مقاله ها

1400/10/27
نویسنده : محسن شمشیری
hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbff644202000000e007000001000200


لوگان با کلید رنو

مدیرپروژه 90L : ما دانش فنی رنو را به ایران خواهیم برد

محسن شمشیری

 

لویی شوایتزر، رئیس هیئت عامل رنو روز  13 خرداد 1383 (3 ژوئن 2004) در مراسم پرده‏برداری از لوگان در محل سالن اجتماعات تکنوسانتر رنو در پاریس، در برابر 500 خبرنگار، عکاس و فیلمبردار از نقاط مختلف جهان، برنامه تولید خودروی لوگان با قیمت اولیه 5 هزار یورو را یک «شرط» خواند و با اطمینان اعلام کرد: مهندسان رنو این شرط را بردند و ما لوگان را در نقاط مختلف جهان با هدف 700 هزار دستگاه در سال 2010 تولید خواهیم کرد.

کارشناسان اقتصادی و خبری حاضر در این مراسم، موضع‏گیری مدیران رنو در برنامه یاد شده و اعلام قیمت پایه 5 هزار یورو را نقطه عطف تاریخ فعالیت‏های رنو دانستند و روزنامه پرتیراژ «هرالد تریبیون» فردای آن روز تیتر چشم‏نواز «لوگان؛ کلید رنو» را با هنرمندی خاصی انتخاب کرد و در تحلیل‏های کارشناسان خبری، از لوگان به عنوان نجات دهنده رنو در دنیای پررقابت کنونی یاد شد.

شوایتزر با اطمینان به خبرنگاران گفت: لوگان دست اندازهای جاده‏های ایران و روسیه و آب و هوای سرد روسیه و گرم حاشیه خلیج فارس را به راحتی تجربه خواهد کرد و این پلت‏فرم حاصل ادغام رنو و نیسان است.

وی تاکید کرد: رنو از طریق رشد بازارهای اروپای غربی نمی‏توانست برنامه تولید خود را توسعه دهد بنابراین برنامه تولید، تعیین قیمت و هزینه‏ها را برای بازارهای هدف طراحی کردیم. بازارهای جدید گسترش خواهند یافت و در بازارهای روبه رشد ایران، رومانی، مراکش، روسیه،‌ کلمبیا و سایر کشورها محصولات جدید رنو با قیمت رقابتی و تولید با کیفیت عرضه خواهد شد.

رئیس هیئت عامل رنو با اشاره به سرمایه‏گذاری 300 میلیون یورویی رنو در ایران تصریح کرد: تصمیم گرفته‏ایم از ایران به عنوان یکی از مبادی صادراتی خود استفاده کنیم. هزینه‏های تولید در ایران پایین و هزینه‏های گمرکی اندک است. جمعیت ایران زیاد است و فروش ما قابل توجه خواهد بود. براساس قراردادی که با مقامات ایرانی امضا کرده‏ایم، شرکت مشترک رنوپارس به ریاست آندریاس گابریل رئیس محلی رنو در ایران راه‏اندازی می‏شود.

وی افزود: در ایران شناخت فنی و حرفه‏ای و دانش قابل ملاحظه‏ای وجود دارد و در این کشور مانند رومانی سرمایه‏گذاری خواهیم کرد و دانش فنی را به ایران خواهیم برد.

شوایتزر ادامه داد: هزینه‏ها در ایران و رومانی پایین ولی در فرانسه بالاست و ما از مقاطعه‏کاری‏ها و سازندگان در رومانی و ایران بهره خواهیم برد. در روسیه و مراکش از طریق ارسال قطعات منفصله و در ایران از طریق پایگاه‏های داخل کشور به تولید خواهیم پرداخت.

 

بازارهای جدید

در شرایطی که تقاضا در بازارهای مهم فروش خودرو در اروپای غربی، ایالات متحده امریکا و ژاپن به تدریج با کاهش رشد رو به رو می‏شود و میزان تقاضا دیگر پاسخگوی افزایش ظرفیت تولید خودروسازان نبود، استراتژی خودروسازان بزرگ جهان به سمت جست و جوی بازارهای نوین و ایجاد تقاضا در 80 درصد جمعیت جهان که هنوز از مالکیت خودرو برخوردار نبودند، تغییر کرد اما این بار و در دهه 1990 میلادی سیاست‏ها با گذشته تفاوت‏هایی بارز داشت و تولید انبوه خودرو متناسب با سلیقه مشتری در بازارهای آسیایی و افریقایی، عرضه مدل‏های مختلف با برند معتبر و قیمت ارزان همراه با گسترش شبکه تامین و توزیع قطعات و خدمات پس از فروش مورد توجه قرار گرفت. خودروسازان جهان برای کاهش هزینه‏های تولید و استفاده از امکانات یکدیگر با هم ادغام شدند و 7 خودروساز بزرگ دنیا با تولید سالانه بیش از 5 میلیون دستگاه در بازارهای مختلف نفوذ کردند.

شرکت رنو نیز به رهبری لویی شوایتزر در سال 1995 برنامه فروش سالانه بیش از 4 میلیون خودرو برای سال 2010 میلادی را با هدف دستیابی به رشد پایدار و سودده و توسعه بازارفروش محصولات رنو به مناطق خارج از اروپا اعلام کرد و پلت فرم 90X محصول ادغام رنو ـ نیسان بود. ویژگی مشترک بازارهای جدید رنو، رشد اقتصادی پرشتاب همزمان با فراز و نشیب است که به گسترش طبقه متوسط منجر شده است. این طبقه متوسط، مشتریانی نوظهور و بالقوه به شمار می‏آیند و ایجاد تقاضا و نیاز و تبدیل بازار بالقوه به بازار بالفعل می‏تواند بازارهای مطمئنی را در آینده برای خودروسازانی نظیر رنو ایجاد کند. شرکت رنو با توجه به این واقعیت، به طراحی خودروهایی با کیفیت همراه با تکنولوژی جدید و قیمت ارزان اقدام کرد و همچنین شرایط دشوار اقلیمی با نوسانات قابل توجه دما، شبکه جاده‏ای آسیب دیده، نگهداری نامنظم و حمل اضافه بار در طراحی خودروهای جدید شرکت رنو به منظور عرضه به بازارهای جدید در حال توسعه مورد توجه قرار گرفت.

