مقاله ها
1400/11/07
نویسنده : سیامک ره پیک
چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی، از مهم ترین اسناد راهبردی کشور است. تحقق اهداف این برنامه بلند مدت با فرصت ها و تهدیدات گوناگونی درگیر است.مهم ترین تهدیدات بیرونی تحقق چشم انداز، ادراکات و اقدامات رقبا و دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای جمهوری اسلامی است
1400/11/07
نویسنده : حسین عصاریان نژاد
بررسی جنبش نرم افزاری، پس از رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری، رونقی دوچندان یافت. از همین روی، نخبگان جامعه از جنبه های گوناگون به این مسأله پرداخته، زمینه ایجاد حرکتی سازنده و هدفمند را در این جهت فراهم نمودند.
1400/11/07
نویسنده : محمدرضا حمیدی زاده
به منظور دستیابی به سامانه هوشمند در راهبری نهادهای مسؤول برای اجرای سند چشم انداز، برقرار نمودن ساختارهای باز خوردی جهت ارزیابی عملکرد آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است. هر چند شناخت و هدایت محیط پیچیده فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، نیازمند بهره مندی از نرم افزار و سخت افزارهای مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک است
1400/11/06
نویسنده : سید محمد اعرابی - محرم رزمجوی
فرایند مدیریت استراتژیک و یا به عبارت دیگر، مدیریت سیاست گذاری در سطح ملی نیز همانند فرایند مدیریت استراتژیک در سطح بنگاه، شامل سه مرحله تدوین، اجرا و ارزیابی وکنترل می شود، هر چند در نحوه اجرای هر کدام از این سه مرحله در سازمان ها و سطوح مختلف، تفاوت هایی نیز وجود دارد
1400/11/06
نویسنده : سیدحمیدرضا مداح حسینی
در این پژوهش، مواد پیشرفته در چهار گروه شامل سرامیکهای پیشرفته، پلیمرهای پیشرفته،کامپوزیتها و فلزات- آلیاژها- ترکیبات بین فلزی پیشرفته دسته بندی شده و با معیار قرار دادن شاخص های ده گانه شامل: انگیزه سرمایه گذاری، امکان تأمین مواد اولیه، ارزش افزوده، بازار داخلی، اشتغال زائی، چشم انداز صادراتی، همسازی با محیط زیست، جذب سرمایه خارجی، دست یابی به تکنولوژی و اهمیت استراتژیک، اولویت سرمایه گذاری در عرصه های مختلف این مواد تعیین شده است.
1400/11/06
نویسنده : احمد فضائلی
موضوع برنامه های کلان معطوف به هدفهای بلند مدّت برای کشور عزیز ایران با ارائه چشم انداز بیست ساله وارد مرحله عملی جدیدی شد. بنا بر این اهداف، ایران 1404 ترسیم شده است و یکی از فرازهای بلند آن، توسعه دانائی محور است. این هدف کمی شده، که قلّه و ارتفاع صعود را معرفی نموده، ملزوماتی را میطلبد که یکی از مهمترین آنها تحقیق پایه بودن علم کشور است.
1400/11/06
نویسنده : بهمن مشکینی
طرح و ترسیم دورنمای روشن و امید بخش برای زندگی ایرانیان در سایه ی جمهوری اسلامی ایران پس از نزدیک به دو سده تاریکترین و بدنام ترین دوران سلطه ی شاهان ، با وقوع انقلاب اسلامی و استقرار نظام مردم سالاری دینی با مؤلفه های مستحکم بر اساس آموزه های دینی ذیل محقق شد
1400/11/06
نویسنده : نجف لک زایی
"ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی وفناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل."
1400/11/06
نویسنده : محمد جعفر جواد
براساس سند چشم انداز در افق 1404، جمهورى اسلامى ایران‏ بایستى الهام بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام با تحکیم الگوى‏ مردم سالارى دینى، توسعه کارآمد، جامعه اخلاقى، نواندیشى و پویایى فکرى و اجتماعى، تأثیرگذار بر همگرایى اسلامى و منطقه‏اى براساس تعالیم و اندیشه‏هاى امام خمینى باشد.
1400/11/06
نویسنده : محمد قهرمانی - علیرضا کریمی صمدی
تحقق چشم انداز 20 ساله کشور نیازمند پیش‌بایسته‌ها و الزاماتی است که بدون توجه و رعایت دقیق آنها انتظار نیل به اهداف سند چشم‌انداز غیر منطقی و به دور از واقع‌بینی است. از آنجایی که سند چشم انداز به ترسیم آینده ای آرمانی در دنیایی پر رقابت، پیچیده و به سرعت در حال تغییر می پردازد، ضرورت توجه به زیرساخت‌ها، فنآوری، تجهیزات، نیروی انسانی، دانش و ... که در مجموع می‌توان آنها را به سه دسته کلی شامل: سخت‌افزار، نرم‌افزار و مغزافزار تقسیم نمود، اهمیتی روزافزون و حیاتی پیدا می‌نماید. با این وجود، کارآمدی هر یک از عوامل مذکور از یک سو و ترکیب و تعامل منطقی و اثربخش آنها از سوی دیگر، بر الزام یا ضرورتی حیاتی‌تر تحت عنوان مدیریت تاکید می‌روزد.
