مقاله ها

1400/10/28
نویسنده : -
hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbff1045020000004f09000001000300

                       

قوای محرکه؛ حلقه مفقوده خودروسازی

 

قوای محرکه ـ بخش مهمی که خودرو براساس آن تعریف می‎شود ـ طی سال‎های گذشته به خصوص در دهه اخیر به نقطه عطفی در صنعت خودروسازی تبدیل شده است.

اما جوان بودن صنعت خودروسازی و وقایع ناگواری همچون جنگ تحمیلی که در ابتدای شکوفایی این صنعت روی داد، فاصله ما را از عرصه جهانی بیشتر کرد. در دوران جنگ اغلب کارخانه‎های خودروسازی به کارخانه‎های اسلحه سازی تبدیل شدند و هم در این دوران بود که خودروسازان کره‎ای و ژاپنی که پس از ما گام در این صنعت گذاشتند، از ما پیشی گرفتند:

جنگ تمام سیاست‎ها را به خود معطوف کرد و مسؤولان کشور از توجه به اقتصاد محروم شدند. با پایان جنگ نیز بسیاری از منابع و نیروها صرف بازسازی و جبران خسارت‎های ناشی از آن شد؛ به طوری که اقتصاد و صنعت کشور در طول هشت سال جنگ، بیش از نیم قرن به عقب رانده شد.

با وجود این طی سال‎های اخیر به ویژه در دهه گذشته، پیشرفت‎های بسیاری را در خودروسازی کسب کرده، به طوری که در تولید قوای محرکه نیز به توانمندی‎هایی دست یافته‏ایم.

اهمیت بحث قوای محرکه ما را بر آن داشت تا با اعضای کمیسیون‎های صنعتی و اقتصادی مجلس به گفت و گو بنشینیم. آنچه در پی می‎آید، دیدگاه برخی از نمایندگان مجلس در این زمینه است.

 

با ساخت لوازم جانبی راه به جایی نمی‎بریم

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به اهمیت قوای محرکه می‎گوید: بدیهی است اساسی‎ترین قسمت موتور، قوای محرکه آن است و هر چه سرمایه‎گذاری‎های ما در این زمینه بیشتر باشد،‌با موفقیت‎های قابل توجه‎تری رو به رو می‎شویم. هم اکنون سرمایه ما بیشتر متوجه خدمات جانبی خودروست و خودروسازان اغلب به این مقوله اهمیت بیشتری می‎دهند. ساخت اتاق می‎تواند موضوع مهمی باشد اما خودروساز با آیینه و شیشه و بوق و چراع شناخته نمی‎شود بلکه باید در ساخت اساسی‎ترین قطعات خودرو سرمایه‎گذاری کرد که همان قوای محرکه است. هر اندازه در گرایش به قطعات اصلی قوی‎تر باشیم، موفق‎تر خواهیم بود؛ در غیر این صورت با ساخت لوازم جانبی خودرو و عدم رویکرد به لوازم اصلی آن، راه به جایی نخواهیم برد.

ندیمی در خصوص امکان کسب درآمدهای غیرنفتی از ناحیه صادرات خودرو معتقد است: یک رویکرد در تولید باید صادرات باشد؛ به این معنی که تولید باید به اندازه‎ای باشد که نیاز داخل را مرتفع کند و صادرات نیز انجام شود؛ در غیر این صورت با باز کردن درهای کشور به روی واردات، فریاد تولید کنندگان به دلیل از دست دادن بازار بلند می‎شود. در زمینه بحث صادرات خودرو در کشور باید متناسب و هماهنگ با شرایط بازار و همچنین تفاهمات اقتصادی و سیاسی حرکت کنیم. یک دید واقع گرایانه ما را به این نکته می‎رساند که اکنون محصولات کشور ما به بازارهای شرقی و غربی راهی ندارد و همین موضوع توجه ما را به کشورهای آسیایی و افریقایی معطوف می‎کند؛ هر چند در آسیا نیز رقبایی مثل ژاپن و کره بازار را در دست گرفته‎‎اند و برای ما ایجاد مضیقه می‎کنند. پس باید گفت عمدتاً جایگاه صادرات محصولات کشور ما بازارهای افریقایی و چند کشور فقیرنشین آسیایی بیشتر نیست و بدیهی است با این میزان صادرات نمی‎توان به کسب درآمدهای غیرنفتی از این ناحیه تکیه کرد اما سرمایه‎گذاری‎های کنونی و تلاش‎های مسؤولان در زمینه اندیشیدن راهکارهای مناسب برای رفع چالش‎های موجود و ایجاد بسترهای مناسب برای انجام صادرات، ما را به آینده بهتر امیدوار می‎کند و در صورت بهبود توانمندی‎های خودروسازان در بخش قوای محرکه می‎توان به عنوان یک رقیب توانمند در بازارهای جهانی قد علم کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی درباره ارزیابی وضعیت خودرو طی سال‎های اخیر می‎گوید:

