مقاله ها

1400/10/27
نویسنده : رسول ملکان
hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbffdf42020000006c06000001000600

تصویر در آیینه خودرو

رسول ملکان

 

گفته می‏شود که راننده هر 15 ثانیه یک بار در آیینه عقب خودرو نگاه می‏کند. سازندگان آیینه خودرو ادعا می‏کنند که این وسیله در بهترین جای ممکن نصب شده است و اطلاعات بسیاری را در اختیار راننده قرار می‏دهد. ماتیو بیچام به تهیه گزارشی درباره آیینه عقب خودرو پرداخته است که با مطالعه آن می‏توان دریافت چگونه آیینه کوچک و محقر عقب خودرو به وسیله‏ای مهم و سرمنشا بسیاری از تحولات تبدیل شده است. در ادامه مطلب، گفت و گویی با گاث دیور ـ معاون اجرایی شرکت جنیتکس ـ درباره امکانات آیینه‏های تنظیم‏کننده شدت نور1 صورت گرفته است که از نظرتان خواهد گذشت.

قطب‏نما، دماسنج، ورودی گیرنده‏های کنترل از راه دور، ابزار کاربردی در سفر، قابلیت‏های کنترل از دور، همه و همه تنها نمونه‏ای از امکانات افزوده شده به آیینه‏های عقب داخلی خودرو هستند و چه بسا در آینده بتوان شماره تلفن، لوازم جهت‏یابی، تنظیم‌کننده بلندی صدای رادیو و فشارسنج تایر را نیز در آن جای داد.

شیشه آیینه ضدآب و آیینه‏های تاشو که با نیروی الکترونیکی کار می‌کنند در بغل خودرو قرار دارند. اگرچه استفاده از شیشه‏های پوشش‏دار در ژاپن قدمتی 20 ساله دارد اما کاربرد آنها در اروپا و امریکای شمالی تا حد زیادی محدود شده است. در حالی که از زمان استفاده از آیینه‏های تاشو در خودروهای کلاس بالا مدت زمان طولانی می‏گذرد، این آیینه‏ها به تدریج در خودروهای مینی ون و SUV 2 مورد استفاده روزافزون قرار می‏گیرند. در ایالات متحده امریکا آیینه‏های تاشوی الکتریکی از لحاظ استاندارد به سطح خوبی دست یافته‏اند و در خودروهای SUV بزرگ استفاده می‏شوند و این امکان را به راننده می‏دهند تا خودرو را در گاراژ به راحتی پارک کند.

استفاده از آیینه‏های هشدار دهنده (Signal Mirror) روز به روز گسترش می‏یابد. استفاده از این آیینه‏ها در سال 1998 زمانی که شفنیکر آن را برای مرسدس بنز کلاس C طراحی کرد، آغاز و کم‏کم عمومی شد. در واقع خانواده‏هایی که مالک خودروهای شفنیکر بودند، نقش تحسین‏برانگیزی را در ایجاد بازاری برای این نوع آیینه ایفا کردند. آیینه یاد شده تقریباً 29 درصد بازار را در اختیار دارد. مرکز کارخانه سازنده آن در اسلاینجسن آلمان واقع است و عمده‏ترین سازنده آیینه‏های عقب بیرونی خودرو به شمار می‏آید که سهم مهمی را در تمامی کارخانه‏های تولیدی خودرو در سراسر جهان دارد. شفنیکر از جایگاه مهمی در تولید آیینه‏های عقب برخوردار است و همچنین از لحاظ تولید چراغ‏های عقب، سیستم صوتی در خودروهای کلاس بالا و گرانقیمت سهم چشمگیری را به خود اختصاص داده است. 40 درصد سهم بازار آیینه‏های بغل، 50 درصد آیینه‏های داخلی، 50 درصد چراغ‏های عقب و 40 درصد سیستم‏های صوتی خودروهای کلاس بالا و گرانقیمت از آن این شرکت است.

یکی از مهمترین مسائل فراروی این صنعت در امریکای شمالی و اروپا و ژاپن مربوط به کارکرد آیینه‏های تنظیم کننده شدت نور است. درون آیینه‏های یاد شده، ژلی وجود دارد که می‏تواند صفحه آیینه را تاریک (تنظیم) کند؛ حتی زمانی که جریان الکتریسیته کمی در دسترس نباشد، زمانی که سنسورها نور زیادی را در آیینه دریافت کردند، شارژر الکتریکی روشن می‏شود و آیینه‏ها را تنظیم می‏کند؛ به ویژه هنگامی که نور، شدید باشد و چشم راننده را بزند.

در حال حاضر بالغ بر یک چهارم خودروهایی که در امریکای شمالی تولید می‏شوند، به آیینه‏های تنظیم‏کننده شدت نور مجهزند (که یا به صورت استاندارد و یا به دلخواه خریداری و روی خودرو نصب شده‏اند) و بازار اروپا به شدت در حال رشد است.

