hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbffdf42020000006c06000001000600
تصویر در آیینه خودرو
رسول ملکان
گفته
میشود که راننده هر 15 ثانیه یک بار در آیینه عقب خودرو نگاه میکند. سازندگان
آیینه خودرو ادعا میکنند که این وسیله در بهترین جای ممکن نصب شده است و اطلاعات
بسیاری را در اختیار راننده قرار میدهد. ماتیو بیچام به تهیه گزارشی درباره آیینه
عقب خودرو پرداخته است که با مطالعه آن میتوان دریافت چگونه آیینه کوچک و محقر
عقب خودرو به وسیلهای مهم و سرمنشا بسیاری از تحولات تبدیل شده است. در ادامه
مطلب، گفت و گویی با گاث دیور ـ معاون اجرایی شرکت جنیتکس ـ درباره امکانات
آیینههای تنظیمکننده شدت نور1 صورت گرفته است که از نظرتان خواهد گذشت.
قطبنما،
دماسنج، ورودی گیرندههای کنترل از راه دور، ابزار کاربردی در سفر، قابلیتهای کنترل
از دور، همه و همه تنها نمونهای از امکانات افزوده شده به آیینههای عقب داخلی
خودرو هستند و چه بسا در آینده بتوان شماره تلفن، لوازم جهتیابی، تنظیمکننده
بلندی صدای رادیو و فشارسنج تایر را نیز در آن جای داد.
شیشه
آیینه ضدآب و آیینههای تاشو که با نیروی الکترونیکی کار میکنند در بغل خودرو
قرار دارند. اگرچه استفاده از شیشههای پوششدار در ژاپن قدمتی 20 ساله دارد اما
کاربرد آنها در اروپا و امریکای شمالی تا حد زیادی محدود شده است. در حالی که از
زمان استفاده از آیینههای تاشو در خودروهای کلاس بالا مدت زمان طولانی میگذرد،
این آیینهها به تدریج در خودروهای مینی ون و SUV 2 مورد استفاده روزافزون قرار میگیرند. در ایالات متحده امریکا
آیینههای تاشوی الکتریکی از لحاظ استاندارد به سطح خوبی دست یافتهاند و در
خودروهای SUV بزرگ استفاده میشوند و این امکان را به راننده میدهند تا خودرو
را در گاراژ به راحتی پارک کند.
استفاده
از آیینههای هشدار دهنده (Signal Mirror) روز به روز گسترش مییابد. استفاده از این
آیینهها در سال 1998 زمانی که شفنیکر آن را برای مرسدس بنز کلاس C
طراحی کرد، آغاز و کمکم عمومی شد. در واقع خانوادههایی که مالک خودروهای شفنیکر
بودند، نقش تحسینبرانگیزی را در ایجاد بازاری برای این نوع آیینه ایفا کردند.
آیینه یاد شده تقریباً 29 درصد بازار را در اختیار دارد. مرکز کارخانه سازنده آن
در اسلاینجسن آلمان واقع است و عمدهترین سازنده آیینههای عقب بیرونی خودرو به
شمار میآید که سهم مهمی را در تمامی کارخانههای تولیدی خودرو در سراسر جهان
دارد. شفنیکر از جایگاه مهمی در تولید آیینههای عقب برخوردار است و همچنین از
لحاظ تولید چراغهای عقب، سیستم صوتی در خودروهای کلاس بالا و گرانقیمت سهم
چشمگیری را به خود اختصاص داده است. 40 درصد سهم بازار آیینههای بغل، 50 درصد
آیینههای داخلی، 50 درصد چراغهای عقب و 40 درصد سیستمهای صوتی خودروهای کلاس بالا
و گرانقیمت از آن این شرکت است.
یکی
از مهمترین مسائل فراروی این صنعت در امریکای شمالی و اروپا و ژاپن مربوط به
کارکرد آیینههای تنظیم کننده شدت نور است. درون آیینههای یاد شده، ژلی وجود دارد
که میتواند صفحه آیینه را تاریک (تنظیم) کند؛ حتی زمانی که جریان الکتریسیته کمی
در دسترس نباشد، زمانی که سنسورها نور زیادی را در آیینه دریافت کردند، شارژر
الکتریکی روشن میشود و آیینهها را تنظیم میکند؛ به ویژه هنگامی که نور، شدید
باشد و چشم راننده را بزند.
