hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbff644202000000e007000001000200
لوگان با کلید رنو
مدیرپروژه
90L : ما دانش فنی
رنو را به ایران خواهیم برد
محسن شمشیری
لویی شوایتزر، رئیس هیئت عامل رنو
روز 13 خرداد 1383 (3 ژوئن 2004) در مراسم
پردهبرداری از لوگان در محل سالن اجتماعات تکنوسانتر رنو در پاریس، در برابر 500
خبرنگار، عکاس و فیلمبردار از نقاط مختلف جهان، برنامه تولید خودروی لوگان با قیمت
اولیه 5 هزار یورو را یک «شرط» خواند و با اطمینان اعلام کرد: مهندسان رنو این شرط
را بردند و ما لوگان را در نقاط مختلف جهان با هدف 700 هزار دستگاه در سال 2010
تولید خواهیم کرد.
کارشناسان اقتصادی و خبری حاضر در
این مراسم، موضعگیری مدیران رنو در برنامه یاد شده و اعلام قیمت پایه 5 هزار یورو
را نقطه عطف تاریخ فعالیتهای رنو دانستند و روزنامه پرتیراژ «هرالد تریبیون»
فردای آن روز تیتر چشمنواز «لوگان؛ کلید رنو» را با هنرمندی خاصی انتخاب کرد و در
تحلیلهای کارشناسان خبری، از لوگان به عنوان نجات دهنده رنو در دنیای پررقابت
کنونی یاد شد.
شوایتزر با اطمینان به خبرنگاران
گفت: لوگان دست اندازهای جادههای ایران و روسیه و آب و هوای سرد روسیه و گرم
حاشیه خلیج فارس را به راحتی تجربه خواهد کرد و این پلتفرم حاصل ادغام رنو و
نیسان است.
وی تاکید کرد: رنو از طریق رشد
بازارهای اروپای غربی نمیتوانست برنامه تولید خود را توسعه دهد بنابراین برنامه
تولید، تعیین قیمت و هزینهها را برای بازارهای هدف طراحی کردیم. بازارهای جدید
گسترش خواهند یافت و در بازارهای روبه رشد ایران، رومانی، مراکش، روسیه، کلمبیا و
سایر کشورها محصولات جدید رنو با قیمت رقابتی و تولید با کیفیت عرضه خواهد شد.
رئیس هیئت عامل رنو با اشاره به
سرمایهگذاری 300 میلیون یورویی رنو در ایران تصریح کرد: تصمیم گرفتهایم از ایران
به عنوان یکی از مبادی صادراتی خود استفاده کنیم. هزینههای تولید در ایران پایین
و هزینههای گمرکی اندک است. جمعیت ایران زیاد است و فروش ما قابل توجه خواهد بود.
براساس قراردادی که با مقامات ایرانی امضا کردهایم، شرکت مشترک رنوپارس به ریاست
آندریاس گابریل رئیس محلی رنو در ایران راهاندازی میشود.
وی افزود: در ایران شناخت فنی و
حرفهای و دانش قابل ملاحظهای وجود دارد و در این کشور مانند رومانی سرمایهگذاری
خواهیم کرد و دانش فنی را به ایران خواهیم برد.
شوایتزر ادامه داد: هزینهها در
ایران و رومانی پایین ولی در فرانسه بالاست و ما از مقاطعهکاریها و سازندگان در
رومانی و ایران بهره خواهیم برد. در روسیه و مراکش از طریق ارسال قطعات منفصله و
در ایران از طریق پایگاههای داخل کشور به تولید خواهیم پرداخت.
بازارهای
جدید
در شرایطی که تقاضا در بازارهای
مهم فروش خودرو در اروپای غربی، ایالات متحده امریکا و ژاپن به تدریج با کاهش رشد
رو به رو میشود و میزان تقاضا دیگر پاسخگوی افزایش ظرفیت تولید خودروسازان نبود،
استراتژی خودروسازان بزرگ جهان به سمت جست و جوی بازارهای نوین و ایجاد تقاضا در
80 درصد جمعیت جهان که هنوز از مالکیت خودرو برخوردار نبودند، تغییر کرد اما این
بار و در دهه 1990 میلادی سیاستها با گذشته تفاوتهایی بارز داشت و تولید انبوه
خودرو متناسب با سلیقه مشتری در بازارهای آسیایی و افریقایی، عرضه مدلهای مختلف
با برند معتبر و قیمت ارزان همراه با گسترش شبکه تامین و توزیع قطعات و خدمات پس
از فروش مورد توجه قرار گرفت. خودروسازان جهان برای کاهش هزینههای تولید و
استفاده از امکانات یکدیگر با هم ادغام شدند و 7 خودروساز بزرگ دنیا با تولید
سالانه بیش از 5 میلیون دستگاه در بازارهای مختلف نفوذ کردند.
شرکت رنو نیز به رهبری لویی
شوایتزر در سال 1995 برنامه فروش سالانه بیش از 4 میلیون خودرو برای سال 2010
میلادی را با هدف دستیابی به رشد پایدار و سودده و توسعه بازارفروش محصولات رنو به
مناطق خارج از اروپا اعلام کرد و پلت فرم 90X محصول ادغام رنو ـ نیسان بود. ویژگی مشترک
بازارهای جدید رنو، رشد اقتصادی پرشتاب همزمان با فراز و نشیب است که به گسترش
طبقه متوسط منجر شده است. این طبقه متوسط، مشتریانی نوظهور و بالقوه به شمار
میآیند و ایجاد تقاضا و نیاز و تبدیل بازار بالقوه به بازار بالفعل میتواند
بازارهای مطمئنی را در آینده برای خودروسازانی نظیر رنو ایجاد کند. شرکت رنو با توجه
به این واقعیت، به طراحی خودروهایی با کیفیت همراه با تکنولوژی جدید و قیمت ارزان
اقدام کرد و همچنین شرایط دشوار اقلیمی با نوسانات قابل توجه دما، شبکه جادهای
آسیب دیده، نگهداری نامنظم و حمل اضافه بار در طراحی خودروهای جدید شرکت رنو به
منظور عرضه به بازارهای جدید در حال توسعه مورد توجه قرار گرفت.
