hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbff5042020000005d06000001000300
لوگان خودروی جهانی رنو
ترجمه:
فرزین آقازاده
کارشناس
مهندسی صنایع
سرانجام پس از مدتها
انتظار، شرکت رنو با عرضه خودروی 5 هزار یورویی خود، برنامههای جاهطلبانهاش را
برای دستیابی به تولید سالانه حدود یک میلیون دستگاه در سراسر دنیا اعلام کرد. این
شرکت قصد دارد تا پایان دهه حاضر به برنامههایش جامه عمل بپوشاند. در این مقاله،
مارک بودسا به بررسی موشکافانهای در زمینه پروژه خودروی جهانی رنو میپردازد:
این خودرو که پیشتر به
نام 90X شناخته میشد، یک سواری صندوقدار چهار در برپایه طرح مشترک B
شرکتهای رنو و نیسان است که پس از مدتی نام آن به لوگان تغییر یافت و برای نخستین
بار در یکی از شرکتهای اقماری رنو با نام «داچیا» در کشور رومانی ساخته خواهد شد.
این خودرو بسته به این که در چه بازاری به فروش برسد، با نام تجاری داچیا (Dacia) یا رنو
عرضه خواهد شد.
در بازارهای اروپای
مرکزی و شرقی همچنین ترکیه و شمال افریقا که نام تجاری داچیا پیشتر نیز به کار
رفته، همین نام را برای خودروی تولید شده به کار خواهند برد و در روسیه، امریکای
جنوبی و خاورمیانه با نشان رنو عرضه خواهد شد. این خودرو برای بازار اروپای غربی
نیز تأییدیه دریافت کرده اما تا به حال برنامهای برای فروش آن در این منطقه مطرح
نشده است. پیش از این نیز طرحی مشابه در میانه دهه 1990 از طرف کارخانه فیات با
نام «پروژه 178» ارائه شده بود که چند نوع خودرو از جمله پالیوی پنج در (Palio)، سواری
سیینا (Siena) و وانت استرادا (Strada) را
شامل میشد اما مدیران اجرایی رنو مدعیاند که این دو طرح با هم تفاوتهای اساسی
دارند: یکی این که شرکت رنو لوگان را براساس پیشرفتهترین فناوری خود میسازد؛ در
حالی که مثلاً پالیو از برخی قطعات خودروی قدیمی، اونو (Uno) بهره میبرد. دیگر این که
لوگان ارزان قیمت خواهد بود، برخلاف سیینا که جزو بهترینها و گرانترینهای فیات
در اروپای مرکزی به شمار میرفت. به این ترتیب لوگان نیرویی تازه به داچیا خواهد
بخشید؛ این در حالی است که تولید همه مدلهای قدیمیتر آن در سال آینده پایان
میگیرد.
تفاوت
چندانی ندارند
درواقع این دو طرح شبیه
هم هستند و مهمترین وجه تمایز آنها این است که رنو برخلاف فیات از نظر استفاده به
موقع از مقتضیات زمان، کاملاً حساب شده عمل کرده است. مشکلی که بر سر راه فروش
پالیو وجود داشت، از دست رفتن برخی از بازارهای حیاتی به خصوص بازار امریکای جنوبی
در اواخر دهه 1990 بود. برنامهریزان لوگان، بیشتر بر بازارهای اروپای شرقی و
مرکزی متمرکز شدهاند و با توجه به گسترش اتحادیه اروپا در آینده، این بازارها نیز
رو به تزاید خواهند گذاشت. به علاوه بازار بزرگ چین هم در دو سه سال گذشته به
مهرهای تعیین کننده بدل شده است؛ در حالی که در دهه 1990 راکد و مرده مینمود.
