hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbffe57c02000000a002000001000600
محمود صفارزاده، عبدالرضا رضائی ارجرودی
مرکز تحقیقات و آموزش وزارت راه و ترابری
خلاصه
وابستگی اقتصاد ملی ما به نفت و محدودیت منابع آن چند سالی است که در محافل کارشناسی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. در این میان بخش حمل و نقل به تنهایی حدود 25 درصــد از کل انرژی مصرفی کشور را به خود اختصاص میدهد. این بخش با مصرف سالیانه 1/161 میلیون بشکه معادل نفت خام، بیشترین مصرف کننده فرآوردههای نفتی در مقایسه با سایر بخشهای مصرف کننده (خانگی و تجاری، صنعت و کشاورزی) میباشد.
لذا با توجه به میزان مصرف انرژی و عملکرد هر یک از شیوههای حمل و نقل، بهترین روش در بهینهسازی مصرف انرژی در بخش حمل و نقل، انتقال ترافیک به شیوههای با واحد مصرف انرژی کمتر همچون حمل و نقل با راهآهن است.
در این مقاله ضمن محاسبه مصرف انرژی در حمل و نقل ریلی و جادهای و مقدار صرفهجویی در بخش ریلی که سالانه برابر با پنجاه و سه میلیارد ریال میباشد، پیشنهادهای کوتاه مدت و بلندمدت و راهکارهایی در زمینه وضع قوانین و مقررات در راستای صرفهجویی در مصرف انرژی در بخش حمل و نقل ارائه گردیده است.
واژه های کلیدی: راهآهن، جاده، انرژی، صرفهجویی، قوانین و مقررات
1ـ مقدمه
یکی از نیازهای اولیه انسان که با توسعه اقتصادی و اجتماعی دامنة گستردهتری پیداکرده و امروزه جزء یکی از مظاهر تمدن به شمار میرود، مسئله حمل و نقل است. بخش حمل و نقل به لحاظ پیوند تنگاتنگ و ناگسستنی با سایر بخشهای اقتصادی و به جهت نقش آن در توسعه اجتماعی و گسترش رفاه فردی و عمومی همواره اهمیت ویژه و عملکردی مثبت داشته است. با این همه، عملکرد مثبت این بخش آثار ناخواستهای چون افزایش غیرمنطقی مصرف انرژی و به همراه آن آلودگی زیست محیطی قابل توجه برای اغلب شهرهای بزرگ به دنبال داشته است.
بر اساس اطلاعات موجود، بخش حمل و نقل به تنهایی مصرفکننده بیش از یک سوم کل انرژی مصرفی جهان است. مطالعات نشان میدهد که در پی دو بحران نفتی که در سال 1973 و اوایل دهه 1980 رخ داد، کشورهای صنعتی جهان سیاستهایی را در جهت مهار رشد مصرف سوخت اعمال کردند و در اوایل دهه 1990 با توجه به آثار سوء مصرف سوختهای فسیلی بر محیطزیست، این کشورها درصدد برآمدند که مجدداً رشد مصرف سوخت را با اعمال برنامههایی اجرایی مهار کنند، که هر چند میزان مصرف در بخش صنعت سیر نزولی یافت اما در بخش حمل و نقل روند صعودی میزان مصرف سوخت کماکان ادامه پیدا کرد. بر اساس مطالعات انجام شده، حمل و نقل با خطوط لوله و حمل و نقل هوایی به ترتیب کمترین و بیشترین واحد مصرف انرژی را در جهان به خود اختصاص میدهند و حمل و نقل جادهای، حمل و نقل ریلی و حمل و نقل دریایی پس از حمل و نقل هوایی به ترتیب بیشترین میزان مصرف انرژی را دارند، لذا با توجه به نوع مواد قابل حمل در حمل و نقل لولهای که اکثراً شامل مواد نفتی میباشد از یک طرف و توجه به میزان مصرف انرژی در هر یک از شیوههای حمل و نقل از طرف دیگر، بهترین روش در بهینهسازی مصرف انرژی در بخش حمل و نقل، انتقال ترافیک به شیوههای با واحد مصرف انرژی کمتر همچون حمل و نقل با راهآهن است. در این حال واقعیت آن است که در کشور ایران، حمل و نقل جادهای به رغم میزان مصرف انرژی بالا ولی به دلایل انعطافپذیری در انتخاب مسیر و مقدار بار، تعداد دفعات بارگیری کمتر، کنترل دائمی بر روی کالا در طی مسیر و سهولت دسترسی به مراکز تولید و جذب، در دسترس بودن وسایل نقلیه جابجایی بار، زمان کمتر در رسیدن بار به مقصد، گسترش شبکه راههای کشور، عدم شبکه سراسری راهآهن (به دلیل کوهستانی بودن قسمت عمده کشور)، موجب شده است که درصد بسیار بالایی (بیش از 85 درصد) از حمل و نقل کالا بر عهده این بخش باشد [1].
برابر آمار مصرف بنزین و نفت گاز در بخش حمل و نقل کشور در سال 1377 به ترتیب 5/13 و 9/11 میلیارد و در مجموع 4/25 میلیارد لیتر بوده که تماماً در بخش حمل و نقل زمینی مصرف شده و با 2 میلیارد لیتر سوخت سنگین در حمل و نقل هوایی و دریایی، در مجموع 4/27 میلیارد لیتر بوده است. لذا با مصرف ناچیز 8 درصد حمل و نقل هوایی و دریایی از انرژی کشور، بحث عمده در مصرف 4/25 میلیارد لیتری حمل و نقل زمینی است که در آن سهم راهآهن با 2/0 میـلیارد لیتر، کمتر از 1 درصد و سهم جاده ای با 2/25 میلیارد لیتر بیش از 99 درصــد بوده اســت [2]. مطا.لب و آمارهای ارائه شده در این مقاله، تفاوت در مقدار مصرف انرژی در حمل و نقل ریلی و جادهای را به روشنی نشان میدهد.