hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbff164e020000000b13000001000100
طرح نظام اطلاعاتی انرژی کشور
فریبا فصیحی
هرندی
مرکز اطلاعات
انرژی معاونت امور انرژی وزارت نیرو
خلاصه
نظر به اینکه
هرگونه تحقیق، برنامهریزی به آمار و اطلاعات دقیق، مرتبط و بهنگام نیازدارد| وبا توجه به اینکه انرژی به عنوان سرمایه ملی کشور ما از
اهمیت ویژهای برخوردار میباشد و اتخاذ هر گونه تصمیم
درست در بخش انرژی کشور اثری گسترده در بخشهای اقتصادی،
اجتماعی و سیاسی خواهد داشت در حالی که اثر
تصمیم نادرست در مواردی جبران
ناپذیرخواهد بود .بر این اساس ایجاد یک نظام اطلاع رسانی همگون در بخش انرژی
امری الزامی میشود.
واژههای
کلیدی: اطلاعرسانی، انرژی، سرمایه ملی
مقدمه
عصر حاضر به
عنوان عصر اطلاعات شناخته شده است و در این ارتباط فنآوری اطلاعات
به عنوان زیربنای توسعه و به عنوان ابزاری قدرتمند موجد تغییرات و دگرگونیهای
بنیادین در جوامع بشری گردیده و عامل کلیدی و مؤثر در گسترش خدمات مختلف در کشورها
شده است. امروزه نقش اساسی اطلاعات دقیق و بهنگام در کلیة زمینه های توسعه اقتصادی
و اجتماعی غیرقابل انکار است. ایجاد پایگاه اطلاعات، ایجاد شبکههای اطلاعرسانی، فراهم
آوردن بسترهای لازم برای دستیابی آسان و سریع به اطلاعات با بکارگیری فنآوری اطلاعات،
عرضه و ارائه اطلاعات به نظام تصمیمگیری و مدیریت کلان کشور از اهمیت ویژهای برخوردار
است. هر چند چنین رسالتی برای نظام اطلاعاتی در سیاستگذاری، برنامهریزی و توسعه
کلیه بخشهای مختلف کاملاً مطرح و موردنظر میباشد لیکن در کشور ما در بخش مهمی چون
انرژی و به دلیل دارا بودن ذخایر و منابع فراوان انرژی و نقش و سهم این بخش در
اقتصاد، در منابع ارزی کشور و در درآمد دولت اهمیت این رسالت و تأثیر وجود نظام
اطلاعاتی مزبور دو چندان میتواند جلوهگر باشد.
در حال حاضر
علیرغم نیاز روزافزون مسئولین، مدیران، پژوهشگران، و متخصصان در سازمانهای دولتی و
غیر دولتی کشور به اطلاعات صحیح، دقیق و بهنگام انرژی برای استفاده و کاربرد در
برنامهریزی، سیاستگذاری، تصمیمگیری، تحقیق و
توسعه انرژی، عدم کفایت اطلاعات موجود و نیز عدم دسترسی مناسب و سریع و آسان به
اطلاعات انرژی یکی از ضعفها و محدودیتهای موجود در
مدیریت کلان بخش انرژی کشور است. در این راستا داشتن نظام اطلاعات انرژی که با جمعآوری،
سازماندهی و پردازش آمار و اطلاعات انرژی و نیز فراهم نمودن تسهیلات و امکانات
دستیابی و دسترسی سریع و آسان به این اطلاعات، با استفاده و بکارگیری فنآوری
اطلاعات، مسئولین، محققین و دست اندرکاران این بخش را یاری نماید و اجرای طرحی
مستقل برای ایجاد چنین نظامی در کشور از ضروریات است.