طرح 90X به
عنوان طرح «خودروی 5 هزار یورویی» مشهور شده است. با وجود این، قیمت وعده داده شده
در ماه سپتامبر یعنی زمان فروش خودروی مذکور محقق نخواهد شد. رنو فعلاً قصد ندارد
مدل اصلی مقرون به صرفه خود را وارد بازار کند و تا سال آینده (2005) و توقف تولید
مدل فعلی داچیا با نام سولنزا (Solenza) دست نگه میدارد. به این
ترتیب در این مدت ضرری متوجه فروش این خودرو نمیشود. اولین تولید لوگان داچیا با
مشخصاتی بهتر از آنچه انتظار میرفت، روانه بازار خواهد شد و حداکثر قیمت آن حدود
8 هزار یورو خواهد بود. به علاوه در خارج از مرزهای رومانی هرگز شاهد برچسب 5 هزار
یورویی بر روی این خودرو نخواهیم بود زیرا تعرفهها و مالیاتهای وارداتی دولتهای
همسایه بر این رویا خط بطلان کشیده است. با این وصف، لوگان دایره نفوذ محصولات رنو
را به تمامی بازارهای کوچک اما ارزشمند باقیمانده گسترش خواهد داد، مثلاً رنو
تاکنون نتوانسته در کشور لهستان در میان مجموعه خودروهای کم قیمت جایی برای خود
باز کند؛ در حالی که این بخش از بازار لهستان یعنی بخش وسایل نقلیه ارزان قیمت و
مردمی، 30 درصد از کل فروش خودروی این کشور را تشکیل میدهد.
شرکت رنو در برنامه کاری
خود به غیر از رومانی پنج نقطه دیگر را نیز برای راهاندازی تولید لوگان در نظر
گرفته است. برنامه آنها این است که در روسیه، مراکش و کلمبیا خط تولید احداث و آن
را با قطعات و مجموعههای CKD تغذیه کنند؛ در ضمن با تمسک به نفوذ و قدرتی
که کشور فرانسه از گذشته در بازارهای خاورمیانه و به ویژه ایران داشته است، این
شرکت میخواهد در این کشور با سرمایه گذاری مشترک همراه شرکتهای داخلی به تولید
انبوه 300 هزار دستگاهی دست بزند. قرار است طی چند هفته آینده با شرکت دونگ فنگ موتور
چین هم موافقتنامهای امضا شود و با سرمایه گذاری مشترک پنجاه ـ پنجاه تولید
خودروی جهانی را در این کشور نیز آغاز کنند.
تولید این خودرو بخشی از
برنامههای بزرگ رنوست که میخواهد سهم خود را از بازار جهانی تا سال 2010 به 4
میلیون دستگاه در سال افزایش دهد. چنین هدفی به عقیده لویی شوایتزر رئیس هیئت
مدیره رنو، تنها با حضور مقتدرانه در بازارهایی غیر از اروپای غربی دست یافتنی
خواهد بود. او قصد دارد شرکت را به سمتی سوق دهد که 25 درصد از کل تولید سالانهاش
را در خارج از بازارهای اروپای غربی به فروش برساند.
محصولی
قابل رقابت
مهندسان مرکز فناوری
شرکت رنو در جنوب پاریس یعنی طراحان این خودرو همواره ذهنشان مشغول این بوده که
محصولشان در نهایت طوری از آب درآید که از لحاظ قیمت با خودروهای بومی بازارهای
تازه مثل لادای روسیه و پیکان ایران و یا حتی مدلهای مختلف رنو 12 خود شرکت داچیا
رقابت کند. طراحی لوگان به گونهای است که حتیالامکان از همان قطعات و
زیرمجموعههای موجود در خودروهای قبلی اما پیشرفتهتر استفاده میکند و سعی بر این
بوده که قطعات مخصوص این خودروی جدید نیز از سادگی بیشتر و تنوع کمتر برخوردار
باشند مثلاً داشبورد آن را به روش تزریق یکپارچه تولید میکنند، سیستم تعلیق جلوی
آن درست مشابه کلیو (Clio) و تعلیق عقب هم از مودوس (Modus)
کپیبرداری شده است. بسیاری از قطعات مونتاژی و تزئینات داخلی را از خودروی سولنزا
گرفتهاند؛ خودرویی که از طرحهای داچیا در اوایل دهه 1990 بود اما در سال 1999
زمانی که رنو اداره داچیا را به دست گرفت، روی آن تغییرات مهندسی اساسی اعمال کرد.
