را بالا بردهاند و مشکلی برای حضور در بازار جهانی
و رقابت با آنها ندارند.
دکتر احمد مجتهد رئیس پژوهشکده پولی و بانکی وابسته به
بانک مرکزی نیز گفته است: موضوعات سیاسی و اقتصادی در خصوص پیوستن به سازمان تجارت
جهانی به هم گره خورده و برخی تعهدات موردنظر سازمان تجارت جهانی در برنامه سوم و
چهارم اجرا شده و یکسانسازی نرخ ارز، خصوصیسازی بانکها، آزادسازی بازرگانی، حذف
مقررات غیرتعرفهای، اصلاح قانون مالیاتها و غیره مورد توجه قرار گرفته است.
اما موضوع مالکیت حقوق معنوی و دفاع از حق اختراع و اکتشاف
و نوآوری و کارآفرینی، مقابله با پولشویی، قانون بازار اوراق بهادار و غیره باید
در مجلس بررسی و اجرا شود. همچنین موضوع داوری بینالمللی و تعارض یا عدم تعارض آن
با قوانین ایران و قانون اساسی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. اجازه فعالیت به
موسسات خارجی نیز هنوز با مشکلات فنی روبه رو است.
در اینجا ذکر یک نکته ضروری است و آن این که در طول
مذاکرات، برخی از کشورهایی که با ایران مشکل دارند، به دنبال گرفتن امتیازهایی
هستند ولی ما باید در مقابل این فشارها مقاومت کنیم و قدرت چانهزنی خود را بالا
ببریم.
باید اصلاحات سالهای گذشته را ادامه دهیم و گرفتار قضاوت
زودهنگام نشویم و اهداف و الزامات را به طور تفضیلی عملیاتی کنیم و بسترهای مناسب
را فراهم آوریم.
دکتر علی قنبری عضو شورای پول و اعتبار نیز میگوید: دولت
به جای تصدیگری باید نقش یک ناظر قوی را در اجرای عدالت و فرصتهای برابر ایفا
کند و زمینه آزادسازی، خصوصیسازی، شفافسازی و حذف انحصارها را فراهم آورد.
دکتر خوشچهره نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز معتقد
است: در مورد پذیرش آغاز مذاکرات با WTO نباید ذوق زده شویم و منافع ملی را به
مخاطره بیندازیم بلکه باید ظرافتها و حساسیتها را درنظر بگیریم زیرا آنها
تعهداتی را برای ما ایجاد میکنند که شرایط بازی کشورهای قویتر را بپذیریم ولی ما
انسجام لازم برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی را نداریم تا بتوانیم مصالح ملی را
به خوبی حفظ کنیم لذا ابتدا باید حوزههای آسیبپذیر ما شناسایی شوند و آنها را
مهار کنیم و بعد از شناسایی منافع عضویت در WTO
اقدام به پیوستن کنیم. البته برخی میگویند بسیاری از آمال و آرزوهای اقتصاد ملی
با ورود به این سازمان تحقق مییابد. شرایط و الزامات WTO
باید متناسب با ظرفیتها و قابلیتهای کشورها باشد و بسیاری از کشورها از روش و
شرایط موجود و تاثیر آنها بر اقتصاد ملی نگران هستند. باید پیامدهای عضویت در سه
بخش کشاورزی، صنعت و خدمات بررسی شود و نقاط آسیبپذیر و تهدیدآمیز مورد بررسی
قرارگیرد. به عنوان مثال ما در بخش خدمات وCopy right آسیبپذیر خواهیم بود و باید هزینههای
بسیاری برای استفاده از این خدمات بپردازیم.
همچنین هزینههای دارو و درمان به شدت بالا خواهد رفت و
مجبوریم بسیاری از داروها را که خودمان تولید میکنیم با فرمولاسیون و به کار بردن
Trade
Mark با برندهای خارجی بفروشیم و حق امتیاز تعیین شده را به آنها بدهیم
لذا قیمت دارو تا 10 برابر افزایش مییابد و بر سلامت و بهداشت عمومی تاثیر خواهد
گذاشت.
