hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbff794e020000004913000001000200
بررسی
تطبیقی خطوط انتقال قدرت چند فاز
و مهار
افت پتانسیل در خطوط شش فاز
امیرحسین قرشی
سازمان انرژی اتمی ایران
خلاصه
در این مقاله پس از بررسی تطبیقی سیستم انتقال قدرت
شش فاز با سه فاز و بیان مزایای آن، مدارهای معادل و مدلهای ریاضی مربوطه ارائه میگردد
و سیستم انتقال چند فازی مطرح و تفهیم میشود. مقوله جبران افت پتانسیل در یک
سیستم قدرت 6 فاز با ارائه طرحهای مختلف مهار به کمک خازن سری و مهار شانت به
صورت جداگانه و ترکیب دو روش در اشکال ترکیبی متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است و
ضمن مقایسه مدلهای مطروحه برای سیستمهای 3 فاز و 6 فاز مناسبترین مدل جبران افت
پتانسیل برای خطوط 6 فاز انتخاب و ارائه گردیده است .
واژههای کلیدی: خطوط انتقال قدرت چند فاز، جبران افت پتانسیل
1ـ معرفی
تقاضای
فزاینده مصرف برق| رشد هزینهها| محدودیتهای مکانی و بهبود بازدهی از جمله دلایل و
عواملی هستند که برای تأمین آنها خطوط انتقال قدرت با ولتاژ بالا راهاندازی شدهاند.
امروزه ازدیاد ولتاژ خطوط انتقال قدرت تقریباً به حد اشباع رسیده است چرا که خطوط
ولتاژ بالا عواقبی چون وجود میدانهای سنگین الکترومغناطیسی و آثار بیولوژیکی، اغتشاشات صوتی و اخذ مجوز برای احداث و عبور
خطوط انتقال را به دنبال داشته و لذا یافتن روشهای جایگزین و مناسب از ملزومات بخش
توزیع نیرو تلقی میگردد. در حال حاضر انتقال قدرت از طریق
خطوط سه فاز در طیفی گسترده در سطح جهان معمول میباشد. به دنبال بحران انرژی و
اهمیت یافتن بهرهبرداری بهینه از منابع انرژی و سیستمهای تولید و توزیع نیرو، طرح
شبکههای چند فاز (ضریبی از سه فاز) یعنی 6، 9 و 12 فاز از سال 1972 میلادی به طور
جدی مطرح و دنبال گردید. از بین شبکههای انتقال قدرت بیش از سه فاز، خطوط انتقال
قدرت 6 فاز از نظر مقایسه و سهولت اجرایی به خصوص در سطح قدرت UHV | EHV دارای
برتری و کاربری بیشتری میباشند. این
مقاله ضمن معرفی سیستم چند فاز (6 فاز) و ارایه معادلات ریاضی و تطبیقی مربوطه
مزایای یک سیستم 6 فاز در مقایسه با سیستم سه فاز را بیان مینماید.
انتقال نیرو از طریق خطوط 6 فاز (چند فاز) به دو روش
امکانپذیر میباشد اول اینکه از بدو تأسیس نیروگاه، الکتریسیته توسط ژنراتورهای 6
فاز تولید شده و شبکه توزیع نیز به صورت 6 فاز طراحی و احداث گردد. روش دوم که
بیشتر مورد نظر بوده و از جنبه اجرایی نیز میتوان آنرا روی کلیه شبکههای سه فاز
موجود اعمال نمود که بحث این مقاله نیز مرتبط با این روش میباشد. در واقع یک شبکه
6 فاز را میتوان با قرار دادن دو ترانسفورماتور تبدیل سه فاز به 6 فاز و بر عکس
تبدیل 6 فاز به سه فاز به ترتیب در ابتدا و انتهای خطوط دو خطه سه فاز به وجود
آورد.