صفحه کیلومتر شمار، دستگیرههای در، غربیلک فرمان و دسته راهنمای لوگان دقیقاً
همان قطعات کلیوست. بعضی از قطعات از قبیل هواکش روی داشبورد و سر دسته دنده هم از
خودروی اسپیس (Espace) گرفته شدهاند. همان طور که گفته شد قطعات
خاص لوگان هم با هدف آسان سازی و سادگی طراحی شده مثلاً حتی زه پلاستیکی دور درها
را طوری ساختهاند که دو طرفه باشد و از یک قطعه بتوان برای هر دو طرف ماشین
استفاده کرد.
سومین
خودروی طرح مشترک B
لوگان سومین خودرویی است
که قرار است در پی همکاری رنو و نیسان در طرح مشترک B ساخته
شود. پیش از این، خودروی نیسان میکرا (Nissan Micra) و به تازگی مودوس رنو را
هم از این گروه شاهد بودهایم. لوگان خودرویی خواهد بود با موتور بنزینی هشت
سوپاپه از موتورهای ردیف K7 که با قدرت 75 اسب بخار و حجم موتور 4/1
لیتر و یا 90 اسب بخار با حجم موتور 6/1 لیتر تولید خواهد شد. با هر دوی این
موتورهای یک جعبه دنده پنج دنده هم نصب میشود که قبلاً در خودروهای لاگونا (Laguna) و مگان
(Megane) به کار رفته است.
این موتورها پیش از این
در چند مورد از وسایل نقلیه ساخت رنو امتحان خود را پس دادهاند و هنوز هم در
خودروی سواری کلیو و ون کانگو (Kangoo) به کار میروند. در سال
2005 گزینه استفاده از موتور دیزلی dci 5/1 با قدرت 65 اسب بخار
نیز در دسترس خواهد بود که البته همزمان با آن، موتور بنزینی 16 سوپاپه 1600 سی سی
با قدرت 107 اسب بخار هم از راه خواهد رسید. فلسفه استفاده از موتورهای اندکی
قدیمیتر این است که موتورهای یادشده قابلیت کارکردن با سوختهایی با کیفیتهای
بسیار متفاوت را دارند مثلاً بنزین با عدد اکتان 87، 91 و 95 نیز در این موتورها
جواب داده است. این موتورها استاندارد آلایندگی اتحادیه اروپا (یورو 4) را پاس
میکنند و بدنه خودرو هم با استاندارد اروپایی مربوط به ضربات جانبی و رو به رو
مطابقت دارد.
طرح سرمایه گذاری مشترک
(پلت فرم) B از نظر ابعاد قدری کشیدهتر و به مرز تعریف شده برای کلاس بعدی خودرو
نزدیکتر است؛ به نحوی که لوگان از نظر طول (4250 میلیمتر)، پهنا
(1735 میلیمتر) و ارتفاع (1525 میلیمتر) به رده C نزدیک
است. ظاهراً حجم 510 لیتری فضای صندوق عقب آن در رده خود بهترین بوده و مقام اول
را داراست. به علاوه مدل فرمان راست لوگان هم در فهرست برنامههای رنو قرار دارد
زیرا آنها خیال دارند در افریقای جنوبی یعنی جایی که نیسان هم کارخانهای احداث
کرده است نیز خط مونتاژ لوگان را راهاندازی کند.
از اوایل سال 2007 قرار
است انواع بدنههای دیگر را هم در خودروی لوگان سوار کنند و مدل سفری، یک ون کوچک
و یک وانت نیز تولید خواهند کرد. اما مدل پنج در (هاچ بک) برای آن در نظر
نگرفتهاند چون از نظر دست اندرکاران شرکت رنو، با وجود کلیو، مودوس و توئینگو که
قرار است در آینده وارد بازار شوند، ضرورتی برای حضور یک خودروی پنج در دیگر احساس
نمیشود. با این همه تولید خودروی چهار در کلیو کماکان ادامه خواهد یافت و به
عنوان خودرویی برتر از لوگان همچنان مطرح خواهد بود.