از آنجا که کشورهایی مانند ایران با ممنوعیت یا محدودیت واردات رو به رو هستند، شرکت رنو با هدف بهره‏برداری از پایگاه‏های مناسب تولید نظیر سالن‏های مونتاژ سایپا، ایران خودرو، مذاکراتی را با طرف‏های خارجی انجام داد و قراردادهایی را برای تولید مشترک به امضا رساند.

رئیس هیئت عامل رنو در جمع کوچک خبرنگاران فارسی زبان حاضر در مراسم پرده‏برداری از لوگان در پاریس گفت: دانش فنی و توسعه صنعتی در ایران را در سطح خوبی ارزیابی می‏کنم و آینده بازار و صنعت این کشور چشم‏انداز امیدوارکننده‏ای خواهد داشت. البته من با مشاهده ترافیک تهران و وضعیت رانندگی دراین شهر احساس کردم که نمی‏توانم به راحتی رانندگی کنم.

 

طرح مطالعاتی

طرح مطالعاتی تولید خودرویی مستحکم، خانوادگی و مدرن با قیمت پایه 5 هزار یورو، دارای عمر مفید بالا و با استفاده از بهترین فناوری رنو از سال 1998 آغاز شد.

ژان ماری هورتیگر مدیر این پروژه می‏گوید: برای اولین بار خودرویی طراحی کردیم که برای عرضه به کشورهای خارج از اروپای غربی اختصاص یافته و معادلات اقتصادی حاکم بر این طرح در تمامی مراحل پروژه مورد توجه بود.

قیمت پایین، استحکام و عمر مفید بالا به عنوان خواست مشتریان همواره در برنامه‏های طراحی و تست خودرو جای داشته است. در پاییز سال 1999 اولین ماکت خودرو در مقیاس واقعی ساخته شد و نیروهای مهندسی رنو در مرکز تحقیقات و توسعه رنو (تکنوسانتر) به توسعه خودرو پرداختند.

طراحی فضای لازم برای 5 سرنشین و تعبیه صندوقی بزرگ و جادار در دستور کار قرار گرفت. این خودرو همچنین به موتورهای یک چهارم و یک ششم لیتر بنزینی مجهز شد و رعایت کلیه استانداردهای ایمنی و آلایندگی اتحادیه اروپا نیز مدنظر قرار گرفت.

در سال 2001 در چارچوب برنامه‏ای گسترده‏تر، توسعه مجموعه‏ای از انواع خودرو با بدنه و موتورهای متنوع با هدف استفاده در 12 خردادماه 1383 (ژوئن 2004) رنو اولین محصول از مجموعه خودروهای طرح 90L یا 90X را با نام «لوگان» معرفی کرد.

لوگان با گنجایش 5 سرنشین و ظرفیت قابل توجه صندوق با تکنولوژی مدرن، استحکام و عمر مفید بالا پیش فرض‏های متناسب با بازار هدف را محقق کرده و تمام استانداردهای رایج جهانی، اروپایی و بازارهای فروش همچنین استانداردهای ایمنی اروپایی را درنظر گرفته است. در زمینه طراحی، فناوری، شاسی و قوای محرکه از بهترین توانمندی‏های رنو بهره گرفته است. البته این خودرو در لهستان، کشورهای اروپای مرکزی، ترکیه، مغرب و خاورمیانه با نام «داچیا» در کنار سایر محصولات رنو با قیمت ارزان عرضه می‏شود.

همچنین در بازارهایی که حضور نام تجاری «رنو» محدود و یا کمرنگ است، «لوگان» با هدف کسب سهم خود از این بازارها با نام تجاری رنو و در کلاس خودروهایی با نرخ فروش 8 تا 10 هزار یورو که 90 درصد سهم بازار روسیه را به خود اختصاص داده‏اند، عرضه خواهد شد. در ایران نیز نرخ پایه 5 هزار یورو از سوی رنو برای عرضه لوگان درنظر گرفته شده است.

 

5 پایگاه تولید

برنامه تولید و فروش بین‏المللی پروژه 90X (90L) در سال 2002 تدوین شد و در حال حاضر واحد تولیدی «پایلوت رومانی» و کشورهای روسیه، مراکش، کلمبیا و ایران 5 پایگاه تولید لوگان و داچیا هستند تا کمترین هزینه تولید و نزدیک‏ترین فاصله تا بازارهای هدف، طبق برنامه رنو تحقق یابد.

در فوریه 2003 با مشارکت شهرداری مسکو 230 میلیون یورو برای ایجاد ظرفیت سالانه 60 هزار دستگاه خودرو سرمایه‏گذاری شد.

در ژوئیه 2003 نیز 22 میلیون یورو در واحد تولیدی رنو به نام سوماکا درمراکش سرمایه‏گذاری شد که ظرفیت آن 30 هزار دستگاه است.

همچنین تولید لوگان در شهر مدلین کلمبیا با 16 میلیون یورو سرمایه‏گذاری برای ظرفیت سالانه 44 هزار دستگاه آغاز خواهد شد و مهمترین تصمیم، تاسیس شرکت رنوپارس در ایران با مشارکت شرکت توسعه صنایع خودروست (51 درصد رنو و 49 درصد شرکت توسعه صنایع خودرو).

تولید لوگان در ایران با سرمایه‏گذاری 300 میلیون یورو از سال 2006 آغاز می‏شود و سالی 300 هزار دستگاه تولید خواهد شد. با راه‏اندازی واحد تولید رومانی در سال 2004 برنامه تولید پروژه 90X (90L) با هدف فروش سالانه 700 هزار دستگاه انواع خودرو در سال 2010 میلادی به طور عملی آغاز می‏شود.


سرمایه‏گذاری برای ایجاد پایگاه‏های تولید لوگان

کشور

میلیون یورو

رومانی

205

روسیه

230

مراکش

22

ایران

300

کلمبیا

16

 

مشتریان لوگان

در سال 2003 نزدیک به 57 میلیون خودرو در جهان به فروش رسیده است و 20 درصد جمعیت جهان در امریکا، ژاپن، اروپای غربی و کره جنوبی 80 درصد محصولات خودروسازی را جذب کرده‏اند.