بازار اروپا نیز نشان‏دهنده افزایش رشد بسیار سریع همانند امریکای شمالی است.
بـــراساس گـــزارش موسسه
JD Power  آیینه‏های تنظیم کننده شدت نور، از لحاظ تقاضای خرید رتبه سوم را دارند. (تقریباً 29 درصد)

بین سال‏های 1997 تا 2003 سهم جنیتکس از بازار فروش این آیینه‏ها از 90 درصد به 77 درصد کاهش پیدا کرد زیرا دونلی (در حال حاضر مگنادونلی نام دارد) بخشی از سهم بازار را در اختیار گرفته است. شرکت‏های جنیتکس و دونلی در مجموع حدود 30 میلیون دلار برای رقابت محکم و منطقی با یکدیگر در این زمینه هزینه ‏کرده‏اند و هر کدام سعی داشتند از رقیب پیشی ‏گیرند. در آوریل 1996 دو شرکت به توافق رسیدند و مقرر شد جنیتکس 6 میلیون دلار به شرکت دونلی بپردازد تا این دعوی پایان یابد.

به رغم تزلزل بازار، شبکه فروش و درآمد و تنوع محصولات باعث فروش قابل توجهی شده است. جنیتکس در سال 2003 فروشی معادل 469 میلیون دلار داشته است یعنی حدود 19 درصد بازاری را با سودی 27 درصدی معادل 146575 میلیون دلار در اختیار دارد که حساب فروش آیینه‏های عقب خودرو معادل 95 درصد کل درآمد شرکت است.

شرکت مقادیر چشمگیری از انواع آیینه‏های دارای قابلیت‏های متنوع و پیشرفته را که جدای از تنظیم شدت نور به قطب‏نما، دماسنج، LED نمایانگر سیگنال، اتصال به خانه LED (Homelink) لامپ نقشه و روشنایی مجهزند، صادر کرده است. در سال 2003 معادل 55 درصد محصولات کارخانه به امریکای شمالی، 30 درصد به اروپا و 15 درصد به کشورهای آسیایی و اقیانوس آرام صادر شده است. این رقم رشد در مناطق یاد شده در سال 2000 به ترتیب 64 درصد، 27 درصد و 9 درصد بود.

مرکز جنیتکس در زیلند میشیگان قرار دارد. این شرکت بالغ بر 2000 نفر را استخدام کرده است و همچنان به جذب نیروهای جدید ادامه می‏دهد. انتظار می‏رود چهارمین کارگاه تولیدی خود را راه‏اندازی و در طول پنج سال 500 شغل جدید ایجاد کند. در سال 2003 شرکت جنیتکس فروش ماهواره‏ای خود را ‎آغاز و همزمان یک دفتر مهندسی در مونیخ آلمان افتتاح کرد. در ادامه نیز یک اداره جدید و تسهیلات انبارداری را در ارلنباخ آلمان به راه انداخت.

در مصاحبه‏ای که گارث دیور معاون اجرایی جنیتکس با just.auto.com انجام داد، درباره آینده آیینه‏های تنظیم‏کنند شدت نور و تکنولوژی جدید (Smart Beam) به کار رفته در محصولات صحبت کرد.

q       دورنمای آیینه‏های خودکار تنظیم‏کننده شدت نور را در امریکا، اروپا و آسیا چگونه ارزیابی می‏کنید؟

·         به اعتقاد ما آیینه‏های مذکور بازار فوق‏العاده و روبه رشدی دارند. اگرچه استفاده از این نوع آیینه‏ از 15 سال پیش متداول شده است ولی کشورهای استفاده کننده از این تکنولوژی رو به افزایش هستند؛ به نحوی که ما می‏توانیم با تداوم توسعه تکنولوژی و ساخت این نوع آیینه و کاهش قیمت محصول، بازارهای فروش بیشتری پیدا کنیم.

تعدادی از شرکت‏های خودروسازی خواهان خرید آن هستند. استفاده روزافزون از لامپ‏های HID 3 (چراغ‏های جلوی خودرو با بازدهی بالا و رنگ‏های مایل به آبی) و لامپ‏های کمکی با نور بالا در چراغ‏های کامیون‏ها و خودروهای SUV، افزایش چشمگیر تعداد خودروها و همچنین استفاده از نور بالا در چراغ‏های جلو، کاربری این نوع آیینه‏ها را افزایش داده است.