اقدامات دیگر کشورها
با توجه به اهمیت
و نقش استراتژیک بخش انرژی در جهان امروز و اهمیت دسترسی به اطلاعات منابع انرژی،
امروزه مراکز و پایگاههای اطلاعات انرژی بیشماری در اغلب
کشورها ایجاد و توسعه داده شده و از خدمات اطلاعاتی آنها به نحو مطلوب استفاده میگردد. براساس
بررسیهای به عمل آمده در حال حاضر بیش از 8000 مرکز اطلاع رسانی انرژی در جهان در
زمینه مدیریت اطلاعات انرژی و ارائه خدمات اطلاع رسانی به کشورشان فعالیت دارند ،
از جمله مراکز زیر
:
· مؤسسه مدیریت
اطلاعات انرژی آمریکا (EIA): این
مؤسسه زیر نظر وزارت انرژی آمریکا (DOE) فعالیت دارد. این مؤسسه نسبت
به جمع آوری و ارائه اطلاعات انرژی آمریکا و جهان شامل اطلاعات نفت، گاز،
ذغال سنگ، انرژی هستهای، برق ، انرژی و محیط زیست، انرژیهای نو، ... اقدام می
نماید. این اطلاعات به صورت فایل از طریق اینترنت قابل دسترسی بوده و برخی از این
اطلاعات به صورت چاپی و دیسکهای نوری منتشر میگردد. بودجه
این مؤسسه در سال 2000 با 370 نفر پرسنل
برابر 368 / 72 میلیون دلار میباشد که 49% این بودجه برای حقوق
کارکنان و36% برای طراحی بانکهای اطلاعات و 15% آن برای تجهیزات شامل
کامپیوتر، فضای مؤسسه و ارتباطات و خطوط تلفن و تجهیزات دفتری میباشد و بودجه سال
2001 این مؤسسه 6/3 % افزایش خواهد داشت.
· مرکز اطلاعات
انرژی مصر (EIC) : این
مرکز زیر نظر سازمان برنامه ریزی انرژی مصر (OPE) فعالیت دارد. از جمله وظایف این مرکز جمع آوری، و ارائه
اطلاعات در کلیه زمینههای انرژی مصر و سایر کشورهای جهان به
برنامهریزان و متقاضیان اطلاعات انرژی میباشد.
نگاهی به
ساختار نظام اطلاعاتی انرژی کشور
ساختار نظام
اطلاعاتی انرژی در کشور ما به صورت پراکنده و نامرتبط به یکدیگر به صورت ناپیوسته
است. در چنین ساختاری برقراری هماهنگی بین اجزای اطلاعات، فراهم آوردن اطلاعات خرد
و کلان، تجزیه، تحلیل اطلاعات و تبادل اطلاعات به سختی امکانپذیر است. در
نهایت از ناهماهنگی در ساختار و روشهای جمعآوری و ارائه
اطلاعات مشکلات دیگری به شرح زیر بروز خواهد کرد:
1. دوباره
کاری در جمعآوری اطلاعات که در نهایت به سنگین شدن بار
هزینه گردآوری میانجامد.
2. آمار
و اطلاعات انرژی انتشار یافته دقیق و قابل اعتماد نیست.