ژرارد دوئن قائم مقام و معاون برنامه، محصول و عملیات بین‏المللی رنو در این زمینه می‏گوید: ذخایر بازارگشایی مهمی در جهان باقی مانده‏اند و پویایی صنعت خودرو در آینده توسط رشد شتابان مناطق در حال توسعه تامین خواهد شد.

درآمد سرانه اکراین 1000 دلار، روسیه و ترکیه 2300 دلار، ایران 1500 دلار و بسیاری از کشورهای درحال توسعه بین 1000 تا 3000 دلار است و طبقه متوسط در این کشورها مشتری بالقوه خودروهای ارزان قیمت، خانوادگی و مدرن به شمار می‏آید. سرانه خودرو نیز در این کشورها پایین است: ترکیه 70 دستگاه به ازای هر 1000 نفر، اکراین 160 دستگاه به ازای هر 1000 نفر، چک 350 خودرو به ازای هر 1000 نفر و ایران 80 دستگاه به ازای هر 1000 نفر، بیش از 90 درصد مشتریان در کشورهای روسیه و ایران، متقاضی خودروهایی با قیمت زیر 10 هزار یورو هستند و نرخ فروش لوگان برای طبقه رو به گسترش متوسط این کشورها با درآمد 1000 تا 2000 دلار می‏تواند مناسب باشد و تقاضای بالقوه این بازارها را به تقاضای بالفعل تبدیل کند.

شاخص میانگین فروش خودروی نو در فرانسه 100، اسپانیا 92، مجارستان 62، چک 68 و لهستان 54 است. فروش خودروهای نو در بازارهای در حال توسعه به طور شتابان رو به گسترش است. آمارها نشان می‏دهد که فروش خودرو در مجارستان از 80 هزار دستگاه در سال 1997 به 200 هزار در سال 2003 رسیده است.

این رقم در ایران با رشد صنعت خودرو در 10 سال اخیر از سالی 100 هزار دستگاه به یک میلیون دستگاه نزدیک شده است و کشورهای ترکیه و رومانی نیز شاهد رشد فروش خودرو خواهند بود.

برنامه 90X توسط رنو با هدف نفوذ در این بازارهای رو به رشد ارائه شد و علاوه بر تولید لوگان (از سال 2004)، در سال 2007 یک خودروی استیشن و یک خودروی کار با همین پلت‏فرم عرضه خواهد شد. 75 درصد مصرف‏کنندگان لوگان در کشورهای چک ، رومانی و مراکش خانواده‏ها خواهند بود که در رده سنی 35 تا 49 سال قرار دارند. همچنین در رومانی، الجزایر و ترکیه 25 درصد مشتریان لوگان برای اولین بار خودروی نو می‏خرند و 25 درصد نیز لوگان را به عنوان خودروی دوم خود خریداری خواهند کرد. مصرف‏کنندگان حرفه‏ای و رانندگان تاکسی نیز در بین مشتریان لوگان قرار دارند.

بررسی‏ها نشان می‏دهد که نخستین انگیزه خرید لوگان در رومانی، اروپای مرکزی و ترکیه، نرخ فروش مناسب و هزینه نگهداری متعادل آن اعلام شده است. رقبای لوگان نیز در کلاس متنوع شورلت، دوو، هیوندای، ریو و اسکودا قرار دارند.

 

داچیا

رنو در سال 1999 خودروسازی داچیا را که از نظر مدیریتی، فنی و مهندسی فرسوده بود، خرید تا در قطب بازار اروپای مرکزی و شرقی پایگاه ساخت تولید داشته باشد.

کریستان استو مدیر منصوب شده رنو پنج سال فرصت یافت تا داچیا را نوسازی کند. رنو و همکاران رومانیایی آن موفق شدند داچیا را در شهر پیتچی به مهمترین قطب خودروسازی رومانی تبدیل کنند که از نظر سطح کیفی و بهره‏وری مانند سایر واحدهای تولیدی رنوست.

 

توسعه داچیا

رنو تا پایان سال جاری میلادی 489 میلیون یورو در داچیا سرمایه‏گذاری کرده و در سال 1999 معادل 51 درصد داچیا را به قیمت 5 میلیون یورو خریداری و با افزایش سرمایه‏گذاری تا 3/99 درصد سهم داچیا را کسب کرده است. ظرفیت تولید این واحد در سال 2005 بالغ بر 200 هزار خودرو در سال خواهد بود. تولید 150 هزار مجموعه کامل CKD برای مونتاژ در دیگر واحدهای تولید لوگان در جهان نیز به این رقم اضافه می‏شود.

ظرفیت کارخانه داچیا طی سال 2004 به 32 دستگاه در هر ساعت رسیده است و سالن‏های رنگ، کارگاه‏های ریخته‏گری، ماشینکاری، خط پرس، قطعات موتور، گیربکس و... بازسازی و نوسازی شده‏اند.

8 مجموعه‏ساز جهانی در این شهرک صنعتی مستقر شده‏اند. بیش از 450 نفر از داچیا به تکنوسانتر فرانسه رفته و آموزش دیده‏اند. تعداد کارکنان داچیا از 27 هزار و 560 نفر در سال 1999 به 13 هزار نفر در سال 2003 کاهش یافت.

 

پایگاه دوم

رنو تولید لوگان را با سرمایه‏گذاری 230 میلیون یورو از اواسط 2005 در روسیه آغاز می‏کند. خط تولید لوگان در کارخانه آوتوفراموس با ظرفیت سالانه 60 هزار دستگاه راه‏اندازی می‏شود و نیمی از سهام آن متعلق به رنو و نیم دیگر متعلق به شهرداری مسکوست. این کارخانه دارای کارگاه‏های ورق‏کاری، رنگ و مونتاژ خواهد بود و برای 2 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد کرد. رنو در روسیه 89 نمایندگی خواهد داشت.

یک میلیون خودرو در سال 2003 در روسیه به فروش رسیده که 950 هزار دستگاه تولید داخلی بوده و 90 درصد خودروهای فروخته شده زیر 10 هزار یورو قیمت داشته است. بازار روسیه رشدی 30 درصدی درسه سال آینده خواهد داشت.

