hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbffe7bf02000000ad1a000001000500
هزینه یابی
کیفیت
امروزه قیمت و کیفیت از مهمترین مزیتهای رقابتی در صنایع به
شمار میآیند. از این رو بررسی رابطه بین این دو مزیت رقابتی در سالهای اخیر به
ویژه در صنایع پیشرو و کشورهای صنعتی بسیار مورد بحث بوده است. این که بدی کیفیت
چه تاثیری بر قیمت محصولات و متعاقباً درآمد شرکت خواهد داشت و نیز برای رسیدن به
کیفیت مطلوب باید چقدرهزینه کنیم، بحث هزینهیابی کیفیت را جایگاهی ویژه بخشیده
است.
هزینهیابی کیفیت از مباحث جدید مدیریتی است که میتواند وضعیت
و عملکرد شرکت را از ابعاد مختلف مانند حسابداری بهای تمام شده (حسابداری صنعتی)،
کنترل کیفیت، تعمیرات و نگهداری، زنجیره تامین، مدیریت تولید، انبارها، ایمنی و بهداشت، آموزش و بهسازی و موارد دیگر
نشان دهد و با تهیه ترازنامه کیفیت در شرکت و مقایسه روند هزینههای کیفیت میتوان
هزینه کیفیت در شرکت را کنترل و بهبود بخشید.
تاکید و کار بر روی مفاهیم هزینهیابی کیفیت در طول زمان، نکات
مهم و ارزشمندی را مشخص کرده است که از اهمیت بالایی برخوردارند.
برخی از این نکات عبارتند از:
?
هزینههای کیفیت در گزارشهای حسابداری به طور کامل ثبت نمیشوند و اغلب
هزینههای واقعی کیفیت بسیار بیشتر از موارد
گزارش شده هستند.
?
هزینههای کیفیت نباید تنها در مورد فعالیتهای عملیاتی و تولیدی درنظر
گرفته شوند بلکه فعالیتهای خدماتی و
پشتیبانی نیز تاثیر عمدهای در افزایش یا کاهش هزینههای کیفیت دارند، بنابراین
باید هزینههای مربوط نیز در هزینههای کیفیت مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند.
?
کاهش هزینههای کیفیت در چارچوب برنامههای استراتژیک سازمانها قرار دارد.
1- هزینههای
کیفیت کدامند؟
سه دیدگاه اصلی در مورد تعریف هزینههای کیفیت وجود دارد که عبارتند از:
?
هزینههای رسیدن به کیفیت مطلوب از طریق طراحی و سازماندهی
?
هزینههای عملیاتی واحد کنترل کیفیت (تجهیزات، حقوق و دستمزد و…)
?
هزینههایی که از کیفیت پایین و نامطلوب محصول ناشی میشود (شامل ضایعات،
افت قیمت محصول و...).
در این پژوهش، هزینه کیفیت برابر با مجموع هزینههای سه گروه پیشگفته
در نظر گرفته شده و تلاش بر این است سیستم هزینهای جامعی طراحی شود که تمامی
دیدگاههای هزینهای یادشده را در برگیرد.
گام برداشتن در جهت بهبود
کیفیت، به تعریف پروژههای بهبود کیفی و همزمان با آن توسعه سیستم حسابداری نیاز دارد؛
به طوری که بتوان اطلاعات مورد نیاز به منظور بررسی عملکرد پروژههای بهبود کیفیت
را به دست آورد. بنابراین یک گام اساسی در کاهش هزینهها، اصلاح و توسعه سیستم حسابداری است؛ به گونه ای که بتوان
هزینههای کیفیت را محاسبه کرد و ضمن ارائه گزارشهای مناسب، به اندازهگیری اثربخشی
فعالیتها و پروژههای کاهش هزینه پرداخت و راهکارهای عملی برای کنترل و بهبود
هزینههای کیفیت و به تبع آن، عملیات تضمین و کنترل کیفیت ارائه کرد.
به منظور اصلاح و توسعه سیستم حسابداری باید هزینههای کیفیت را
طبقهبندی کرد و به هر یک از گروههای هزینهای، کد هزینه تخصیــص داد.
به منظور اندازهگیری هزینههای کیفیت لازم است ابتدا اجزای
هزینههای کیفیت شناسایی و طبقهبندی شده، سپس کلیه هزینههای مرتبط با کیفیت بر
اساس آمار دادههای هزینهای موجود یا طرح مدون جمعآوری اطلاعات، مشخص و در قالب
طبقهبندی شده دسته بندی شوند. تنها در این صورت است که میتوان راهکارهای مناسبی برای
حذف هزینههای عمده کیفیت ارائه و اجرا کرد.