قیمتهای
نسبی و بهبود کیفیت
یکی از الزامات اساسی برای رقابتی کردن اقتصاد و حضور در
اقتصاد جهانی و عضویت در WTO تصحیح قیمتهای نسبی، کاهش هزینههای تولید،
بهبود کیفیت و بالا رفتن بهرهوری است و اگر صنایع ایران نتوانند این اقدامات را
انجام دهند، بسیاری از تولیدات مورد تهدید قرار خواهند گرفت اما صنایعی که
بهرهوری را بالا ببرند و خود را به دانش فنی و استانداردهای روز تجهیز کنند و
ارتقای کیفیت و قیمت مناسب را مدنظر قرار دهند، نه تنها در ایران قادر به ادامه
حیات خواهند بود بلکه در شبکه تهیه و توزیع جهانی قرار خواهند گرفت و صادرات و سود
خود را افزایش خواهند داد بنابراین ضروری است صنایع و خدمات فنی و مهندسی کشور طی
چند سال آینده و در طول مذاکرات، به قیمتهای نسبی و مقایسه قیمتهای خود با
کالاهای مشابه خارجی توجه کنند و با درنظر گرفتن حداقل تعرفه واردات کالا از خارج،
تدابیر تازهای بیندیشند و با ارتقای دانش فنی، استانداردها و بهرهوری و همچنین
کاهش هزینههای تولید، بهبود مدیریت، آموزش و غیره ادامه حیات خود را تضمین کنند.
در شرایط پیوستن به WTO بسیاری از صنایع ایران مانند خودروسازی که
از حمایت تعرفه 100 درصدی واردات بهرهمندند، دیگر نمیتوانند از فضای انحصاری
فروش و حمایتهای انبوه دولتی برخوردار باشند. آنها باید ارائه محصولاتی با کیفیت
بالاتر و قیمت پایینتر را مدنظر قرار دهند.
اگر بهرهوری تولید بالا نرود و شاهد انتقال دانش فنی و
کاهش هزینههای تولید نباشیم، بسیاری از صنایع قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود و
در نتیجه اشتغال داخلی کاهش خواهد یافت و بیکاری بیشتر خواهد شد.
آثار
عضویت در WTO بر صنایع خودروسازی
کارشناسان صنعتی معتقدند با پیوستن به سازمان تجارت جهانی،
آن دسته از قطعهسازانی که در 10 سال آینده بتوانند به نوسازی و بازسازی
کارخانههای خود بپردازند و طراحی و مهندسی، تحقیق و توسعه، نوسازی ماشینآلات و
سیستم مدیریتیشان را به روز کنند و در شبکه تامین و توزیع جهانی قرار گیرند و با
شرکتهای معتبر جهانی همکاری کنند، نه تنها در بازار ایران قادر به رقابت خواهند
بود بلکه صادرات محصولات آنها با بیمههای معتبر و تحت لیسانس شرکتهای صاحب نام
داخلی و بینالمللی نیز افزایش خواهد یافت.
خودروسازان ایران نیز به دلیل دارا بودن شبکه خدمات پس از
فروش گسترده، نمایندگیها، مراکز تعمیراتی و دفاتر منطقهای و همچنین سرمایهگذاری
کلانی که در این زمینه صورت گرفته است، مورد توجه شرکتهای معتبر خارجی خواهند بود
و سرمایهگذاری خارجی به جای آن که هزینه فراوانی را صرف ایجاد شبکه خدمات پس از
فروش در ایران کنند، ترجیح میدهند از امکانات موجود خودروسازان داخلی بهره ببرند
و با هزینه کمتر در بازار ایران و منطقه نفوذ کنند. در نتیجه سایپا و ایران خودرو
از مزیت مطلق و بدون رقابت شبکه خدمات پس از فروش، اعتماد مشتریان و بازار و
تقاضاهای داخلی و منطقهای برخوردارند و در سالهای آینده حتی با کاهش چشمگیر
تعرفه واردات قادر به رقابت با واردات خواهند بود.
نکته مهم دیگر آن است که جامعه ایران و مصرفکننده ایرانی
با سیستمهای پیچیده کامپیوتری و الکترونیکی موجود و دیگر امکانات فنی خودروهای
جدید آشنا نیست و این محصولات حتی در صورت پایین بودن قیمت و هزینه تمام شدهشان
نسبت به خودروهای ایرانی، مورد استقبال گروههای متوسط و کمدرآمد کشور نخواهند
بود لذا خودروسازان ایران با تولید خودروهای مجهز به موتور ساده انژکتوری، نظر
مشتریان را به خود جلب خواهند کرد.
خودروسازان خارجی به منظور آماده سازی بازار ایران و شبکه
خدمات پس از فروش آن برای عرضه خودروهای پیشرفته و پیچیده باید سالها صبر کنند تا
مهندسان،مراکز تعمیراتی و مکانیکها به تدریج با تعمیر و نگهداری خودروهای جدید
آشنا شوند و وسایل فنی و تجهیزات پیشرفته تعمیر این خودروها در مراکز تعمیراتی و
نمایندگیهای خدمات پس از فروش نصب شود بنابراین هر خودروسازی برای نفوذ در بازار
ایران لازم میداند خود را به شبکه سایپا و ایران خودرو نزدیک کند تا امکان آموزش،
نصب تجهیزات، تعمیر و نگهداری، هدایت تکنیسینها و مهندسان ایرانی را بیابد.
عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، نظر مشتری ایرانی را
نسبت به دو خودروساز مطرح داخلی یعنی سایپا و ایران خودرو تغییر نخواهد داد و
اعتمادی که مشتری به همکاری سایپا و ایران خودرو دارد، بزرگترین سرمایه خودروسازان
ایرانی است. بنابراین سایپا و ایران خودرو حتی اگر محصولاتی با برند ایرانی تولید
نکنند و تنها بخواهند با لیسانس و مشارکت خودروساز جهانی به تولید بپردازند، باز
هم در بازار ایران مشتری و نفوذ خواهند داشت و قادرند از مزیت بازار و مشتری و
شبکه خدمات پس از فروش استفاده کنند اما عقلانیت اقتصادی و لزوم حضور صنعت پیشتاز
ایران در منطقه و بازار جهانی ایجاب میکند که خودروسازان داخلی، قطعهسازانی را
که در سالهای خودکفایی و افزایش درصد ساخت داخلی، به ضرورت همکاری برای افزایش
تیراژ فکر میکردند و با مهندسی معکوس و مشکلات ارزی فراوان، یاور سایپا و ایران
خودرو بودند، با خود همراه کنند تا در راه جهانی شدن خودروسازی ایران و در شرایط
عضویت در WTO
شبکهای قدرتمند را تشکیل دهند و ضمن مشاوره با قطعهسازان و خودروسازان اروپایی و
مشارکت با خودروسازان و مراکز طراحی و مهندسی معتبر جهانی، مزیتهای خود را با
نوسازی و بازسازی مدیریت و اصلاح خطوط تولید و ماشینآلات، استانداردها و انتقال
دانش فنی و تکنولوژی تقویت کنند و به پایگاه معتبر ساخت منطقهای با مشارکت
خودروسازان معتبر جهانی تبدیل شوند و علاوه بر بازار ایران و تولید خودروهای ارزان
و با کیفیت و با تکنولوژی روز مانند ال90 به رقابت موثر و کارآمد با رقبا بپردازند
و با قرار گرفتن در شبکه تامین و توزیع جهانی شرکتهایی مانند رنو نیسان، از
مزیتهای خود برای صادرات قطعه و خودرو به کشورهای منطقه، آسیا و اروپا بهره
ببرند.
البته در کنار این استراتژی جهانی و مدیریتی، باید در
زمینه کاهش هزینههای تولید و چانهزنی با مدیران کلان اقتصادی به منظور کاهش نرخ
سود بانکی، نرخ سود لیزینگ خودرو در شبکه فروش و خدمات پس از فروش، حذف عوارض
نامناسب و غیره نیز تلاش کنند تا انعطافپذیری لازم در قیمت و تکنولوژی ساخت را در
بازار رقابتی داخلی و صادرات خودرو و قطعه شاهد باشند.
خودروسازان و قطعهسازان ایرانی باید به طور همزمان مذاکره
با خودروسازان معتبر جهانی، تقویت و نوسازی صنایع داخلی، تلاش برای کاهش هزینههای
تولید، گسترش و به روزکردن شبکه خدمات پس از فروش، ارزان سازی محصولات و توجه به
قدرت خرید پایین مصرفکننده و تلاش برای نفوذ در کشورهای منطقه را مورد توجه قرار
دهند تا در 10 سال آینده علاوه بر ارتقای استانداردها، تنوع تولید، انتقال دانش
فنی و تکنولوژی، قرارگرفتن در شبکه جهانی تهیه و توزیع خودروسازان رده اول جهان و
غیره، به اصلاح ساختار مالی و هزینههای خود برای کاهش هزینهها دست یابند و
بهرهوری نیروی کار، سرمایه و مواد را بالا ببرند تا از صرفههای ناشی از مقیاس
تولید بهرهمند شوند.
برخی از اظهارنظرها حاکی از آن است که در آینده 10
خودروساز اول جهان روند ادغامها را ادامه خواهند داد و به سه چهار خودروساز تبدیل
خواهند شد و بروز چنین شرایطی رقابت را تشدید خواهد کرد؛ در نتیجه خودروسازان
ایران برای ادامه حیات خود در شرایط عضویت در WTO
باید در شبکه جهانی خودروسازان بزرگ و رده اول قرار گیرند بنابراین از هم اکنون
باید مذاکره با آنها را آغاز کنند و فرصت را از دست ندهند تا به هنگام پذیرش نهایی
عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، ساختارهای مالی، اقتصادی، فنی و تولید و خدمات
پس از فروش به منظور هر گونه تصمیمگیری و حفظ بازار در ایران و منطقه برای
سرمایهگذاران، خودروسازان و قطعهسازان آماده باشد.