بارتلد و بارنس اولین نظریه پردازان خطوط چند فاز
بودند و تحقیقات اولیه غالباً پیرامون توجیهات اجرایی و مطالعات تطبیقی سیستمهای
چند فاز با سه فاز و تحقیقات و دستآوردهای مربوطه معطوف میگشت. متعاقباً تحقیقات
بسیار گستردهای خصوصاً در زمینه سیستمهای انتقال 6 فاز دنبال گردیده است ]5-1 [. مدارهای سه فاز معادل 6 فاز و پارامترهای A، B، C و D توسط ویلسن مطرح
گردید ]4[. پس از آن آقایان تیواری، سینک و قرشی توسعه تحقیقات اولیه در
زمینه طرح مدلهای ریاضی، اتصال خطوط، ترانزیت، روند بار (Load Flow) و جبران افت پتانسیل برای سیستمهای 6 فاز را دنبال و ارائه نمودند
]9-6[.
مقوله جبران افت پتانسیل در شبکههای انتقال نیرو
مسئله بسیار مهمی است که چگونگی انجام آن و یافتن راهکار و روش مؤثری که بتواند
افت پتانسیل در مسیر خطوط انتقال نیرو را به حداقل برساند همواره به عنوان یکی از
مسائل تحقیقاتی در بین متخصصین و مهندسین قدرت مطرح بوده و هست. بکارگیری بانکهای
خازن برای جبران افت پتانسیل به صورت خازن جبرانساز سری (Series Compensation) و خازن جبرانساز موازی (Shunt Compensation)، به صورت
جداگانه و یا ترکیبی از هردو در مسیر شبکههای سه فاز UHV/EHV از امور اجتنابناپذیر میباشند.
بنابراین، مسئله جبران افت پتانسیل در خطوط چند فاز (6 فاز) نیز امری است ضروری و
حائز اهمیت که میبایست در کنار دیگر امور و در مقایسه با سیستمهای سه فاز به عنوان
عاملی تعیینکننده و اجتنابناپذیر مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. در این مقاله
بحث مهار و جبران افت پتانسیل در سیستمهای 6 فاز و میزان توان این خطوط پس از
اعمال روشهای مختلف مهار مورد بررسی قرار گرفته است سپس با ارائه مدلهای مربوطه،
مناسبترین گزینه مهار تعیین و معرفی میگردد.
Fig.1 Schematic representation of nominal ratio
wye/star transformer
Fig. 2 Six phase transmission line connected to 3 –
phase network via 3-phase /6 phase transformers
2ـ
مدلهای ریاضی سیستم 6 فاز
با
توجه به اینکه اکثر تحقیقات و مطالعات انجام شده به تبدیل خطوط دو خطه سه فاز به 6
فاز معطوف میگردد، در این قسمت مدلهای ریاضی تطبیقی زیر مجموعه سیستم 6 فاز و
معادل سه فاز آن به شرح زیر ارائه میگردد.
1ـ2ـ مدل ریاضی ترانسفورماتور
شکل 1 نمایشی
است از یک ترانسفورماتور تبدیل سه فاز به 6 فاز و برعکس که در آن یک ترانسفورماتور
ایدهآل و در امتداد آن معادل پارامترY یعنی واحد آدمیتانس نشتی مدار جهت تکمیل پارامترهای یک
ترانسفورماتور عادی ارائه گردیده است. معادلات ولتاژ و شدت جریان عبارتند از:
(1)
(2)
(3)
که در معادلات فوق:
به کمک معادلات (1) و (2) می توان را
به دست آورد :
(4)
و متعاقباً
با حل معادلات (2) و (4) به دست میآید .
(5)
با تغییر در جهت شدت جریان نمایش گره ای (nodal) ترانسفور ماتور بدست میآید.
(6)
پس از بسط
معادله 6 ماتریس گره ای آدمیدانس ترانسفورماتور ترکیب زیر را مییابد:
(8)
ماتریس (7) را می توان به شکل زیر نوشت :
(8)
که در آن ماتریس های شاخه ای به ترتیب دارای ابعاد
3×3، 6×3، 3×6، 6×6 می باشند.
2ـ2ـ مدل ریاضی خطوط انتقال قدرت 6
فاز
الف) نمایش آمپدانس
نمایش
آمپدانس که ماتریس قرینه است به شکل
زیر می باشد :
(9)
ماتریس را که
دارای تقارن پیچشی است می توان به شکل ماتریس تبدیلی مختلط Ts6
قطری نمود .
(10)
سپس با تبدیل خطی و حقیقی ماتریس شکل می گیرد] 12[.