از آنجا که کشورهایی مانند ایران
با ممنوعیت یا محدودیت واردات رو به رو هستند، شرکت رنو با هدف بهرهبرداری از
پایگاههای مناسب تولید نظیر سالنهای مونتاژ سایپا، ایران خودرو، مذاکراتی را با
طرفهای خارجی انجام داد و قراردادهایی را برای تولید مشترک به امضا رساند.
رئیس هیئت عامل رنو در جمع کوچک
خبرنگاران فارسی زبان حاضر در مراسم پردهبرداری از لوگان در پاریس گفت: دانش فنی
و توسعه صنعتی در ایران را در سطح خوبی ارزیابی میکنم و آینده بازار و صنعت این
کشور چشمانداز امیدوارکنندهای خواهد داشت. البته من با مشاهده ترافیک تهران و
وضعیت رانندگی دراین شهر احساس کردم که نمیتوانم به راحتی رانندگی کنم.
طرح
مطالعاتی
طرح مطالعاتی تولید خودرویی
مستحکم، خانوادگی و مدرن با قیمت پایه 5 هزار یورو، دارای عمر مفید بالا و با
استفاده از بهترین فناوری رنو از سال 1998 آغاز شد.
ژان ماری هورتیگر مدیر این پروژه
میگوید: برای اولین بار خودرویی طراحی کردیم که برای عرضه به کشورهای خارج از
اروپای غربی اختصاص یافته و معادلات اقتصادی حاکم بر این طرح در تمامی مراحل پروژه
مورد توجه بود.
قیمت پایین، استحکام و عمر مفید
بالا به عنوان خواست مشتریان همواره در برنامههای طراحی و تست خودرو جای داشته
است. در پاییز سال 1999 اولین ماکت خودرو در مقیاس واقعی ساخته شد و نیروهای
مهندسی رنو در مرکز تحقیقات و توسعه رنو (تکنوسانتر) به توسعه خودرو پرداختند.
طراحی فضای لازم برای 5 سرنشین و
تعبیه صندوقی بزرگ و جادار در دستور کار قرار گرفت. این خودرو همچنین به موتورهای
یک چهارم و یک ششم لیتر بنزینی مجهز شد و رعایت کلیه استانداردهای ایمنی و
آلایندگی اتحادیه اروپا نیز مدنظر قرار گرفت.
در سال 2001 در چارچوب برنامهای
گستردهتر، توسعه مجموعهای از انواع خودرو با بدنه و موتورهای متنوع با هدف
استفاده در 12 خردادماه 1383 (ژوئن 2004) رنو اولین محصول از مجموعه خودروهای طرح
90L یا 90X را با نام
«لوگان» معرفی کرد.
لوگان با گنجایش 5 سرنشین و ظرفیت
قابل توجه صندوق با تکنولوژی مدرن، استحکام و عمر مفید بالا پیش فرضهای متناسب با
بازار هدف را محقق کرده و تمام استانداردهای رایج جهانی، اروپایی و بازارهای فروش
همچنین استانداردهای ایمنی اروپایی را درنظر گرفته است. در زمینه طراحی، فناوری،
شاسی و قوای محرکه از بهترین توانمندیهای رنو بهره گرفته است. البته این خودرو در
لهستان، کشورهای اروپای مرکزی، ترکیه، مغرب و خاورمیانه با نام «داچیا» در کنار
سایر محصولات رنو با قیمت ارزان عرضه میشود.
همچنین در بازارهایی که حضور نام
تجاری «رنو» محدود و یا کمرنگ است، «لوگان» با هدف کسب سهم خود از این بازارها با
نام تجاری رنو و در کلاس خودروهایی با نرخ فروش 8 تا 10 هزار یورو که 90 درصد سهم
بازار روسیه را به خود اختصاص دادهاند، عرضه خواهد شد. در ایران نیز نرخ پایه 5
هزار یورو از سوی رنو برای عرضه لوگان درنظر گرفته شده است.
5
پایگاه تولید
برنامه تولید و فروش بینالمللی
پروژه 90X (90L) در سال 2002
تدوین شد و در حال حاضر واحد تولیدی «پایلوت رومانی» و کشورهای روسیه، مراکش،
کلمبیا و ایران 5 پایگاه تولید لوگان و داچیا هستند تا کمترین هزینه تولید و
نزدیکترین فاصله تا بازارهای هدف، طبق برنامه رنو تحقق یابد.
در فوریه 2003 با مشارکت شهرداری
مسکو 230 میلیون یورو برای ایجاد ظرفیت سالانه 60 هزار دستگاه خودرو سرمایهگذاری
شد.
در ژوئیه 2003 نیز 22 میلیون یورو
در واحد تولیدی رنو به نام سوماکا درمراکش سرمایهگذاری شد که ظرفیت آن 30 هزار
دستگاه است.
همچنین تولید لوگان در شهر مدلین
کلمبیا با 16 میلیون یورو سرمایهگذاری برای ظرفیت سالانه 44 هزار دستگاه آغاز
خواهد شد و مهمترین تصمیم، تاسیس شرکت رنوپارس در ایران با مشارکت شرکت توسعه
صنایع خودروست (51 درصد رنو و 49 درصد شرکت توسعه صنایع خودرو).
تولید لوگان در ایران با
سرمایهگذاری 300 میلیون یورو از سال 2006 آغاز میشود و سالی 300 هزار دستگاه
تولید خواهد شد. با راهاندازی واحد تولید رومانی در سال 2004 برنامه تولید پروژه
90X (90L) با هدف فروش
سالانه 700 هزار دستگاه انواع خودرو در سال 2010 میلادی به طور عملی آغاز میشود.
سرمایهگذاری برای ایجاد
پایگاههای تولید لوگان
کشور
|
میلیون یورو
|
رومانی
|
205
|
روسیه
|
230
|
مراکش
|
22
|
ایران
|
300
|
کلمبیا
|
16
|
مشتریان
لوگان
در سال 2003 نزدیک به 57 میلیون
خودرو در جهان به فروش رسیده است و 20 درصد جمعیت جهان در امریکا، ژاپن، اروپای
غربی و کره جنوبی 80 درصد محصولات خودروسازی را جذب کردهاند.
