hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbffdc4502000000e409000001000100
نسل جدید خودروها
علیرضا نبئی
خودروی جدید کلیو 3
کلیو 3 نسل سوم خودروهای کلیوی دو در شرکت رنوست که با
ویژگیهای جدیدی وارد بازار شده است. این خودرو براساس پلتفرم B اتحاد رنو ـ نیسان با دو نوع موتور بنزینی و
دیزلی شامل موتورهای بنزینی 1200 سیسی 16 سوپاپ (75 اسب بخار)، 1400 سیسی 16
سوپاپ (100 اسب بخار)، 1600 سیسی 16 سوپاپ (10 اسب بخار) و موتور دیزلی 1500
سیسی با سه قدرت خروجی 70 اسب بخار، 85 اسب بخار و 105 اسب بخار تولید شده است.
خودروی مذکور در انواع دنده اتوماتیک یا معمولی تولید میشود. دنده یک این خودرو
همانند مدل مدوس به صورت یک گیربکس خودکار عمل میکند که با دستهای در پشت فرمان
خودرو کنترل میشود. شرکت رنو برای طراحی و تولید کلیو 3 حدود 970 میلیون یورو
هزینه کرده که 630 میلیون یورو مربوط به خطوط تولید است.
این خودرو که برای نخستین بار در نمایشگاه فرانکفورت به
نمایش درآمد، قرار است نیمه اول سال 2006 در تولید انبوه وارد بازار شود. تولید آن
ابتدا در فرانسه و با فاصله اندک در ترکیه صورت میگیرد و تیراژ تولید این خودرو
در سال اول 120 هزار دستگاه است. مدیر قسمت بازاریابی رنو قیمت مدلهای مختلف این
خودرو را بین 11 تا 21 هزار یورو اعلام کرد.
لوک الکساندر معاون امور بینالمللی شرکت رنو نیز گفت،
تمام خودروهای کلیو 3 در یک جاده 500 متری تست و سپس به مشتری تحویل داده میشود.
ضریب ایمنی
استفاده از کارت هوشمند به جای سوئیچ، از مزیتهای این
خودرو در زمینه افزایش ایمنی در مقابل سرقت است. خودروی کلیو 3 از نسل هشتم
ترمزهای ABS شرکت بوش و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD (Electronic Brake force
Distribute) و نیز کمک ترمزهای اضطراری EBA (Emergency Brake Assist) بهره میبرد. همچنین این خودرو دارای برنامه الکترونیکی ثبات
خودرو (ESP) است که
ضریب ایمنی آن را برای سرنشینان بالا میبرد.
کلیو 3 اولین خودروی دو در است که چراغهای اضافی در
جلو دارد. چراغهای آن هنگام چرخش به راست و چپ خودرو با زاویه مناسب (حدود 40
درجه) حرکت میکنند تا دید راننده نسبت به پیچ جاده بهتر و بیشتر شود. هشت کیسه
هوا در این خودرو تعبیه شده که دو کیسه هوا در جلو مجهز به سیستم محدودکننده فشار
دوبل برای سرنشینان صندلیهای جلوست. صندلی عقب این خودرو نیز محل جداگانهای برای
نشستن کودکان 6 تا 10 ساله دارد تا تعادل آنها را در مقابل تغییر جهت خودرو و یا ترمزهای
شدید حفظ کند. کلیو 3 همچنین نشان 5 ستاره در تستهای تصادف یورو NC AP را دریافت کرده است.
محیط زیست و کلیو 3
مدل بنزینی این خودرو هر 30 هزار کیلومتر و مدل دیزلی
آن هر 20 هزار کیلومتر به سرویس نیاز دارد که موجب کاهش آلایندگی و اقلام مصرفی آن
میشود. کلیو 3 با دارا بودن استاندارد زیست محیطی یورو 4 آلایندگی اندکی دارد و
95 درصد آن قابل بازیافت است.