2- طبقهبندی
کارشناسان، هزینههای
کیفیت را در چهار گروه اصلی قرار میدهند. این گروهبندی در مقایسه با سایر
گروهبندیهای رایج، از پذیرش و مقبولیت بیشتری برخوردار است. این چهارگروه
عبارتند از:
الف - هزینههای شکست درونی (درون سازمانی)
ب – هزینههای شکست
برونی
ج – هزینههای ارزیابی
کیفیت
د – هزینههای طرح
ریزی، پشتیبانی و پیگیری کیفیت
هر یک از این گروههای اصلی نیز زیر مجموعههایی دارند.
الف : هزینههای
شکست درونی (درون سازمانی)
این هزینهها شامل ایرادهایی است که در مراحل مختلف پیش از
تحویل محصول به مشتری بروز میکنند و سازمان به روشهای مختلف از قبیل بازرسی و
آزمایش توسط کارکنان واحد کنترل کیفیت خود یا بازرسان خارجی به این عیوب پی میبرد
و به حذف آنها اقدام میکند. زیر گروههای تشکیلدهنده این گروه عبارتند از:
1ـ هزینههای دورریز یا اسقاطی : محصولات و اقلامی که
به علت عدم انطباق با مشخصههای مهندسی تعریف شده، قابلیت ارائه به مشتریان و یا
استفاده در کاربردهای دیگر را نداشته
باشند، به عنوان دورریز یا اسقاط
درنظرگرفته میشوند. مانند تغییر شکل ورقهای فولادی به علت بالا بودن دمای کورههای
لعاب .
2ـ هزینههای تعمیر و دوبارهکاری محصولات تولیدی شرکت: محصولاتی که در داخل شرکت ساخته میشوند و به دلیل مطابقت
نداشتن با مشخصههای مورد نیاز، قابل
استفاده نیستند، در برخی موارد با تکرار برخی فعالیتهای اصلاحی یا انجام فعالیتهای
تعمیراتی قابل استفاده میشوند که هزینه این گونه فعالیتها باید از فعالیتهای
تولیدی تفکیک و در سرفصل هزینههای کیفیت منظور شود. اصلاح سوختگی رنگ بدنه
خودروها، رگلاژ کردن درهای خودرو و …
مثالهای این نوع هزینهها هستند.
3ـ هزینههای تحلیل شکست: هزینههای مربوط به بررسی و تحلیل کارشناسی علل بروز ایراد در محصول و چارهاندیشی
در خصوص راه حلهای رفع و جلوگیری از تکرار آنها در این زیر گروه قرار میگیرند.
کلیه هزینههای مربوط به گروههای مهندسی، R&D و مشاوران و جلسات
متعددی که با حضور مدیران و کارشناسان ارشد به منظور رفع علت وقوع ضایعات تشکیل میشود،
در این گروه از هزینهها جای میگیرند.
4ـ تعمیر واصلاح اقلام معیوب دریافتی: شامل هزینههای مربوط به آماده سازی اقلام دریافتی از تامینکنندگان
مواد مورد استفاده که به علت عدم رعایت مشخصههای درخواستی از طرف تامینکننده، به
شکل فعلی قابلیت به کارگیری و استفاده را ندارند و باید تعمیر یا اصلاح شوند. (قطعات
دریافتی از شرکتهای طراحی ومهندسی و یا دیگر
ساپلایرها).
5ـ هزینههای ناشی از نگهداری نامناسب مواد اولیه : هزینههای ناشی از
مناسب نبودن نحوه انبارش که به
صدمه دیدن اقلام مصرفی منجر میشود، در این گروه قرار میگیرند. مثالهایی از این
دست عبارتند از :
?
فاسد شدن لاستیک در زیر نور آفتاب
?
فاسد شدن رنگ و مواد شیمیایی به دلیل گرمای محل نگهداری
?
زنگ زدگی فولاد در مجاورت رطوبت و یا ریزش باران
?
افت کیفی روغنها به دلیل نفوذ آب و یا اتمام تاریخ مصرف
?
از بین رفتن محصولات کشاورزی در کارخانههای مواد غذایی
کلیه مواردی که شرایط محیطی و جوی بر کیفیت آنها تاثیر میگذارد،
در این سرفصل گنجانده میشود.
