مقاله ها

1400/10/30
نویسنده : علی لعلی
hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbff014c02000000e60c000001000200

تعریف کارآفرینی : توانایی در به کار گیری عوامل تولید ( زمین ، نیروی کار و سرمایه ) از ویژگیهای کار آفرینان است آنها با استفاده از این عوامل اقدام به تولید کالاها و خدمات جدید می کنند .

کار آفرین کسی است که دارای ایده و فکر جدیدی باشد و از طریق ایجاد یک کسب و کار که توام با مخاطره و ریسک است محصول و خدمتی را به بازار ارائه کند که نو و جدید باشد .

جوزف شامپیتر که یک اقتصاد دان اتریشی است و اولین کسی است که اصطلاح کار آفرینان (Enterpreneurs) را مطرح می کند در نخستین سالهای دهه 1940 ابراز داشت کارآفرینی موتور توسعه اقتصادی ولوکوموتیوران این توسعه کارآفرین می باشد .

تفاوت کار آفرینی با مدیریت :

کار آفرینی با مدیریت تفاوت دارد . پال اچ ویکلن می گوید : کار آفرینی مستلزم ایجاد تغییرات در تولید است در حالی که مدیریت مستلزم ایجاد هماهنگی در فرایند تولید می باشد . او می گوید :کار آفرینی یک پدیده گسسته است و موجب تغییر در فرایند تولید می شود و سپس ناپدید می گردد تا اینکه یک بار دیگر موجب ایجاد تغییراتی شود .پیتر دراکر می گوید : کار آفرینان تغییر را به عنوان یک پدیده به هنجار و سالم می انگارند . معمولا آنها موجب ایجاد تغییرات می شوند . (یعنی معمولا انها مخترع نیستند )

 

کار آفرینی = ایجاد تغییر = نوآوری

 

کارآفرینان با انسانهای عادی تفاوت دارندانسانهای عادی پدیده ها را آنطور که هست می بینند و می پرسند چرا ؟ اما کار آفرینان رویای چیزهایی را می بینند که هرگز وجود نداشته است و می پرسند        چرا که نه ؟

 

فایده های کار آفرینی :

1.    رشد اقتصادی

2.    افزایش بهره وری                                

3.    به وجود آمدن کالا و خدمات

 

چهار پنجم مشاغل جدید که توسط کارآفرینان به وجود می آید از سازمان کوچک و خدماتی می باشند.

 

رشد اقتصادی : دیوید بریچ برآورد نموده است که در ایالات متحده آمریکا بیش از چهار پنجم مشاغل جدید به وسیله سازمانهای کوچک به وجود می آید . سی درصد رشد اقتصادی مربوط به شرکتهایی است که بیش از 5 سال از عمرشان نمی گذرد . او همچنین دریافت که شرکتهای تازه تاسیس و مشاغلی را

که به وجود می آورند بیشتر در زمینه اقتصادی می باشد : نه در بخش تولیدی .

بهره وری : یعنی بهره گیری در به کارگیری مقدار کمتری نیروی کار و سایر مواد مصرفی و ارائه تولید یا ارائه خدمات بیشتر . گزارش سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نشان می دهد که در 1990 هر کارگر آمریکایی به طور متوسط 45100 دلار کالا و خدمات تولید و عرضه کرده در حالی که یک آلمانی 37580 دلار و یک ژاپنی 3450 دلار کالا و خدمات تولید و عرضه نمود . اصولا بهره وری به بهبود فنون یا تکنیک های تولید مربوط می شود و این کار به نظر جان کندریک (John Kendrick (  از وظایف اصلی کار آفرینی است .

فن آوری ، محصولات و خدمات جدید : یکی دیگر از نتیجه های وجود رابطه یا پیوند کارآفرینی و پدیده تغییر نقشی است که کارآفرینان با ارائه فن آوری نوین یا تولید محصولات و ارائه خدمات جدید ایفا می کنند در جدول زیر فهرستی از محصولاتی که در ظرف چند سال اخیر تولید و عرضه شده ارائه شده است اینها نتیجه فعالیت کارآفرینی است که در ظرف چند دهه اخیر تولید کرده اند .