3. اطلاعـــات
محــــرمانه به ســــازمانها و مراکز مسئول برای برنامهریزی و سیاستگذاری بخش
انرژی کشور ارائه نمیشود
4. مدیران
کشور با حدس و گمان در بخش انرژی برنامهریزی و سیاستگذاری میکنند
5. مفاهیم و
روشهای جمعآوری اطلاعات در مراکز تولید اطلاعات انرژی یکسان نیست
6. اطلاعات در بخش
تقاضای انرژی ناکافی میماند
7. انتشار آمار و
اطلاعات در مراکز تولید اطلاعات با تأخیر صورت میپذیرد
8. اطلاعات
غیرمحرمانه در موارد متعدد غیر قابل دسترس میشود
9. اطلاعات به
موقع و سریع در اختیار مدیران و پژوهشگران قرار نمیگیرد
10. اطلاعات مشابه
از منابع مختلف متفاوت میشود
11. اطلاعات بهنگام
باقی نمیماند
12. دخل و تصرف در
ارائه و نتایج اطلاعات صورت میپذیرد
13. اطلاعات نظم و
انظباط خاصی ندارد
14. ناهماهنگی بین
مراکز تولید اطلاعات انرژی کشور وجود دارد
15. قابلیت مقایسه
و تجزیه و تحلیل اطلاعات در گروههای مختلف آمار انرژی وجود ندارد
16. ایجاد سیستم
بانک اطلاعات انرژی قابل دسترس که فقدان آن مشکلات زیر را برای مراکز تولید
اطلاعات بوجود میآورد :
· فقدان امکان کنترل بر روی اطلاعات
· نبود
پردازش بر روی اطلاعات
· فقدان مدیریت
بر روی اطلاعات
· نبود امکان
بازیابی اطلاعات به صورت آسان و سریع
هدف طرح نظام اطلاعاتی انرژی کشور
با توجه به
نیاز روز افزون مدیران، برنامهریزان و پژوهشگران در امر تحقیق و توسعه،
برنامهریزی و صرفهجویی در بخش
انرژی کشور بنا به تصویب قانون بودجه سال 1380 اجرای طرح ایجاد نظام اطلاعاتی
انرژی کشور به وزارت نیرو تکلیف شد.
هدف این طرح
جمعآوری آمار و اطلاعات، ساماندهی و سازماندهی
اطلاعات جمعآوری شده، و فراهم نمودن بستر و امکانات
لازم برای دسترسی آسان و سریع به اطلاعات صحیح و بهنگام انرژی ایران و جهان با
استفاده از فنآوری اطلاعات و بهرهگیری از سختافزار و نرمافزار مناسب میباشد.
براساس این طرح
اطلاعات مختلف در زمینه منابع و ذخایر انرژی، اطلاعات مربوط به عرضه انرژی و
تقاضای انرژی و کلیه اطلاعات انرژی مرتبط با بخشهای مختلف کشور، اطلاعات مراکز
فعال انرژی کشور و مشاوران و پیمانکاران مربوطه ایرانی، اطلاعات محققان و پژوهشگران
انرژی کشور و همچنین اطلاعات مربوط به استانداردهای انرژی ایران و جهان گردآوری،
طبقهبندی، پردازش، ذخیره و نگهداری میشود. و به صورت بانکهای اطلاعاتی از طریق
شبکه کامپیوتری برای استفاده مسئولین، برنامهریزان، سیاستگذاران،
محققین، دانشگاهیان و کلیه دستاندرکاران بخش انرژی قابل ارائه میباشد.
این طرح دارای سه پروژه است:
1- پروژه جمعآوری اطلاعات
انرژی کشور
2- پروژه توسعه
سیستم جامع بانک اطلاعات انرژی
3- پروژه توسعه
سیستم اطلاعرسانی انرژی
سابقه طرح و اقدامات انجام شده
در سالهای گذشته
با استفاده از اعتبارات طرح تحقیقات و مطالعات انرژی و به صورت پروژهای در قالب
طرح مزبور مرکز اطلاعات انرژی در وزارت نیرو به منظور تهیه و ارائه آمار و اطلاعات
سازمان یافته و پردازش شده به صورت متمرکز و سیستماتیک ایجاد گردید که در راستای
تحقق این هدف با توسعه مرکز مزبور اقدامات ذیل تاکنون انجام گردیده است:
· بهبود و توسعه
منابع اطلاعاتی در زمینه انرژی
· راهاندازی سیستم
اطلاعرسانی از راه دور
· راهاندازی شبکه
محلی در امور انرژی وزارت نیرو
· راهاندازی و بهبود
و توسعه کتابخانه تخصصی انرژی
با این حال با توجه به ناکافی بودن اقدامات مزبور در زمینه تجهیز و توسعه
مرکز اطلاعات در دستیابی و تحقق اهداف مورد نظر و با عنایت به ماهیت نظامهای اطلاعاتی
که تداوم امر، توسعه آن و بهنگام نمودن آمار و اطلاعات از ویژگیهای آنها است.