 

مراکش

تولید لوگان در مراکش (پایگاه سوم) در نیمه دوم سال 2005 با سرمایه‏گذاری 22 میلیون یورویی و ظرفیت سالانه 30 هزار دستگاه به مرحله بهره‏برداری می‏رسد.

 

کلمبیا و بازار امریکای لاتین

رنو با کسب 60 درصد سهام شرکت سوفازا در سال 2002 در کنار تویوتا با 28 درصد و میتسویی با 12 درصد سهام این شرکت قرار گرفت تا کارخانه‏ای با ظرفیت 44 هزار دستگاه را مدیریت کند. رنو 41 نمایندگی در کلمبیا دارد محصولات رنو از طریق سوفازا به کشورهای دیگر نیز صادر می‏شود. از سال 2005 لوگان با نام رنو به فروش خواهد رسید و از سال 2006 به کشورهای همسایه صادر خواهد شد.

 

لوگان در ایران

در ماه مه 2004 رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شرکتی مشترک به نام «رنوپارس» تاسیس کردند که 51 درصد سهام آن متعلق به رنو و 49 درصد متعلق به شرکت توسعه صنایع خودرو وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.

از سال 2006 سایپا و ایران خودرو در جایگاه خودروسازان بزرگ ایران، لوگان را با ظرفیت سالانه 300 هزار دستگاه تولید و در شبکه فروش خود عرضه خواهند کرد و بخشی از این تولید به بازارهای صادراتی ایران اختصاص خواهد یافت.

تامین قطعات ساخت داخل و یا وارداتی توسط رنوپارس انجام خواهد شد و کلیه عملیات مهندسی، کیفیت، تامین قطعات، لجستیک، هماهنگی سیاست‏های بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش را به عهده خواهد داشت. «لوگان» با نام تجاری «رنو» در شبکه فروش سایپا و ایران خودرو عرضه خواهد شد. ایران با جمعیتی بیش از 68 میلیون نفر شاهد رشد چشمگیر بازار خودرو در سال‏های پس از 1372 بوده، در سال 2003 بیش از 700 هزار خودرو را جذب کرده است و در سال 2004 حدود یک میلیون خودرو وارد بازار ایران می‏شود.

ویژگی‏های بازار ایران از نظر درآمد، مالکیت سرانه خودرو، تولید خودروسازان داخلی، وضعیت مصرف سوخت و ارزانی بنزین، خودروهای فرسوده بسیار و عمر بالای خودروها، درآمد سرانه پایین، رشد جمعیت، ترافیک و... لوگان را به محصولی بازارگشا به منظور تامین نیاز طیف وسیعی از مشتریان تبدیل خواهد کرد. طبقه متوسط شهری مشتریان اصلی آن هستند و در نتیجه لوگان تحت پوشش نام تجاری رنو، بهتر عرضه خواهد شد.

 

تسهیلات مالی رنو

رنو تسهیلات مالی ویژه‏ای برای مشتریان درنظر خواهد گرفت که از طریق بانک رنو RCI و زیرمجموعه‏های آن به متقاضیان عرضه خواهد شد.

 

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش کلیه بازارهای لوگان در سراسر جهان توسط مرکز قطعات یدکی «داچیا» تامین خواهد شد. این مرکز در سال 2003 راه‏اندازی شده و تامین بیش از 20 هزار نوع قطعه داچیا، رنو و نیسان را به عهده گرفته است. مرکز نامبرده با سرمایه‏گذاری 14 میلیون یورو تاسیس شده است و 100 نفر در آن فعالیت می‏کنند که با پشتیبانی معاونت قطعات یدکی رنو، مجموعه کاملی از تجهیزات اضافی لوگان مانند باربندها، فلپ‏ها و... را به طور گسترده عرضه می‏کند.

 

کاهش هزینه و تولید رقابتی

ضرورت ایجاد امکانات برای عملیات مونتاژ در کلیه پایگاه‏های منطقه‏ای باعث شد رنو سهم ربات‏ها و اتوماسیون را محدود کند و استفاده از حجم بالای نیروی انسانی را مورد توجه قرار دهد؛ از این رو قطعات بزرگ در ساختار بدنه مورد استفاده قرار نگرفته و فناوری‏های هزینه‏بر مانند پرداخت‏های لیزری ورق نیز به کار گرفته نشده است.

قطعات مکانیکی مانند درپوش سرسیلندر، بازوهای میانی، بازوهای موتور و کارتر روغنی در واحد داچیا ماشینکاری شده و موتور و گیربکس در پایگاه‏های منطقه‏ای مونتاژ می‏شوند.

 

مزیت SPR

روش SPR که از سال 1998 مورد بهره‏برداری قرار گرفت، عامل رقابت‏پذیری واحدهای صنعتی رنو تلقی می‏شود. در این روش سازندگان قطعات، تامین‏کنندگان، واحدهای پشتیبانی، مهندسان و اپراتورها براساس ضوابط عملیاتی برای آموزش شیوه‏های دقت‏سنجی که در شرکت نیسان تعریف شده، گردهم می‏آیند. اپراتورها در این آموزشگاه‏ها کلیه حرکات عملیاتی را تا کسب کارآمدی تمرین می‏کنند. ایستگاه کاری اپراتور در قلب سازماندهی صنعتی قرارگرفته است و کلیه حرکات، تجزیه و تحلیل و استاندارد می‏شوند. سامانه L3P (پشتیبانی برنامه‏ریزی شده) قطعات موردنیاز را به سهولت در دسترس اپراتور قرار می‏دهد.

 

طراحی بهینه

شرط اولیه پروژه 90X مهار هزینه‏هاست و شیوه طراحی برمبنای هزینه‏ها (Design to cost)، مشترک‏سازی (Carry-over) و بهره‏گیری از ابزارهای طراحی مجازی دیجیتالی مورد توجه قرار دارد. کسب بالاترین میزان شاخص تناسب کیفیت به نرخ در همه تصمیمات تاثیرگذار بوده و 360 میلیون یورو بودجه قطعی به طراحی و توسعه لوگان اختصاص یافته است.