 

کامپیوتر                 ضبط مغناطیسی                       تهویه هوا                  پارچه پولیستر

زیراکس                  عرق گیر                                   خودکار                      جعبه دنده اتوماتیک

لیزر                         زیپ                                        تنگستن                    فرمان هیدرولیک

انسولین                  ساعت باطری دار                       فایبر گلاس                فیلم رنگی

موتور جت               هلی کوپتر                                جارو برقی                   راکت تنیس

منبع Adapted From Jacob Rabinow | National Ureau of standard                                   

 

سود آوری کارآفرینان برای کشور :

آمار مطمئنی هست که نشان می دهد در کشور ما 6 میلیون نفر به عنوان اشتغال در عرصه صنعت حقوق می گیرند همه می دانیم که امروزه دولت برای مدیران و کار آفرینان به ازاء هر استخدام سی میلیون ریال می پردازد .

می توان حساب کرد کارآفرینانی که از برپایی واحدهای صنعتی تا به امروز امکان اشتغال را برای این 6 میلیون نفر فراهم آوره اند می توانند 18.000.000.000.000 تومان به گردن جامعه حق داشته باشند . حقی که هرگز به بیان نیامده ابراز نشده و کسی از آن حتی به عنوان قدر دانی سخن نگفته است .

 

ارزش در مقوله تولید نکته ای است که باید به آن توجه کنیم می گویند در یکی از کشورهای موفق در کارآفرینی و تولید در مقابل هر یک میلیارد واحد پول کشور که توسط سرمایه گذار به کار گرفته می شودبه او اجازه می دهند که یک پرچم در پشت بام خانه اش نصب کند و چنین خانه هایی مورد احترام

مردم قرار می گیرند .

ویژگی های افراد کارآفرین :

در سالهای میانی دهه 1980 توماس بگلی و دیوید پی بوید ( Thomas Begley and David P.Boyd) کتاب ها و نوشته هایی در زمینه روانشناسی و کارآفرینان مطالعه کردند و در صدد برآمدند بین کارآفرین و کسانی که سازمانهای کوچک را اداره می کردند تفکیک قائل شوند یا وجه تمایز بین آنها را تعیین کنند که سرانجام توانستند به پنج بعد از زندگی آنها دست یابند یا آنها را مشخص کنند .

1. نیاز به کسب موفقیت (Need of achievement) : کارآفرینان از دیدگاه مک کللند و با توجه به اصولی که وی ارائه کرده است همواره در پی هدف های بلند پروازانه هستند ومی خواهند هر چه بیشتر موفق شوند .

2.    مرکز کنترل (Locous of control) : یعنی این که شانس و سرنوشت تاثیری بر زندگی ندارد و همه چیز تحت کنترل خود می باشد . کارآفرینان و مدیران هر دو این چنین می اندیشند که می توانند مسیر زندگی خود را تعیین کنند و به اصطلاح سرنوشت خود را قلم بزنند و به قول مکتب اگزیستسیالیم : کسی که پاندارد و قهرمان دو دنیا نشود خودش مقصر است .

3. تحمل ریسک (Tolerance For risk) : کارآفرینانی که ریسک متوسط را می پذیرند از کسانی که هیچ ریسکی را نمی پذیرند یا دست به کارهای بسیار خطرناک نمی زنند درآمد و بازده بیشتری به دست می آورند .

4. رویایی با وضع مبهم (Tolerance for ambiguity)  : هر مدیری تا حدی با چنین وضعی روبرو می شود زیرا که بسیاری از تصمیمات را باید بر اساس اطلاعات ناقص و مبهم بگیرد . ولی کارآفرینان با وضعی مبهم تر و نامشخص تر روبرو هستند زیرا آنها دست به کارهایی  می زنند که برای نخستین بار انجام می شود .

5. رفتار از نوع A (Type A behavior) : کارآفرینان دارایA  type می باشند ، سریع غذا می خورند  ، سریع راه می روند ، حتی موقع تفریح هم به فکر کار هستند ، همیشه از زمان خود بهترین استفاده را می کنند .