(11)
ب )
آمپدانس معادل
آمپدانس
/ ادمیدانس سه فاز معادل 6 فاز را برای شبکه 6 فاز که با تبدیل خطوط دو خطه سه فاز
با استقرار ترانسفورماتورهای 3 فاز به 6 فاز و 6 فاز به 3 فاز در ابتدا و انتهای
خط به وجود آمده است را می توان طبق مدار معادل شکل (2) نمایش داد. که در این شکل
شبکه 6 فاز بین ایستگاههای
واقع شده است . لذا
معادله آمپدانس برابر است با :
(12)
به کمک معادلات ترانسفورماتور، ولتاژ سه فاز
در باسبارهای S | R
را میتوان به دست آورد .
(13)
(14)
کـــه در این معـــادلات Z1|Z2 ماتریسهای قطری 6×6 هستند که نشاندهنده آمپدانس ترانسفورماتورهای می باشند . پس از منهای معادله (14) از
(13) خواهیم داشت :
(15)
متعاقباً از معادله (15) آمپدانس معادل به دست میآید :
(16)
با توجه به اینکه
همسان بوده و با صرفنظر از آمپدانس نشتی معادله (16) به شکل زیر خلاصه می
شود :
(17)
متشابهاً معادله
آدمیدانس را نیز می توان به شکل نهایی زیر بدست آورد :
(18)
(19)
جهت اختصار از
شرح تفصیلی معادلات فوق اجتناب گردیده است[8-6[
.
3ـ
امتیازات سیستم 6 فاز
امتیازات
متعددی برای سیستم 6 فاز بخصوص در مقایسه با سیستم سه فاز گزارش شده که در اینجا
به معرفی برخی از خصوصیات بارز سیستم 6 فاز اکتفا میگردد. تشریح و اثبات این نکات
در مقالات مرجع موجود می باشد [5-1].
1ـ3ـ ازدیاد
ظرفیت انتقال نیرو
در
صورتی که خطوط دو خطه سه فاز موجود تبدیل به خطوط 6 فاز شوند مشروط بر اینکه ولتاژ
بین فازها در هر دو حالت سه فاز و شش فاز برابر باشند، ظرفیت انتقال قدرت در حالت
6 فاز
برابر حالت سه فاز
خواهد گردید یعنی ظرفیت انتقال قدرت به میزان 2/73 % افزایش خواهد یافت]2-1[ .
2ـ3ـ ولتاژ
سیستم
اصولاً
برای معرفی ولتاژ سیستم، ولتاژ فاز به زمین بجای ولتاژ فاز به فاز مطرح میگردد
چرا که در خطوط دارای هادی مدور، هر چه تعداد فازها افزایش یابد میزان ولتاژ بین
دو فاز مجاور کمتر از ولتاژ فاز به زمین میشود در صورتی که برای سیستم 6 فاز هر
دو مقدار برابر هستند [4].
3ـ3ـ بار مقاومت
موجی(Surse Impedance
Load | SIL)
تقریباً
میزان SIL تناسب با تعداد فازهای سیستم دارد که تا 6
فاز به حد اشباع میرسد و لذا میزان SIL برای تعداد فاز
بیش از 6 فاز جایز نمیباشد]4] .
4ـ3ـ
فاصله خطوط
با
توجه به اینکه برای میزان ثابتی از ولتاژ فاز به زمین، ولتاژ فاز به فاز در برابر
ازدیاد فازها کم میشود لذا در خطوط چند فاز میتوان فاصله بین خطوط را کمتر نمود
هر چند درصد این تغییر به عوامل مهمی نظیر یخ بندان ، طوفان و غیره بستگی دارد
[5]..
5ـ3ـ پارازیتهای صوتی و رادیویی
اغتشاشات
صوتی و پارازیتهای رادیویی همواره مسئله ایست که مسئولین شبکههای انتقال قدرت با
آن مواجه هستند. در خطوط انتقال قدرت چند فاز با ازدیاد فازها و در مقایسه با خطوط
دو خطه سه فاز در صورتی که نوع هادی در دو سیستم یکسان باشد اینگونه پارازیتها
کاهش مییابد [4].