1400/11/06
نویسنده : لیلی بروجردی
چشم انداز جمهوری اسلامی ایران " سند افتخاری است که افق و دورنمای روشنی در آینده ی ایران اسلامی ترسیم می‌کند.
1400/11/06
نویسنده : قاسم حسنی
یکی ازمهمترین عوامل جهت نیل به اهداف چشم انداز‍‍1404، تأکید بر مشارکت مردمی درتمامی حوزه ها می باشد در شروع متن آن سند تأکید شده است
1400/11/06
نویسنده : علی مبینی دهکردی
یکی از مباحث اساسی برای آینده‌سازی و ساخت‌ چشم‌انداز در سطح ملی، انتخاب مناسب متدولوژی تدوین و اجرای آن است. از دیگر مسائل پیش‌آمده در ساخت آینده یک جامعه، رابطه رهبری تحول، مدیریت تحول، آینده‌نگری و آینده‌سازی است.
1400/11/06
نویسنده : مجتبی امیری
در این مقاله با نگاهی اجمالی به مبانی برنامه و برنامه ریزی و تبیین ضرورت سریان یافتن تفکر برنامه ای در کشور و همچنین تاریخچه برنامه های توسعه پیش و پس از انقلاب ، ویژگیهای آخرین حلقه آنها یعنی سند چشم انداز توسعه بیست ساله نظام و برنامه چهارم توسعه و الزامات تحقق آنها مورد بررسی قرار گرفته است
1400/11/06
نویسنده : محمد مهدی پسندیده
هزاره سوم میلادی ، عصر دانائی، فرهیختگی و اوج عرفان بشر در علوم تجربی و تحقیقات است. سرعت تولید دانش و پژوهش های علمی به همراه فرایند کاربردی کردن آن، تغییرات شگرفی را در تمدن عصر نوین پدید آورده است.
1400/11/06
نویسنده : قزلباش
اعتقاد به توانمندی و شایستگی های ملی برنامه ریزان کلان کشور را بر آن داشت با تدوین و اجرای برنامه ای بلند مدت ایران را به جایگاهی که شایسته آن هستیم، ارتقاء دهد.
1400/11/04
نویسنده : فرزاد خلفی نورآبادی
با طرح این فرضیه ،که آیا سند چشم انداز ( توسعه همه جانبه کشور در دوره زمانی بیست ساله طی چهار برنامه توسعه پنج ساله است ) به آرمانهای قانون اساسی الزام می بخشد و با تحقق آن می توان شاهد ظهور و بروز جنبه های عینی قانون اساسی بود؟ دراین مقاله در پی آن هستیم تا ابتدا با ارائه تعریفی عملیاتی از قانون اساسی و سند چشم انداز ، بر اساس جهت گیری ها و اهداف این دو، به ارزیابی سند چشم انداز در آینه قانون اساسی پرداخته و با مطالعه ای تطبیقی نسبت سند با قانون اساسی را بیابیم و بدانیم که مبانی و مفاهیم سند چشم انداز تا چه میزان ریشه در قانون اساسی دارد.
1400/11/04
نویسنده : محمد کرم پور
تحولات دهه پایانی قرن بیستم میلادی در تاریخ علم و صنعت بی سابقه بود ، زیرا دست آوردهای انقلاب صنعتی و انقلاب الکترونیک با تحولات فناوری اطلاعات به هم آمیخت و جامعه اطلاعاتی را پی ریزی کرد . امروزه چه آنانکه رویکرد بدبینانه و چه آنانکه نگاه خوشبینانه ای به مقوله جامعه اطلاعاتی دارند ، همگی به نقش و اهمیت کلیدی اطلاعات در جهان کنونی اذعان می کنند.
1400/11/04
نویسنده : مسعود غنی زاده
در بیان توسعه و مفاهیم آن و در حد توان از مکاتب و حوزه های مختلف نظری بررسی لازم تحلیلی و تطبیقی انجام و نتایج آن ارائه گردیده است. هر چند که ممکن است طرز تلقی از توسعه ، مشارب فکری و علمی در زمان و مکان خاص خود نگرشی کامل و جامع بوده باشد . لیکن یکی از بزرگترین مشکلات برنامه ریزی توسعه در مرحله عمل ، تطابق پایه های فکری و فلسفی این مکاتب با محیط واقعی برای برنامه ریزی است و به همین جهت است که دانشمندان علم مدیریت مکتب اقتضایی و مدیریت مبتنی بر ویژگی ها و امکانات هر محیط را امری جدی و قابل توجه برای برنامه ریزان دانسته اند .