لن فرگنسون به تفاوت بین کارآفرینان و مدیران از زاویه ای دیگر نگاه می کند .

رفتار کارآفرینان

رفتار مدیران

احترام شخصی ، آزادی ، احساس داشتن توانایی ، شیوه زندگی هیجان انگیز

فرد گرایی ، تفریح ، دوستی حقیقی ، درستکاری

 مطمئن ترین تئوری درباره ریشه های روانی کارآفرینان در دهه 1960 به وسیله دیوید مک کللنند ارائه شده است او دریافت که افرادی که خط مشی خود را بر کارآفرینی می گذارند بیش از حد جاه طلب و در پی ترقی و پیشرفت دائمی یا بسیار بلند پرواز هستند و اینها از نظر روانی احساس نیاز می کنند که همواره باید به موفقیت های بزرگی دست یابند .

دکتر گودرزی روانشناسی کمال یافتگی و خود باوری را بنیادی ترین نیاز انسان در هزاره سوم معرفی کرد وی اعتقاد دارد که کارآفرینان دارای ویژگیهای زیر هستند .

1. درک کارآمد واقعیت                                              7. علاقه اجتماعی

2. پذیرش خودشان دیگران و طبیعت                            8. خلاقیت

 3. خودانگیختگی سادگی و طبیعی بودن                       9.ساختار و منش دموکراتیک

4. احساس جدایی و نیاز به خلوت                                10. عدم مقاومت در برابر فرهنگ آموزی

5. تمرکز بر مشکلات خارج از خودشان                           11. تجربه های عرفانی یا اوج

6. تازگی فهم و درک

آبراهام مزلو بنیان گذار و رهبر معنوی جنبش روانشناسی انسان گرا برآورد می کند که یک درصد افراد خودشکوفا (Self Actulasing)  می باشند .

کارآفرین = خودشکوفا = یک درصد جامعه

موانعی که بر سر راه کارآفرینی وجود دارد :

عوامل موثر در کارآفرینی

عوامل بازدارنده در کارآفرینی

1.    تماس با بازار

2.    شرکتهای پابرجا بازار

3.    نیروی انسانی توانمند محلی

4.    آموزش فنی

5. کمک های عرضه کننده مواد اولیه و اعتبارات

6.    سرمایه گذاری های محلی

7.    بانکداران آگاه و جسور محلی

8.    مشاوران توانمند محلی

9.    آموزش در زمینه نوآوری

10.الگوهای موفق

A.  نشناختن اصل یا مفهوم حیات

B.   ناآشنایی با بازار

C.   نداشتن مهارت فنی

D.  نداشتن سرمایه اولیه

E.   ناآگاهی از نظر تجارت

F.    ارضا شدن ، نداشتن شایستگی

G.  نشانه هایی از ضعف در اجتماع

H. سازمان دستبند طلایی به دست کارآفرینان می

I.     زند          

J.     فشارهایی که زمان وارد می کند

K. موانع قانونی ، مقررات دست و پا گیر

L. سازمان ها انحصاری ، وضع قوانینی در حمایت از صنایع داخلی

M. ندادن جواز و حق انحصاری

منبع :                                                       Entrepreneurship and National policy ( 1983 )          Walter E.Heller . International corporation Institute for small business .              

 

نقش ICT و اینترنت بر کارآفرینی :

اصطلاح اقتصاد جدید به تدریج رواج یافته و چشم انداز جدیدی را ترسیم می کند که با گسترش فناوری

اطلاعات همراه است .یک تعریف کلی را اقتصاد جدید به عملکرد اقتصاد در عصر اطلاعات اشاره دارد .

در چنین اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT گسترش و اهمیت فزاینده ای پیدا می کند . جامعه انسانی طی قرون گذشته تاثیرات قابل توجهی از تغییرات فناوری پذیرفته است. ICT به ارضای نیازهای ارتباطی و اطلاعاتی که به ایجاد دانایی و بنابراین به همه اشکال کمک می نماید مربوط است . ICT  امکانات جدیدی برای تبادل اطلاعات ایجاد می نماید و توان بالقوه ای دارد تا به قابلیت انسان برای ایجاد دانش جدید بیافزاید .