6ـ3ـ ضریب
اطمینان
دلایل
برتری ضریب اطمینان در سیستم 6 فاز عبارتند از [2]:
الف) با توجه به
افزایش ظرفیت انتقال نیرو در یک سیستم 6 فاز می توان انرژی بیشتری انتقال داده و
بیش از پیش تقاضای مصرفکنندگان را تأمین نمود. این در حالی است که شبکه انتقال
تغییر نیافته و نسبتاً نیاز به هزینههای افزوده نمیباشد .
ب
) کنترل ولتاژ و کاربری در سیستم 6 فاز
بهتر است .
ج
) پایداری سیستم 6 فاز بالاتر است .
4ـ جبران افت
پتانسیل در خطوط 6 فاز
استفاده از خازن در امتداد خطوطEHV جهت بهبود ظرفیت انتقال قدرت امری است شناخته شده [10] و راندمان مهار بستگی به محل نصب
خازن ، طول خط قدرت و میزان مهار دارد. در کنار خازن سری بکار گرفتن راکتور موازی(shun reactor) ضمن کمک در ارتقاء ظرفیت انتقال قدرت باعث
کنترل پدیده ازدیاد ولتاژ میگردد [11].. هرچند محل نصب و میزان مهار را میتوان
به طور ایدهآل انتخاب نمود ولی توجیهات اقتصادی و سهولتهای اجرایی ایجاب مینماید
که عوامل مهار را فقط در نقاط مشخصی از شبکه به کار گرفت که اینگونه تدارکات روش و
طرح مهار نامیده میشوند. در این قسمت روشهای مختلف مهار در خطوط قدرت 6 فاز مطرح
میگردند. ترکیب مهار سری و شانت را میتوان به اشکال مختلف قرینه و نا متقارن (14
ترکیب) آرایش نمود. محاسبات انجام شده نشان داده است که نتایج حاصل از ترکیبات
قرینه مناسبتر از ترکیبات نامتقارن میباشد و لذا جهت اختصار در این مقاله فقط
بررسی روشهای قرینه و مقایسه آنها ارائه میگردد.
شکل 3(a-c)، طرحهای مختلف
مهار سری که با نصب بانکهای خازن در امتداد مدار معادل خطوط 6 فاز بین ترمینالهای R| S را نشان میدهد. طرحهای مستقل مهار شافت نیز
در شکل 4(a-b) ارائه شده اند و
شکل 5(a-c) طرحهای ترکیبی از
مهار سری و شافت که به صورت متقارن آرایش شدهاند را نشان میدهد.
1ـ4ـ قابلیت
انتقال قدرت در خطوط مهار شده
از آنجایی که میزان توان دریافتی در انتهای خطوط انتقال
حائز اهمیت میباشد بنابراین درجه جبران افت پتانسیل توسط هرکدام از روشهای مطرح
به حداکثر توان انتقال یافته بستگی دارد.
در اینجا VS | VR ولتاژ ترمینالهای دریافتی و ارسالی هستند.
زوایای
زاویه مرتبط به
پارامترهایA وB میباشند برای
پایداری بهتر در قبال ترانزیت، میزان زاویه الکتریکی
، مهار شانت و مهار سری به ترتیب 30 درجه ،62% و 2/61% ثابت نگه
داشته شده است. ارائه روش محاسبه پارامترهای A|
B| C| D مربوط به مدار معادل 6 فاز برای دست آوردن توان PR.max در گنجایش این مقاله نمیباشد ولی روش
ارائه پارامترهای مزبور برای خطوط 6 فاز مشابه سیستم سه فاز میباشد و علاقهمندان
میتوانند با مراجعه به مآخذ مربوطه اطلاعات لازم را کسب نمـــایند [8، 6،4].
شکل 3 (a-c) طرحهای متقارن مهار سری
شکل 4 (a-b)
طرحهای متقان مهارت شافت
شکل 5 (a-c) طرحهای متقارن ترکیبی از مهار سری و مهار شانت
2ـ4ـ سیستم نمونه
جهت تشخیص طرحهای مختلف مهار و محاسبه و انتخاب مناسبترین
روش مهار سری، مهار شانت و یا ترکیبی از هردو، سیستم 6 فاز نمونه که از خطوط دو
خطه سه فاز تشکیل شده است با مشخصات زیر در این کار تحقیقاتی در نظر گرفته شده است
.