ژرارد دوئن قائم مقام و معاون
برنامه، محصول و عملیات بینالمللی رنو در این زمینه میگوید: ذخایر بازارگشایی
مهمی در جهان باقی ماندهاند و پویایی صنعت خودرو در آینده توسط رشد شتابان مناطق
در حال توسعه تامین خواهد شد.
درآمد سرانه اکراین 1000 دلار،
روسیه و ترکیه 2300 دلار، ایران 1500 دلار و بسیاری از کشورهای درحال توسعه بین
1000 تا 3000 دلار است و طبقه متوسط در این کشورها مشتری بالقوه خودروهای ارزان
قیمت، خانوادگی و مدرن به شمار میآید. سرانه خودرو نیز در این کشورها پایین است:
ترکیه 70 دستگاه به ازای هر 1000 نفر، اکراین 160 دستگاه به ازای هر 1000 نفر، چک
350 خودرو به ازای هر 1000 نفر و ایران 80 دستگاه به ازای هر 1000 نفر، بیش از 90
درصد مشتریان در کشورهای روسیه و ایران، متقاضی خودروهایی با قیمت زیر 10 هزار
یورو هستند و نرخ فروش لوگان برای طبقه رو به گسترش متوسط این کشورها با درآمد
1000 تا 2000 دلار میتواند مناسب باشد و تقاضای بالقوه این بازارها را به تقاضای
بالفعل تبدیل کند.
شاخص میانگین فروش خودروی نو در
فرانسه 100، اسپانیا 92، مجارستان 62، چک 68 و لهستان 54 است. فروش خودروهای نو در
بازارهای در حال توسعه به طور شتابان رو به گسترش است. آمارها نشان میدهد که فروش
خودرو در مجارستان از 80 هزار دستگاه در سال 1997 به 200 هزار در سال 2003 رسیده
است.
این رقم در ایران با رشد صنعت
خودرو در 10 سال اخیر از سالی 100 هزار دستگاه به یک میلیون دستگاه نزدیک شده است
و کشورهای ترکیه و رومانی نیز شاهد رشد فروش خودرو خواهند بود.
برنامه 90X توسط رنو با هدف نفوذ در این بازارهای رو به
رشد ارائه شد و علاوه بر تولید لوگان (از سال 2004)، در سال 2007 یک خودروی استیشن
و یک خودروی کار با همین پلتفرم عرضه خواهد شد. 75 درصد مصرفکنندگان لوگان در
کشورهای چک ، رومانی و مراکش خانوادهها خواهند بود که در رده سنی 35 تا 49 سال
قرار دارند. همچنین در رومانی، الجزایر و ترکیه 25 درصد مشتریان لوگان برای اولین
بار خودروی نو میخرند و 25 درصد نیز لوگان را به عنوان خودروی دوم خود خریداری
خواهند کرد. مصرفکنندگان حرفهای و رانندگان تاکسی نیز در بین مشتریان لوگان قرار
دارند.
بررسیها نشان میدهد که نخستین
انگیزه خرید لوگان در رومانی، اروپای مرکزی و ترکیه، نرخ فروش مناسب و هزینه
نگهداری متعادل آن اعلام شده است. رقبای لوگان نیز در کلاس متنوع شورلت، دوو،
هیوندای، ریو و اسکودا قرار دارند.
داچیا
رنو در سال 1999 خودروسازی داچیا
را که از نظر مدیریتی، فنی و مهندسی فرسوده بود، خرید تا در قطب بازار اروپای
مرکزی و شرقی پایگاه ساخت تولید داشته باشد.
کریستان استو مدیر منصوب شده رنو
پنج سال فرصت یافت تا داچیا را نوسازی کند. رنو و همکاران رومانیایی آن موفق شدند
داچیا را در شهر پیتچی به مهمترین قطب خودروسازی رومانی تبدیل کنند که از نظر سطح
کیفی و بهرهوری مانند سایر واحدهای تولیدی رنوست.
توسعه
داچیا
رنو تا پایان سال جاری میلادی 489
میلیون یورو در داچیا سرمایهگذاری کرده و در سال 1999 معادل 51 درصد داچیا را به
قیمت 5 میلیون یورو خریداری و با افزایش سرمایهگذاری تا 3/99 درصد سهم داچیا را
کسب کرده است. ظرفیت تولید این واحد در سال 2005 بالغ بر 200 هزار خودرو در سال
خواهد بود. تولید 150 هزار مجموعه کامل CKD برای مونتاژ در دیگر واحدهای تولید لوگان در
جهان نیز به این رقم اضافه میشود.
ظرفیت کارخانه داچیا طی سال 2004
به 32 دستگاه در هر ساعت رسیده است و سالنهای رنگ، کارگاههای ریختهگری،
ماشینکاری، خط پرس، قطعات موتور، گیربکس و... بازسازی و نوسازی شدهاند.
8 مجموعهساز جهانی در این شهرک
صنعتی مستقر شدهاند. بیش از 450 نفر از داچیا به تکنوسانتر فرانسه رفته و آموزش
دیدهاند. تعداد کارکنان داچیا از 27 هزار و 560 نفر در سال 1999 به 13 هزار نفر
در سال 2003 کاهش یافت.
پایگاه
دوم
رنو تولید لوگان را با
سرمایهگذاری 230 میلیون یورو از اواسط 2005 در روسیه آغاز میکند. خط تولید لوگان
در کارخانه آوتوفراموس با ظرفیت سالانه 60 هزار دستگاه راهاندازی میشود و نیمی
از سهام آن متعلق به رنو و نیم دیگر متعلق به شهرداری مسکوست. این کارخانه دارای
کارگاههای ورقکاری، رنگ و مونتاژ خواهد بود و برای 2 هزار نفر اشتغال مستقیم
ایجاد خواهد کرد. رنو در روسیه 89 نمایندگی خواهد داشت.