فرانک وبستر در کتاب نظریه های جامعه اطلاعاتی بیان می دارد که نخستین تعریف از اطلاعات که به ذهن خطور می کند تعریف معناشناختی است . اطلاعات معنی دار دارای یک موضوع است و آگاهی یا دستوری درباره چیزی یا کسی است .اما کنت ارو معتقد استکه معنای اطلاعات به طور مختصر و کوتاه عبارت است از کاهش در عدم قطعیت( ارو 1979 ) اطلاعات کاربر را قادر می سازد تا در مورد چیزی شناخت پیدا کند و از آن دانایی برای برقراری ارتباط ، یادگیری ، فکر کردن ، تصمیم گیری و نوآوری در موقع نیاز استفاده نماید . اطلاعات مواد اولیه برای دانایی است درست مانند چوب که ماده اولیه ای برای میز است . دانایی یک شکل از سرمایه است و فن آوری یک کاربرد از دانایی برای کار است (ماسودا 19990) . افزایش در اطلاعات منجر به بهبود ساختار دانایی موجود می شود که به دنبال آن موجب ترقی و انتقال ساختار قدیمی توسط دانایی جدید بهبود می یابد .

 

افزایش کارآفرینی

à  

دانایی جدید

à  

افزایش اطلاعات

à     

دانایی قدیمی

 

جایزه کارآفرینی 2003 سیلیکان در صنعت IT  به یک شرکت ایرانی تعلق کرفت که نشان دهنده کارآفرینان بالقوه در صنعت IT کشور می باشد .

 

نظریه شبکه های اجتماعی در رابطه با کارآفرینی :

طبق نظریه شبکه های اجتماعی کارآفرینی فرایندی است که در شبکه متغیری از روابط اجتماعی واقع شده است و این ارتباط اجتماعی می تواند رابطه کارآفرین را با منابع و فرصت ها محدود یا تسهیل نمایند . شبکه ها دارای سه ویژگی تراکم ، دسترس پذیری و مرکزیت می باشند که به کمک این ویژگی اثر بخش شبکه ها سنجیده می شوند ، تراکم به کثرت ارتباط بین افزار ، دسترس پذیر به قلمرو شبکه و تعداد واسطه های ارتباطی یا گروههای مرتبط و مرکزیت به فاصله کلی فرد از تمامی افراد دیگر و تعداد افرادی که می توانند به وی دسترسی داشته باشند اطلاق می گردد .

 

بر اساس قانون مکالف ارزش هر شبکه برابر nبه توان 2 است وقتی تعداد متصل به آن n  باشد .

 

به عنوان مثال یک دستگاه نلفن به تنهایی ارزش کاربردی ندارد وقتی دو دستگاه تلفن متصل در یک

شبکه داشته باشیم این شبکه ارزش خاصی برابر یک ارتباط دارد اگر دستگاه تلفن های متصل به شبکه 8عدد بشود  امکان ارتباطات 8 به توان 2 است پس ارزش شبکه به همان ارزش ارتباطات توان دوم تعداد اعضای شبکه می باشد البته این ارزش به شبکه تعلق دارد و هر یک از افراد به میزان و نوع ارتباطی که در این شبکه برقرار می کنند از ارزش آن بهره می برند .توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) باعث ایجاد شبکه عظیم با مقیاس جهانی (‌ اینترنت ) شده است و بنابراین علاوه بر افزایش و ارزش ویژگی های مورد نظریه شبکه های اجتماعی ، قابلیت های ارتباطی جدیدی مانند کنفرانس از راه دو یا فعالیت های توزیع شده را به وجود آورده و دسترسی آسان تر و سریع تر به اطلاعات و امکان پذیر ساخته اند .در کشورهای پیشرفته اینترنت یکی از مهمترین ابزارهای کارآفرینان است . این افراد از طریق این شبکه بر قابلیت های خود افزوده و  از مزایای آن بهره می گیرند .

