مقاله ها

1400/11/03
نویسنده : مریم خالقی بایگی
hc8meifmdc|2010A6132836|Articlebsfe|tblEssay|text_Essay|0xfbff337d02000000de02000001000500
" صنعت مشاوره، میانبر رقابتی توسعه " (مدلی مفهومی برای توسعه)  

چکیده
پژوهش حاضر به منظور روشن ساختن" نقش صنعت مشاوره درتوسعه " طراحی شده است. در این زمینه سوأل اساسی  تحقیق این¬گونه طرح شده است: 
" چرا در ایران، راهکار ارتباط صنعت و دانشگاه، دستیابی به توسعه، را امکان پذیر نساخته است؟ "
فرضیه بنیادین پژوهش که شالودة مدل مفهومی نیز برآن بنا شده ، عبارت است از:
" وجود صنعت مشاوره (رقابتی)، بر توسعه موثر است. "
اطلاعات، با استفاده از  ابزارهای مراجعه به اسناد ومدارک، پرسشنامه و مصاحبه گردآوری شده است.
تحقیق از نوع بنیادی/کاربردی بوده، به روش توصیفی انجام شده است.
آزمون همبستگی انجام شده، فرضیه بنیادین و مدل مفهومی را تایید کرده و می توان ادعا کرد که صنعت مشاوره رقابتی در توسعه کشور، مؤثر است.

واژه های کلیدی
 صنعت مشاوره- صنعت مشاوره رقابتی- مزیت توسعه.




مقدمه
تولد، رشد و فعالیت در بستر مناسب و رقابتی، عامل مهم و موثری در موفقیت در عرصه بین‌المللی است. شواهد عینی و علمی نشان می دهد، کشور ما در رشد اقتصادی تاخیر داشته و علی‌رغم  تمدن 2500 ساله اش،  قرنهاست که در زمره کشورهای در حال توسعه قرار دارد. 
نگاهی به وضع کشور ایران درگذشته و حال، نشان می¬دهد که در مقاطع مختلف تاریخی مسائل متعددی در سطوح مختلف وجود داشته اند. حل نادرست، غیر منطقی و کوتاه مدت  چنین معضلاتی، سبب تکرار آنها، صرف هزینه بیشتر و همچنین ایجاد موانعی برای توسعه شده است. تکرار اشتباهات،  در بطئی‌تر شدن رشد و توسعه کشور موثر  بوده است. 
رقابت جهانی، کشورهای در حال توسعه را ملزم می کند که در پی گزینه‌ها و میانبرهای رقابتی برای کاهش فاصله با کشورهای توسعه یافته باشند تا فاصله موجود بین آنها وکشورهای پیشرفته را با سرعت بیشتری کاهش دهد، گزینه‌ها‌یی  که  هزینه عقب ماندگی را به صورت کارا و اثربخش کاهش دهد. به نظر دکتر جمالی در رقابت‌های جهانی امروزه کشورهای در حال توسعه نمی‌توانند منتظر بمانند و فرآیندی را که کشورهای دیگر برای توسعه‌یافتگی طی کرده‌اند، بپیمایند. بلکه می‌بایست به دنبال یافتن میانبرهای رقابتی باشند که زمان آن فرآیند را کاهش و توسعه‌یافتگی را سرعت دهد . 
در واقع، حلقه مفقود‌شده یا میانبر رقابتی  که پویایی ارتباط صنعت و دانشگاه را به وجود می آورد، صنعت مشاوره رقابتی است که در صورت ا یجاد، رشد و توسعه کشور را نیز در پی خواهد داشت. 
در کشورهای مختلف، تحقیق کمی در زمینة صنعت مشاوره  وآثار بلند مدت و کوتاه مدت این صنعت صورت گرفته است . در آمد زیاد (بیش از یک صد و بیست میلیارد دلار) مؤسسات مشاوره¬ای در کشورهای پیشرفته، خود نشانة اهمیت این صنعت و تأثیر مثبت صنعت مذکور در کسب مزیت‌هاست. مؤسسات مشاوره مدیریت، در پیشرفت و توسعه هر کشور نقش عمده ای دارند. با پیچیده تر شدن دنیای کسب و کار، چالشهای جدیدی برای کشورها به وجود می آید که  سبب اتکای بیشتر واحدهای کسب و کار  و سایر مشتریان صنعت مشاوره، یعنی دولتها و صنایع،  به مشاوران می-شود.
نظریه ایجاد پویایی ارتباط صنعت و دانشگاه توسط صنعت مشاوره،  به عنوان دید‌گاهی نو، مطرح شده است. 
پژوهش حاضر در پی پاسخ منطقی به سؤال زیر است: 
" چرا در ایران، راهکار ارتباط صنعت و دانشگاه، دستیابی به توسعه، را امکان پذیر نساخته است؟ "
در پاسخ به سؤال فوق، فرضیه تحقیق مطرح شده که عبارت است از:
فرضیة ) " وجود صنعت مشاوره (رقابتی)، بر توسعه موثر است. "
برای سهولت آزمون آماری، این فرضیه به صورت زیر بیان می¬شود:
بین  وجود صنعت مشاوره (رقابتی) و توسعه،  رابطه معنی داری برقرار است. 
هدف بنیادین تحقیق، عبارت است از:
"تعیین ومشخص کردن نقش صنعت مشاوره در توسعه". 


طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی

جدیدترین مقاله ها

نام : *

پیغام : *