یک میلیون خودرو در سال 2003 در
روسیه به فروش رسیده که 950 هزار دستگاه تولید داخلی بوده و 90 درصد خودروهای
فروخته شده زیر 10 هزار یورو قیمت داشته است. بازار روسیه رشدی 30 درصدی درسه سال
آینده خواهد داشت.
مراکش
تولید لوگان در مراکش (پایگاه
سوم) در نیمه دوم سال 2005 با سرمایهگذاری 22 میلیون یورویی و ظرفیت سالانه 30
هزار دستگاه به مرحله بهرهبرداری میرسد.
کلمبیا
و بازار امریکای لاتین
رنو با کسب 60 درصد سهام شرکت
سوفازا در سال 2002 در کنار تویوتا با 28 درصد و میتسویی با 12 درصد سهام این شرکت
قرار گرفت تا کارخانهای با ظرفیت 44 هزار دستگاه را مدیریت کند. رنو 41 نمایندگی
در کلمبیا دارد محصولات رنو از طریق سوفازا به کشورهای دیگر نیز صادر میشود. از
سال 2005 لوگان با نام رنو به فروش خواهد رسید و از سال 2006 به کشورهای همسایه
صادر خواهد شد.
لوگان
در ایران
در ماه مه 2004 رنو و سازمان
گسترش و نوسازی صنایع ایران شرکتی مشترک به نام «رنوپارس» تاسیس کردند که 51 درصد
سهام آن متعلق به رنو و 49 درصد متعلق به شرکت توسعه صنایع خودرو وابسته به سازمان
گسترش و نوسازی صنایع ایران است.
از سال 2006 سایپا و ایران خودرو
در جایگاه خودروسازان بزرگ ایران، لوگان را با ظرفیت سالانه 300 هزار دستگاه تولید
و در شبکه فروش خود عرضه خواهند کرد و بخشی از این تولید به بازارهای صادراتی
ایران اختصاص خواهد یافت.
تامین قطعات ساخت داخل و یا
وارداتی توسط رنوپارس انجام خواهد شد و کلیه عملیات مهندسی، کیفیت، تامین قطعات،
لجستیک، هماهنگی سیاستهای بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش را به عهده خواهد
داشت. «لوگان» با نام تجاری «رنو» در شبکه فروش سایپا و ایران خودرو عرضه خواهد
شد. ایران با جمعیتی بیش از 68 میلیون نفر شاهد رشد چشمگیر بازار خودرو در سالهای
پس از 1372 بوده، در سال 2003 بیش از 700 هزار خودرو را جذب کرده است و در سال
2004 حدود یک میلیون خودرو وارد بازار ایران میشود.
ویژگیهای بازار ایران از نظر
درآمد، مالکیت سرانه خودرو، تولید خودروسازان داخلی، وضعیت مصرف سوخت و ارزانی
بنزین، خودروهای فرسوده بسیار و عمر بالای خودروها، درآمد سرانه پایین، رشد جمعیت،
ترافیک و... لوگان را به محصولی بازارگشا به منظور تامین نیاز طیف وسیعی از مشتریان
تبدیل خواهد کرد. طبقه متوسط شهری مشتریان اصلی آن هستند و در نتیجه لوگان تحت
پوشش نام تجاری رنو، بهتر عرضه خواهد شد.
تسهیلات
مالی رنو
رنو تسهیلات مالی ویژهای برای
مشتریان درنظر خواهد گرفت که از طریق بانک رنو RCI و
زیرمجموعههای آن به متقاضیان عرضه خواهد شد.
خدمات
پس از فروش
خدمات پس از فروش کلیه بازارهای
لوگان در سراسر جهان توسط مرکز قطعات یدکی «داچیا» تامین خواهد شد. این مرکز در
سال 2003 راهاندازی شده و تامین بیش از 20 هزار نوع قطعه داچیا، رنو و نیسان را
به عهده گرفته است. مرکز نامبرده با سرمایهگذاری 14 میلیون یورو تاسیس شده است و
100 نفر در آن فعالیت میکنند که با پشتیبانی معاونت قطعات یدکی رنو، مجموعه کاملی
از تجهیزات اضافی لوگان مانند باربندها، فلپها و... را به طور گسترده عرضه
میکند.
کاهش
هزینه و تولید رقابتی
ضرورت ایجاد امکانات برای عملیات
مونتاژ در کلیه پایگاههای منطقهای باعث شد رنو سهم رباتها و اتوماسیون را محدود
کند و استفاده از حجم بالای نیروی انسانی را مورد توجه قرار دهد؛ از این رو قطعات
بزرگ در ساختار بدنه مورد استفاده قرار نگرفته و فناوریهای هزینهبر مانند
پرداختهای لیزری ورق نیز به کار گرفته نشده است.
قطعات مکانیکی مانند درپوش
سرسیلندر، بازوهای میانی، بازوهای موتور و کارتر روغنی در واحد داچیا ماشینکاری
شده و موتور و گیربکس در پایگاههای منطقهای مونتاژ میشوند.
مزیت
SPR
روش SPR که از سال
1998 مورد بهرهبرداری قرار گرفت، عامل رقابتپذیری واحدهای صنعتی رنو تلقی
میشود. در این روش سازندگان قطعات، تامینکنندگان، واحدهای پشتیبانی، مهندسان و
اپراتورها براساس ضوابط عملیاتی برای آموزش شیوههای دقتسنجی که در شرکت نیسان
تعریف شده، گردهم میآیند. اپراتورها در این آموزشگاهها کلیه حرکات عملیاتی را تا
کسب کارآمدی تمرین میکنند. ایستگاه کاری اپراتور در قلب سازماندهی صنعتی
قرارگرفته است و کلیه حرکات، تجزیه و تحلیل و استاندارد میشوند. سامانه L3P (پشتیبانی
برنامهریزی شده) قطعات موردنیاز را به سهولت در دسترس اپراتور قرار میدهد.
طراحی
بهینه
شرط اولیه پروژه 90X مهار
هزینههاست و شیوه طراحی برمبنای هزینهها (Design to cost)، مشترکسازی (Carry-over) و بهرهگیری از ابزارهای طراحی مجازی
دیجیتالی مورد توجه قرار دارد. کسب بالاترین میزان شاخص تناسب کیفیت به نرخ در همه
تصمیمات تاثیرگذار بوده و 360 میلیون یورو بودجه قطعی به طراحی و توسعه لوگان
اختصاص یافته است.
