مقاله ها
1400/11/13
نویسنده : فرناز الماس گنج - فرانک صانعی‌فرد -حمید شکوهی
بی‌اختیاری ادراری یکی از شایعترین بیماریها در زنان بخصوص زنان سالمند است(1و2). ایــن بیمــاری با شکلهــای مختلفی خود را نشان مــی‌دهد کـه شایعتریــن آنها، بی اختیاری استرسی (Stress Incontinence)، بــی‌اختیــاری فــوریتـــی (Urge Incontinence)وبی‌اختیاری ناشی از پرشدگی بیش
1400/11/13
نویسنده : مرتضی اصانلو - ابوالفضل رنجبر بافقی - میر بهادر قلی آریانژاد
در معادن روباز هزینه های مربوط به بخش بارگیری و باربری و بالای 50 درصد هزینه های یک معدن را به خود اختصاص می دهد و نزدیک به 60 درصد از هزینه های دیگر به بخش حفاری و آتشباری اختصاص می یابد، امروزه به دلیل افزایش روز افزون قیمت ماشین آلات معدنی و بالا بودن هزینه های سرویس و نگهداری و هزینه های عملیاتی تجهیزات دیگر صلاح نیست سیستم حمل و نقل در معادن به صورت سنتی طراحی گردد
1400/11/13
نویسنده : فیروز مددنوعی
متخصصین غذائی ، چربی ها را مانند کربوهیدراتها و پروتئین ها ماده ضروری می دانند (1) چربیها یک منبع انرژی مهم برای انسان بخصوص برای اطفال و کودکان می باشد و هر گرم آن معادل 9 کالری انرژی است .
1400/11/13
نویسنده : محمد نصر
کواکبی از سلسله مصلحان و احیاگران دینی مشهور تاریخ معاصر اسلام است. او از پیروان برجسته سید جمال الدین اسدآبادی و از شاگردان محمد عبده و همراهان رشید رضا است.
1400/11/13
نویسنده : برتران بدیع
نگاهی مقایسه ای به فرهنگ ها تصورات متفاوتی از سیاست را آشکار می سازد که می توان باز هم از خود پرسید: آیا یک جامعه شناسی جهان شمول بر پایه این مفاهیم ِبنیادی امکان پذیر است؟ قبل از مقایسه، لازم است از خود بپرسیم
1400/11/13
نویسنده : سید صمصام الدین قوامی
یکی از مباحث بسیار بحث انگیز در قرن حاضر مسئله نظام سیاسی و نظام اداری ِحکومت پیامبر اکرم(ص) بوده است. دیدگاه برخی این است که حکومت پیامبر اکرم(ص) اساساً نظام خاص اداری و سیاسی نداشته است.
1400/11/13
نویسنده : سید محمد باقر حکیم
اسلام برای ابعاد عقلی، علمی، روحی و اخلاقی انسان اهمیت ویژه ای در فرآیند دگرگونی جامعه قائل است، به گونه ای که وی را محور اساسی در این روند قرار داده، کلیه اوضاع اجتماعی دیگر متأثر از آن است.
1400/11/07
نویسنده : حاج میرزا آقاسی
ملا عباس ایروانی مشهور به حاجی میرزا آقاسی [1] از رجال سیاسی دوره قاجاریه است تحصیلات علمی اش در حوزه مبارکه نجف بوده و مدّتی نیز در محضر عالم ربانی ملا عبدالصمد همدانی (صاحب عوارف المعارف) به کسب کمالات پرداخت.
1400/11/07
نویسنده : امیرسعید الهی
از 28رجب 1307ق. (5مارس 1890م.) که ناصرالدین شاه امتیاز انحصار تجارت توتون و تنباکو را به تالبوت انگلیسی داد تا 7رمضان 1309ق. (5آوریل 1892م.) که با پایمردی علما و توده های مردم قرارداد رژی لغو شد، جامعه ایران یک قیام تمام عیار مردمی را تجربه کرد.
1400/11/07
نویسنده : ریولاجوردی
اندکی پس از تاج گذاری شاه اسماعیل، نخستین پادشاه صفوی در ایران (دوره سلطنت از 907 - 930ق / 1501 - 1524م.) شیعه دوازده امامی مذهب رسمی این امپراتوری نوپا اعلام شد.
1400/11/07
نویسنده : عبدالکریم آل نجف
اسلامی توجه کافی به این موضوع نداشته اند و آن چه در کتاب ها و نوشته ها آمده تنها اشاره هایی کلی به جهان شمولی اسلام و قابلیت دربرگیری همه نژادها و ملیّت ها، و از بین بردن همه اختلاف ها و تبعیض های میان ملت ها و کشورها است. و با صرف نظر از اهمیت ذات موضوع و حیاتی بودن آن، همانا پرکردن این خلأ خود غرضی کافی برای بذل اهتمام و تلاش در این باره است.