صنعت خودرو، شاخص صنعت در هر کشور به شمار می‎آید. به تعبیر دیگر نمی‎توان از سرمایه‎گذاری‎های قابل توجهی که در این زمینه صورت گرفته و اهمیت اشتغالزایی این صنعت و وابستگی صنایع متفاوت به آن غفلت کرد.

وی می‎افزاید: تاکنون رویه‎های متفاوتی در مورد واردات خودرو در کشور وجود داشته که توأم با افراط و تفریط بوده است؛ چنان که زمانی اصل واردات به کل ممنوع بود و هم اکنون رویه کاملاً مخالف و به عکس آن در پیش گرفته شده؛ به گونه‎ای که اصرار بر واردات بی‎حساب و کتاب است. باید از این افراط و تفریط‎ها و ایجاد انحصار یا باز کردن درهای واردات اجتناب کنیم.

اولین نظریه در خصوص واردات، وارد کردن محصول یا در واقع همان خودروی ساخته شده است و دومین نظریه، وارد کردن تکنولوژی و فناوری خودروسازی به کشور و طبیعی است که مورد دوم منطقی‎تر به نظر می‎رسد و سرمایه‎گذاری خودروسازان بزرگ به صورت مستقیم و یا حتی مشارکتی می‎تواند گزینه‎ای معقول باشد.

اگر ما بتوانیم از سرمایه کشورهای دیگر و دانش آنها استفاده کنیم، منطقی‎تر است و در صورتی که بتوانیم به جای واردات خودروهای متنوع، از سرمایه‎گذاری خودروسازان بزرگ جهان در ایران بهره بگیریم و از فرصت‎های انتقال دانش و فناوری و اشتغال و حتی صادرات استفاده کنیم، اقتصادی‎تر خواهد بود.

اگر وادرات بر رعایت استانداردهای کاهش مصرف سوخت، تنظیم و کاهش قیمت، افزایش کیفیت و امکان صادرات استوار نباشد، عملاً به موفقیتی دست نیافته‎ایم. از این رو وارد کردن محصول بدون توجه به موارد ذکر شده، نوعی خودکشی اقتصادی است و طبیعی است اگر بتوانیم با نوآوری، بهره‎وری و کاهش هزینه در ارتباط با اصل واردات تجدیدنظر کنیم، برای کشور مفیدتر است.

ندیمی مشتری مداری را در خودروسازی یک اصل می‎داند و می‎گوید: نکته مهم مشتری مداری است و ما باید براساس نیاز، ذائقه و توان اقتصادی خریدار، خودرو تولید کنیم. مشکل مهم در واردات، بی‎توجهی به توان مالی مشتری است زیرا مردم به دنبال خودروهای ارزان، کم مصرف و در عین حال با کیفیت هستند و نباید به نام ایجاد بازار رقابتی و واردات، در خدمت قشر مرفه و تنوع طلب جامعه باشیم.

 

قوای محرکه و توان رقابتی از دست رفته

سرمایه‎گذاری‎های انجام شده در زمینه قوای محرکه خودروهای داخلی موجب می‎شود تا در آینده‎ای نزدیک این مهم در یکی از نقاط ضعف و گلوگاه‎های خودروسازی ایران است، برطرف شود.

ابطحی عضو کمیسیون صنایع و معادن ضمن بیان این مطلب می‎افزاید: وضعیت کنونی قوای محرکه در خودروهای داخلی توانایی رقابت را در زنجیره جهانی از ما گرفته است و این نکته یکی از گلوگاه‎های صنعت خودرو در کشور به حساب می‎آید.

وی با اشاره به سرمایه‎گذاری‎های انجام شده در این زمینه می‎گوید: هر چند سرمایه‎گذاری‎های فعلی در این خصوص در حدی نیست که نیاز داخلی را پوشش دهیم و بتوانیم با رقبای بزرگ در سطح جهانی رقابت چشمگیری داشته باشیم اما این سرمایه‎گذاری‎ها و تلاش‎ها در جهت بهبود توانمندی خودروسازان کشور در بحث قوای محرکه، در آینده‎ای نزدیک محقق خواهد شد و ما می‎توانیم ضمن پاسخگویی به نیاز داخل، توانایی ابراز وجود در سطح جهانی را نیز بیابیم.