خانم اودیل پانچیاتیچی مدیر پروژه
مهندسی 90X که در پروژه توئینگو (Twingo) نیز ایفای نقش کرده است، میگوید: روش Design to cost در سال 1999
همراه پروژه توئینگو وارد رنو شد و در پروژه 90X ابعاد بیسابقهای به خود گرفت. فرایند
طراحی با محوریت شاخصهای کارآمدی، اقتصادی و بهرهگیری از راهحلهای آزمایش شده
قبلی به انجام میرسد و شاخصهای امکانسنجی، هزینههای صرفهجویی شده و امکانات
تامین در پایگاههای منطقهای در تصمیمگیریها مدنظر قرار میگیرد. مثلاً از مواد
خام و فولاد معمولی استفاده میشود تا نیاز تجهیز واحدهای تولیدی به خطوط و
ماشینآلات رباتیک را کاهش دهد.
در پرسکاری نیز طراحی زاویهها در
بدنه لوگان محدود شده است تا ساخت قالبها و خط تولید بدنه به طور آسان و با هزینه
عملیاتی کم انجام پذیرد. قوس شیشه عقب نیز بسیار کم درنظر گرفته شده و کاهش هزینه
ابزارهای تولید مورد توجه بوده است.
همچنین با وجود آن که مونتاژ کفی
بدنه به خطوط تمام اتوماسیون طراحی نیاز ندارد اما مجموعه اگزوز از نوع مونوبلوک
روی لوگان نصب شده و نوآوریها با وجود کاهش هزینهها مدنظر بوده است.
شکلدهی شبکه لولههای ترمز در
کارخانه و محافظت از آنها بدون نصب قطعات اتصالی و همچنین مخزن سوخت یکپارچه مجهز
به فیلتر قابل تعویض نیز باعث صرفهجویی در طراحی و تولید شده است. البته در
مناطقی مانند ایران که بنزین کیفیت مناسب را ندارد باید فیلتر مخزن سوخت، بیشتر از
دیگر نقاط تعویض شود.
انتخاب اکسل جلو از دستاوردهای
حاصل در آخرین نسل کلیو (Clio) بهره برده است که به میل ضد غلتش نیاز ندارد. اکسل عقب نیز از
فناوریهای به کار رفته در اکسل عقب پلتفرم B رنو نیسان بهره برده است.
آینههای بغل و زه جانبی لوگان
قابلیت نصب در هر دو طرف بدنه را دارند و مونتاژ خودرو سریعتر صورت میگیرد. شیشه
یک تکه درهای عقب هم نیاز به نصب شیشه لچکی را کاهش داده است.
مشترک
سازی
استفاده از قطعات یکسان در
مدلهای متفاوت باعث جلب اطمینان مشتری و صرفهجویی در هزینهها میشود.
از دو پروژه در توسعه 90X استفاده شده است.
1- پلت
فرم رنو ـ نیسان
2- نسل
خودروی کلیو (Clio)
طراحی ساختار بدنه لوگان از نوع
پلتفرم B است که هزینه
طراحی، توسعه شاسی و ساخت قالبها را کاهش داده است.
بخاری لوگان نیز با خودروهای کلاس
B رنو مانند
مودوس (Modus) مشترک است و از قطعهای واحد تشکیل یافته که علاوه بر کاهش هزینه
موجب افزایش کارآمدی آن شده است و قابلیت حرارتی مناسبی دارد. عملیات الکترونیکی
لوگان نیز در مجموعهای واحد و متمرکز موسوم به UCH نصب شده که
این مجموعه در لوگان، کلیو و توئینگو مشترک است.
نحوه جایگیری و اتصال قوای محرکه
لوگان و کلیو از نظر ساختاری یکسان است تا با استفاده از قطعات میانی و اتصالی
کلیو، فرایند مونتاژ موتور لوگان از دستاوردهای فرایند تولید کلیو بهره گیرد. بخش
مکانیک لوگان نیز از دستاوردهای حاصل از موتور، اکسل جلو، دستگاه فرمان و ترمزهای
عقب کلیو بهره برده و از نشانگرها، دستگیره درها و غربیلک کلیو به طور مشترک در
لوگان نیز استفاده شده است.
قاب پنجره هواکشها و اهرم تعویض
دندهها نیز با خودروی مدل اسپیس (ESPACE) مشترک است.
طراحی
دیجیتالی
برنامه 90X طرحی نمونه در زمینه استفاده از شبیهسازی و
ابزارهای دیجیتالی در مراحل طراحی محصول و تدوین تنظیم فرایندهای تولید تلقی
میشود.
محاسبات لرزشی و صوتی بر روی
ماکتهای شبیهسازی شده، نقاط صدادار را بدون ساخت ماکت خودرو مشخص میکنند و به
این ترتیب محاسبات طراحی و توسعه ساختار بدنه، ساخت ماکتها و قالبهای موقت
موردنیاز نیست و مراحل فیزیکی توسعه محصول به حداقل میرسد، روش طراحی دیجیتالی 20
میلیون یورو صرفهجویی در پی داشته است.
تامین
قطعات
برنامه 90X توسط 143 سازنده رده اول اجرا میشود که 43
سازنده در رومانی، 9 سازنده در ترکیه، 5 سازنده در اروپای مرکزی و شرقی و 10
سازنده در اروپای غربی قرار دارند. سه گروه کاری نیز با هدف تقویت ساختار حقوقی و
مالی، استقرار سازماندهی و مدیریت کارآمد و پشتیبانی کارشناسان در زمینه فنی،
کیفیت، روشها، پشتیبانی و تامین به فعالیت مشغولند.
استراتژی پروژه 90X از دو راه
تامین قطعات و مجموعهها به صورت CKD از رومانی و تامین قطعه از طریق قطعهسازان و مجموعهسازان
منطقهای، دستاوردهای شرکت مشترک تامین قطعات رنو و نیسان (RNPO) را دنبال خواهد کرد.
