hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbff1045020000004f09000001000300
قوای محرکه؛ حلقه مفقوده خودروسازی
قوای محرکه ـ بخش مهمی که خودرو براساس آن تعریف میشود ـ
طی سالهای گذشته به خصوص در دهه اخیر به نقطه عطفی در صنعت خودروسازی تبدیل شده
است.
اما جوان بودن صنعت خودروسازی و وقایع ناگواری همچون جنگ
تحمیلی که در ابتدای شکوفایی این صنعت روی داد، فاصله ما را از عرصه جهانی بیشتر
کرد. در دوران جنگ اغلب کارخانههای خودروسازی به کارخانههای اسلحه سازی تبدیل
شدند و هم در این دوران بود که خودروسازان کرهای و ژاپنی که پس از ما گام در این
صنعت گذاشتند، از ما پیشی گرفتند:
جنگ تمام سیاستها را به خود معطوف کرد و مسؤولان کشور از
توجه به اقتصاد محروم شدند. با پایان جنگ نیز بسیاری از منابع و نیروها صرف
بازسازی و جبران خسارتهای ناشی از آن شد؛ به طوری که اقتصاد و صنعت کشور در طول
هشت سال جنگ، بیش از نیم قرن به عقب رانده شد.
با وجود این طی سالهای اخیر به ویژه در دهه گذشته،
پیشرفتهای بسیاری را در خودروسازی کسب کرده، به طوری که در تولید قوای محرکه نیز
به توانمندیهایی دست یافتهایم.
اهمیت بحث قوای محرکه ما را بر آن داشت تا با اعضای
کمیسیونهای صنعتی و اقتصادی مجلس به گفت و گو بنشینیم. آنچه در پی میآید، دیدگاه
برخی از نمایندگان مجلس در این زمینه است.
با
ساخت لوازم جانبی راه به جایی نمیبریم
ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به اهمیت قوای
محرکه میگوید: بدیهی است اساسیترین قسمت موتور، قوای محرکه آن است و هر چه
سرمایهگذاریهای ما در این زمینه بیشتر باشد،با موفقیتهای قابل توجهتری رو به
رو میشویم. هم اکنون سرمایه ما بیشتر متوجه خدمات جانبی خودروست و خودروسازان
اغلب به این مقوله اهمیت بیشتری میدهند. ساخت اتاق میتواند موضوع مهمی باشد اما
خودروساز با آیینه و شیشه و بوق و چراع شناخته نمیشود بلکه باید در ساخت
اساسیترین قطعات خودرو سرمایهگذاری کرد که همان قوای محرکه است. هر اندازه در
گرایش به قطعات اصلی قویتر باشیم، موفقتر خواهیم بود؛ در غیر این صورت با ساخت
لوازم جانبی خودرو و عدم رویکرد به لوازم اصلی آن، راه به جایی نخواهیم برد.
ندیمی در خصوص امکان کسب درآمدهای غیرنفتی از ناحیه صادرات
خودرو معتقد است: یک رویکرد در تولید باید صادرات باشد؛ به این معنی که تولید باید
به اندازهای باشد که نیاز داخل را مرتفع کند و صادرات نیز انجام شود؛ در غیر این
صورت با باز کردن درهای کشور به روی واردات، فریاد تولید کنندگان به دلیل از دست
دادن بازار بلند میشود. در زمینه بحث صادرات خودرو در کشور باید متناسب و هماهنگ
با شرایط بازار و همچنین تفاهمات اقتصادی و سیاسی حرکت کنیم. یک دید واقع گرایانه
ما را به این نکته میرساند که اکنون محصولات کشور ما به بازارهای شرقی و غربی
راهی ندارد و همین موضوع توجه ما را به کشورهای آسیایی و افریقایی معطوف میکند؛
هر چند در آسیا نیز رقبایی مثل ژاپن و کره بازار را در دست گرفتهاند و برای ما
ایجاد مضیقه میکنند. پس باید گفت عمدتاً جایگاه صادرات محصولات کشور ما بازارهای
افریقایی و چند کشور فقیرنشین آسیایی بیشتر نیست و بدیهی است با این میزان صادرات
نمیتوان به کسب درآمدهای غیرنفتی از این ناحیه تکیه کرد اما سرمایهگذاریهای
کنونی و تلاشهای مسؤولان در زمینه اندیشیدن راهکارهای مناسب برای رفع چالشهای
موجود و ایجاد بسترهای مناسب برای انجام صادرات، ما را به آینده بهتر امیدوار
میکند و در صورت بهبود توانمندیهای خودروسازان در بخش قوای محرکه میتوان به
عنوان یک رقیب توانمند در بازارهای جهانی قد علم کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی درباره ارزیابی وضعیت خودرو طی
سالهای اخیر میگوید:
صنعت خودرو، شاخص صنعت در هر کشور به شمار میآید. به
تعبیر دیگر نمیتوان از سرمایهگذاریهای قابل توجهی که در این زمینه صورت گرفته و
اهمیت اشتغالزایی این صنعت و وابستگی صنایع متفاوت به آن غفلت کرد.
