مقاله ها

1400/10/27
نویسنده : محسن فاضل نیا ـ حمید حومکی
hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbff8342020000006c06000001000500

 

90L ؛ پیشینه و ویژگی‎ها

ترجمه: محسن فاضل نیا ـ حمید حومکی

کارشناس معاونت فنی مهندسی سایپا

منبع : CarBC.com

RENOULT.com

Dacia Renult Group

 

در اواخر دهه 90 میلادی بازار فروش خودرو دستخوش تغییراتی شد؛ به طوری که آمار فروش چشمگیر بازار اروپای غربی، ایالات متحده امریکا و ژاپن به تدریج روندی رو به کاهش را نشان می‎داد که بیانگر تبدیل آن به بازارهای جایگزین بود زیرا هنوز تقاضا برای خرید خودرو وجود داشت (حدود 80 درصد از جمعیت جهان صاحب خودرو نبودند). در این هنگام لویی شوایتزر مدیر عامل رنو با اعلام برنامه افزایش تولید محصولات این شرکت با هدف رسیدن به رشد پایدار و سوددهی در سال 1995 بازار هدف خود را بیشتر به بازارهای خارج از اروپای غربی معطوف کرد. مشتریان بازار هدف، از کشورهای دارای رشد اقتصادی پرشتاب منطقه‎ای بودند و از جمله اقشار متوسط آن جوامع در حال شکل‎‏گیری به شمار می‎آمدند. در سال 1998 مدیر عامل رنو طرح مطالعاتی 90X خودرویی با استحکام بالا، جادار و مناسب برای شرایط آب و هوایی مختلف را با قیمت 5 هزار یورو معرفی کرد و سرانجام در ماه ژوئن 2004 خودروی لوگان نخستین محصول از مجموعه 90X در معرض دید همگان قرار گرفت.

نکته بسیار مهم در طراحی این خودرو، سبک و شیوه طراحی آن است که نام «طراحی برمبنای هزینه» (Design to Cost) را بر خود دارد. اصول طراحی آن برمبنای استفاده از قطعات مشترک (Carry Over)، مدل سازی دیجیتالی و تطابق آن با بازار هدف بوده است. متدولوژی به کار رفته در روش طراحی برمبنای هزینه، آنالیز محصول و فرایند تولید است که در این روش جایگاه ویژه‏ای دارد. همچنین شاخص امکان سنجی، کاهش هزینه، امکانات موجود در پایگاه‎های منطقه‎ای و بهره‎وری از شاخص‎های مهم این شیوه است. به طور مثال فولاد به کار گرفته شده از جنس فولادهای معمولی است که در تمامی مناطق یافت می‎شود، همچنین سطوح بدنه به گونه‎ای طراحی شده است که قطعات قالب آن کمترین میزان زوایا را داشته باشند که خود هزینه‎های قالب سازی را کاهش می‎دهد. اکسل جلوی این خودرو از نوع آخرین نسل رنو کلیو بدون میله ضد غلتش و اکسل عقب هم از اکسل پلت فرم B رنو، نیسان عاریت گرفته شده است. آینه‎های بغل و زه‎های جانبی در هر دو طرف خودرو، یکسان و یک شکل طراحی شده‎اند (هزینه ساخت قالب کم می‎شود) و همچنین شیشه یک تکه در عقب که در آن از شیشه لچکی خبری نیست، همگی هزینه‎های تولید را کاهش داده‎اند. به طور اختصار لوگان حاصل تفکر فنی مهندسی مهندسان مجرب مرکز تحقیقات و توسعه رنو (تکنوسانتر) برمبنای حداقل هزینه است.

جدول مقایسه فروش خودرو در سال ‏2003‏‏

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازارهای جدید

در سراسر دنیا بازارهایی با سطوح اقتصادی متفاوت مشاهده می‎شوند. به عنوان مثال درآمد سرانه ملی در اکراین 1000، روسیه و ترکیه 2300 و اسلوونی 11000 دلار امریکاست. به رغم این تفاوت، پتانسیل بالای رشد در بخش خودرو در این بازارها به چشم می‎خورد.

نرخ مالکیت خودرو در ترکیه 70، اکراین 160 و جمهوری چک 350 به ازای هر 1000 نفر است. 90 درصد خودروهای فروخته شده در این کشورها کمتر از 10 هزار یورو قیمت دارند.