و نیز با توجه به ابعاد و گستردگی موضوع و هدف طرح که خود از زیرمجموعه و پروژههای متعددی
تشکیل مییابد کسب نتیجه مطلوب و رسیدن به اهداف گفته
شده مستلزم وجود طرحی مستقل در این زمینه میباشد که در این
رابطه طرح ایجاد نظام اطلاعاتی انرژی کشور پیشنهاد گردیده است.
پروژههای طرح نظام
اطلاعاتی انرژی کشور
·
پروژه توسعه
سیستم جامع بانک اطلاعات انرژی
هموار نمودن
مسیرهای کسب اطلاعات ،سازماندهی اطلاعات به دست آمده و در اختیار گذاشتن
ابزار جستجوی مناسب
به منظور استخراج اطلاعات، از جمله اهدافی است که در کلیه زمینهها ازجمله
انرژی درعصر اطلاعات دنبال میشود.
ارائه کلیه
آمار و اطلاعات انرژی کشور اعم از: عرضه| تقاضا | دادههای اقتصادی|
تعرفه و قیمتگذاری و محیط زیست و انرژی و همچنین مراکز
فعال| نیروی انسانی| استانداردها| قوانین و مقررات و فرهنگ و مفاهیم انرژی جهت
برنامهریزان انرژی کشور و پژوهشگران| دانشجویان و محققین
انرژی داخل و خارج از کشور یک ضرورت است که در این رابطه جهت پردازش| ذخیرهسازی | یکپارچهسازی و انتقال
اطلاعات با استفاده از نرمافزارها و سخت افزارهای مورد نیاز|
ایجاد سیستم جامع بانک اطلاعات و آمار انرژی کشور لازم و ضروری است.
زیر فعالیتهای
تعریف شده سیستم جامع بانک اطلاعات انرژی ایران
سیستم جامع
بانک اطلاعات انرژی ایران شامل بانک آماری انرژی کشور وشش بانک اطلاعاتی دیگر
میباشد که عبارتند از:
1ـ بانک
اطلاعات آماری انرژی درکشور
2ـ بانک
اطلاعات متخصصین انرژی درکشور
3ـ بانک
اطلاعات مراکز فعال انرژی درکشور
4ـ بانک
اطلاعات مشخصات بیست وچهارمحصول منتخب انرژی بر در کشور
5ـ بانک
اطلاعات قوانین و مقررات انرژی درکشور
6ـ بانک
اطلاعات استانداردهای تجهیزات انرژی بر در کشور
7ـ بانک فرهنگ
مفاهیم انرژی
8ـ توسعه و
بهبود بانکهای اطلاعاتی فوق
9ـ ورود
اطلاعات
10ـ ارائه
اطلاعات به متقاضیان از طریق شبکه های اطلاع رسانی به صورت سهل و آسان
·
پروژه جمع آوری
آمار و اطلاعات انرژی کشور
با توجه به
کمبود و عدم دسترسی به اطلاعات دقیق و بروز اطلاعات بخشهای مختلف
انرژی اعم از نفت| گاز| برق| صنعت| تجهیزات خانگی| هزینه و خانوار| منابع انسانی
انرژی| مراکز فعال انرژی و ... پروژه جمعآوری آمار و
اطلاعات انرژی کشور تعریف گردیده است که اهداف این پروژه به شرح زیر
میباشد:
ـ محاسبه شدت
جریان انرژی
ـ محاسبه میزان
کاهش مصرف انرژی
ـ تعیین
پتانسیل صرفهجویی و تعیین اولویتها
ـ برنامهریزی انرژی در
سطوح کلان
ـ برنامهریزی سیستم
انرژی
ـ برنامهریزی بخش انرژی
ـ اجرا وبه