یکی از ملاکهای تعیین
شده برای خریداران خودرو، مخارج مربوط به نگهداری آن است. در مورد لوگان کاهش این
هزینهها مد نظر بوده به عنوان مثال در بعضی از کشورها تعویض روغن، شمع و صافی هوا
هر 30 هزار کیلومتر یک بار انجام خواهد شد. علاوه بر این تمهیداتی اندیشیده شده که
سرویس خودرو به آسانی امکان پذیر و قابل اجرا باشد مثلاً چراغ جلو از درون محفظه
موتور قابل دسترس است و صاحب خودرو میتواند در صورت نیاز، خودش آن را تعویض کند.
ساختار سیستم گرمایشی
لوگان در دیگر خودروهای رده B رنو از جمله مودوس نیز استفاده شده است.
طراحی یک تکه، لولهکشی ساده و مدار چرخشی کوتاه آن سبب بهبود عملکرد آن و کاهش
هزینه طراحی بدون اتلاف انرژی میشود.
و اما عملگرهای
الکترونیکی خودرو در یک محفظه مرکزی متمرکز شدهاند و از این نظر مانند کلیو و
توئینگوست. محفظه موتور لوگان هم درست مانند کلیو و با هم اتصالات و ارتباطات
طراحی شده است پس بالطبع فرایند مونتاژ مربوط به آن نیز همانند فرایند کاری کلیو
که از بوته آزمایش گذشته است، با مشکلات چندانی رو به رو نخواهد بود.
هزینه شکلگیری نهایی
لوگان 360 میلیون یورو بوده است که در مقام مقایسه مبلغ هنگفتی به شمار نمیآید.
چنین دستاوردی از نتایج به کارگیری روش طراحی اقتصادی (Design to cost) بوده است. این روش به زبان ساده همان به کارگیری
قطعات و زیرمجموعههای به کار رفته در خودروهای پیشین است که در نهایت باعث میشود
قابلیت اطمینان حتیالامکان افزایش یابد، هزینههای تولید به حداقل برسد و مراحل
طراحی تا آنجا که ممکن است به صورت مجازی و رایانهای صورت گیرد.
بنا به گفته مدیر مهندسی
پروژه شرکت رنو، آغاز به کارگیری روش طراحی اقتصادی در این شرکت به سال 1992 و
زمان طراحی خودروی توئینگو برمیگردد و پس از آن در سال 2000 با آغاز به کار طرح 90X به طور
همه جانبه از آن استفاده شده است. میتوان گفت استفاده از شبیه سازی دیجیتالی برای
طراحی وسایل نقلیه و ساخت ابزارهای تولید و نیز تنظیم و ساماندهی فرایند تولید،
نخستین بار در لوگان به عنوان نمونه آزمایشی به طور کامل به انجام رسیده است مثلاً
محاسبات مربوط به ارتعاشات و لرزشهای خودرو و آزمایش میزان رعایت نارسانایی صوتی
در آن که با کمک نمونههای دیجیتالی صورت گرفت، باعث شد دیگر طراحان به ساخت نمونه
واقعی و آزمایش بر روی آن نیازی نداشته باشند. مزیت استفاده از این روش به ویژه در
طراحی و شکل دهی ساختار بدنه خودرو، این است که مرحله پرهزینه ساخت نمونههای
اولیه خودرو و ابزارهای تولید را حذف میکند و از این رو دیگر به اجرای بسیاری از
مراحل دستی طی فرایند طراحی خودرو نیازی نخواهد بود. کاربرد این روش حدود 20
میلیون یورو برای شرکت رنو صرفهجویی در پی داشته است.