اگر قیمت متوسط پایه برای یک خودرو خریداری شده در فرانسه 100 باشد، این عدد در اسپانیا 90، مجارستان 69، چک 68 و لهستان 54 است. از اواخر دهه 1990 بازار خودرو در این کشورها رشد قابل ملاحظه‎ای یافته است.

 

شرکت رنو: پروژه 90X

در سال 1995 میلادی به منظور اطمینان از رشد سودآور شرکت رنو، لویی شوایتزر مدیر عامل آن اعلام کرد: من مصمم به گسترش بازارهای فروش به خارج اروپا هستم؛ به گونه‎ای که فروش سالانه به 4 میلیون دستگاه تا سال 2010 برسد.

به این منظور و با توجه به بازارهای هدف، پروژه 90X که در تاریخ رنو منحصر به فرد است، تعریف شد. هدف این پروژه، طراحی خودرویی برای فروش در خارج از بازارهای اروپای غربی است.

ژان ماری هارتیگه مدیر پروژه 90X می‎گوید: ما در سال 1998 با یک ورق کاغذ سفید شروع کردیم و هدف قیمت پایه یعنی 5 هزار یورو را که از سوی لویی شوایتزر تعیین شده بود، همواره مد نظر داشتیم. نتیجه چهار سال طراحی و توسعه که توسط متخصصان شرکت انجام شد، محصولی به نام لوگان (Logan) است که در پایان سال 2004 به فروش خواهد رسید. از اوایل سال 2007 خودروهای استیشن و مینی‎ون نیز با پلت فرم مشترک تولید خواهند شد. هدف، پاسخگویی به نیاز مشتری‏هایی است که از خودروهایشان در کار و تفریح استفاده می‎کنند.

انتخاب روش طراحی با دیدگاه قیمت و استفاده از قطعات از پیش ساخته شده
 
(Carry Over) دستیابی به اهدافی نظیر قیمت و قابل اطمینان بودن محصول را تضمین می‎کند پیش‎بینی سرمایه گذاری برای تولید لوگان مطابق جدول زیر است.

 

کشور

میلیون یورو

رومانی

205

روسیه

230

مراکش

22

ایران

300

کلمبیا

16

 

متناسب با ویژگی بازارهای هدف

مشتریان لوگان عمدتاً خانواده‎ها هستند که بیشتر آنها فقط یک خودرو دارند. لوگان همچنین نیم نگاهی به بازار خودروهای عمومی ـ به عنوان یک تاکسی ـ دارد. مشخصه‎های ابعادی خودرو، آن را در ردیف خودرویی بسیار جادار در کلاس B قرار داده و حتی در برخی مشخصه‎ها نزدیک به خودروی کلاس C است. با حجم صندوق بار 510 لیتر، جادارترین در کلاس خود به شمار می‎آید.

قابلیت اطمینان، دوام، سادگی تعمیرات و اجتناب از پیچیدگی و بالا بودن دوره سرویس‎های ادواری از اهداف مهم پروژه لوگان است. با توجه به بازارهای هدف سیستم گرمایش و سرمایش لوگان که برپایه رنو کلیو مکزیک انتخاب شده، مناسب شرایط حاد آب و هوایی روسیه و خلیج فارس است.

با توجه به حداقل ارتفاع (155 میلی‎متر) این خودرو مناسب رانندگی در شرایط سخت و ناهموار جاده‎ای است. موتور 4/1 و 6/1 لیتری هشت سوپاپه برای بنزین با عدد اکتان 95 طراحی شده اما استفاده از بنزین با عدد اکتان 87 و 91 نیز در آن امکان پذیر است.

طراحی موتورهای فوق برمبنای استاندارد آلودگی یورو 4 است. همچنین بدنه خودرو از نظر ضربه از جلو و کنار با استانداردهای اروپا مطابقت دارد.

 

ساخت و فروش

هدف پروژه 90X تولید و فروش بیش از 700 هزار دستگاه خودرو در دنیا تا سال 2010 است. تولید لوگان امسال در رومانی آغاز می‎شود و در سال 2005 در روسیه، سپس مراکش و کلمبیا و در سال 2006 در ایران شروع خواهد شد. مونتاژ لوگان در روسیه، مراکش و ایران با استفاده از قطعات منفصله‎ای (CKD) که از کارخانه پیتستی در رومانی تأمین می‎شود، انجام خواهد گرفت. صددرصد تکنولوژی، طراحی، شاسی، قوای محرکه و استانداردهای ساخت لوگان توسط شرکت رنو انجام شده است.

