hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbffd20002000000a002000001000100
روشهای مختلف راه
اندازی موتورهای آسنکرون
در مورد ساختمان
و مزایا و معایب این موتورها در قسمتهای قبلی این وبلاگ مطالبی را مشاهده کردید در
این قسمت از راه اندازی این موتورها مطالبی را مینویسم امیدوارم مورد توجه تان قرار
گیرد .
موتورهای آسنکرون
با توجه به قدرت و ولتاژ آن به طرق مختلف راه اندازی میشوند و با توجه به اینکه موتور
در لحظه شروع به کار جریان زیادی میکشد و این جریان زیاد علاوه بر اینکه به خود موتور
صدمه میزند به مصرف کننده های دیگری که از این خط تغذیه می کنند لطمه زده و کار آنها
را مختل می سازد.
بنابراین برای
کم کردن جریان شروع به کار موتور باید چاره ای اندیشید؟؟
معمولاً به روشهای
زیر راه اندازی میشود در نتیجه جریان راه اندازی کم میشود :
1- به طور مستقیم
2- توسط کلید یا مدار ستاره – مثلث
3- توسط کمپانساتور
4- راه اندازی بوسیله اضافه کردن مقاومت در مدار
روتور
5- راه اندازی بوسیله داخل کردن مقاومت در مدار
استاتور
1- راه اندازی
موتور به طور مستقیم : برای موتورهایی که بزرگ نیستند و آمپر زیادی از شبکه نمی کشند
بوسیله یک کلید سه قطبی به شبکه متصل میشوند .
2- راه اندازی
ستاره – مثلث : ابتدا ولتاژ اولیه را که بر هر
فاز متصل میشود ، را کم مى کنیم سپس وقتی که موتور به دور نرمال خود رسید ولتاژی که
به هر فاز می رسد را زیاد می کنیم .
بنابراین در لحظه
اول کلید به حالت ستاره بوده یعنی ولتاژ دو سر هر فاز به u/?3 تقلیل می یابد در نتیجه موتور با توان 3/1 توان نامی خود کار می کند .
استعمال کلید روی
انواع موتورها با روتور قفسه ای یا روتور سیم پیچی امکان پذیر است . ولی در موتورهایی
که با بار زیاد کار می کنند از کلید برای راه اندازی استفاده نمی شود . چون گشتاور
مقاوم بار زیاد است .
3- راه اندازی
توسط کمپانساتور : این وسیله راه اندازی که اتوترانسفورماتور کاهنده است بین موتور
و شبکه قرار می گیرد . این طریق راه اندازی به دلیل اینکه جریان شروع به کار و گشتاور
شروع به کار هر دو به یک نسبت پایین می آیند خیلی خوب است . ولی چون هزینه آن گران است فقط در موتورهایی که قدرت زیاد دارند استفاده
می شوند.
4- راه اندازی
موتورهای قفسه ای بوسیله قرار دادن مقاومت سر راه استاتور : برای جلوگیری از عبور جریان
زیاد در موقع راه اندازی موتور میتوان مقاومت هایی به طور سری سر راه سیم پیچی های موتور قرار دارد . و به تدریج که موتور دور می گیرد
دسته مقاومتهای راه انداز را به طرف چپ حرکت داده در این صورت کم کم مقاومتها از سر
راه مدار خارج میشود.
این طریق راه اندازی
به دلیل تلفات انرژی در مقاومتها زیاد و نیروی کشش در لحظه شروع به کار کم ، استعمال
کمی دارد.
5- راه اندازی
موتورهای آسنکرون با روتور سیم پیچی با قرار دادن مقاومت سر راه روتور : تمام مقاومتهای
راه انداز را سر راه سیم پیچی روتور قرار داد . بدین وسیله مقاومت مدار سیم پیچی روتور
را به حداکثر مقدار خود میرسانند و سپس استاتور را به شبکه برق وصل می کنند . مقاومت
روئستای روتور به تدریج از مدار خارج میشود .