خانم اودیل پانچیاتیچی مدیر پروژه مهندسی 90X که در پروژه توئینگو (Twingo) نیز ایفای نقش کرده است، می‏گوید: روش Design to cost در سال 1999 همراه پروژه توئینگو وارد رنو شد و در پروژه 90X ابعاد بی‏سابقه‏ای به خود گرفت. فرایند طراحی با محوریت شاخص‏های کارآمدی، اقتصادی و بهره‏گیری از راه‏حل‏های آزمایش شده قبلی به انجام می‏رسد و شاخص‏های امکان‏سنجی، هزینه‏های صرفه‏جویی شده و امکانات تامین در پایگاه‏های منطقه‏ای در تصمیم‏گیری‏ها مدنظر قرار می‏گیرد. مثلاً از مواد خام و فولاد معمولی استفاده می‏شود تا نیاز تجهیز واحدهای تولیدی به خطوط و ماشین‏آلات رباتیک را کاهش دهد.

در پرسکاری نیز طراحی زاویه‏ها در بدنه لوگان محدود شده است تا ساخت قالب‏ها و خط تولید بدنه به طور آسان و با هزینه عملیاتی کم انجام پذیرد. قوس شیشه عقب نیز بسیار کم درنظر گرفته شده و کاهش هزینه ابزارهای تولید مورد توجه بوده است.

همچنین با وجود آن که مونتاژ کفی بدنه به خطوط تمام اتوماسیون طراحی نیاز ندارد اما مجموعه اگزوز از نوع مونوبلوک روی لوگان نصب شده و نوآوری‏ها با وجود کاهش هزینه‏ها مدنظر بوده است.

شکل‏دهی شبکه لوله‏های ترمز در کارخانه و محافظت از آنها بدون نصب قطعات اتصالی و همچنین مخزن سوخت یکپارچه مجهز به فیلتر قابل تعویض نیز باعث صرفه‏جویی در طراحی و تولید شده است. البته در مناطقی مانند ایران که بنزین کیفیت مناسب را ندارد باید فیلتر مخزن سوخت، بیشتر از دیگر نقاط تعویض شود.

انتخاب اکسل جلو از دستاوردهای حاصل در آخرین نسل کلیو (Clio) بهره برده است که به میل ضد غلتش نیاز ندارد. اکسل عقب نیز از فناوری‏های به کار رفته در اکسل عقب پلت‏فرم B رنو نیسان بهره برده است.

آینه‏های بغل و زه جانبی لوگان قابلیت نصب در هر دو طرف بدنه را دارند و مونتاژ خودرو سریع‏تر صورت می‏گیرد. شیشه یک تکه درهای عقب هم نیاز به نصب شیشه لچکی را کاهش داده است.

مشترک سازی

استفاده از قطعات یکسان در مدل‏های متفاوت باعث جلب اطمینان مشتری و صرفه‏جویی در هزینه‏ها می‏شود.

از دو پروژه در توسعه 90X‌ استفاده شده است.

1-  پلت فرم رنو ـ نیسان

2-  نسل خودروی کلیو (Clio)

طراحی ساختار بدنه لوگان از نوع پلت‏فرم B است که هزینه طراحی، توسعه شاسی و ساخت قالب‏ها را کاهش داده است.

بخاری لوگان نیز با خودروهای کلاس B رنو مانند مودوس (Modus) مشترک است و از قطعه‏ای واحد تشکیل یافته که علاوه بر کاهش هزینه موجب افزایش کارآمدی آن شده است و قابلیت حرارتی مناسبی دارد. عملیات الکترونیکی لوگان نیز در مجموعه‏ای واحد و متمرکز موسوم به UCH نصب شده که این مجموعه در لوگان، کلیو و توئینگو مشترک است.

نحوه جایگیری و اتصال قوای محرکه لوگان و کلیو از نظر ساختاری یکسان است تا با استفاده از قطعات میانی و اتصالی کلیو، فرایند مونتاژ موتور لوگان از دستاوردهای فرایند تولید کلیو بهره گیرد. بخش مکانیک لوگان نیز از دستاوردهای حاصل از موتور، اکسل جلو، دستگاه فرمان و ترمز‏های عقب کلیو بهره برده و از نشانگرها، دستگیره درها و غربیلک کلیو به طور مشترک در لوگان نیز استفاده شده است.

قاب پنجره هواکش‏ها و اهرم تعویض دنده‏ها نیز با خودروی مدل اسپیس (ESPACE) مشترک است.

 

طراحی دیجیتالی

برنامه 90X طرحی نمونه در زمینه استفاده از شبیه‏سازی و ابزارهای دیجیتالی در مراحل طراحی محصول و تدوین تنظیم فرایندهای تولید تلقی می‏شود.

محاسبات لرزشی و صوتی بر روی ماکت‏های شبیه‏سازی شده، نقاط صدادار را بدون ساخت ماکت خودرو مشخص می‏کنند و به این ترتیب محاسبات طراحی و توسعه ساختار بدنه، ساخت ماکت‏ها و قالب‏های موقت موردنیاز نیست و مراحل فیزیکی توسعه محصول به حداقل می‏رسد، روش طراحی دیجیتالی 20 میلیون یورو صرفه‏جویی در پی داشته است.

 

تامین قطعات

برنامه 90X توسط 143 سازنده رده اول اجرا می‏شود که 43 سازنده در رومانی، 9 سازنده در ترکیه، 5 سازنده در اروپای مرکزی و شرقی و 10 سازنده در اروپای غربی قرار دارند. سه گروه کاری نیز با هدف تقویت ساختار حقوقی و مالی، استقرار سازماندهی و مدیریت کارآمد و پشتیبانی کارشناسان در زمینه فنی، کیفیت، روش‏ها، پشتیبانی و تامین به فعالیت مشغولند.

استراتژی پروژه 90X از دو راه تامین قطعات و مجموعه‏ها به صورت CKD از رومانی و تامین قطعه از طریق قطعه‏سازان و مجموعه‏سازان منطقه‏ای، دستاوردهای شرکت مشترک تامین قطعات رنو و نیسان (RNPO) را دنبال خواهد کرد.

 

انتظارات مشتری

پیر ادوارد سورل مدیر محصول لوگان می‏گوید: برای آگاهی از انتظارات مشتریان لوگان، به کشورهای محل فروش خودرو سفر کردم تا از نزدیک در جریان وضعیت زندگی آنان قرار گیرم.