در اروپای مرکزی، ترکیه، شمال افریقا و خاورمیانه لوگان تحت نشان (Brand) داچیا (Dacia) به بازار عرضه می‏شود. پیش‏بینی می‏شود در سایر کشورها مثل ایران، لوگان نخستین گزینه طیف وسیعی از خریداران شود که تحت نشان رنو ارائه خواهد شد.

مرکز قطعات داچیا در رومانی، تامین کننده قطعات کلیه بازارهای لوگان خواهد بود.

 

ایران با ظرفیت تولید 300 هزار دستگاه

شرکت رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شرکت مشترکی را به نام رنو ـ پارس در می 2004 تاسیس کردند. دو شرکت عمده تولیدکننده خودرو در ایران یعنی ایران خودرو و سایپا تولید و فروش لوگان را از سال 2006 با ظرفیت اولیه 300 هزار دستگاه در سال آغاز خواهند کرد. درصدی از این تعداد برای صادرات درنظر گرفته خواهد شد.

خودرو با استفاده از مجموعه‏ها و قطعات وارداتی شرکت رنو ـ پارس مونتاژ می‏شود. این شرکت مسؤولیت کلیه فعالیت‏ها شامل مهندسی، کیفیت، خرید، تدارکات همچنین سیاست‏های فروش، بازاریابی و خدمات بعد از فروش را به عهده دارد. لوگان تحت نشان رنو توسط شبکه فروش شرکت‏های ایران خودرو و سایپا توزیع خواهد شد. ایران با جمعیت 68 میلیونی شاهد افزایش سریع فروش خودرو در سه سال گذشته بوده است.

خرید یک خودروی کوچک و قابل اعتماد به مبلغ 5 هزار یورو، بسیار غیرقابل باور می‏نماید. لوگان یا 90X آخرین خودرویی است که به جمع خودروهای سوپراقتصادی خواهد پیوست و قرار است با خودروهای معروف و ارزان قیمتی چون روورسیتی، کیا پیکانتو، سئات آروسا، داهاتسوکوپن، دووماتیز و گونه‏های کوچک فولکس واگن FOX به رقابت برخیزد. رنو می‏خواهد طیف جدیدی از مشتریان را جذب کند؛ مشتریانی که جمعیت نسبتاً چشمگیری را شامل می‏شوند. برنامه‏ریزی رنو برای تولید این خودرو حداقل چند سال است که با توجه به شرایط محیط، موقعیت جغرافیایی و بازار هدف متغیر بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

شکل یک

 

همان طور که فولکس واگن با شرکت اشکودا جوینت شد، رنو هم معتقد است در سایه اتحاد با شرکت داچیا می‏توان آن را به تولید‏کننده‏ای قدرتمند مبدل کند.

لوگان با طول 25/4 متر، ارتفاع 525/1 متر و فاصله طولی چرخ‎های 63/2 متر عرضه می‎شود. ابعاد کلی و شکل دماغه و شکاف‎های جلوی پنجره آن، این خودرو را در زمره خودروهای کلاس B قرار می‎دهد.

لوگان از لحاظ ابعاد خارجی بسیار فشرده و کوچک است و برای رسیدن به وزن سبک 925 کیلوگرم، بدنه آن بسیار ساده طراحی شده است که آن را از خودروهای همکلاس خودش کمی سبک‎تر نشان می‎دهد.

به هر حال برچسب قیمت نازل آن ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد و فکر کنید طراحی آن عجولانه و سرسری بوده است اما لوگان از طراحی یک شرکت مادر یعنی رنو، نیسان یا همان پلت فرم B در این کمپانی معظم بهره جسته است. در حال حاضر لوگان آخرین انتخاب برای خودرو نیست و به منظور توسعه تحقیقات و تکنولوژی، مدل‎های جدید در نسل‎های نیسان میکرا روی پلت فرم استرات و تیر پیچشی جانمایی خواهد شد.

دو نوع موتور روی لوگان قابل نصب است که هر دو توسط شرکت رنو آماده شده‎اند: مدل 4/1 لیتری با قیمت پایین‎تر و قدرت 75 اسب بخار و 83 پاوندنیت گشتاور (2/11 کیلوگرم متر) و مدل 6/1 لیتری با قیمت بالاتر و قدرت 90 اسب بخار با 95 پاوندنیت گشتاور (8/12 کیلوگرم متر) گونه 4/1 لیتری با سرعت 162 کیلومتر در ساعت ظرف 13 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می‎رسد و گونه بزرگ‎تر 6/1 لیتری آن چابک‎تر است و با سرعت 175 کیلومتر در ساعت آن را در زمان 5/11 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می‎رساند.