در
حال حاضر بالغ بر یک چهارم خودروهایی که در امریکای شمالی تولید میشوند، به
آیینههای تنظیمکننده شدت نور مجهزند (که یا به صورت استاندارد و یا به دلخواه
خریداری و روی خودرو نصب شدهاند) و بازار اروپا به شدت در حال رشد است.
بازار
اروپا نیز نشاندهنده افزایش رشد بسیار سریع همانند امریکای شمالی است.
بـــراساس گـــزارش موسسه JD
Power آیینههای تنظیم کننده شدت نور، از لحاظ تقاضای
خرید رتبه سوم را دارند. (تقریباً 29 درصد)
بین
سالهای 1997 تا 2003 سهم جنیتکس از بازار فروش این آیینهها از 90 درصد به 77
درصد کاهش پیدا کرد زیرا دونلی (در حال حاضر مگنادونلی نام دارد) بخشی از سهم
بازار را در اختیار گرفته است. شرکتهای جنیتکس و دونلی در مجموع حدود 30 میلیون
دلار برای رقابت محکم و منطقی با یکدیگر در این زمینه هزینه کردهاند و هر کدام
سعی داشتند از رقیب پیشی گیرند. در آوریل 1996 دو شرکت به توافق رسیدند و مقرر شد
جنیتکس 6 میلیون دلار به شرکت دونلی بپردازد تا این دعوی پایان یابد.
به
رغم تزلزل بازار، شبکه فروش و درآمد و تنوع محصولات باعث فروش قابل توجهی شده است.
جنیتکس در سال 2003 فروشی معادل 469 میلیون دلار داشته است یعنی حدود 19 درصد
بازاری را با سودی 27 درصدی معادل 146575 میلیون دلار در اختیار دارد که حساب فروش
آیینههای عقب خودرو معادل 95 درصد کل درآمد شرکت است.
شرکت
مقادیر چشمگیری از انواع آیینههای دارای قابلیتهای متنوع و پیشرفته را که جدای
از تنظیم شدت نور به قطبنما، دماسنج، LED نمایانگر سیگنال، اتصال به خانه LED (Homelink) لامپ نقشه و روشنایی مجهزند، صادر کرده است. در سال 2003 معادل 55
درصد محصولات کارخانه به امریکای شمالی، 30 درصد به اروپا و 15 درصد به کشورهای
آسیایی و اقیانوس آرام صادر شده است. این رقم رشد در مناطق یاد شده در سال 2000 به
ترتیب 64 درصد، 27 درصد و 9 درصد بود.
مرکز
جنیتکس در زیلند میشیگان قرار دارد. این شرکت بالغ بر 2000 نفر را استخدام کرده
است و همچنان به جذب نیروهای جدید ادامه میدهد. انتظار میرود چهارمین کارگاه
تولیدی خود را راهاندازی و در طول پنج سال 500 شغل جدید ایجاد کند. در سال 2003
شرکت جنیتکس فروش ماهوارهای خود را آغاز و همزمان یک دفتر مهندسی در مونیخ آلمان
افتتاح کرد. در ادامه نیز یک اداره جدید و تسهیلات انبارداری را در ارلنباخ آلمان
به راه انداخت.
در
مصاحبهای که گارث دیور معاون اجرایی جنیتکس با just.auto.com
انجام داد، درباره آینده آیینههای تنظیمکنند شدت نور و تکنولوژی جدید (Smart Beam) به کار رفته در محصولات صحبت کرد.
q
دورنمای
آیینههای خودکار تنظیمکننده شدت نور را در امریکا، اروپا و آسیا چگونه ارزیابی
میکنید؟
·
به
اعتقاد ما آیینههای مذکور بازار فوقالعاده و روبه رشدی دارند. اگرچه استفاده از
این نوع آیینه از 15 سال پیش متداول شده است ولی کشورهای استفاده کننده از این
تکنولوژی رو به افزایش هستند؛ به نحوی که ما میتوانیم با تداوم توسعه تکنولوژی و
ساخت این نوع آیینه و کاهش قیمت محصول، بازارهای فروش بیشتری پیدا کنیم.
تعدادی
از شرکتهای خودروسازی خواهان خرید آن هستند. استفاده روزافزون از لامپهای HID 3 (چراغهای جلوی خودرو با بازدهی بالا و رنگهای مایل به آبی) و
لامپهای کمکی با نور بالا در چراغهای کامیونها و خودروهای SUV،
افزایش چشمگیر تعداد خودروها و همچنین استفاده از نور بالا در چراغهای جلو،
کاربری این نوع آیینهها را افزایش داده است.