6ـ هزینههای آزمایش
مجدد اقلام اصلاح شده : در صورتی که محصولی
تعمیر و اصلاح شود یا دوباره کاری روی آن صورت گیرد، نیازمند بازرسی و آزمایش به
منظور کسب اطمینان از قرار گرفتن در حدود تلرانس قابل قبول است. هزینههای آزمایشهای
مربوط باید از بازرسی و آزمایشهایی که در شرایط عادی تولید انجام میشوند، تفکیک
و به طور جداگانه محاسبه شود، مانند رنگ بدنه خودروهایی که پس از پولیش کردن دوباره
تست میشوند.
7ـ هزینه درجه بندی کیفیت محصولات زیر سطح قابل قبول : هزینه ناشی از فروش محصولات
با قیمتی پایینتر، به دلیل مطابقت
نداشتن مشخصههای آنها با محصولات استاندارد در این زیرگروه قرار میگیرد. اگر به
هر دلیل محصولات تولید شده در سطوح کیفیت درجه دو یا پایینتر ارزیابی شوند، با
قیمت کمتر به فروش خواهند رسید که این کاهش درآمد را نیز میتوان به عنوان
هزینههای کیفیت محاسبه کرد.
ب - هزینههای
شکست برونی (برون سازمانی)
این گروه، هزینههایی را دربرمیگیرد که پس از دریافت محصول
توسط مشتری ایجاد میشوند و تا پیش از به کارگیری محصول توسط مشتری، مشخص و کشف نشدهاند.
عناصر این گروه از هزینهها عبارتند از:
1ـ هزینههای ضمانت: این زیرگروه دربرگیرنده
هزینههای گارانتی شامل هزینههای تعویض، تعمیر ویا جایگزینی محصولات، حمل ونقل و
نصب مجدد است.
2ـ هزینههای برگشت محصول توسط مشتری و شکایات مشتریان: هزینههای فعالیتهایی که برای پاسخگویی به مشتریان شاکی و
جلب رضایت آنها از سوی شرکت تقبل میشود، شامل هزینههای تماسهاس تلفنی، نفر ـ ساعت
مورد نیاز برای تکمیل فرمهای نظرخواهی از مشتریان و پروژههای صدای مشتری و در
بعضی موارد پرداخت خسارت به مشتریان.
3ـ هزینههای اصلاح محصولات دردست مشتریان: هزینههای تعویض، تعمیر یا جایگزینی محصولات معیوبی که شرکت برای
رفع ایرادهایشان به تعویض و اصلاح اقدام میکند . در سالهای اخیر بسیاری از
کارخانههای خودروساز نقص فنی موجود درخودروهای فروخته شده خود را به اطلاع
خریداران محصول مورد نظر میرسانند و به تعویض و اصلاح نقص فنی به صورت رایگان
اقدام میکنند. چنین عملیاتی هزینههای نیروی انسانی، قطعات جایگزین و … را در بر خواهد
داشت.
ج - هزینههای
ارزیابی
این هزینهها برای تعیین مطابقت یا عدم مطابقت مشخصههای محصول
با ویژگیهای کیفی مورد نظر صرف میشوند. برخی از زیر گروههای این گروه عبارتند از:
1ـ هزینههای ارزیابی پیمانکاران فرعی : پیمانکاران فرعی تامین کنندگان مواد و قطعات، خدمات و محصولات
مورد استفاده شرکت باید پیش از خرید مورد ارزیابی قرار گیرند و از توانایی و قابلیت آنها در برآورده کردن نیازهای شرکت
اطمینان حاصل شود. همچنین هنگام ارائه محصول موردنظر و در حین مصرف نیز باید
هزینههای بررسی کارشناسی شرکت عرضه کننده و سیستمهای آن، جمعآوری اطلاعات
بازخورد مجموعههای مصرفی و تحلیل آنها در این زیر گروه محاسبه شود.
2ـ هزینه بازرسی و آزمایش ورودیها : این زیرگروه شامل هزینههای
مربوط به بازرسی و آزمایش مواد اولیه خریداری شده در هنگام ورود به شرکت، اعزام
کارشناس به محل تامینکنندگان کالاها و مواد یا استفاده از خدمات بازرسی شرکتهای
شخص ثالث بازرسیکننده در محل تامینکنندگان کالاست. کلیه هزینههای نیروی کار،
تجهیزات، مواد مصرف شده برای آزمایش و تستهای مخرب به منظورکنترل اقلام ورودی به
شرکت در این گروه دسته بندی میشود.