هنگام سازی مدلهای عرضه و تقاضای انرژی
ـ ایجاد سیستم
مشابه اطلاعات انرژی و بانک اطلاعاتی
ـکمک به
مقامات تصمیم گیرنده | محققان و دست اندرکاران بخش انرژی
زیر فعالیتهای
تعریف شده پروژه جمع آوری اطلاعات انرژی
1ـ جمع آوری
اطلاعات هزینه خانوار
2ـ جمع آوری
اطلاعات کارگاههای صنعتی
3ـ جمع آوری
اطلاعات مراکز فعال انرژی
4ـ جمع آوری
اطلاعات محققین انرژی
5ـ جمع آوری
اطلاعات تجهیزات خانگی انرژی بر
6ـ جمع آوری
اطلاعات نفت ، گاز و ذغال سنگ
7ـ جمع آوری
اطلاعات مصرف انرژی در بخشهای مختلف کشور
8ـ بروز رسانی
اطلاعات
·
پروژه توسعه
سیستم اطلاع رسانی انرژی
بررسیها و مطالعات
وضعیت جاری سیستم اطلاعرسانی انرژی نشان میدهد که در حال
حاضر مجموعه امکانات؛ تجهیزات| متخصصان| نیازها و کوششهایی که در این
حوزه مطرح شده ملغمه پیچیدهای را پدید آورده که در تصمیمگیری مدیران
اثر به سزایی میگذارد. پروژه توسعه سیستم اطلاع رسانی انرژی
برای مقابله با این دشواریها تعریف گردیده است.
اهداف مهم این
پروژه عبارتند از:
1ـ دستیابی به
اطلاعات انرژی در حداقل زمان
2ـ دستیابی به
اطلاعات انرژی در حداکثر دقت
3ـ گردآوری
اطلاعات انرژی مورد نیاز
این پروژه شامل
دو بخش است:
الف) سیستمهای اطلاعرسانی
ب)
خدمات اطلاعرسانی
الف) سیستمهای اطلاعرسانی
1ـ بهبود و
توسعه سیستم کتابخانه
2ـ بهبود و
توسعه شبکه اطلاع رسانی از راه دور
3ـ بهبود و
توسعه شبکه LAN
4ـ بهبود و
توسعه سیستم اطلاعاتیBBS
5ـ راه اندازی
و بهبود و توسعه شبکه WAN
6ـ راه اندازی
و بهبود و توسعه سرویس اطلاعاتی وب جهت ارائه اطلاعات از طریق اینترنت
7ـ راه اندازی
سرویسهای اطلاعاتی با استفاده از نرم افزارهای
کاربردی
8ـ راه اندازی
و بهبود و توسعه سیستم های ارتباطی و رایانهای
9ـ تعمیر و
نگهداری سیستمها
ب) خدمات اطلاع
رسانی
1- کتابخانه
2- جستجوی
موضوعی
3- بهبود و
توسعه منابع اطلاعاتی ( کتب، نشریات، اسناد، نرم افزار و بانکهای اطلاعاتی )
4- سفارش منابع
اطلاعاتی
5- ارتباط با
دیگر مراکز داخلی و خارجی
6ـ انتشار
ماهنامه خبری
بودجه و
اعتبارات طرح
براساس پروژههای تعریف شده
بودجه این طرح000 / 000 / 4300 میلیون ریال برای برنامه پنجساله سوم بر آورد
گردیده است .
ساختار
طرح نظام اطلاعاتی انرژی کشور
با توجه به حساسیت بخش
انرژی از دیدگاه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیاز به یک ساختار اطلاعاتی
پیوسته، مرتبط به صورت ارگانیک در ایران مشهود است، در چنین ساختاری اطلاعات در
بافتی همگون و با تعاریف و روشهای از پیش معین شده و به صورت یکپارچه خواهد بود.