1400/11/07
نویسنده : علی رضا صدرا
قانون اساسی، مبیّن و متضمن روابط و حدود وظایف و تکالیف و متقابلاً امتیازات و اختیارات اساسی ملت و دولت یعنی شخصیت های حقیقی و مقامات و شخصیت های حقوقی و نهادهای ملی و دولتی به ویژه قوا و ارکان ِرهبری، مقننه، اجرایی، قضایی و دفاعی در نظام سیاسی است.
1400/11/07
نویسنده : محمد منصور نژاد
قانون در لغت به معانی زیر آمده است: رسم، دستور، مقیاس، سؤال، طرز و… و در اصطلاح، قانون به ضابطه کلی ای گفته می شود که بر افرادی منطبق و حکم همه آن افراد از آن ضابطه شناخته می شود.
1400/11/07
نویسنده : حسین توسلی
حق یکی از واژه های بسیار پرمعناست که تداعی بخش اساسی ترین آرمان های انسانی است. وقتی اندیشه در عرصه ای راه می یابد که شهود ِابعاد فطری ِنوع بشر میسر می افتد از میان عناصری که در تاروپود سرشت انسان ریشه دوانده دو عنصر پرفروغ جلوه گری می کند
1400/11/07
نویسنده : مهدی منتظر قائم
این مقاله سه مورد برای آزادی اندیشه مطرح می کند: 1 - انتخاب اندیشه 2- کتمان اندیشه 3 - اظهار و تبلیغ اندیشه. و در بحث از مورد سوم، اندیشه دینی، ضددینی و غیردینی را مورد بررسی قرار می دهد. برای اندیشه ضددینی، چهار مورد ذکر می کند: 1 - اظهار کفر 2 - افترا به خدا و رهبران دینی 3 - اظهار ارتداد 4 - اضلال. برای ممنوع بودن اضلال، هفت دلیل عقلی و هشت دلیل نقلی نقل می کند و به بررسی آن ها می پردازد، و با یک تذکار در مورد راه های جلوگیری از اضلال، این بحث را تمام می کند، و اندیشه غیر دینی را مورد بحث قرار می دهد. پایان این مقاله سخنی در باب اظهارات ممنوع است که به سه مورد اندیشه مذل، مضلّ و مخلّ اشاره می کند.
1400/11/07
نویسنده : مصطفی فضائلی
اندیشه سیاسی بر پاره ای قضایا استوار است که در رأس آن ها مسئله مبنای مشروعیت قدرت و حاکمیت سیاسی است، توضیح شما در خصوص دیدگاه اسلام در این باره چیست؟
1400/11/07
نویسنده : سیّد بهاء الدولة حسین حسینی
عدالت مهم ترین فضیلتی است که در جامعه مطلوب اسلامی تحقّق می یابد. صفت عدالت در درجه نخست مخصوص خداوند متعال است از این رو اقرار و اعتراف به عدل او از اصول دین و ارکان توحید شمرده شده است.
1400/11/07
نویسنده : علی رضا کریمی
سلسله صفویه هم چون دیگر خاندان های حکومت گر در ایران ِقبل از صفویه کشور را بیش تر از دو طریق نظامی و اداری اداره می کردند. این دو بازو پیوسته روش اداره کشور در هر کدام از حکومت های عربی ترکی و فارسی بود که در ایران به قدرت رسیدند.
1400/11/07
نویسنده : سیدابوالحسن مطلبی
تشکیل مدینه فاضله انسانی و رسیدن به جامعه مدنی ـ به مفهوم واقعی کلمه [1] ـ تحقّق دولت کریمه [2] و نیل به حکومت صالحان که یک نوید قرآنی است [3] آرزوی همه انسان های مؤمن آرمان خواه و آزاده است و دست یافتن به چنین آرمانی بس والا همت های بلند اندیشه هایی ژرف و قامت هایی نستوه می طلبد.
1400/11/07
نویسنده : کاظم قاضی زاده
بی تردید یکی از دستورهای اسلام مشورت کردن است. غیر از دو آیه شریفه "وشاورهم فی الامر" "وامرهم شوری بینهم" که بر مطلوبیت مشورت دلالت می کند صدها روایت هم بر این نکته تحریض نموده و یا مسلمانان را از عواقب ترک مشورت برحذر داشته است.
1400/11/07
نویسنده : نعمت اللّه صفری
ییکی از مسائل مورد بحث درباره نظریه ولایت فقیه منشأ مشروعیت ولیِّ امر و چگونگی انتخاب و تعیین وی است. در این باره دو نظریه عمده وجود دارد: گروه کثیری از عالمان شیعی که ولایت سیاسی فقیه را می پذیرند قائل به انتخاب عام فقیهان از سوی شارع مقدس اند و به دیدگاه خویش از ادله عقلی و نقلی مدد می جویند.