3ـ بازرسی و آزمایش حین فرایند : شامل هزینه فعالیتهای بازرسی و آزمایش مجموعهها و قطعات حین فرایند برای
کسب اطمینان از صحت و دقت فرایندهای انجام شده بر روی آنهاست. این هزینهها شامل هزینه نیروی کار کنترل کیفیت،
تجهیزات و مواد مورد نیاز برای آزمایش و همچنین هزینههای خدمات مشاورهای برای
بازرسی و آزمایش اقلام حین تولید میشود.
4ـ بازرسی و آزمایش محصول نهایی : هزینه بازرسی و آزمایش که بر روی محصول نهایی و به منظور تعیین پذیرش یا
عدم پذیرش کالای نهایی تولید شده و مشخص کردن قابلیت ارائه محصول به مشتری
انجام میشود، شامل هزینههای نیروی کار،
تجهیزات و مواد است. در صورتی که کالای آماده شده برای ارسال به مشـتری، بیش از حد
قابل قبول اقلام معیوب داشته باشد باید مورد بازرسی صد در صد قرار گیرد و اقلام
معیـوب آن تا رسیدن به حد قابل قبول جداسازی شود. هزینه این بازرسی اضافه باید
مشخص و در حسابها تفکیک شود. هزینههای بازرسی محصول نهایی به ندرت صفر میشوند
زیرا به منظور جلوگیری از هزینههای بیشتر باید که محصولات نهایی مورد بازرسی قرار
گیرند اما افزایش میزان اشکالات باعث میشود عمق بازرسیها بیشتر شود و هزینههای
بازرسی محصول روند صعودی پیدا کند.
5ـ هزینههای ایجاد و ممیزی سیستمهای کیفیت : شامل هزینههای
فعالیتهای ممیزی در مورد محصول که به منظور کسب اطمینان از صحت
بازرسی و آزمونها و کنترل انجام صحیح فرایند و مطابقت و یا ردیابی مشخصههای
محصول توسط بازرسان داخلی شرکت یا بازرسان خارجی انجام میشود. این ممیزیها
میتواند در مورد محصولات ورودی، نیمه ساخته یا محصول نهایی صورت گیرد. (ممیزی ISO، اندازهگیری شاخصهای NPMS، ممیزی EFQM و ممیزی دیگرسیستمهای کیفیت)
6ـ هزینههای کنترل تجهیزات بازرسی و اندازهگیری: این گروه از هزینهها شامل هزینههای مربوط به کنترل تجهیزات بازرسی و اندازهگیری و
حفظ آنها در شرایط مطلوب است؛ به گونهای که بتوان به مقادیر اندازهگیری شده توسط
این دستگاهها اعتماد کرد. عمده این هزینهها دربرگیرنده تدارک تجهیزات مناسب و
کالیبراسیون آنهاست.
7ـ بررسی کیفیت موجودی
انبارها : در صورتی که اقلام سالم خریداری شده
مدت زمان طولانی و یا در شرایط نامناسب در انبارها نگهداری شوند، ممکن است کیفیت مواد
افت کند؛ بنابراین موجودی انبارها در دورههای مختلف احتمالاً مورد ارزیابی قرار میگیرد.
در حقیقت هزینههای مربوط به بررسی کیفیت موجودیهایی که در انبار شرکت نگهداری
میشوند، به منظور کسب اطمینان از حفظ کیفیت مورد نیاز برای استفاده از آنها در
تولید محصولات یا انجام بازرسی و آزمونهاست. هزینه انبارگردانی برای حسابرسی شرکت
نباید در این سرفصل لحاظ شود.
د - هزینههای
طرح ریزی، پشتیبانی و پیگیری کیفیت
شامل هزینه فعالیتهایی که برای جلوگیری از بروز ایرادها
وخرابیها در محصولات صرف میشوند. صرف این هزینهها باعث کاهش خرابی و ایراد در
محصول تولیدی در مراحل مختلف ـ از ورود محصولات به شرکت تا تحویل محصول نهایی ـ
میشود. اصلیترین زیرگروههای موجود در این گروه عبارتند از:
1ـ هزینههای طرح ریزی کیفیت: شامل هزینه فعالیتهایی که به منظور تهیه طرحهای کیفیت برای تولید
محصولات مختلف، تهیه طرحهای جامع کیفیت در شرکت، سیستم اطلاعاتی کیفیت، تست قابلیت
برآورده کردن نیازها و… صورت میگیرد. همچنین هزینههای تهیه، تکثیر و
توزیع دستورالعملها، رویهها وجزوهها و مستندات مربوط به نحوه پیاده کردن طرحهای
تهیه شده نیز در همین گروه لحاظ میشود.