وی میافزاید: تاکنون رویههای متفاوتی در مورد واردات
خودرو در کشور وجود داشته که توأم با افراط و تفریط بوده است؛ چنان که زمانی اصل
واردات به کل ممنوع بود و هم اکنون رویه کاملاً مخالف و به عکس آن در پیش گرفته
شده؛ به گونهای که اصرار بر واردات بیحساب و کتاب است. باید از این افراط و
تفریطها و ایجاد انحصار یا باز کردن درهای واردات اجتناب کنیم.
اولین نظریه در خصوص واردات، وارد کردن محصول یا در واقع
همان خودروی ساخته شده است و دومین نظریه، وارد کردن تکنولوژی و فناوری خودروسازی
به کشور و طبیعی است که مورد دوم منطقیتر به نظر میرسد و سرمایهگذاری
خودروسازان بزرگ به صورت مستقیم و یا حتی مشارکتی میتواند گزینهای معقول باشد.
اگر ما بتوانیم از سرمایه کشورهای دیگر و دانش آنها
استفاده کنیم، منطقیتر است و در صورتی که بتوانیم به جای واردات خودروهای متنوع،
از سرمایهگذاری خودروسازان بزرگ جهان در ایران بهره بگیریم و از فرصتهای انتقال
دانش و فناوری و اشتغال و حتی صادرات استفاده کنیم، اقتصادیتر خواهد بود.
اگر وادرات بر رعایت استانداردهای کاهش مصرف سوخت، تنظیم و
کاهش قیمت، افزایش کیفیت و امکان صادرات استوار نباشد، عملاً به موفقیتی دست
نیافتهایم. از این رو وارد کردن محصول بدون توجه به موارد ذکر شده، نوعی خودکشی
اقتصادی است و طبیعی است اگر بتوانیم با نوآوری، بهرهوری و کاهش هزینه در ارتباط
با اصل واردات تجدیدنظر کنیم، برای کشور مفیدتر است.
ندیمی مشتری مداری را در خودروسازی یک اصل میداند و
میگوید: نکته مهم مشتری مداری است و ما باید براساس نیاز، ذائقه و توان اقتصادی
خریدار، خودرو تولید کنیم. مشکل مهم در واردات، بیتوجهی به توان مالی مشتری است
زیرا مردم به دنبال خودروهای ارزان، کم مصرف و در عین حال با کیفیت هستند و نباید
به نام ایجاد بازار رقابتی و واردات، در خدمت قشر مرفه و تنوع طلب جامعه باشیم.
قوای
محرکه و توان رقابتی از دست رفته
سرمایهگذاریهای انجام شده در زمینه قوای محرکه خودروهای
داخلی موجب میشود تا در آیندهای نزدیک این مهم در یکی از نقاط ضعف و گلوگاههای
خودروسازی ایران است، برطرف شود.
ابطحی عضو کمیسیون صنایع و معادن ضمن بیان این مطلب
میافزاید: وضعیت کنونی قوای محرکه در خودروهای داخلی توانایی رقابت را در زنجیره
جهانی از ما گرفته است و این نکته یکی از گلوگاههای صنعت خودرو در کشور به حساب
میآید.
وی با اشاره به سرمایهگذاریهای انجام شده در این زمینه
میگوید: هر چند سرمایهگذاریهای فعلی در این خصوص در حدی نیست که نیاز داخلی را
پوشش دهیم و بتوانیم با رقبای بزرگ در سطح جهانی رقابت چشمگیری داشته باشیم اما
این سرمایهگذاریها و تلاشها در جهت بهبود توانمندی خودروسازان کشور در بحث قوای
محرکه، در آیندهای نزدیک محقق خواهد شد و ما میتوانیم ضمن پاسخگویی به نیاز
داخل، توانایی ابراز وجود در سطح جهانی را نیز بیابیم.