تست جاده کلیو 3
شرکت رنو در ابتکاری جدید برای تست این خودرو صدها نفر
از خبرنگاران و مسؤولان ارتباطات و رسانهها را از 100 کشور جهان به جزیره ساردین
ایتالیا دعوت کرد و آنها مدلهای مختلف کلیو 3 را در جادههای کوهستانی و پرپیچ و
خم این جزیره تست کردند. تقریباً قریب به اتفاق خبرنگارانی که در گروه خبرنگاران
ایرانی، مراکشی، الجزایری و اردنی قرار داشتند، با دادن نمره قبولی به کلیو 3 آن
را خودرویی مناسب، با ایمنی بالا و قدرت زیاد و فرمانپذیری خوب ارزیابی کردند.
کلیه این خبرنگاران مجاز بودند در سرعتهای 130 کیلومتر
در بزرگراه، 80 کیلومتر در جاده و 50 کیلومتر در شهر، این خودرو را تست کنند.
ال 90 و رنو
کارلوس گوسن مدیر رنو ـ نیسان پس از تست خودروی ال90
گفت: اجرای این پروژه باید تسریع شود.
لوک الکساندر معاون امور بینالمللی شرکت رنو با حضور
در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: مدیر شرکت رنو ـ نیسان خودروی ال90 را تست کرده و
ضمن ابراز رضایت از آن گفته است که اجرای این پروژه در ایران باید تسریع شود.
الکساندر با اشاره به تلاش طرف فرانسوی برای اجرای
تعهدات خود در اجرای این طرح افزود: اولین قطعه برای ال90 در ایران تولید شده که
گام مهمی برای اجرای این پروژه بزرگ است.
وی همچنین با اشاره به 150 هزار سفارش خرید خودروی
لوگان در کشورهای الجزایر، رومانی، مراکش، اسپانیا، آلمان، چک، اسلونی، عربستان،
مونتهنگرو، اکراین و ترکیه گفت: مسلماً این خودرو در ایران نیز با استقبال مواجه
خواهد شد زیرا مزیتهای بسیاری دارد.
او درباره ذهنیت منفی ایرانیان نسبت به محصولات رنو
گفت: به علت تصور منفی در خصوص محصولات رنو، فروش خودروهای این شرکت به آلمانیها
سخت بود ولی رنو با تولید محصولات کیفی، فروش سالانه در آلمان را از 75 هزار
دستگاه به 250 هزار دستگاه افزایش داده است یعنی تولید محصول کیفی میتواند ذهنیت
منفی مشتریان را اصلاح کند و ما امیدواریم با تولید محصولات جدید کیفی در ایران،
از جمله ال90 این ذهنیت منفی اصلاح شود. وضعیت مناسب اقتصادی ایران و شرکای خوب
ایرانی (سایپا و ایران خودرو) موجب تمایل رنو برای اجرای پروژه ال90 در ایران شده
است.
الکساندر مزیت این طرح را پلتفرم مشترک و ساخت داخل
دانست و افزود: رنو ـ نیسان به دنبال پروژه مونتاژ نیست و بر همین اساس قراردادهای
جوینت ونچر (مشترک) با قطعهسازان ایرانی امضا کرده است. پس از شش ماه ارزیابی به
این نتیجه رسیدیم که قطعهسازان ایرانی توان تولید قطعات مناسب با استاندارد رنو
را دارند. رنو برای تولید ال90 با 50 شرکت ایرانی همکاری خواهد کرد و 600 قطعه و
مجموعه قطعات در ایران تولید خواهد شد.
وی تولید موتور ال90 در مگاموتور سایپا را گام مهمی در
زمینه ساخت داخل ال90 دانست و گفت: برای ساخت دیگر قطعات اصلی با شرکتهای ایرانی
در حال مذاکره هستیم.
مگان و پارس خودرو
معاون امور بینالملل رنو همچنین در جمع خبرنگاران
ایرانی گفت: مگان تولیدی در پارس خودرو از جدیدترین تکنولوژی برخوردار خواهد بود.
وی افزود: مگان در دو نوع تولید میشود که مگان 1 سه
سال پیش وارد بازار شد و مگان 2 به زودی وارد بازار میشود. مگان تولیدی پارس
خودرو از نوع مگان جدید 2 است.
الکساندر تیراژ تولید این خودرو در ایران را 15 تا 20
هزار دستگاه در سال ذکر کرد و گفت: با همکاری سایپا و پارس خودرو، درصد ساخت داخل
مگان را به تدریج افزایش خواهیم داد.