عامل دیگر را باید در بافت جمعیتی جست و جو کرد؛ به این معنی که قابلیت تطابق چشم افراد به مرور زمان کمتر می‏شود و استفاده از این نوع آیینه‏ کمک بزرگی است.

q       کف و سقف بازار در چه حدی خواهد بود؟

·         به نظر می‏رسد 50 درصد رقم واقع‏گرایانه‏ای است. اجازه دهید در مورد آیینه‏های داخلی تنظیم‏کننده نور صحبت کنیم. در امریکای شمالی این آیینه‏ها در 26 درصد خودروهای جدید به کار برده می‏شوند؛ در حالی که این رقم در اروپا بیشتر از 15 درصد و در آسیا یک عدد تک رقمی است و دلیل ایجاد شرکت در امریکای شمالی نیز به همین نکته برمی‏گردد. ما از امریکا به اروپا و بعد از آن به بازار آسیا گام نهادیم و بالطبع با مشکلات گوناگونی روبه روییم. ما هیچ کدام ادعا نمی‏کنیم که مشخصات تمامی بازارهای مصرف یکسان است. میزان نفوذ و خرید آیینه‏های خودکار تنظیم‏کننده نور در سطح جهان 15 تا 16 درصد است؛ در حالی که فروش آیینه‏های بیرونی حدود 6 درصد است و هر دو یک علت دارد. ما فروش آیینه‏های خودکار تنظیم‏کننده نور داخلی را سال‏ها قبل از فروش آیینه‏های خودکار بیرونی تنظیم‏کننده نور شروع کرده بودیم. در ضمن پیشرفت و توسعه تکنولوژی آیینه‏های منحنی بیرونی به زمان زیادی نیاز خواهد داشت.

q       با فرض آینده‏نگری و رشد سالانه 10 تا 15 درصد، رشد مذکور را در این دهه چقدر برآورد می‏کنید؟

·         سال گذشته ما حدود 2/10 میلیون واحد (آیینه) تولید کردیم که تمامی آن در زیلند میشیگان غربی صورت گرفت. در حال حاضر توانایی تولید 12 تا 14 میلیون واحد (آیینه) را در کارخانه‏های خود داریم. البته این موضوع تاحدی به ترکیب آیینه‏ها بستگی دارد. در کارخانه جدیدالتاسیس ما که خط تولید آن سال بعد به بهره‏برداری خواهد رسید، 7 تا 8 میلیون واحد به ظرفیت تولیدمان اضافه خواهد شد بنابراین به رقم رشد پیش‏بینی شده سالانه 15 درصد دست خواهیم یافت. فکر می‏کنیم در 5 سال آتی خیلی خوب کار خواهیم کرد.

q       در سه سال گذشته درباره پروژه جدید (Smart Beam) خبرهایی شنیده‏ایم. یک سیستم کنترل لامپ جلوی خودرو با نور بالای هوشمند که با آیینه‏های تنظیم‏کننده شدت نور ترکیب شده است و از یک سنسور تصویری استفاده می‏کند؛ در ترافیک از مانیتوری که اشعه‏هایی را به طور خودکار ساطع می‏کند، بهره می‏برد و اشعه‏های بالایی را به طور اتوماتیک می‏فرستد و نور چراغ‏های جلو را به طور خودکار پایین می‏آورد. چه زمانی شاهد استفاده از این تکنولوژی در اروپا خواهیم بود؟

·         ما صادرات این تکنولوژی را به امریکای شمالی در قالب GMSIS و جیپ چروکی کرایسلر4 در این تابستان آغاز خواهیم کرد. [مصاحبه پیش از تابسان امسال انجام شده است] لازم به ذکر است که این تکنولوژی بسیار جدید است. حتی افزایش و توسعه خصوصیات این نوع تکنولوژی به دلیل نو بودن آن، کاری بزرگ به شمار می‏آید. به محض برطرف کردن برخی موارد، می‏توانیم این تکنولوژی را به امریکای شمالی نیز صادر کنیم. چشم‏انداز ما به ویژه درباره بازار و آینده این تکنولوژی در اروپا روشن است زیرا این تکنولوژی علاقه‏مندان فراوانی دارد. اگرچه ما کار بزرگی انجام داده‏ایم تا شما بتوانید پشت سرتان را به راحتی ببینید، اما ناگزیر باید تصدیق کنیم که دیدن جلوی خودرو نیز برای ما بسیار مهم است و اسمارت بیم5 پاسخی به این نیاز است.

 

 

 

آیینه خودکار تنظیم‏کننده نور [1] - Auto - dimming mirror

لوازم نقلیه قابل استفاده در ورزش مثل خودروهای رونیز 2 - SUV (Sport Utility Vehicle)

چراغ‏های جلو با خروجی بالا 3- HID: High-intensity discharge-headlamp

4 - Chrysler Jeep Grand Cherokee

در اینجا تکنولوژی جدید (یامحصول جدید) معنی شده است5- Smart Beam

 

 

 

 

 


طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی

جدیدترین مقاله ها

نام : *

پیغام : *