System Voltage 760 kv
System Frequency 50 Hz
r = 0.0244
/km/Line
x = 0.6032
/km/Line
g = 9.5 × 10-9 S/km/Line
b = 1.8719 × 10-9 S/km/Line
آمپدانس نشتی ترانسفورماتورهای در یک مرحله صفر و در مرحله بعدی به
میزان 8 درصد آمپدانس نشتی خط انتقال در نظر گرفته شده است . جدول شماره (1)
بیانگر قابلیت انتقال قدرت خطوط 6 فاز، خطوط سه فاز دو خطه تحت شرایط بدون مهار،
اضافه شدن خازن جبرانساز سری، مهار شانت میباشد
که در مورد سیستم انتقال نمونه فوق الذکر محاسبه شده است .
جدول 1ـ بازدهی خطوط قدرت پس از
اعمال روشهای مهار
Maximum Power
R (P max) in MW
|
Case/ Scheme
|
2*3
phase line
|
Z1
= Z2 = 8%
|
Z1
= Z2 = 0
|
3425
|
4175
|
4807
|
1. No Compensation
|
|
|
|
2. Series Compensation
|
|
|
|
(Ks =
61.2%)
|
8466
|
8605
|
11911
|
Fig. 3
(a)
|
8494
|
8626
|
11952
|
Fig. 3
(b)
|
8330
|
8507
|
11722
|
Fig. 3
(c)
|
|
|
|
3. Shut Compensation
|
|
|
|
(kd =
62%)
|
3406
|
4248
|
4.782
|
Fig. 4
(a)
|
3425
|
4156
|
4.807
|
Fig. 4
(b)
|
|
|
|
4. Series & Shut
|
|
|
|
Compensation
|
|
|
|
Ks = 61.2 % & kd=62%
|
8331
|
8471
|
11.723
|
Fig. 5
(a)
|
8621
|
8681
|
12128
|
Fig. 5
(b)
|
8452
|
8556
|
11893
|
Fig. 5
(c)
|
5- نتیجهگیری
با توجه به اهمیت و جایگاه بهرهبرداری بهینه از منابع انرژی و
رهیافتن به طرحها و راهکارهای نوین در ارتقاء بازدهی و کارآیی سیستمهای موجود
انرژی به خصوص شبکههای توزیع که امروزه به خصوص در کشورهای در حال توسعه درصد
معتنابهی از انرژی در مسیر خطوط انتقال تلف شده و به عنوان پرت سالیانه انرژی
اعلان میگردد و از آنجایی که طرح راهاندازی شبکههای توزیع 6 فاز در ایران به
عنوان یک راهکار مؤثر مورد بررسی و مطالعه قرار نگرفته است، بنابراین این مقاله با
دو هدف معرفی خطوط انتقال قدرت 6 فاز جهت جلب توجه مسئولین و پژوهشگران ذیربط و
نیز ارائه بحث تحقیقاتی جبران افت پتانسیل در خطوط 6 فاز ارائه گردید. در راستای
هدف دوم، روشهای مختلف کاهش افت ولتاژ مطرح و طبق آمار جدول شماره (1) نتیجهگیریهای
زیر اتخاذ شده است .
-
خازن جبرانساز سری همانگونه که
برای شبکه سه فاز مؤثر است برای خطوط انتقال قدرت 6 فاز نیز مثمر ثمر واقع می شود
. ولی به هر حال در حالتی که شبکه 6 فاز از خطوط انتقال دو خط سه فاز به وجود آید
روش مهار سری نوع دوم دارای ظرفیت انتقال توان بیشتری در مقایسه با دیگر طرحها میباشد
.
-
تأثیر راکتور موازی همانگونه که عملاً نیز
انتظار می رفت به تنهایی در میزان انتقال قدرت اثر چندانی نداشته و فقط در تنظیم و
رگلاتور ولتاژ مؤثر است ولی به علت اثر در آمپدانس انتقالی به میزان کمی نیز در
ظرفیت انتقال قدرت نیز مؤثر می باشد که در جدول 1 محسوس میباشد.