از آنجا که 90X قصد صدور به نقاط مختلف جهان را دارد؛ حتی مناطقی که کیفیت سوخت آنها بالا نیست، موتور آن به گونه‎ای طراحی شده که سوخت‎های با کیفیت پایین را بپذیرد. با وجود این، مدل 90X هنوز استاندارد بالای EURO4 را در مورد آلودگی پاس می‎کند. لوگان 90X طرح بسیار ساده‎ای دارد و به سختی شبیه یک مدل سه دان یا ناچ بک به نظر می‎رسد. لوگان با نام داچیا (Dacia) به فروش خواهد رسید و به این ترتیب جانشین مدل قدیمی‎تر یعنی سولنزا (Solenza) می‎شود. شکل و شمایل 90X / لوگان بیشتر تحت تأثیر طراحی تهاجمی بدنه در شرکت رنو قرار گرفته و با آن هماهنگ شده است. در مقایسه با سولنزا، شکل بدنه لوگان بسیار نرم‎تر و مدرن‎تر به نظر می‎رسد. از لحاظ کاربرد بیشتر، ارتفاع بدنه بالاتر، طراحی برای ایجاد حداکثر فضای داخلی و ... نیز قابل توجه است نکته مهم دیگر در 90X/ لوگان فاصله کف خودرو تا زمین است. هر چند که خودرویی غیربیابانی است ولی ارتفاع آن از کف 155 میلی‎متر است که برای حرکت در جاده‎های غیرآسفالته بسیار مناسب است و می‏تواند میزان تعمیرات و نگهداری‎ها را کاهش دهد.

 

 

 

 

 

 

 

شکل 2

 

استحکام طراحی، با آرایش اجزای رنوی کلیو در پنل لوگان بسیار بیش از حد انتظار است.

 

 

 

شکل 3

طراحی اغراق آمیز در بدنه چندان به چشم نمی‎خورد ولی زیبایی و دوام آن کاملاً مشهود است.

 

 

 

 

 

 

 

شکل 4

 

سیستم نشان‎دهنده‎ها در لوگان به خودروهای ارزاق قیمت امروزی شباهتی ندارد و بیش از حد انتظار است. اندازه تایرهای استاندارد 90X با موتور 4/1 لیتری 165/80R14 و با موتور 6/1 لیتری 165/65R15 است.

با وجود فضای بزرگ برای 4 نفر (ضرورتاً 5 نفر) لوگان /90X دارای صندلی‏‎های بزرگی است که به سمت جلو حرکت می‎کنند و سبب افزایش فضای داخلی می‎شوند و از کیفیت ساخت خوبی هم برخوردارند.

ممکن است روکش داشبورد از جنس مواد نرم و عالی نباشد ولی طراحی آن راضی کننده است. صادقانه باید گفت لوگان دل مصرف کنندگان خودروهای ارزان قیمت را با تزئین داشبورد با آلومینیوم                        زیبا در بخش کنسول میانی به دست آورده است. تجهیزات داخلی ارائه شده و فرمان برجسته عاریت گرفته شده از مدل رنو کلیو، فضای داخلی این خودرو را کمی بیش از حد انتظار کرده است. هر دو مدل لوگان به کیسه‎های هوای جلو و کمربند سه نقطه اتصال برای تمامی 5 سرنشین مجهزند. سیستم ترمز ABS همراه توزیع کننده نیروی ترمز در تمامی مدل‎های 6/1 لیتری به صورت استاندارد در مدل‎های 4/1 لیتری به صورت سفارشی است. صندوق عقب این سدان دارای حجم باورنکردنی                               کارگو به میزان 510 لیتر است. (بزرگ‎تر از خودروهایی که حتی 2 برابر اندازه لوگان هستند.) لوگان/90X به عنوان خودرویی که قرار است در شرق اروپا، افریقا و غرب آسیا عرضه شود، از مهندسی خوبی برخوردار است و موفقیت بزرگی را در زمینه ارتقای این مدل و شرکت فراهم خواهد کرد.