نسبت قیمت به فضای داخل خودرو بی‏نظیر است، استحکام تجهیزات نصب شده با خصوصیات استفاده از آنها در بازارهای فروش سازگاری دارد و طرح ظاهری جذاب لوگان را نیز نباید از یاد برد. توسعه لوگان برمبنای پلت‏فرم B رنو ـ نیسان است که در نیسان میکرا (Micra) و رنو مودوس نیز استفاده می‏شود.

هیچ یک از خودروهای سدان کلاس B-Entry با گنجایش لوگان قدرت برابری ندارد. صندلی‏های عقب برای 3 نفر با قد 190 سانتی‏متر طراحی شده و فاصله سر آنها تا سقف 25 میلی‏متر است. حجم صندوق عقب نیز 510 لیتر است که هر نوع بارگیری با شکل‏های متنوع را امکان‏پذیر می‏کند.

 

قوای محرکه

در لوگان دو نوع موتور بنزینی یک چهارم لیتری با 75 اسب بخار و یک ششم لیتری با 90 اسب بخار پیش‏بینی شده است. همچنین برای عرضه در ایران یک موتور یک ششم لیتری 16 سوپاپه با قدرت 107 اسب بخار و یک موتور دوگانه سوز طراحی شده است.

آلن پیکارد مسؤول توسعه موتورهای 90X می‏گوید: هزینه تمام شده، استحکام، چندمنظوره بودن و سهولت نگهداری اصلی‏ترین معیارهای انتخاب موتور بوده‏اند.

موتورهای 8 سوپاپه دارای قدرت گشتاور بالا در دور موتور پایین هستند و قدرت گشتاور این موتورها از 3000 دور تا 4500 دور در دقیقه است.

موتور یک چهارم لیتری با قدرت 75 اسب بخار، نیرویی معادل 55 کیلووات در 5500 دور در دقیقه تولید می‏کند و از گشتاور 112 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه برخوردار است. موتور یک ششم لیتری با 90 اسب بخار، نیرویی معادل 65 کیلووات در 5500 دور در دقیقه تولید می‏کند و از گشتاور 127 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه برخوردار است.

 

گیربکس

گیربکس 5 دنده‏ای مورداستفاده در نسل دوم لاگونا و مگان، این دو نوع موتور را همراهی می‏کند. سه دنده اول کوتاه تنظیم شده‏اند تا از تمام نیروی موتور هنگام راه‏اندازی با محموله سنگین استفاده شود و 95 درصد گشتاور قابل تولید در دور 3000 دور در دقیقه در دسترس است. دنده چهار و پنج، اولویت را به کنترل مصرف سوخت و محدود کردن صدا داده است. موتور یک ششم لیتری با 90 اسب بخار قابلیت حرکت با سرعت حداکثر 175 کیلومتر در ساعت را دارد و در 5/11 ثانیه شتاب صفر تا 100 کیلومتر را می‏پیماید.

 

مصرف سوخت کم

لوگان در رده کم‏مصرف‏ترین خودروهای هم کلاس خود قرار دارد. مصرف سوخت موتور یک چهارم لیتری با 75 اسب بخار لوگان 8/6 لیتر در 100 کیلومتر است و 164 گرم Co2 در هر کیلومتر تولید می‏کند.

 

سوپاپ‏ها

سوپاپ‏های این موتور از نوع تخت هستند که ساده‏تر و کم‏هزینه‏تر از سوپاپ‏های پیچشی‏اند. نمای میل بادامک موتور نیز با ویژگی افزایش گشتاور در دور پایین موتور طراحی شده است.

 

وزن خودرو

مدل پایه لوگان با موتور یک چهارم لیتری 75 اسب بخار 975 کیلوگرم وزن دارد که باعث شد مصرف سوخت این خودرو نیز پایین باشد.

 

قابلیت بازیافت 95 درصد وزن

در طراحی و توسعه لوگان به بازیافت مواد اولیه توجه خاصی شده و 95 درصد وزن این خودرو مطابق مقررات اتحادیه اروپا، قابل بازیافت است.

 

آلودگی صوتی

آلودگی صوتی لوگان کمتر از مصوبه اتحادیه ا روپا و 74 دسی بل است.

 

بدنه سه بخشی

بدنه به صورت سه بخشی: جلو (قوای محرکه)، اتاق و عقب (صندوق) طراحی شده است. ظاهر لوگان نشانگر استحکام و کیفیت مطمئن خودروست. گلگیرهای بدنه جذابیت دارد، نمای جانبی کشیده به نظر می‏آید و در موتور برجسته است.

بریدگی صندوق عقب با هدف دستیابی به کمترین ارتفاع بارگیری طراحی و برای حفاظت از این بریدگی، لایه فوقانی سپر عقب تا روی آن کشیده شده است. چراغ‏های عقب در زاویه خودرو قرار دارد تا زاویه‏های تند بدنه، نرم‏تر به چشم آیند.

 

داشبورد یک تکه

بادوام‏ترین نوع داشبورد به صورت یک تکه در لوگان به کار رفته است و اتصالات آن قابل رویت نیست. کنسول میانی داشبورد دربرگیرنده کلیدهای تجهیزات رفاهی تهویه مطبوع، رادیو ضبط و... است.

نشان‏دهنده‏ها و کلیدهای نصب شده روی قاب غربیلک فرمان، طراحی چشم‏نوازی دارند.

 

تفاوت مدل‏ها

مدل‏های متوسط لوگان دارای سپرهای همرنگ با بدنه است و زه‏های جانبی و قالپاق‏های ویژه خود را دارد.

مدل بالای لوگان نیز دارای رینگ 15 اینچی، جلو پنجره، قاب پنجره، هواکش کرومه شده و پروژکتورهای مه‏شکن است.

سه نوع مدل پایه، متوسط و بالا در هر بازاری ویژگی‏های خاص خود را خواهد داشت. کابین داخلی هر یک از مدل‏ها دارای مواد و رنگ‏های ویژه خواهد بود و کنسول میانی با دو مدل دیگر تفاوت‏هایی دارد.

 

تزئینات داخلی

تزئینات داخلی در دو رنگ خاکستری گرافیت و نوک مدادی عرضه می‏شود.