2ـ هزینههای آموزش : هزینههای جمع آوری نیازهای
آموزشی، برنامهریزی، آماده سازی و اجرای دورههای آموزشی مورد نیاز به منظور حفظ
یا ارتقای سطح کیفیت محصولات تولیدی شرکت در این زیر گروه قرار میگیرند. این
آموزشها میتوانند آموزشهای تخصصی چگونگی انجام کار یا آموزشهای مرتبط با
مفاهیم عمومی کیفیت باشند. همچنین هزینههای خرید کتب و نشریات تخصصی، تهیه و
تکثیر جزوههای آموزشی، شرکت در سمینارها، ایاب و ذهاب و اقامت کارشناسان در داخل
و خارج از کشور و کلیه هزینههای آموزش در این سر فصل قابل دسته بندی هستند. زیرا
آموزش به منظور جلوگیری از حوادث در حین کار، کاهش خرابیها، دوباره کاریها و
بهبود کیفیت در شرکت صورت میپذیرد.
3ـ هزینههای طراحی و کنترل فرایند: هزینه فعالیتهای مرتبط با بررسی قابلیتها و تواناییهای
فرایند و بازرسیهایی که در خط تولید شکل میگیرند و همچنین فعالیتهایی که به
منظور کسب اطمینان از صحت انجام کارها در فرایند تولید انجام میشوند، در این گروه
قرار دارند. این فعالیتها به منظور پاسخگویی به چنین پرسشهایی صورت میگیرند:
وجود کدام یک از ایسـتگاههای کنترل کیفی منطقی است؟
آیا تعداد ایسـتـگاههای کنـترل کیفی کافی است؟
روشهای مناسبتری برای کنترل کیفی وجود ندارد؟
استفاده از ابزارها و تجهیزات جدید توجیه کافی دارد؟
آیا استفاده از حسگرها (سنسورها)
میتواند به کاهش هزینههای کیفیت کمک کند و یا کیفیت را افزایش دهد؟
4ـ هزینههای گزارشدهی: گزارشدهی کیفیت، وضعیت کیفی محصول و نمرات منفی محصولات، گزارش مربوط به
نتایج نظرسنجی از مشتریان، گزارشهای فعالیتهای بازرسی و آزمایش و دیگر گزارشهای
مورد نیاز مدیران میانی و ارشد شرکت، در بر گیرنده هزینههایی است که باید در این
زیر گروه قرار گیرند.در این زمینه جدای هزینه نفر – ساعت، باید هزینههای اداری مربوط را نیز در نظر گرفت.
نکته قابل توجه در مورد
گروه بندی فوق و زیر گروههای مربوط، آن است که بسیاری از این زیرگروهها در حالت عادی در سر فصل
حسابداری یا اصلا دیده نشده اند یا به صورت مستقل وجود ندارند که تشخیص این حسابها
یکی از اهداف اصلی سیستم حسابداری کیفیت است. به عنوان مثال، زیر گروه بازرسی و
آزمون مجدد که از اجزای گروه هزینههای شکست داخلی است، معمولا در سر فصلهای
حسابداری وجود ندارد و حسابداران به بازرسی و آزمونهای مجدد مانند بازرسی و آزمون
اولیه نگاه میکنند و تفاوتی بین این دو قائل نیستند. این موضوع نیاز به تغیییر در
سیستم حسابداری شرکتها را برای تطبیق با تعاریف هزینههای کیفیت و فراهم آمدن
امکان جمع آوری اطلاعات هزینههای کیفیت گوشزد میکند.
3 – تطبیق هزینههای
کیفیت با سیستم حسابداری شرکت
با توجه به سر فصلهای هزینه یابی کیفیت و شرایط موجود در شرکت،
هزینههای کیفیت را به سه روش زیر محاسبه میکنیم :
1- بعضی از هزینههای کیفیت در سر
فصـلهای حـسـابداری شرکت وجود دارند که مبلغ مانده این حسابها جزو هزینههای
کیفیت لحاظ میشود.