سرمایهگذاری
صنعتی
تقبل هزینه طراحی و
تولید لوگان برای شرکت رنو، بخش عمدهای از سرمایه گذاری وسیع صورت گرفته در عرصه
صنعت و بهرهگیری از توان تولیدی این شرکت در سطح بینالمللی بوده است. درست است
که رنو برای تولید این خودرو 360 میلیون یورو هزینه کرده اما بسیار بیش از اینها
صرف ایجاد امکانات و تجهیزات آن میکند مثلاً در رومانی 205 میلیون یورو، در روسیه
230 میلیون یورو، در مراکش 22 میلیون یورو، در کلمبیا 16 میلیون یورو و در ایران
رقم هنگفت 300 میلیون یورو در نظر گرفته شده است. برنامهریزی این شرکت در مورد
کشور چین هم احتمالاً در قالب طرح مشترک همکاری میان نیسان و دونگ فنگ به ارزش 2
میلیارد دلاری تحقق خواهد یافت.
به گفته شوایتزر،
کارخانه شرکت داچیا واقع در پیتستی به طور اساسی بازسازی شده است و تنها دیوارهای
دورتادور کارخانه دست نخورده باقی ماندهاند. پس از فروپاشی حکومت چائوشسکو، این
کارخانه هم مورد بیتوجهی واقع شد. کارخانه مذکور پیش از بازسازی، مجموعهای درهم
و برهم از ابزارآلات قدیمی در محوطهای متروک بود که زمین آن در زیر لایهای گریس
و خاک پنهان شده و پوششی از رسوبات سیاه صنعتی سقف آن را چنان پوشانده بوده که هیچ
نوری از بیرون وارد فضای کارخانه نمیشد.
با این همه، عملیات
نوسازی شروع شد و پس از پاک سازی بعضی از قسمتها از جمله خط تولید موتور، این
کارخانه توان بالقوه خود را به نمایش گذاشت. کارخانهای که اوایل دهه 60 پایه
گذاری شده بود در آن زمان به تولید رنو 8 سرگرم بود، حرکت خود را به سوی آیندهای
روشن آغاز کرد. اکنون با بهرهگیری از امکانات کارخانه، بسیاری از قطعات مربوط به
قوای محرکه خودرو در داخل آن ماشینکاری و تولید میشوند. درپوش سرسیلندر، دسته
موتور، تکیهگاه دسته موتور و کاسه روغن از آن جملهاند. هم اکنون تأمین کنندگان
مواد و قطعات کاملاً درگیر کار شدهاند و تعداد پیمانکاران اصلی پروژه لوگان به
143 مورد میرسد که 43 پیمانکار در رومانی، 9 پیمانکار در ترکیه، 5 مورد در اروپای
مرکزی و شرقی و 10 مورد در اروپای غربی واقع شدهاند. 8 پیمانکار از گروه
پیمانکاران رده اول یا پیمانکاران اصلی بساط تولید خود را در پیتستی و در
ساختمانهای سابق داچیا گستردهاند که عبارتند از: والئو، جانسون کنترلز
فائوریسیا، یورو ای پی اس (که ائتلافی است مابین ای دی پلاستیک و سیمولدر)، ای سی
آی، پیرو، ایری، ام س ای انژنیری، و متال ایمپکس اما برای این که شرایط را برای
شرکای داچیا مساعد کنند تا ظرفیت تولید آنها افزایش یابند، تعداد پیمانکاران این
شرکت را از 200 مورد برای داچیا برلینا (رنو 12) (خودرویی که تا پایان سال 2004 به
تدریج کنار خواهد رفت) به 143 مورد برای لوگان کاهش دادهاند.
به نظر شوایتزر، سرمایه
گذاریهای انجام شده سال آینده به سودآوری میرسند و در این سال 20 هزار لوگان
تولید خواهد شد و برای 150 هزار خودروی دیگر هم مجموعه قطعات CKD آماده
میشود. این در حالی است که بیشتر هزینهها برای بهسازی و نوسازی امکانات تولید
کارخانه پیتستی صرف شده است؛ کارخانهای که در زمینی به مساحت 9/2 مترمربع و 623
هزار مترمربع زیربنا احداث شده است. در این کارخانه شش خط پرسکاری بهسازی شده است.