عامل
دیگر را باید در بافت جمعیتی جست و جو کرد؛ به این معنی که قابلیت تطابق چشم افراد
به مرور زمان کمتر میشود و استفاده از این نوع آیینه کمک بزرگی است.
q
کف و
سقف بازار در چه حدی خواهد بود؟
·
به
نظر میرسد 50 درصد رقم واقعگرایانهای است. اجازه دهید در مورد آیینههای داخلی
تنظیمکننده نور صحبت کنیم. در امریکای شمالی این آیینهها در 26 درصد خودروهای
جدید به کار برده میشوند؛ در حالی که این رقم در اروپا بیشتر از 15 درصد و در
آسیا یک عدد تک رقمی است و دلیل ایجاد شرکت در امریکای شمالی نیز به همین نکته
برمیگردد. ما از امریکا به اروپا و بعد از آن به بازار آسیا گام نهادیم و بالطبع
با مشکلات گوناگونی روبه روییم. ما هیچ کدام ادعا نمیکنیم که مشخصات تمامی
بازارهای مصرف یکسان است. میزان نفوذ و خرید آیینههای خودکار تنظیمکننده نور در
سطح جهان 15 تا 16 درصد است؛ در حالی که فروش آیینههای بیرونی حدود 6 درصد است و
هر دو یک علت دارد. ما فروش آیینههای خودکار تنظیمکننده نور داخلی را سالها قبل
از فروش آیینههای خودکار بیرونی تنظیمکننده نور شروع کرده بودیم. در ضمن پیشرفت
و توسعه تکنولوژی آیینههای منحنی بیرونی به زمان زیادی نیاز خواهد داشت.
q
با
فرض آیندهنگری و رشد سالانه 10 تا 15 درصد، رشد مذکور را در این دهه چقدر برآورد
میکنید؟
·
سال
گذشته ما حدود 2/10 میلیون واحد (آیینه) تولید کردیم که تمامی آن در زیلند میشیگان
غربی صورت گرفت. در حال حاضر توانایی تولید 12 تا 14 میلیون واحد (آیینه) را در
کارخانههای خود داریم. البته این موضوع تاحدی به ترکیب آیینهها بستگی دارد. در
کارخانه جدیدالتاسیس ما که خط تولید آن سال بعد به بهرهبرداری خواهد رسید، 7 تا 8
میلیون واحد به ظرفیت تولیدمان اضافه خواهد شد بنابراین به رقم رشد پیشبینی شده
سالانه 15 درصد دست خواهیم یافت. فکر میکنیم در 5 سال آتی خیلی خوب کار خواهیم
کرد.
q
در
سه سال گذشته درباره پروژه جدید (Smart Beam) خبرهایی شنیدهایم. یک سیستم کنترل لامپ
جلوی خودرو با نور بالای هوشمند که با آیینههای تنظیمکننده شدت نور ترکیب شده
است و از یک سنسور تصویری استفاده میکند؛ در ترافیک از مانیتوری که اشعههایی را
به طور خودکار ساطع میکند، بهره میبرد و اشعههای بالایی را به طور اتوماتیک
میفرستد و نور چراغهای جلو را به طور خودکار پایین میآورد. چه زمانی شاهد
استفاده از این تکنولوژی در اروپا خواهیم بود؟
·
ما
صادرات این تکنولوژی را به امریکای شمالی در قالب GMSIS و
جیپ چروکی کرایسلر4 در این تابستان آغاز خواهیم کرد. [مصاحبه پیش از تابسان امسال
انجام شده است] لازم به ذکر است که این تکنولوژی بسیار جدید است. حتی افزایش و
توسعه خصوصیات این نوع تکنولوژی به دلیل نو بودن آن، کاری بزرگ به شمار میآید. به
محض برطرف کردن برخی موارد، میتوانیم این تکنولوژی را به امریکای شمالی نیز صادر
کنیم. چشمانداز ما به ویژه درباره بازار و آینده این تکنولوژی در اروپا روشن است
زیرا این تکنولوژی علاقهمندان فراوانی دارد. اگرچه ما کار بزرگی انجام دادهایم
تا شما بتوانید پشت سرتان را به راحتی ببینید، اما ناگزیر باید تصدیق کنیم که دیدن
جلوی خودرو نیز برای ما بسیار مهم است و اسمارت بیم5 پاسخی به این نیاز است.
لوازم
نقلیه قابل استفاده در ورزش مثل خودروهای رونیز 2 - SUV (Sport Utility Vehicle)