1400/11/07
نویسنده : حسن ممدوحی
زندگی بشر در آغاز بر حسب طبیعت اوّلیه خود محوری انسان ها به طور فردی و خود سامان شکل گرفته بود ولی این فرد زیستی مشکلاتی را در پی داشت; آن چنان که فوق طاقت بود و تهدید به انقراض می شد لذا این خود تجربه ای بود که آموخت هیچ گونه صلاحی در فرد زیستی نیست و نظام اصلح برای زندگی تعاونی و دسته جمعی زیستن است وی دانست که باید با هم دلی و هم سویی خاصی به طور مسالمت آمیز در جهت آسان ساختن دشواری های زندگی تلاش کند و با تقسیم مسئولیت ها و واگذاری آن ها به افراد براساس استعدادهای آنان به پیش رود.
1400/11/07
نویسنده : برهان غلیون
محمّد مهدی خلجی
1400/11/07
نویسنده : صادق لاریجانی
در مقدمه مقاله قبل گفتیم که مدافعان ِسکولاریزم در مجموع دو دیدگاه مختلف اتخاذ کرده اند: سلبی و ایجابی. گاه تلاش می کنند راه های دخالت دین در شئون دنیایی بشر را به نقد کشند و گاه سعی می کنند استدلال های مستقلّی اقامه کنند که دین نمی تواند و نباید در شئون دنیایی بشر دخالت کند. در مقاله قبل تا حدّی دیدگاه سلبیِ سکولاریست ها را بررسی کردیم و اکنون نوبت به دیدگاه ایجابی می رسد. البته چنان که در طی بحث ها روشن خواهد شد این دو نظر کاملاً از یکدیگر مستقل نیستند. با این حال طرح بحث به این صورت به برجسته تر شدن دعاوی طرفین و نقد آن ها کمک خواهد کرد.
1400/11/07
نویسنده : سید علی شفیعی
در مقاله "مشروعیت ولایت فقیه" آوردیم که این مسئله از راه های گوناگون قابل اثبات است که نخستین راه آن علم کلام است. در جای جای ِکتاب "نظام ولایت فقیه" نیز به این حقیقت اشاره کردیم و حتی به اختصار نیز بحثی آوردیم و وعده داده شد که در این باره مقاله مستقلی ارائه گردد. اینک بر آنیم که به یاری خداوند متعال به وعده وفا نموده و بحثی مشروح عرضه کنیم از صاحب نظران انتظار می رود از نقد و ارشاد دریغ نورزند.
1400/11/07
نویسنده : محمدهادی معرفت
زعامت سیاسی یعنی قدرت و توان در اداره شئون یک امت، که حافظ مصالح همگان بوده، ضمانت اجرای عدالت اجتماعی را عهده‌دار باشد.
1400/11/07
نویسنده : محمد هادی معرفت
پیش از آن که درباره "ولایت فقیه" بحث کنیم و مبانی مشروعیت آن را روشن سازیم ضروری است به مسئله مهم تری که اساس و بنیاد حکومت اسلامی را تشکیل می دهد; یعنی "حکومت دین" بپردازیم.
1400/11/07
نویسنده : علامه ملامحمدباقرمجلسی(ره)
علما و اندیشمندان دینی از دیرباز علاوه بر بررسی و استنباط و بازگویی تکالیف و وظایف فردی، به وظایف و تکالیف اجتماعی و برقراری عدالت و اجرای احکام دینی در سطح جامعه توجه داشته اند.
1400/11/07
نویسنده : عباسعلی رهبر
نیل به توسعه سیاسی برای همه کشورها کمال مطلوب است. آگاهی از موانع توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی یک ضرورت است. این ضرورت برای کشورهایی که حیات سیاسی اجتماعی آن ها تابع ضوابط و قواعد ایدئولوژیک است، ملموس تر به نظرمی رسد، به ویژه اگر دین و یا ایدئولوژی داعیه اتمام و برتری داشته باشد، الزاماً می باید موضعی درباره توسعه سیاسی اتخاذ کرده باشد.
1400/11/07
نویسنده : محمد کاظم رحمتی
شناخت وضعیت حجاز قبل از اسلام از لحاظ اجتماعی و سیاسی می تواند رهیافتی به دریافت صحیح تر از تاریخ صدر اسلام باشد. شکل گیری سیاسی ِ حجاز براساس بافت قبیله ای بوده و به همین دلیل استواری خود را هم بر حفظ آن بنیان نهاده است. علم انساب، شاخص تلاش عرب در جهت حفظ این بنیان اجتماعی بوده است. مهم ترین مسئله در بررسی ساخت سیاسی، شیوه انتخاب ِ رئیس "قبیله" است
جدیدترین مقاله ها