2- آن دسته از هزینههای
کیفیت که در صورت حساب کل شرکت دیده نمیشوند اما میتوان آنها را در حسابهای
معین یا تفصیلی شرکت مشاهده کرد.
3 - هزینههایی که در سرفصل حسـابهای کل، معین و تفصیلی دیده
نمیشوند و یا با عنوان دیگری محاسبه میشوند که برای محاسبه هزینههای کیفیت باید
این سر فصلها به وجود آیند.
4 - ترازنامه
هزینه یابی کیفیت
ترازنامه کیفیت نشانگر محاسبه هزینههای کیفیت به صورت ریالی است
و ارتباط بین هزینههای کیفیت را آشکار میکند. با مقایسه ترازنامه کیفیت برای چند
سال میتوان موثر بودن سیستم هزینه یابی کیفیت در شرکت را استدلال کرد. افزایش
هزینههای ارزیابی و پیشگیری، کاهش هزینههای شکست درونی و برونی را به همراه
خواهد داشت و عکس این قضیه نیز صادق است. بر این اساس، هزینههای شکست درونی و
برونی در سمت راست ترازنامه کیفیت وهزینههای ارزیابی و پیشگیری در سمت چپ محاسبه
میشود. با توجه به بالا بودن هزینههای شکست درونی و برونی نسبت به هزینههای
ارزیابی و پیشگیری، برای تراز کردن ترازنامه باید تفاوت مبلغ هزینههای شکست درونی
و برونی و هزینههای ارزیابی و پیشگیری را با عنوان هزینههای کیفی قابل کنترل به
وقوع پیوسته نشان داد که کاهش این هزینهها در بلند مدت را باید اثربخش بودن سیستم
هزینهیابی کیفیت تلقی کرد.
پس از تهیه ترازنامه کیفیت، مبلغ ریالی هزینه شکست برونی بسیار
حائز اهمیت است. مشکلاتی که پس از تحویل محصول
بروز میکند، تا حدود قابل توجهی بیانگر ناکارآمد بودن و ضعف روشهای کنترل
کیفیت است که این عامل را میتوان از طریق پیگیری و افزایش بودجه هزینه پیشگیری
طرحریزی کیفیت، و هزینه طراحی و کنترل فرایند بازرسی و هزینه گزارشدهی بهبود بخشید.
توجه به دلایل شکست برونی میتواند بیانگر مواردی باشد که احتمالاً از دید
کارشناسان شرکت دور مانده است؛ از این رو میتوان از گزارشهای مربوط به منظور
بهبود فرایند طراحی کیفیت استفاده کرد.
شرکت
XX سهامیعام
ترازنامه کیفیت
برای دوره مالی منتهی به 29/12/ XX13
هزینههای شکست درونی:
هزینه مواد وقطعات دور ریز و ضایعات
هزینه تعمیر و دوباره کاری محصولات
هزینه تحلیل شکست
هزینه تعمیر و اصلاح اقلام معیوب
هزینه نگهداری نا مناسب مواد اولیه
هزینه آزمایش مجدد
محصولات اصلاح شده
هزینه درجه بندی کیفیت محصولات زیر سطح قابل قبول
هزینههای شکست برونی:
هزینه ضمانت
هزینه برگشت محصول توسط مشتری و شکایات مشتریان
هزینه اصلاح محصولات در دست مشتریان
|
هزینههای ارزیابی :
هزینه ارزیابی پیمانکاران فرعی، تامین کنندگان مواد، قطعات و
خدمات
هزینه بازرسی وآزمایش مواد وقطعات در بدو ورود
هزینه بازرسی و آزمایش حین فرایند
هزینه بازرسی و آزمایش محصول نهایی
هزینههای ایجاد و ممیزی سیستمهای کیفیت
هزینه کنترل تجهیزات بازرسی و اندازهگیری
هزینه مربوط به بررسی کیفی موجودی انبارها
هزینههای پیشگیری:
هزینه طرح ریزی کیفیت
هزینه آموزش
هزینه طراحی و کنترل فرایند بازرسی
هزینههای گزارشها و آمار مربوط به کیفیت
هزینه ارزیابی پیمانکاران فرعی
هزینههای کیفی قابل کنترل به وقوع پیوسته:
|
جمع :
|
جمع :
|
5 - نتایج پژوهش
1ـ5 ـ گزارش هزینههای کیفیت و سیستمهای ردیابی خطا : پس از محاسبه ترازنامه کیفیت میتوان با توجه به سهم هر یک از
هزینههای کیفیت، از مجموع هزینه کیفیت گزارش تهیه و هزینههای عمده کیفیت شرکت را
دسته بندی کرد. سپس از طریق تمرکز بر هزینههای عمده کیفیت، به تهیه سیستم ردیابی
خطا اقدام کرد و دلایل هزینههای کیفیت را مورد بحث قرار داد.