در مجموع 30 دستگاه پرس و در هر خط 5 دستگاه وجود دارد که بعضی از آنها جایگزین و
برخی نوسازی شدهاند. بعضی از ماشینآلات خطهای پرسکاری جدید را با بهسازی
دستگاههای کارخانه رنو واقع در ساندوویل تأمین کردهاند که خود این کارخانه هم سه
سال قبل برای خودروهای جدید لاگونا، ول ساتیس (Vel Satis) و
اسپیس بهسازی شده بود. کارگاه مونتاژ بدنه مستقر در پیتستی نیز به کلی بازسازی و
جریان کار در آن بررسی و اصلاح شده است. در این زمینه بیشتر به استفاده از نیروی
انسانی توجه شده؛ تا آنجا که اکنون کارها عمدتاً به صورت دستی انجام میشود و تنها
یک روبات در آن وجود دارد. در بخش قوای محرکه نیز عملیات ریختهگری آلومینیم و
کارگاه ماشینکاری به پیشرفتهترین امکانات مجهز شدهاند و از پایان سال 2003 تولید
موتور دیزلی 9/1 لیتری از کارخانه کلئون به پیتستی انتقال داده میشود. در کارگاه
رنگ نیز تجهیزات و امکانات جدیدی برای اجرای عملیات پیشرفته آماده سازی رویه بدنه
و کاتانروز نصب شده است. کورههایی مانند کورههای کارخانههای پیشرفته رنو و سایر
موارد، همه و همه دست به دست هم دادهاند تا ظرفیت تولید کارخانه را تا پایان سال
2004 به 32 دستگاه در ساعت برساند. در سال 2005 هم اگر حجم تولید لوگان ایجاب کند،
تعداد نوبتهای کاری از دو به سه افزایش خواهد یافت.
برای صرفهجویی در
هزینهها و افزایش قابلیت رقابت، کارگاههای مونتاژ به صورت اقماری طرح ریزی
خواهند شد. رنو تصمیم گرفته است سرهم کردن قطعات خودرو را بیشتر با استفاده از
نیروی انسانی انجام دهد و از عملیات خودکار کمتر استفاده کند. از آنجا که فرایند
مونتاژ عمدتاً دستی است، مهندسان تلاش کردهاند روش به کارگیری و جریان یافتن مواد
و قطعات بهینه شود. به علاوه هیچ قطعه بدنه بزرگی را هم طراحی نکردهاند. به همین
دلیل عملیات را طوری طرحریزی کردهاند که به استفاده از فناوری جوشکاری لب به لب
لیزری برای مونتاژ ورقهای فلزی نیازی نباشد.
در همه کارخانههایی که
قرار است به تولید خودروی لوگان بپردازند، سیستم تولید رنو (یا به اختصار SPR) پیاده
خواهد شد. این سیستم که برمبنای روش و خطمشی نیسان است، نخستین بار در سال 1998
مطرح شد و از نتایج آن، ایجاد یکپارچگی و همبستگی میان تمام عوامل دخیل در فرایند
تولید است. تدارکات/تأمین کنندگان، کارشناسان پشتیبانی، مهندسان و دست اندرکاران
اجرایی تولید و غیره به گونهای در کنار هم فعالیت میکند که بر رویهها و اهدافی
یکسان متمرکز باشند. بر این اساس، کارکنان آموزشهای خاصی میبینند که حرکات ملکه
ذهنشان شود و دستشان در انجام کار روان و چالاک باشد و به این صورت حرکات را
آسانتر و اثربخشتر انجام خواهند داد. SPR ایستگاههای کاری را مرکز
توجه فعالیتهای مهندسی و فنی قرار میدهد و به این نکته تأکید میکند که حرکتهای
صورت گرفته در هر ایستگاه تا جزئیترین حالت، به صورت تعریف شده و استاندارد
درآید. این روش کارکردن، بهرهوری کارخانه، کیفیت محصول و همچنین وضعیت بهداشت کار
را بهینه میکند.