 

 

 

شکل 5

وسواس رنو در زمینه ایمنی مدل لوگان، آن را به خودرویی ایمن تبدیل کرده است برای مدل لوگان برنامه‎های اساسی در آینده وجود دارد: در سال 2005 میلادی برنامه تولید یک موتور 5/1 لیتری «Dci» توربو دیزل با قدرت 65 اسب بخار همچنین مدل 6/1 لیتری 16 سوپاپ خطی با 107 اسب بخار قدرت و در سال 2007 میلادی نیز طراحی و ساخت یک استیشن واگن و یک مینی (MPV) با دو کاربرد باربری و سواری. برای پاسخگویی به این حد از انتظارات، شرکت داچیا با کمک رنو، نیسان تولید 90X / لوگان را در کشورهای روسیه، مراکش، ایران و کلمبیا با همکاری رومانی به منظور تولید 700 هزار دستگاه در سال هدف گذاری کرده‎اند. رنو عرضه لوگان /90X را برای فروش در اروپا مستثنا نکرده است ولی در حال حاضر نباید انتظار آن را داشت.

 


«سایر مشخصات لوگان/90X»

نوع موتور بنزینی

لوگان

K7M (1600)cc

K7J (1400)cc

نوع موتور

دستی

دستی

 گیربکس

استاندارد Euro4

استاندارد Euro4

 کنترل آلاینده‎ها

5 نفر

5 نفر

ظرفیت و تعداد سرنشین

1598cc

1390cc

حجم موتور

79.5*80.5

79.5*70

قطر پیستون × کورس پیستون (میلی‎متر)

4

4

تعداد سیلندر

9.5:1

9.5:1

نسبت تراکم

8

8

تعداد سوپاپ‎ها

64(90)

55(75)

ماکزیمم قدرت کیلووات (اسب بخار)

5500

5500

ماکزیمم دور موتور

12.8

11.2

ماکزیمم گشتاور (کیلوگرم متر)

3000

3000

شروع محدوده قرمز دور موتور (دور در دقیقه)

چند نقطه‎ای

چند نقطه‎ای

نوع انژکتور

به صورت استاندارد

به صورت استاندارد

کاتالیست کنورتور

JH3

JH1

نوع گیربکس

5

5

تعداد دنده‎های جهت جلو

7.24

7.24

سرعت در دنده یک با دوران موتور 1000 rpm

13.18

13.18

سرعت در دنده دو با دوران موتور 1000 rpm

19.37

19.37

سرعت در دنده سه با دوران موتور 1000 rpm

26.21

26.21

سرعت در دنده چهار با دوران موتور 1000 rpm

33.94

33.94

سرعت در دنده پنج با دوران موتور 1000 rpm

10.5  متر

10.5 متر

شعاع چرخش فرمان

3.2/4.5

3.2/4.5

تعداد دوران فرمان قفل تا قفل دستی/هیدرولیک

 

 

مک فرسون استرات با بازوی ویش بن Wish Bone

مک فرسون استرات با بازوی ویش بن Wish Bone

سیستم تعلیق جلو

تیر پیچشی با مقطع H و فنرهای حلقوی

تیر پیچشی با مقطع H و فنرهای حلقوی

سیستم تعلیق عقب

24.5

24.5

قطر میله موج گیر (میلی‎متر)

185/65/R14

165/80/R14

تایرهای عقب و جلو

از نوع ضربدری (دو مداره)

نوع مدار ترمزها

*به صورت استاندارد/ به صورت آبشن

سیستم ABS ترمز Bosch 8.0

*به صورت استاندارد/ به صورت آبشن

توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز

از نوع تکی و 9 اینچی

سیستم بوستر ترمز

** 259/239

قطر دیسک ترمز جلو

** ً 8/ ً 7

قطر درام ترمز عقب

175

162

ماکزیمم سرعت Km/h

ً 11.5

ً 13

0-100 Km

0.36

0.36

ضریب ؟

175 گرم

164 گرم

میزان Co2 منتشر شده در هر کیلومتر

10.0

9.2

مصرف سوخت شهری 100 Km/لیتر

5.8

5.5

مصرف سوخت خارج از شهر

7.3

6.8

مصرف سوخت (ترکیبی از شهر و خارج از شهر)

50 لیتر

50 لیتر

حجم باک بنزین

980

975

وزن خالص (Kg)

585

580

وزن روی اکسل جلو (Km)

395

395

وزن روی اکسل عقب (Km)

* ارائه شده به صورت آبشن یا استاندارد که به کشور و نحوه قرارداد بستگی دارد.

** به گونه‎های مختلف مورد سفارش بستگی دارد.

 

 

 


طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی

جدیدترین مقاله ها

نام : *

پیغام : *