انتظارات
مشتری
پیر ادوارد سورل مدیر محصول لوگان
میگوید: برای آگاهی از انتظارات مشتریان لوگان، به کشورهای محل فروش خودرو سفر
کردم تا از نزدیک در جریان وضعیت زندگی آنان قرار گیرم.
نسبت قیمت به فضای داخل خودرو
بینظیر است، استحکام تجهیزات نصب شده با خصوصیات استفاده از آنها در بازارهای
فروش سازگاری دارد و طرح ظاهری جذاب لوگان را نیز نباید از یاد برد. توسعه لوگان
برمبنای پلتفرم B رنو ـ نیسان است که در نیسان میکرا (Micra) و رنو مودوس نیز استفاده میشود.
هیچ یک از خودروهای سدان کلاس B-Entry با گنجایش
لوگان قدرت برابری ندارد. صندلیهای عقب برای 3 نفر با قد 190 سانتیمتر طراحی شده
و فاصله سر آنها تا سقف 25 میلیمتر است. حجم صندوق عقب نیز 510 لیتر است که هر
نوع بارگیری با شکلهای متنوع را امکانپذیر میکند.
قوای
محرکه
در لوگان دو نوع موتور بنزینی یک
چهارم لیتری با 75 اسب بخار و یک ششم لیتری با 90 اسب بخار پیشبینی شده است.
همچنین برای عرضه در ایران یک موتور یک ششم لیتری 16 سوپاپه با قدرت 107 اسب بخار
و یک موتور دوگانه سوز طراحی شده است.
آلن پیکارد مسؤول توسعه موتورهای
90X میگوید:
هزینه تمام شده، استحکام، چندمنظوره بودن و سهولت نگهداری اصلیترین معیارهای
انتخاب موتور بودهاند.
موتورهای 8 سوپاپه دارای قدرت
گشتاور بالا در دور موتور پایین هستند و قدرت گشتاور این موتورها از 3000 دور تا
4500 دور در دقیقه است.
موتور یک چهارم لیتری با قدرت 75
اسب بخار، نیرویی معادل 55 کیلووات در 5500 دور در دقیقه تولید میکند و از گشتاور
112 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه برخوردار است. موتور یک ششم لیتری با 90 اسب
بخار، نیرویی معادل 65 کیلووات در 5500 دور در دقیقه تولید میکند و از گشتاور 127
نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه برخوردار است.
گیربکس
گیربکس 5 دندهای مورداستفاده در
نسل دوم لاگونا و مگان، این دو نوع موتور را همراهی میکند. سه دنده اول کوتاه
تنظیم شدهاند تا از تمام نیروی موتور هنگام راهاندازی با محموله سنگین استفاده
شود و 95 درصد گشتاور قابل تولید در دور 3000 دور در دقیقه در دسترس است. دنده
چهار و پنج، اولویت را به کنترل مصرف سوخت و محدود کردن صدا داده است. موتور یک
ششم لیتری با 90 اسب بخار قابلیت حرکت با سرعت حداکثر 175 کیلومتر در ساعت را دارد
و در 5/11 ثانیه شتاب صفر تا 100 کیلومتر را میپیماید.
مصرف
سوخت کم
لوگان در رده کممصرفترین
خودروهای هم کلاس خود قرار دارد. مصرف سوخت موتور یک چهارم لیتری با 75 اسب بخار
لوگان 8/6 لیتر در 100 کیلومتر است و 164 گرم Co2 در هر کیلومتر
تولید میکند.
سوپاپها
سوپاپهای این موتور از نوع تخت
هستند که سادهتر و کمهزینهتر از سوپاپهای پیچشیاند. نمای میل بادامک موتور
نیز با ویژگی افزایش گشتاور در دور پایین موتور طراحی شده است.
وزن
خودرو
مدل پایه لوگان با موتور یک چهارم
لیتری 75 اسب بخار 975 کیلوگرم وزن دارد که باعث شد مصرف سوخت این خودرو نیز پایین
باشد.
قابلیت
بازیافت 95 درصد وزن
در طراحی و توسعه لوگان به
بازیافت مواد اولیه توجه خاصی شده و 95 درصد وزن این خودرو مطابق مقررات اتحادیه
اروپا، قابل بازیافت است.
آلودگی
صوتی
آلودگی صوتی لوگان کمتر از مصوبه
اتحادیه ا روپا و 74 دسی بل است.
بدنه
سه بخشی
بدنه به صورت سه بخشی: جلو (قوای
محرکه)، اتاق و عقب (صندوق) طراحی شده است. ظاهر لوگان نشانگر استحکام و کیفیت
مطمئن خودروست. گلگیرهای بدنه جذابیت دارد، نمای جانبی کشیده به نظر میآید و در
موتور برجسته است.
بریدگی صندوق عقب با هدف دستیابی
به کمترین ارتفاع بارگیری طراحی و برای حفاظت از این بریدگی، لایه فوقانی سپر عقب
تا روی آن کشیده شده است. چراغهای عقب در زاویه خودرو قرار دارد تا زاویههای تند
بدنه، نرمتر به چشم آیند.
داشبورد
یک تکه
بادوامترین نوع داشبورد به صورت
یک تکه در لوگان به کار رفته است و اتصالات آن قابل رویت نیست. کنسول میانی
داشبورد دربرگیرنده کلیدهای تجهیزات رفاهی تهویه مطبوع، رادیو ضبط و... است.
نشاندهندهها و کلیدهای نصب شده
روی قاب غربیلک فرمان، طراحی چشمنوازی دارند.
تفاوت
مدلها
مدلهای متوسط لوگان دارای سپرهای
همرنگ با بدنه است و زههای جانبی و قالپاقهای ویژه خود را دارد.
مدل بالای لوگان نیز دارای رینگ
15 اینچی، جلو پنجره، قاب پنجره، هواکش کرومه شده و پروژکتورهای مهشکن است.
سه نوع مدل پایه، متوسط و بالا در
هر بازاری ویژگیهای خاص خود را خواهد داشت. کابین داخلی هر یک از مدلها دارای
مواد و رنگهای ویژه خواهد بود و کنسول میانی با دو مدل دیگر تفاوتهایی دارد.