روسیه
رنو برای تولید لوگان در
روسیه که از نیمه سال 2005 شروع خواهد شد، 230 میلیون یورو سرمایه گذاری میکند و
محل تولید آن هم کارخانه آوتوفراموس در مسکو است که مالکیت آن به طور مشترک در
اختیار رنو و مقامات شهر مسکو قرار دارد. ظرفیت تولید آن نیز 60 هزار خودرو در سال
خواهد بود.
این سرمایه گذاری مستلزم
راهاندازی خطوط تولیدی مربوطه و شبکه پیمانکاران و اقدامات پشتیبانی مورد نیاز
است. زمانی که کارخانه مسکو با کارگاههای بدنه، رنگ و مونتاژ و با حداکثر ظرفیت
کار خود را آغاز کند، به حدود 2000 نفر نیروی کار نیاز خواهد داشت. سپس پیمانکاران
فرعی محلی را نیز به تدریج وارد میدان خواهد کرد. هم اکنون در این محل مراحل
مونتاژ نهایی خودروی صندوق دار کلیو سیمبل (Clio Symbol) صورت
میگیرد و تنها 8 دستگاه در روز تولید میشود که تا زمان شروع تولید لوگان، کار بر
همین منوال پیش خواهد رفت.
لوگان
در ایران
سرمایه گذاری رنو در
ایران سنگینتر و بالغ بر 300 میلیون یوروست. ایران بازاری جدید برای فعالیت
دوباره رنو به شمار میآید اما در عین حال خودروهای فرانسوی در این بازار کم
نیستند. به عنوان نمونه میتوان به پژو 405 و 206 اشاره کرد که مونتاژ آن مدتی است
در ایران آغاز شده است. رنو و ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع که مرجع دولتی
عهدهدار صنایع خودروسازی ایران است) شرکت ائتلافی رنو پارس را در ماه می سال 2004
تأسیس کردند. شرکتهای سایپا و ایران خودرو (دو خودروساز برتر ایران) از سال 2006
با ظرفیت اولیه 300 هزار دستگاه در سال به تولید و فروش لوگان خواهند پرداخت. بخشی
از این حجم تولید برای صادرات به خارج از ایران اختصاص خواهد یافت. بستههای حاوی
مجموعه قطعات و اجزای خودرو که شرکت رنو پارس به دو شرکت تولید کننده تحویل
میدهد، پس از بازگشایی در این دو کارخانه مونتاژ خواهد شد. هر شرکت مسؤولیت تمام
عملیات اجرایی را برعهده خواهد داشت. فعالیتهای مهندسی، کیفیت، خرید و پشتیبانی،
هماهنگی سیاستهای فروش، بازاریابی و خدمات پس از فروش از این دست به شمار
میروند.
لوگان با نشان تجاری رنو
به فروش خواهد رسید و سایپا و ایران خودرو با استفاده از شبکههای نمایندگی فروش
خود، توزیع آن را در ایران برعهده خواهند داشت. بازار خودروی ایران با جمعیت 68
میلیون نفر طی سه سال گذشته شاهد رونق و شکوفایی بسیار بوده است. تنها در سال 2003
مجموع فروش کل خودروهای سواری به 700 هزار دستگاه رسید که تولید خودروهای سنگین را
نیز باید به این رقم افزود.
مراکش
سرمایه گذاری دیگر شرکت
رنو به میزان 22 میلیون یورو برای تولید لوگان در کارخانه سوماکای مراکش بوده است
که از نیمه دوم سال 2005 راهاندازی خواهد شد. انتظار میرود این کارخانه سالی 30
هزار دستگاه خودرو تولید کند که قسمتی از آن نیز صادر خواهد شد.