منسوجات نیز متنوع است. در برخی مدل‏ها رودری‏ها نیز پوشش پارچه‏ای خواهند داشت.

طراحی قالپاق‏ها و رینگ‏های آلومینیم در مدل‏های بالا به چشم می‏خورد.

 

فرمان مکانیکی و هیدرولیکی

سیستم پایه لوگان دارای سیستم فرمان مکانیکی و مدل‏های بالای آن به سیستم فرمان هیدرولیکی مجهز است.

فرمان هیدرولیکی نیز همراه با میل ضد غلتش ویژه، رانندگی را به مراتب آسان‏تر می‏کند. قطر دوربرگردان فرمان 5/10 متر و معادل دوربرگردان فرمان نسل دوم مگان است.

ارگونومی جایگاه راننده نیز به گونه‏ای است که کلیه اطلاعات لازم برای رانندگی، در یک نگاه قابل مشاهده است. کنسول میانی لوگان به نشانگر دیجیتالی مجهز است که پیام‏های هشداردهنده رایانه مرکزی خودرو را به آگاهی راننده می‏رساند. ارگونومی جایگاه راننده از آرشیتکتور پلت‏فرم B رنو ـ نیسان بهره گرفته است و راننده کاملاً در محور غربیلک و پدال‏ها قرار می‏گیرد.

 

کاهش صدای داخل اتاق خودرو

طراحی دیجیتالی بدنه، دقت بالایی را در شناسایی نقاط لرزش و آکوستیک فراهم کرده، صداهای داخل اتاق بسیار محدود شده و صداهای مکانیکی مورد ارزیابی قرار گرفته است تا صوت‏های با فرکانس بالا به صورت یکپارچه به گوش برسند و صدای فن و تهویه مطبوع به حداقل رسیده است: صدای فن 51 دسی بل و صدای تهویه مطبوع 49 دسی بل.

 

تجهیزات ایمنی

قابلیت لوگان در حد ایمنی آخرین نسل خودروهای رنوست.

مارک دوبوا مسؤول ایمنی منفصل لوگان می‏گوید: مقاومت خودرو در برابر انواع ضربات از طریق شبیه‏سازی ارزیابی و کلیه خصوصیات به طور مجازی محاسبه شده و نتیجه تست‏های نهایی نیز محاسبات اولیه را تایید کرد.

لوگان از نظر مقاومت به شوک نیز توانمندی‏ خاصی دارد و هنگام ضربه خوردن، ساختار خودرو قابلیت تغییر شکل دادن را دارد و انرژی سینتیک ضربه را دفع می‏کند.

طراحی جایگاه موتور لوگان به گونه‏ای است که در صورت ضربه رو در رو، مجموعه‏های مکانیک در یکدیگر جمع می‏شوند. در بخش فوقانی نیز موج شوک از طریق ستون‏های جلو به عقب منتقل می‏شود. در ضربات جانبی نیز موج شوک از یک سو توسط تواورس جلو به طرف بالا و از سوی دیگر از کف خودرو با گذر از راه زیر موتور به سمت پایین هدایت می‏شود.

 

ضربه از جلو

داشبورد خودرو نیز در صورت وارد شدن ضربه از رو به رو، نقش مهمی در حفاظت سرنشینان ایفا می‏کند. ساختار آن به صورت لانه زنبوری از پلی پروپیلن طراحی شده است. این ماده بسیار ضربه‏پذیر است و اثرات برخورد با زانوها را کاهش می‏دهد.

نمای محدب داشبورد و جعبه داشبور به گونه‏ای است که کمترین آسیب به ساق و مچ پا وارد می‏شود. در طراحی صندلی‏ها، محافظت لگن سرنشینان از آسیب مدنظر بوده است و سینی‏های زیرپایی راننده و سرنشین جلو پاها را از ضربات احتمالی محفوظ نگاه می‏دارد.

در صورت وارد شدن ضربات جانبی، انتقال شوک روی ساختار خودرو طوری است که لگن سرنشینان در معرض آن قرار نگیرد و یا کمترین آسیب را ببیند.

ضربه از عقب

مخزن سوخت زیرکفی بدنه و به دور از اکسل عقب نصب شده است تا مورد اصابت هیچ یک از اجزای دورانی و یا اکسل‏ها قرار نگیرد. یک تراورس تقویتی پشت صندلی‏های عقب نصب شده تا در صورت اصابت، مانع ورود اشیای صندوق عقب به درون اتاق شود.

 

کمربند ایمنی و کیسه‏های هوا

براساس آمار استفاده عمومی از کمربند ایمنی، میزان تلفات تصادفات جاده‏ای را در اروپا به میزان 8 تا 10 هزار نفر کاهش می‏دهد.

در خودروی لوگان، سیستم نگهدارنده سرنشین شامل کمربندهای سه نقطه‏ای و پشت‏سری‏هاست که در کلیه صندلی‏ها پیش‏بینی شده است. ارتفاع کمربندهای صندلی جلو مطابق با قد سرنشین قابل تنظیم است. لوگان قابلیت تجهیز به دو کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو را دارد که مخصوص لوگان طراحی شده‏اند و به دستگاه تنظیم کننده هوا مجهزند که به تناسب ضربه وارده، باد کیسه‏ها را کم و زیاد می‏کند تا کمترین فشار به سرنشین وارد شود.

 

صندلی کودک

صندلی کودک در همه شرایط در لوگان قابل نصب است: روی صندلی جلو رو به پشت و در هر سه جایگاه صندلی عقب.

داشبورد لوگان به کلید فعال و یا غیرفعال کردن کیسه هوا مجهز است تا هنگام غیرفعال بودن کیسه هوا، صندلی کودکی در کنار راننده نصب شود. یک نشانگر، غیرفعال بودن کیسه هوا را به راننده یادآوری می‏کند.