کارآفرینی موتور توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات :

با کارآفرینی است که نیاز ها شناخته می شود و رفع نیاز ها پیشرفت حاصل می شود ، کشورهای پیشرفته به این دلل پیشرفته اند که در فن آوری اطلاعات پیشرفت کرده اند  و توسط آن هم اقتصاد جهان را در اختیار گرفته هم قدرت نظامی شده اند و فرهنگ جهان را به سوی خواسته های خود هدایت می کند ، کارآفرینی اطلاعات یا (Infopreneurship) در سطوح مختلف 1) سخت افزار 2) نرم افزار 3) اطلاعات 4) ارتباطات انجام پذیر است . در هر یک از این سطوح فرصت های بسیاری برای کارآفرینی وجود دارد که نیازمند حمابت مرکز سرمایه گذاری و تلاش های کارآفرینانه است . کارآفرینی در حوزه اطلاعات بسیار راحت تر و عملی تر از کارآفرینی در سایر حوزه هاست به عنوان مثال در حوزه نیروگاه هسته ای به دلیل کاربرد محدود ایده های کمتری وجود دارد .به علاوه سرمایه گذاری فوق العاده زیاد و درصد امکان پذیری کم ، مانع هر فعالیت کار آفرینانه است در حالیکه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که در همه جا گسترده شده است ایده های بسیاری خلق می شود و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز که ایده ها به نتیجه برسانند چندان زیاد نیستند بنابراین کارآفرینی اطلاعات به راحتی انجام می شود و این خود دلیلی برسرعت نهایی رشد فناوری اطلاعات است .

نتیجه گیری :

ملاحظه شد که فناوری اطلاعات و ارتباطات تحولات زیادی در کلیه فعالیت های اجتماعی از جمله کارآفرینی به وجود آورده و به عنوان مهمترین ابزار کارآفرینی مدرن مورد توجه قرار گرفته است . همچنین کارآفرینی در فناوری اطلاعات پهنه وسیعی برای فعالیت دارد . کارآفرینی لازمه توسعه فن آوری و توسعه فن آوری بستر کارآفرینی است بر این اساس اهمیت نقش بستر سازی کارآفرینی و وظیفه دولت مشخص می شود . دولت باید بستر کارآفرینی در حوزه فن آوری اطلاعات که همان شبکه های  ارتباطی و اطلاعاتی می باشد . را توسعه دهد و تقویت کند و امکان دسترسی آسان همه به این شبکه ها را فراهم نماید ضمن اینکه فرهنگ استفاده از شبکه های را ایجاد کرده و گسترش دهد و قوانین و مقررات لازم را تدوین و اجرا نمایند . فرار مغزها که خصوصا در فن آوری نو بیشتر رایج است از نتایج ضعف کارآفرینی در کشورهای در حال توسعه است بسیاری از نیروهای تحصیل کرده این کشورها صرفا علمی بار آمده و تربیت شده اند و باید توسط دیگران مدیریت شوند . افرادی هم که شخصیت کارآفرینی دارند بستر کارآفرینی را در این کشورها نمی یابند . جالب اینکه از این طریق نیروهای متخصص خارجی را به کار می گیرند و در راستای اهداف خود از آنان بهره برداری می کند . کارآفرینان می توانند مشاغلی را در

 ابعاد تکنولوژی برای متخصصین داخل کشور ایجاد کنند  و در اثر رضایت شغلی که به وجود می آورند علاوه بر کلیه مزیت های کار آفرینی از فرار مغزها نیز جلوگیری نمایند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست منابع

 

( 1 ) مهندس یزدان بخش رییس هیئت رئیسه انجمن مدیران خراسان (1381) بیکاری رنج آور ، کارآفرینی پر رنج ، ماهنامه انجمن صنایع شعبه خراسان شماره 99 ، خرداد و تیر 1381

 

( 2 ) خانم دکتر فریبا لطیفی مدیر عامل س

طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی

جدیدترین مقاله ها

نام : *

پیغام : *