2ـ 5 ـ گزارش هزینههای ضایعات و دوباره کاری بر اساس علت بروز
خطا : با مشخص شدن زیرمجموعههای هزینههای
شکست درونی میتوان درخصوص وضعیت ضایعات و همچنین دوباره کاری از نظر مبلغ ریالی،
دلایل،برنامه ریزی برای تعدیل آنها و.. بحث و تصمیم گیری کرد.
با توجه به طبیعی بودن حدی از ضایعات و دوباره کاری به ویژه در
صنایعی که محصولات پیچیدهتری را تولید میکنند، تاکید ما باید بر ضایعات و دوباره
کاریهای بیش از حد انتظار باشد.
3ـ5 ـ گزارش تحلیل اثرات وجود سیستم کنترل کیفیت و سیستم تضمین
کیفیت بر کیفیت نهایی محصول: عواملی را که نشان
دهنده کارایی و اثر بخشی سیستم کنترل کیفیت هستند، میتوان با توجه به وضعیت روند
نمره منفی خودرو، وضعیت شکایات مشتریان، کاهش هزینه شکست برونی و مواردی از این
دست مورد ارزیابی قرار داد.با مشخص کردن شاخصهای مناسب برای سیستم کنترل کیفیت و
محاسبه آنها میتوان تحلیل مناسبتری را در این زمینه ارائه داد.
4ـ5 ـ گزارش ارزیابی عملکرد پیمانکاران: با محاسبه هزینه ارزیابی پیمانکاران فرعی، تامینکنندگان
مواد، قطعات و خدمات میتوان وضعیت تعهد پیمانکاران به کیفیت محصولاتشان را مورد
ارزیابی قرار داد. در صورت بالا بودن این دسته از هزینههای کیفیت، تاکید بر
عواملی مانند پروژه ارزیابی پیمانکاران، شرایط تنظیم قراردادها، مذاکره با
سازندگان جدید و سایر راهکارها ضروری است.
5ـ5 ـ گزارش مقایسهای هزینههای پیشگیری از خطا در برابر کاهش
هزینههای خطا: با مقایسه هزینههای پیشگیری و
هزینههای شکست درونی و برنامهریزی درخصوص هزینههای قابل کنترل به وقوع پیوسته،
میتوان دلایل و مبالغ این هزینهها را مشخص و راهـکارهای لازم را برای کاهش آنها
ارائه کرد. در صورتی که شرکت هزینههای پیشگیری و ارزیابی را افزایش دهد، میتوان
کاهش هزینههای شکست درونی و برونی را انتظار داشت؛ در غیر این صورت مشکلات اساسی
در سیستم کیفیت شرکت وجود دارد.
6ـ5 ـ گزارش بررسی کارایی سیستم ردیابی علت خطا : با مقایسه روند ترازنامه کیفیت در طول حداقل سه سال و با در
نظر گرفتن حجم تولید، استانداردهای جدید کیفیت خودرو، پیشرفت تکنولوژی ابزار وتجهیزات
جدید کنترل کیفیت میتوان به تأثیر سیـستم ردیابی خطا در سازمان پی برد.
7ـ5 ـ هزینههای کنترل کیفیت در برابر ضایعات : پس از تهیه ترازنامه کیفیت و مقایسه آن با جمع مانده حسابهای
ذیل میتوان نسبت ضایعات را با جمع هزینههای کنترل کیفیت و همچنین روند گذشته
مقایسه کرد و در انتها برنامهریزی مطلوبی برای کنترل وکاهش ضایعات انجام داد. با
توجه به این که وجود ضایعات در شرکتها بدیهی است اما میزان ضایعات معقول باید
مشخص شود و در حقیقت تلاش ما باید در جهت کنـترل ضایعات بیش از اندازه معقول باشد.