کلمبیا
یکی دیگر از خرده سرمایه
گذاریهای رنو پروژه 16 میلیون یورویی سوفاسای کلمبیاست که در حال حاضر به تولید
خودروهای سنگین برای شرکت تویوتای ژاپن در کنار سواریهای رنو توئینگو، کلیو و
مگان میپردازد. سوفاسا به کشورهای دیگر اتحادیه حوزه کوههای آند و برخی از
کشورهای امریکای مرکزی به نیابت از شرکت رنو خودرو صادر میکند.
چین
کشور چین شاید در این
میان برای رنو از بقیه مهمتر باشد. تولید لوگان در چین امسال آغاز خواهد شد. همان
طور که گفته شد، این پروژه با سرمایه گذاری مشترک رنو و دونگ فنگ موتور به اجرا در
خواهد آمد. گفتنی است سال گذشته نیز یک شرکت چند منظوره با سرمایه گذاری مشترک 2
میلیارد دلاری دونگ فنگ موتور و نیسان تأسیس شد.
بنا به اظهار نظر منابع
خبری چین، پروژه حاصل از سرمایه گذاری مشترک دونگ فنگ ـ رنو در شهر شن ژن
راهاندازی خواهد شد که در استان گوانگ دونگ در جنوب چین واقع است و به مرکز دونگ
فنگ در استان هوبی چندان نزدیک نخواهد بود. بنابه گزارش چاینا دیلی، هر دو طرف 50
درصد سهام این شرکت را در اختیار خواهند داشت و قرار است سالانه 300 هزار دستگاه
خودروی رنو تولید کنند اما معلوم نیست تمام این میزان تولید به لوگان اختصاص دارد
و یا شامل خودروهای دیگر نیز میشود.
به رغم بروز اشتباهاتی
که یک دهه قبل در آغاز چنین فعالیتهایی رخ داد، اقدامات صورت گرفته نشان میدهد
که رنو این بار فعالیت خود را به صورت سازمان یافتهتر و اثربخشتر پی خواهد
گرفت. در ماه ژانویه رنو و دونگ فنگ با یکدیگر توافق کردند که در ادامه فعالیتی که
پیش از این در منطقه خودمختار گوانگزی ژوانگ در جنوب چین شروع کرده بودند، سرمایه
گذاری مشترک جدیدی نیز برای تولید خودروهای باری شرکت رنو انجام دهند.
علاوه بر اینها، شرکت
دونگ فنگ با همکاری شرکت رنو و همچنین شرکت نیسان، تولید موتورهای دیزلی را در چین
آغاز کرده است.
رنو در سال 1994 در هوبی
با یک طرف دیگر چینی طرح مونتاژی مینیبوس «ترافیک» خود را راهاندازی کرده بود
اما در طول سالهای گذشته این مشارکت تقریباً به حالت تعطیل درآمد زیرا بازار فروش
محصولات آن بسیار راکد و بیرونق بوده است. رنو و طرف چینیاش یعنی شرکت دلونگ که
یک مؤسسه صنعتی و سرمایه گذاری ثبت شده در شانگهای است، سال گذشته در مورد تلاش
برای احیای طرح مشترک پیشین خود وارد مذاکره شدند تا شاید بتوانند با تولید ون سبک
و مدلهای چند منظوره کانگو که از تولیدات رنو به شمار میآیند، جانی تازه در
کالبد این مشارکت قدیمی بدمند. دلونگ حتی برای پروژه لوگان هم خیز برداشته بود اما
به هر حال دونگ فنگ از دلونگ بسیار قدرتمندتر است و یکی از سه خودروساز بزرگ چین
به شمار میرود که خود را برای قبضه کردن بازار رو به رشد فزاینده چین آماده
میکنند.
محل تولید
خودروی لوگان رنو/داچیا
|
حجم تولید
|
رومانی
|
200000
|
روسیه
|
60000
|
کلمبیا
|
44000
|
مراکش
|
30000
|
ایران
|
300000
|
چین
|
300000 *
|
افریقای جنوبی
|
20000 *
|
مجموع
|
994000
|
* این
موارد باید به تصویب نهایی برسند.
مأخذ: هیئت تحریریه پایگاه شبکهای just-auto.com
14 ژوئن 2004