 

جلوبندی، کمک فنرها، فرمان هیدرولیک و ترمز ABS

لوگان به جلوبندی از نوع «مک فرسون» با بازوهای مثلثی مجهز است که از نسل دوم کلیو نشات گرفته است. سیستم تعلیق عقب متشکل از اکسلی به شکل H همراه فنرهای پیچشی و کمک فنرهای عمودی است. کورس تعلیق لوگان نیز بیش از سایر خودروهای اروپای غربی است. قابلیت فشردگی فنرهای جلو وعقب به گونه‏ای است که اینرسی حرکتی در سطح قابلیت‏های کلیو باشد و در مدل‏های بالای لوگان با نصب میل ضد غلتش، آسایش بیشتری فراهم شده و به فرمان هیدرولیک با سیستم ترمز ABS و رینگ‏های 15 اینچ مجهز است.

لوگان همچنین از ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه‏ای در عقب برخوردار است. سیستم ضد قفل چرخ‏ها ABS مانند نسل دوم مگان از نوع Bocsh 8.0 و به سیستم پایداری الکترونیکی EBV مجهز است که موجب استفاده از تمام توان ترمزی محور عقب می‏شود.

 

استحکام و هزینه نگهداری پایین

میانگین سالانه پیمایش هر خودرو در بازارهای لوگان 20 هزار کیلومتر است و اولین مالک، خودرو را پنج تا شش سال نگه می‏دارد که در بعضی کشورها تا هشت سال افزایش می‏یابد؛ بنابراین در طراحی لوگان استحکام، مصرف کم و هزینه‏های نگهداری پایین از اولویت برخوردار بوده است. موتورهای به کار رفته در لوگان از نوع یک چهارم لیتری، یک ششم لیتری 8 سوپاپ و یک ششم لیتری 16 سوپاپ (خانواده K) و گیربکس آن از نوع jH است. مهندسان رنو با همکاری سازندگان، فرایند روزانه کسب تایید قطعات لوگان را تنظیم کرده‏اند. آنها مسافت 470 هزار کیلومتر را در مسیر «صادرات بزرگ» در مرکز فنی رنو ابووا در منطقه نورماندی پیموده‏اند و با طی کردن مسیر در گرد و خاک، سنگلاخ، آب و گل و دست‏انداز برای جاده‏های ناهموار و همچنین مناطق دارای آب وهوای سخت و خشن پیش‏بینی‏های لازم را انجام داده‏اند.

 

مقاومت در برابر پوسیدگی و ضربه

لوگان دارای ضمانت شش ساله در قبال پوسیدگی بدنه است. سطح قطعات فلزی بیرونی رنگ پوششی ویژه‏ای دارد و تمام اتصالات به طور سیستماتیک آب بندی شده و زیر خودرو نیز در مقابل اصابت اشیا به هنگام تردد محافظت شده است. لوگان از نظر برخورد با مانع از رو به رو و شوک‏های جانبی، مطابق استانداردهای اروپایی ساخته شده و طراحی آن با پیچیده‏ترین استانداردها مطابقت دارد.

 

تعویض ساده قطعات

در لوگان فاصله زمانی لازم برای انجام عملیات نگهداری طولانی‏تر شده است. در برخی از بازارها امکان تعویض شمع‏ها و فیلتر هوا در هر 30 هزار کیلومتر مهیا شده است مثلاً لامپ‏های چراغ جلو از زیر در موتور به راحتی قابل دسترسی‏اند تا مشتری قادر به تعویض آنها باشد.

 

تردد در تمام قاره‏ها

لوک الکساندر منارد معاون عملیات بین‏المللی رنو و رئیس هیئت مدیره داچیا می‏گوید: لوگان در تمام قاره‏های جهان و مناطق صعب العبور امریکای جنوبی، افریقا، آسیا و اروپای شرقی می‏تواند تردد کند و در گرمسیرترین و سردسیرترین مناطق قابل استفاده است.

لوگان در دو مرکز تست ابووا و لاردی در دماهای حداکثر و حداقل مورد آزمایش قرار گرفته و نزدیک قطب شمال و همچنین در گرمسیرترین کشورهای جهان تست میدانی شده است.

لوگان خود را با شرایط سخت جاده به خوبی تطبیق می‏دهد. ارتفاع زمین تا کف خودرو 155 میلی‏متر است یعنی 20 میلی‏متر بیش از ارتفاع خودروهای طراحی شده برای مناطق اروپایی است. لوگان در جاده‏های دارای دست‏انداز به راحتی تردد می‏کند و مجموعه‏های مکانیکی، کولر و درهای لوگان برای مناطق پر گرد و خاک طراحی شده است.

 

بخاری و  کولر

بخاری و کولر لوگان در سردسیرترین مناطق روسیه و گرمسیرترین مناطق خلیج فارس قابل استفاده است. مجموعه کولر این خودرو از توانمندی‏های ویژه طراحی شده در کولر خودروی کلیو که در مکزیک عرضه می‏شود، برخوردار است.

بخاری لوگان حرارتی یکنواخت و فراگیر در اتاق خودرو و حتی در قسمت عقب آن تولید می‏کند. شبکه توزیع حرارت کوتاه و کارآمد و با معیارهای کشورهای سردسیر کاملاً منطبق است و خروجی‏های هوا دوسویه‏اند.

افزایش دمای دستگاه حرارتی از حالت سرد موتور بسیار سریع صورت می‏گیرد و به بخاری کمکی نیاز ندارد.

دستگاه کولر نیز مشابه کولر خودروهای پلت‏فرم B رنوست. شبکه توزیع آن ویژه لوگان طراحی شده است و حجم کمی از داشبورد را اشغال می‏کند.

دریچه‏های هوا به طور متناسب در ارتفاعات بالا و پایین قرار دارند تا جریان هوا به گونه‏ای مطلوب در اتاق تقسیم شود.

 

از اکتان 87 تا اکتان 95

 موتور لوگان با سوخت‏های متنوع و با کیفیت‏های متفاوت کار می‏کند. موتور این خودرو با درجه سوخت اکتان 95 تنظیم شده است اما با سوخت درجه اکتان 87 و 91 نیز به خوبی کار می‏کند و تست روشن شدن در دمای 30- درجه سانتی‏گراد را با موفقیت جواب داده و استاندارد یورو 4 را پاس کرده است؛ بنابراین با بنزین‏های موجود در ایران سازگار است و لوگان با مشکل‏ تامین سوخت روبه رو نیست.

 

 

 

 

 


طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی

جدیدترین مقاله ها

نام : *

پیغام : *