همچنان که در بحث قطعه سازی با انجام سرمایهگذاریها و
حمایت از قطعه سازان به موفقیتهای چشمگیری رسیدیم و در آینده نزدیک با برداشتن
موانع و پشتیبانی همزمان، توانایی رقابت در بازار جهانی قطعه سازی را نیز خواهیم
داشت. امیدواریم با سرمایهگذاریهای انجام شده در بخش قوای محرکه خودروسازی نیز
شاهد موفقیتهای چشمگیر در این زمینه باشیم و نتیجه تلاشهای صورت گرفته به صورت
بهبود توانایی خودروسازان در بحث قوای محرکه و ابراز وجود در مقابل رقبای جهانی
روشن خواهد شد.
وی درباره ارتباط قوای محرکه و وضعیت آلایندگی خودروها
معتقد است: با توجه به ارتباط تنگاتنگ این دو تلاشهای بسیاری انجام شده تا با
بهبود و تقویت قوای محرکه، هرچه بیشتر از آلایندگیها کاسته شود و به استانداردهای
جهانی نزدیک شویم.
هم اکنون نیز تولیدات خودرو در کشور از نظر میزان آلایندگی
تحت نظارت و کنترل سازمان محیط زیست است و مطابق ابلاغ زیست محیطی این سازمان،
خودروسازان موظف به رعایت موارد مندرج در آن هستند و در صورت تخلف، سازمان مربوط
قادر به توقف تولید آن محصول خواهد بود.
رتبه
اول در خاورمیانه و مقام بیستم در جهان
پور فاطمی عضو کمیسیون صنایع و معادن میگوید: صنعت خودروی
ما هم اکنون در خاورمیانه مقام اول را داراست و در جهان جزء 20 خودروساز بزرگ
هستیم. حجم و رشد تولیدات در کشور نسبت به سالهای گذشته بسیار پیشرفت کرده و
حرکتهای خوب و بزرگی در این زمینه در حال انجام است اما درباره قوای محرکه باید
گفت کاری که پاسخگوی نیاز ما باشد انجام نشده؛ البته سرمایهگذاریهایی در دست
انجام است که در سالهای آینده با تلاش مسؤولان مربوطه به نتیجه خواهد رسید.
وی میافزاید: برای قدم نهادن در بازارهای جهانی، زمان
زیادی نداریم اما با رعایت خطمشیهای تدوین شده در صنعت خودرو یعنی افتتاح
بازارهای بینالمللی، تولید خودروهایی با کیفیت و قیمت مطلوب و رعایت کلی
استانداردها و همچنین تجهیز و ترغیب و ایجاد بستر مناسب برای خصوصی سازی، در
آیندهای نزدیک پا به عرصههای بینالملل میگذاریم.
سعی خودروسازان بر این است که هرچه بیشتر به استانداردهای
بینالمللی نزدیک شویم و با انجام سرمایهگذاریهای بزرگ در زمینه قوای محرکه، تا
چند سال آینده توانایی رقابت در زنجیره جهانی واقعیتی آشکار است.
در صورت همکاری دولت، وزارت صنایع، سازمان گسترش، همچنین
سرمایهگذاری داخلی و نظارتهای خارجی، کسب درآمدهای غیرنفتی از ناحیه صادرات
خودرو بدیهی است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به خروج پیکان از رده
تولید،در زمینه ارزیابی وضعیت صنعت خودرو در سالهای اخیر میگوید:
با واردات حساب شده میتوانیم بازار رقابتی ایجاد کنیم و
هر چند هم اکنون با استاندارد جهانی فاصله زیادی داریم اما صنعت خودروی کشور با
پنج سال پیش قابل قیاس نیست همچنان که پیکان از رده تولید خارج شد و با خروج آردی
و پراید در سالهای آتی، خودروهای با کیفیت جایگزین آنها میشوند. و این روندی است
به سوی بهبود کیفیت محصولات داخلی و طبیعی است هرچه جلوتر میرویم، به
استانداردهای بینالمللی نزدیکتر میشویم.