برای ایجاد یک نظام اطلاعرسانی همگون دربخش انرژی کشور نیاز به جامعه آماری
هماهنگ، مرتبط، پویا و مکانیزه داریم. آنچه این نظام آماری و اطلاعاتی را منظم و
قانونمند میسازد، ایجاد هماهنگی و ارتباطی است که بین
وزارتخانههای مرتبط با انرژی شامل نفت، نیرو، صنایع، مسکن و شهرسازی، راه و
ترابری، کشاورزی وجهاد سازندگی و سایر مراکز تولید و مصرف انرژی، جهت تهیه و
ارائه آمار و اطلاعات صحیح بدون هیچگونه دخل و تصرف در آن فراهم میگردد و بدینوسیله
دسترسی به اطلاعات صحیح و هماهنگ و قابل اطمینان به صورت سهل و آسان
برای محققان و برنامهریزان جهت اخذ تصمیمات درست و ایجاد تحول در
بخش انرژی کشور امکانپذیر شود. بنابراین برای ایجاد یک نظام
اطلاعاتی انرژی هماهنگ، مرتبط و مکانیزه باید روشهای جمعآوری اطلاعات،
تعاریف و مفاهیم انرژی، چگونگی به هنگام نگاهداری اطلاعات، زبان برنامهنویسی و زبان
استاندارد برای بهبود تبادل اطلاعات با یک برنامهریزی درست و
دقیق مشخص و معین گردد.
موارد زیر از
فواید این طرح است :
ـ مشخص شدن
نیازهای اطلاعاتی بخش انرژی کشور با همکاری سازمانهای ذیربط برای هرگونه سیاستگذاری، برنامهریزی
و صرفهجویی در بخش انرژی کشور
ـ ایجاد یک
پایگاه اطلاعاتی انرژی واحد و همگون با تعاریف و مفاهیم معین و روشهای جمعآوری آمار و
اطلاعات مشخص ، هماهنگ و مدون
ـ امکان ایجاد
یک شبکه اطلاعرسانی همگون در بخش انرژی کشور
ـ امکان دسترسی
به اطلاعات بهنگام
ـ امکان
ارائه نتایج حاصل از تحقیقات به محققان داخل و خارج کشور
ـ انتشار
آمارنامه از طرف سازمانهای ذیربط در زمان از پیش معین شده و قابل مقایسه با
استاندارهای بینالمللی
ـ ارائه
اطلاعاتی محرمانه به سازمانهای مسئول برای اتخاذ تصمیمات قابل اطمینان
ـ ایجاد یک
بانک اطلاعات انرژی با توجه به نیازهای اطلاعاتی کشور و سازمانهای ذیربط مکلف به
تأمین اطلاعات آن به صورت مستمرگردند
ـ شناسایی نوع
فعالیت سازمانها و همچنین نیازهای اطلاعاتی انرژی سازمانها
تدابیر دستیابی
به منابع اطلاعاتی انرژی
فعالیتهای
مشترکی مانند نظام اطلاعاتی انرژی کشور، نیاز به تدابیری برای دستیابی به منابع
اطلاعاتی را دارد شامل: راهنمای مراکز انرژی و شبکههای اطلاعاتی
انرژی، راهنمای محققین انرژی، راهنمای کتابخانههای انرژی،
راهنمای فهرستگان کتب و نشریات انرژی، راهنمای روش دستیابی به منابع اطلاعاتی. در
حال حاضر مرکز اطلاعات انرژی فعالیت گستردهای را برای
گردآوری این اطلاعات نموده است.