تزئینات
داخلی
تزئینات داخلی در دو رنگ خاکستری
گرافیت و نوک مدادی عرضه میشود.
منسوجات نیز متنوع است. در برخی
مدلها رودریها نیز پوشش پارچهای خواهند داشت.
طراحی قالپاقها و رینگهای
آلومینیم در مدلهای بالا به چشم میخورد.
فرمان
مکانیکی و هیدرولیکی
سیستم پایه لوگان دارای سیستم
فرمان مکانیکی و مدلهای بالای آن به سیستم فرمان هیدرولیکی مجهز است.
فرمان هیدرولیکی نیز همراه با میل
ضد غلتش ویژه، رانندگی را به مراتب آسانتر میکند. قطر دوربرگردان فرمان 5/10 متر
و معادل دوربرگردان فرمان نسل دوم مگان است.
ارگونومی جایگاه راننده نیز به
گونهای است که کلیه اطلاعات لازم برای رانندگی، در یک نگاه قابل مشاهده است.
کنسول میانی لوگان به نشانگر دیجیتالی مجهز است که پیامهای هشداردهنده رایانه
مرکزی خودرو را به آگاهی راننده میرساند. ارگونومی جایگاه راننده از آرشیتکتور
پلتفرم B رنو ـ نیسان
بهره گرفته است و راننده کاملاً در محور غربیلک و پدالها قرار میگیرد.
کاهش
صدای داخل اتاق خودرو
طراحی دیجیتالی بدنه، دقت بالایی
را در شناسایی نقاط لرزش و آکوستیک فراهم کرده، صداهای داخل اتاق بسیار محدود شده
و صداهای مکانیکی مورد ارزیابی قرار گرفته است تا صوتهای با فرکانس بالا به صورت
یکپارچه به گوش برسند و صدای فن و تهویه مطبوع به حداقل رسیده است: صدای فن 51 دسی
بل و صدای تهویه مطبوع 49 دسی بل.
تجهیزات
ایمنی
قابلیت لوگان در حد ایمنی آخرین
نسل خودروهای رنوست.
مارک دوبوا مسؤول ایمنی منفصل
لوگان میگوید: مقاومت خودرو در برابر انواع ضربات از طریق شبیهسازی ارزیابی و
کلیه خصوصیات به طور مجازی محاسبه شده و نتیجه تستهای نهایی نیز محاسبات اولیه را
تایید کرد.
لوگان از نظر مقاومت به شوک نیز
توانمندی خاصی دارد و هنگام ضربه خوردن، ساختار خودرو قابلیت تغییر شکل دادن را
دارد و انرژی سینتیک ضربه را دفع میکند.
طراحی جایگاه موتور لوگان به
گونهای است که در صورت ضربه رو در رو، مجموعههای مکانیک در یکدیگر جمع میشوند.
در بخش فوقانی نیز موج شوک از طریق ستونهای جلو به عقب منتقل میشود. در ضربات
جانبی نیز موج شوک از یک سو توسط تواورس جلو به طرف بالا و از سوی دیگر از کف
خودرو با گذر از راه زیر موتور به سمت پایین هدایت میشود.
ضربه
از جلو
داشبورد خودرو نیز در صورت وارد
شدن ضربه از رو به رو، نقش مهمی در حفاظت سرنشینان ایفا میکند. ساختار آن به صورت
لانه زنبوری از پلی پروپیلن طراحی شده است. این ماده بسیار ضربهپذیر است و اثرات
برخورد با زانوها را کاهش میدهد.
نمای محدب داشبورد و جعبه داشبور
به گونهای است که کمترین آسیب به ساق و مچ پا وارد میشود. در طراحی صندلیها،
محافظت لگن سرنشینان از آسیب مدنظر بوده است و سینیهای زیرپایی راننده و سرنشین
جلو پاها را از ضربات احتمالی محفوظ نگاه میدارد.
در صورت وارد شدن ضربات جانبی،
انتقال شوک روی ساختار خودرو طوری است که لگن سرنشینان در معرض آن قرار نگیرد و یا
کمترین آسیب را ببیند.
ضربه
از عقب
مخزن سوخت زیرکفی بدنه و به دور
از اکسل عقب نصب شده است تا مورد اصابت هیچ یک از اجزای دورانی و یا اکسلها قرار
نگیرد. یک تراورس تقویتی پشت صندلیهای عقب نصب شده تا در صورت اصابت، مانع ورود
اشیای صندوق عقب به درون اتاق شود.
کمربند
ایمنی و کیسههای هوا
براساس آمار استفاده عمومی از
کمربند ایمنی، میزان تلفات تصادفات جادهای را در اروپا به میزان 8 تا 10 هزار نفر
کاهش میدهد.
در خودروی لوگان، سیستم نگهدارنده
سرنشین شامل کمربندهای سه نقطهای و پشتسریهاست که در کلیه صندلیها پیشبینی
شده است. ارتفاع کمربندهای صندلی جلو مطابق با قد سرنشین قابل تنظیم است. لوگان
قابلیت تجهیز به دو کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو را دارد که مخصوص
لوگان طراحی شدهاند و به دستگاه تنظیم کننده هوا مجهزند که به تناسب ضربه وارده،
باد کیسهها را کم و زیاد میکند تا کمترین فشار به سرنشین وارد شود.
صندلی
کودک
صندلی کودک در همه شرایط در لوگان
قابل نصب است: روی صندلی جلو رو به پشت و در هر سه جایگاه صندلی عقب.
داشبورد لوگان به کلید فعال و یا
غیرفعال کردن کیسه هوا مجهز است تا هنگام غیرفعال بودن کیسه هوا، صندلی کودکی در
کنار راننده نصب شود. یک نشانگر، غیرفعال بودن کیسه هوا را به راننده یادآوری
میکند.