همچنان که در بحث قطعه سازی با انجام سرمایه‎گذاری‎ها و حمایت از قطعه سازان به موفقیت‎های چشمگیری رسیدیم و در آینده نزدیک با برداشتن موانع و پشتیبانی همزمان، توانایی رقابت در بازار جهانی قطعه سازی را نیز خواهیم داشت. امیدواریم با سرمایه‎گذاری‎های انجام شده در بخش قوای محرکه خودروسازی نیز شاهد موفقیت‎های چشمگیر در این زمینه باشیم و نتیجه تلاش‎های صورت گرفته به صورت بهبود توانایی خودروسازان در بحث قوای محرکه و ابراز وجود در مقابل رقبای جهانی روشن خواهد شد.

وی درباره ارتباط قوای محرکه و وضعیت آلایندگی خودروها معتقد است: با توجه به ارتباط تنگاتنگ این دو تلاش‎های بسیاری انجام شده تا با بهبود و تقویت قوای محرکه، هرچه بیشتر از آلایندگی‎ها کاسته شود و به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.

هم اکنون نیز تولیدات خودرو در کشور از نظر میزان آلایندگی تحت نظارت و کنترل سازمان محیط زیست است و مطابق ابلاغ زیست محیطی این سازمان، خودروسازان موظف به رعایت موارد مندرج در آن هستند و در صورت تخلف، سازمان مربوط قادر به توقف تولید آن محصول خواهد بود.

 

رتبه اول در خاورمیانه و مقام بیستم در جهان

پور فاطمی عضو کمیسیون صنایع و معادن می‎گوید: صنعت خودروی ما هم اکنون در خاورمیانه مقام اول را داراست و در جهان جزء 20 خودروساز بزرگ هستیم. حجم و رشد تولیدات در کشور نسبت به سال‎های گذشته بسیار پیشرفت کرده و حرکت‎های خوب و بزرگی در این زمینه در حال انجام است اما درباره قوای محرکه باید گفت کاری که پاسخگوی نیاز ما باشد انجام نشده؛ البته سرمایه‎گذاری‎هایی در دست انجام است که در سال‎های آینده با تلاش مسؤولان مربوطه به نتیجه خواهد رسید.

وی می‎‎افزاید: برای قدم نهادن در بازارهای جهانی، زمان زیادی نداریم اما با رعایت خط‎مشی‎های تدوین شده در صنعت خودرو یعنی افتتاح بازارهای بین‎المللی، تولید خودروهایی با کیفیت و قیمت مطلوب و رعایت کلی استانداردها و همچنین تجهیز و ترغیب و ایجاد بستر مناسب برای خصوصی سازی، ‌در آینده‎ای نزدیک پا به عرصه‎های بین‎الملل می‎گذاریم.

سعی خودروسازان بر این است که هرچه بیشتر به استانداردهای بین‎المللی نزدیک شویم و با انجام سرمایه‎گذاری‎های بزرگ در زمینه قوای محرکه، تا چند سال آینده توانایی رقابت در زنجیره جهانی واقعیتی آشکار است.

در صورت همکاری دولت، وزارت صنایع، سازمان گسترش، همچنین سرمایه‎گذاری داخلی و نظارت‎های خارجی، کسب درآمدهای غیرنفتی از ناحیه صادرات خودرو بدیهی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به خروج پیکان از رده تولید،‌در زمینه ارزیابی وضعیت صنعت خودرو در سال‎های اخیر می‎گوید:

با واردات حساب شده می‎توانیم بازار رقابتی ایجاد کنیم و هر چند هم اکنون با استاندارد جهانی فاصله زیادی داریم اما صنعت خودروی کشور با پنج سال پیش قابل قیاس نیست همچنان که پیکان از رده تولید خارج شد و با خروج آردی و پراید در سال‎های آتی، خودروهای با کیفیت جایگزین آنها می‎شوند. و این روندی است به سوی بهبود کیفیت محصولات داخلی و طبیعی است هرچه جلوتر می‎رویم، به استانداردهای بین‎المللی نزدیک‎تر می‎شویم.

 


طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی

جدیدترین مقاله ها

نام : *

پیغام : *