روشهای
تبادل اطلاعات
امروزه با
استفاده از رایانه و تجهیزات ارتباطی میتوان اطلاعات را به ترتیبی مؤثر و با صرفه
به سهولت با یکدیگر مبادله نمود. که به چند روش امکانپذیر است :
·
پست الکترونیک
·
پروتکل انتقال
فایل (FTP)
·
کنفرانس
الکترونیکی
·
گفتگو از طریق
شبکه
·
چاپ و ذخیره
اطلاعات از طریق شبکههای کامپیوتر
·
اطلاعات به
صورت آماری متن، تصویر، صدا، فیلم، نمودار از دیگر امکانات شبکه کامپیوتری با
استفاده از برنامههای کاربردی استاندارد
·
امکان دسترسی
به اطلاعات محرمانه برای کاربران خاص با ورود رمز
·
امکان دسترسی
به اطلاعات توسط چند کاربر همزمان
·
امکان ارسال و
دریافت اطلاعات مجاز از طریق کتابخانههای الکترونیکی
·
امانت بین کتابخانهای به صورت
الکترونیکی
·
ارائه اطلاعات
به صورت چاپی و مکتوب
اولویتها و
راهکارهای اجرایی
با توجه به این
نکته که تحولات قیمتی بخش انرژی به عنوان یکی از سیاستهای اساسی برنامه سوم در نظر
قرار گرفته با توجه موارد زیر:
ـ اولویت انرژی
در توسعه اقتصادی
ـ اولویت انرژی
در توسعه انسانی و توسعه پایدار
ـ جایگاه انرژی
در ایجاد درآمد ملی
1ـ لازم است
پایگاههای اطلاعاتی بخش انرژی به ترتیبی شفاف و
فراگیر تحولات بخش انرژی را بدون هیچگونه دخل تصرفی در آمار و اطلاعات در اختیار
مسئولان قراردهد و محققان برای تحقق بخشیدن به پروژههای انرژی در کشور باید
بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.
2ـ وزارت نیرو
برای شفافسازی فعالیتهای مربوط به بخش انرژی تلاش همه
جانبهای را آغاز کرده است که انتشار سالنامه
انرژی یک مورد مشخص آن است. برای بالا بردن دقت اطلاعات و به هنگام نگاه داشتن
آمارها و انتشار به موقع آن همه دستگاهها باید به همکاری با این وزارتخانه موظف
شوند.
3ـ با توجه به
موارد فوق کلیه واحدهای آماری کشور باید مکلف شوند که :
الف ـ در مورد
هر نوع اطلاعات مربوط به بخش انرژی هماهنگیهای لازم را با وزارت نیرو به
عمل آورند.
ب ـ اطلاعات
آماری مورد نیاز وزارت نیرو را در زمانبندی مورد توافق و به صورت پیوسته در اختیار
این وزارتخانه قرار دهند.
4ـ از آن جا که
بخش بزرگی از اطلاعات آماری مورد نیاز هنوز در کشور گردآوری نمیشود کلیه دستگاهها و سازمانهای
متصدی آمار، وظیفه دارند برحسب مورد، بودجه مورد نیاز را برای گردآوری اطلاعات
درخواستی در بخش انرژی تخصیص دهند.
5ـ وزارت نیرو
مکلف است همه ساله اطلاعات جدید درخواستی خود را به اطلاع سازمانهای مختلف
برساند تا امکان بودجهبندی را به آن سازمان بدهد.
6ـ انجام
سرشماریهای ویژة انرژی با تناوب زمانی بینالمللی باید به عنوان یک برنامه آمار
همیشگی در برنامههای مرکز آمار ایران قرار داده شود و وزارت نیرو مکلف است تطابق
پرسشنامههای اطلاعاتی را با خواستههای خود به
مرکز آمار ایران ابلاغ نماید
لازم بذکر است
برای ایجاد یک سیستم اطلاعاتی همگن باید کلیه اجزای آن فراهم گردد تا سیستم ایجاد
و زنده بماند پس لازم میباشد سازمانها موظف به رعایت روشها و
استانداردهای از پیش تعیین شده باشند تا بدینوسیله آمار واطلاعات انرژی در کل کشور
با توجه به سیاستگذاریهای بخش انرژی کشور تهیه و به صورت
مشخص و هماهنگ در اختیار محققان و مراجع داخلی و همچنین بینالمللی قرار
گیرد.
بهرهگیری از
امکانات موجود
کلیه دستگاههای دولتی و
واحدهای تحقیقی و تولیدی مرتبط با انرژی میتوانند از طریق
مرکز اطلاعات انرژی وزارت نیرو از امکانات زیر استفاده نمایند :
ـ سیستم
کتابخانه مرکز اطلاعات انرژی این امکان را فراهم آورده است که بتوان
جهت صرفهجویی در هزینه از راه دور هر سازمان
از طریق شبکه و با هماهنگی قبلی، پایگاه کتابخانه سازمان متبوع خود را با
اختیارات لازم، در این سیستم ایجاد و بروز نماید.