جلوبندی،
کمک فنرها، فرمان هیدرولیک و ترمز ABS
لوگان به جلوبندی از نوع «مک
فرسون» با بازوهای مثلثی مجهز است که از نسل دوم کلیو نشات گرفته است. سیستم تعلیق
عقب متشکل از اکسلی به شکل H همراه فنرهای پیچشی و کمک فنرهای عمودی است. کورس تعلیق لوگان نیز
بیش از سایر خودروهای اروپای غربی است. قابلیت فشردگی فنرهای جلو وعقب به گونهای
است که اینرسی حرکتی در سطح قابلیتهای کلیو باشد و در مدلهای بالای لوگان با نصب
میل ضد غلتش، آسایش بیشتری فراهم شده و به فرمان هیدرولیک با سیستم ترمز ABS و رینگهای 15
اینچ مجهز است.
لوگان همچنین از ترمزهای دیسکی در
جلو و کاسهای در عقب برخوردار است. سیستم ضد قفل چرخها ABS مانند نسل دوم
مگان از نوع Bocsh 8.0 و به سیستم پایداری الکترونیکی EBV مجهز است که
موجب استفاده از تمام توان ترمزی محور عقب میشود.
استحکام
و هزینه نگهداری پایین
میانگین سالانه پیمایش هر خودرو
در بازارهای لوگان 20 هزار کیلومتر است و اولین مالک، خودرو را پنج تا شش سال نگه
میدارد که در بعضی کشورها تا هشت سال افزایش مییابد؛ بنابراین در طراحی لوگان
استحکام، مصرف کم و هزینههای نگهداری پایین از اولویت برخوردار بوده است.
موتورهای به کار رفته در لوگان از نوع یک چهارم لیتری، یک ششم لیتری 8 سوپاپ و یک
ششم لیتری 16 سوپاپ (خانواده K) و گیربکس آن از نوع jH است. مهندسان رنو با همکاری سازندگان، فرایند روزانه کسب تایید
قطعات لوگان را تنظیم کردهاند. آنها مسافت 470 هزار کیلومتر را در مسیر «صادرات
بزرگ» در مرکز فنی رنو ابووا در منطقه نورماندی پیمودهاند و با طی کردن مسیر در
گرد و خاک، سنگلاخ، آب و گل و دستانداز برای جادههای ناهموار و همچنین مناطق
دارای آب وهوای سخت و خشن پیشبینیهای لازم را انجام دادهاند.
مقاومت
در برابر پوسیدگی و ضربه
لوگان دارای ضمانت شش ساله در
قبال پوسیدگی بدنه است. سطح قطعات فلزی بیرونی رنگ پوششی ویژهای دارد و تمام
اتصالات به طور سیستماتیک آب بندی شده و زیر خودرو نیز در مقابل اصابت اشیا به
هنگام تردد محافظت شده است. لوگان از نظر برخورد با مانع از رو به رو و شوکهای
جانبی، مطابق استانداردهای اروپایی ساخته شده و طراحی آن با پیچیدهترین
استانداردها مطابقت دارد.
تعویض
ساده قطعات
در لوگان فاصله زمانی لازم برای
انجام عملیات نگهداری طولانیتر شده است. در برخی از بازارها امکان تعویض شمعها و
فیلتر هوا در هر 30 هزار کیلومتر مهیا شده است مثلاً لامپهای چراغ جلو از زیر در
موتور به راحتی قابل دسترسیاند تا مشتری قادر به تعویض آنها باشد.
تردد
در تمام قارهها
لوک الکساندر منارد معاون عملیات
بینالمللی رنو و رئیس هیئت مدیره داچیا میگوید: لوگان در تمام قارههای جهان و
مناطق صعب العبور امریکای جنوبی، افریقا، آسیا و اروپای شرقی میتواند تردد کند و
در گرمسیرترین و سردسیرترین مناطق قابل استفاده است.
لوگان در دو مرکز تست ابووا و
لاردی در دماهای حداکثر و حداقل مورد آزمایش قرار گرفته و نزدیک قطب شمال و همچنین
در گرمسیرترین کشورهای جهان تست میدانی شده است.
لوگان خود را با شرایط سخت جاده
به خوبی تطبیق میدهد. ارتفاع زمین تا کف خودرو 155 میلیمتر است یعنی 20 میلیمتر
بیش از ارتفاع خودروهای طراحی شده برای مناطق اروپایی است. لوگان در جادههای
دارای دستانداز به راحتی تردد میکند و مجموعههای مکانیکی، کولر و درهای لوگان
برای مناطق پر گرد و خاک طراحی شده است.
بخاری
و کولر
بخاری و کولر لوگان در سردسیرترین
مناطق روسیه و گرمسیرترین مناطق خلیج فارس قابل استفاده است. مجموعه کولر این
خودرو از توانمندیهای ویژه طراحی شده در کولر خودروی کلیو که در مکزیک عرضه
میشود، برخوردار است.
بخاری لوگان حرارتی یکنواخت و
فراگیر در اتاق خودرو و حتی در قسمت عقب آن تولید میکند. شبکه توزیع حرارت کوتاه
و کارآمد و با معیارهای کشورهای سردسیر کاملاً منطبق است و خروجیهای هوا
دوسویهاند.
افزایش دمای دستگاه حرارتی از
حالت سرد موتور بسیار سریع صورت میگیرد و به بخاری کمکی نیاز ندارد.
دستگاه کولر نیز مشابه کولر
خودروهای پلتفرم B رنوست. شبکه توزیع آن ویژه لوگان طراحی شده است و حجم کمی از
داشبورد را اشغال میکند.
دریچههای هوا به طور متناسب در
ارتفاعات بالا و پایین قرار دارند تا جریان هوا به گونهای مطلوب در اتاق تقسیم
شود.
از
اکتان 87 تا اکتان 95
موتور لوگان با سوختهای متنوع و با کیفیتهای
متفاوت کار میکند. موتور این خودرو با درجه سوخت اکتان 95 تنظیم شده است اما با
سوخت درجه اکتان 87 و 91 نیز به خوبی کار میکند و تست روشن شدن در دمای 30- درجه
سانتیگراد را با موفقیت جواب داده و استاندارد یورو 4 را پاس کرده است؛ بنابراین
با بنزینهای موجود در ایران سازگار است و لوگان با مشکل تامین سوخت روبه رو
نیست.