-
در حالتی که جبرانسازهای سری و
موازی هردو اعمال گردد و درجه مهار برای هردو به ترتیب Ks
= 61.2 % و Kd = 62 % در نظر گرفته شود برتری مهار 6 فاز در هر سه نوع با مقایسه با نوع
سه فاز آن محسوس میباشد ولی نوع شکل ) 5(b حداکثر توان را
انتقال میدهد.
-
آمپدانس نشتی ترانسفورماتورهای 3 فاز به 6 فاز و
برعکس بر روی ظرفیت انتقال قدرت مؤثر میباشد چرا که به همان میزان از اثر مثبت
مهار سری کاسته میشود. البته میتوان با افزایش میزانی معادل نشت آمپدانس
ترانسفورماتورها به مهار سری تأثیر، مذکور را رفع نمود.
-
لازم به ذکر است که افزایش میزان انتقال قدرت در
خطوط 6 فاز به دلیل افزایش فاز حتی بدون اعمال روشهای مهار هم واقع میگردد. بدیهی
است در صورت یکسان نگه داشتن انتقال قدرت در هر دو حالت سه فاز و شش فاز درجه مهار
سری و شانت نیز کاهش مییابد .
تشکر و قدردانی
لازم
است از زحمات خستگیناپذیر دانشجوی عزیزم آقای سهراب خوشبویی جهت تایپ متون، ترسیم
مدارها و فرمولها و سایر خدمات رایانهای تشکر و قدردانی نمایم.
مراجع
1- H.C. Barnes| L.O. Barthold| “High
Phase Order Power Transmission”| Presented by CIGRE SC 31| ELECTRA| No. 24|
1973| pp 139-153.
2- S. S. Venkata| N. B. Bhatt| W.C.
Guyker| “ Six Phase (Multi Phase) Power Transmission System: Concepts and
Reliability Aspectsm”| IEEE PES Summer Meeting Portland| Ore| July 1976| Paper
A76| 504-1.
3- W.C. Guyker| W. H. Booth| M. A.
Jonson| S. S. Venkata| “ 138 Kv Six Phase Transmission Feasibility “| Proc.
American Power Conference| Chicago| Illinois| April 1978| pp 1293-1305.
4- D. D. Wilson| J. R. Stewart| “High
Phase Order Transmission- A Feasibility Analysis| Part I | Steady State
Considerations| IEEE Transaction On Power Apparatus and Systems| Vol. PAS-97|
No. 6| 1978| pp 2300-2307.
5- J. R. Stewart| I. S. Gramt| “ High
Phase Order Ready for Application”| IEEE Trans.| PAS- 181| 1982| pp 1757-1767.
6- S. N. Tiwari| L. P. Singh| “
Mathematical Modeling and Analysis of Multi Phase Systems”| IEEE Trans.|
PAS-101| 1982| pp 1784-1793.
7- A. H. Ghorashi| S. N. Tiwari| “
Power Transmission Capabilities of Six Phase ( Multi Phase) Lines”| Proc.
Silver Jubilee| National Semminar on Recent Trends in Electrical Energy
Systems| New Delhi| May 1986.
8- A. H. Ghorashi| “ Six Phase (Multi
Phase ) Transmission Compensation & Switching Transient Analysis”| M. E.
Thesis| Deptt. of Electrical Engg. | MNREC| Allahabad| India 1986.
9- A. H. Ghorashi| A. S. Binsaroor| S.
N. Tiwari| “ Six Phase Power Transmission: Analysis and Solution of Line
Transients”| Proc. National System Conference on Recent Trends in Applied
Systems Research| Kurukshetra| India| 1987.
10- B. S. Ashok Kumar| ethal|
“Effectiveness of Series Capacitors in Long Distance Transmission Lines”| IEEE
Trans. PAS-89| 1970| pp 941-951.
11- E. W. Kimbark| “ A New Look at
Shunt Compensation”| IEEE Trans. PAS-102| 1983|pp 212-217.
12- L. P. Singh| et al| “Generalized
Clark’s Component Transformations for Grounded n-part Networks”| Journal of
Eng. (India)|Vol. 60-E16|June 1980| pp 241-292.
صا/مقاله 85