·
بانک اطلاعات
انرژی که در مرکز اطلاعات انرژی طراحی گردیده این امکان را دارد که اطلاعات
از طریق شبکه و یا پرونده (فایل) به شکل استاندارد تبدیل گردد و سپس در بانک
اطلاعات انرژی قرار گیرد.
·
امکـان
ارســــال و دریــــافت اطـــــلاعات زیر از طریق اینترنت با ورود به سایت.ir www.iranenergy.org فراهم است.
·
دریافت اطلاعات
محققان و پژوهشگران انرژی در ایران
·
دریافت اطلاعات
مراکز و مشاوران و پیمانکاران فعال انرژی در ایران
·
امکان دریافت و
ارسال نیازهای اطلاعاتی به صورت پرونده(فایل)
·
امکان دریافت
اطلاعات کتابخانه ها جهت ایجاد فهرستگان کتب و نشریات انرژی
·
امکانات بیشتر
با یک برنامهریزی و هماهنگی بین سازمانی با توجه به امکانات وتجهیزات موجود این
مرکز جهت ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی انرژی همگون به آسانی امکانپذیر میباشد.
·
سازمانهای
ذیربط میتوانند آمار و اطلاعات خود را به شکل پرونده (فایل) از طریق
اینترنت و یا خط تلفن به مرکز اطلاعات انرژی ارسال نمایند و این مرکز، اطلاعات
انرژی ارسالی را با ذکر مأخد در پایگاه اطلاعات انرژی کشور قرار میدهد، تا از طریق شبکههای
راه دور در دسترس متقاضیان، اطلاعات انرژی قرار گیرد. اطلاعات محرمانه قابل دسترس
برنامهریزان و دولتمندان کشور از طریق شبکه با ورود رمز میباشد بنابراین
سایر گروهها نمیتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
·
مراکز انرژی میتوانند شبکههای اطلاعاتی
سازمان متبوع خود را از طریق این نظام اطلاعاتی انرژی به محققان داخل و خارج از
کشور معرفی نمایند تا بدینوسیله متقاضیان با ورود به شبکه اطلاعاتی انرژی کشور
امکان دسترسی به سایر پایگاهها و مراکز اطلاعاتی انرژی کشور را هم داشته باشند.
این سیستم باید مانند یک موتور قابلیت جستجو موضوعی را در کلیه مراکز اطلاعاتی
تعریف شده و متصل به سیستم برای ارائه اطلاعات مورد نیاز کاربران داشته
باشد.
نتیجهگیری
مراجعه به
دستاوردهای توسعهای کشورهای مختلف جهان به وضوح نشان میدهد
که اطلاع رسانی جایگاه ویژهای در توسعه اقتصادی داشته است بدون داشتن پایگاه
اطلاعاتی دقیق و به هنگام هرگز نمیتوان امیدوار بود که برای رفع نارساییهای مختلف
بتوان چارهجویی کرد.
مقاله حاضر با
عنایت به این نکته به بررسی الزامات برای رسیدن به شبکه اطلاعاتی کار آمد در بخش
انرژی پرداخته است. در این مقاله نشان داده شده است که وزارت نیرو این قابلیت را
دارد که بدون ایجاد اختلال در فعالیتهای دستگاههای مختلف به عنوان بازوی توانمند
اطلاعاتی، در کنار آنها قرار گیرد. برای رسیدن به این وضع وجود همکاری دستگاهها
ضروری شمرده میشود.
مراجع
1ـ دکتر عباس
حری
“مروری بر
اطلاعات و اطلاع رسانی ”،
صفحه 80 ، نشر کتابخانه، چاپ اول، 1372
2ـ “آمار و
تحقیقات و صرفهجویی انرژی”، مؤسسه مطالعات بینالمللی انرژی ،
1374
3-National library
standards activities| Version 2 may 1999
4- Assessment
of network options| Appendix 16|Library and information commission