8ـ5 ـ بررسی و ارزیابی روشهای انبارداری : با محاسبه مبلغ ریالی مربوط به کنترل کیفی اقلام موجود در
انبارها میتوان درخصوص کارا بودن روشهای دپوی مواداولیه، چیدمان و شرایط نگهداری
مطلوب مواد اولیه اظهار نظر کرد. در این زمینه
مقایسه مبلغ ریالی با سالهای پیش و دلایل افت کیفی مواد و موجودیهای انبار به
کارشناسان کمک میکند تا بتوانند درخصوص برنامهریزی و رفع مشکلات احتمالی اقدام کنند.
9ـ5 ـ بررسی و ارزیابی اثربخشی روشهای بستهبندی و حمل و نقل
: این نوع هزینه جزء هزینههای شکست درونی
محاسبه میشود؛ هر چند محاسبه آن مشکل و بر اساس تخمین است. شکسته شدن اقلام در
حین حمل و نقل، واژگون شدن جعبهها و پالتها، حوادث هنگام جابه جایی اقلام و … را میتوان جزء
هزینههای کیفیت این مبحث تلقی کرد. هرچند محاسبه مبلغ ریالی این نوع از هزینهها
با مشکلات خاص خود روبه روست اما میتوان با نظرات کارشناسی و تجارب قبلی به صورت
تخمینی آنها را محاسبه کرد.
10ـ5 ـ بررسی و ارزیابی کارایی شرکتهای تامین کننده : با توجه به محاسبه هزینههای ارزیابی کیفیت که در ترازنامه
توضیح داده شده است، کارشناسان میتوانند عملکرد تامینکنندگان قطعات را درخصوص
کیفیت قطعات و مواد ارزیابی کنند و در صورت بالا بودن این دسته از هزینهها،
راهکارهای مناسب برای بهبود قطعات و مواد دریافتی از تامین کنندگان ارائه دهند. از
جمله این موارد اجرای پروژه ارزیابی سازندگان، تاکید بر کیفیت در زمان تنظیم
قرارداد با سازندگان و… است.
6- خلاصه
در این گزارش ابتدا مفاهیم هزینه یابی کیفیت معرفی شد. هزینه
یابی کیفیت پیش نیاز سنجش کارایی و اثربخشی فعالیتها و پروژههای بهبود در شرکتهاست.
هزینه یابی کیفیت در سه مرحله اساسی قابل اجراست:
1- تعیین گروه بندی هزینهها
2- تدوین سر فصلهای حسابداری و تطبیق و به روز کردن سیستم حسابداری شرکت
3- جمع آوری دادههای عملیات شرکت و تحلیل نتایج
در ادامه گزارش، پس از
تعاریف مختلف از هزینههای کیفیت، طبقه بندی هزینههای کیفیت بر اساس جامع ترین تعریف
صورت گرفت. نتیجه نهایی این گروه بندی، یک ساختار درختی از هزینههای کیفیت بود که
کل این هزینهها را در چهار گروه اساسی (هزینههای شکست درونی، هزینههای شکست
برونی، هزینههای ارزیابی و هزینههای پیشگیری) دستهبندی میکرد و هر گروه نیز
زیرگروههای مربوط به خود را داشت.
پس از طراحی و معرفی نمودار طبقه بندی هزینههای کیفیت،
هزینههای کیفیت با سر فصلهای حسابداری شرکت
تطبیق داده شد. در این مرحله بعضی از هزینههای کیفیت در سر فصل حسابهای
شرکت وجود داشت و گروهی از هزینههای کیفیت را میبایستی در حسابهای معین و
تفصیلی جست وجو کرد و در مواردی که هزینه کیفیت جزء دو گروه بالا نبود، سر فصلهای
جدید برای اعمال در سیستم حسابداری ارائه شد.
در بخش پایانی گزارش، نحوه استفاده از دادههای سیستم هزینه
یابی کیفیت برای تهیه ترازنامه کیفیت و گزارشهای مفید شرح داده شد.
تهیه کنندگان:
جمشید اقبالپور، معاونت طرح
و برنامه شرکت پارس خودرو، عضو هیئت علمی دانشگاه
علی اصغر رجبی، کارشناس ارشد مدیریت مالی، معاونت طرح و برنامه پارس خودرو
منابع:
1 ) بی . جی . دیل و جی . جی . پلانک، هزینه یابی کیفیت، ترجمه فرانک جواهر
دشتی و محمد ابراهیم آهویی، تهران،سازمان مدیریت صنعتی،1381.
2) سید حسینی سید محمد، برنامه ریزی نگهداری و سیستم کنترل موجودی،
فرایندها و مدلهای پیش بینی، تهران، نشر هوای تازه، 1380 .