1400/11/04
نویسنده : زهرا کریمی
مزیت های برجسته ی ایران از نظر منابع طبیعی، نیروی کار مستعد و موقعیت جغرافیایی ممتاز در آسیا، زمینه ی مناسبی را برای رسیدن به جایگاه کشوری توانمند فراهم آورده است. مردم ایران، همانند سایر مردم جهان، خواستار زندگی در کشوری پیشرفته هستند.
1400/11/04
نویسنده : سعید داغستانی - سید علی دلبری
تدوین سند چشم انداز و تعیین ابزارها و تکنیکهای دست یابی به آن از جمله ضروریات و پیش الزامات توسعه همه جانبه در کشور می باشد. بدون بهره گیری از مدل، ابزارها و تکنیکهای مناسب، حصول به یک سند چشم انداز امری غیر واقع بینانه و حتی غیر ممکن به نظر می آید. با توجه به این تحلیل، نگارندگان مدلی را جهت دست یابی به سند چشم انداز جمهوری اسلامی تدوین نموده و سپس به تشریح تکنیکها و ابزارهایی که در هر مرحله از مدل ضروری می نماید به کار گرفته شود، اقدام ورزیده است.
1400/11/04
نویسنده : احمد عالی‌نژاد
همانگونه که می دانیم، بورس اوراق بهادار به واسطه بازدهی مناسب و رکود در سایر بازارهای موازی توانسته است در سال‌های اخیر قشر گسترده‌ای از شهروندان را به خود جلب نماید. این امر فرصت مناسبی را برای مدیران بورس فراهم آورده است تا با گسترش و تعمیق خدمات سرمایه‌گذاری در بورس این گرایش عمومی به بورس را در اقتصاد کشور نهادینه نماید.
1400/11/04
نویسنده : سید داوود زارع اسکندری
در تدوین استراتژی باید هدفی مطلوب و قابل تحقیق در آینده دور ترسیم نمود و بر اساس آن و شناخت واقعیات موجود، راههای مختلف رسیدن از نقطه موجود به نقطه مطلوب در آینده را شناسایی کرد. هر یک از این راهها را یک استراتژی می‌نامند. قدم بعدی، انتخاب بهترین راه یعنی بهترین استراتژی است. بنابراین برای ترسیم استراتژی مطلوب باید آینده مطلوب ترسیم شود. این مسئله با ترسیم افق چشم‌انداز 1404 اتفاق افتاده است.
1400/11/03
نویسنده : مریم خالقی بایگی
پژوهش حاضر به منظور روشن ساختن" نقش صنعت مشاوره درتوسعه " طراحی شده است. در این زمینه سوأل اساسی تحقیق این¬گونه طرح شده است
1400/11/03
نویسنده : محمد حسن آغاز - سید ابوالفضل جعفرنژاد
رسانه ها در عصر حاضر "تار وپود نمادین" زندگی ما را تشکیل می دهند و نقش" تسریع کنند? نهادی" را در جامعه دارند . امروزه نقش رسانه ها در دستکاری واقعیت و ایجاد "فرهنگ مجازی" بر کسی پوشیده نیست . رسانه ها ، نقش نورافکن را در جامعه بازی می نمایند و فرهنگ معاصر را در سرگرمیهای نوین اطلاعاتی دچار اشباع واقعیت کرده اند . رسانه ها در عصر حاضر حکم تیغ دو لبه ای را دارند که نوع کاربرد آن بر افکار عمومی بسیار مؤثر است . هم می توانند مخرب جامعه در ابتذال فرهنگی و اشاعه فرهنگ اباحی گری و لمپنیسم باشند و هم می توانند نقش اساسی در توسع? همه جانب? کشور در راستای چشم انداز توسعه کشور باشند .
1400/11/03
نویسنده : افشین ماهوشی
وقتی سخن از رسیدن ایران به جایگاه والای علمی در سطح منطقه ،مطابق با اهداف سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران درافق1404وتوسعه کشور میشود ،مسلما بایستی خط مشی ها ومبانی ترسیم شده قبلی در خصوص توسعه ملی نیز دچار تغییر و تحولاتی شود
1400/11/03
نویسنده : فرهاد امام جمعه
اگر در یک تعبیر ساده بخواهیم توسعه را تعریف نمائیم می توان گفت: توسعه یعنی حرکت از شرایط و عرصه های دشوار و ناگوار زندگی به عرصه ها و ارزش های بهتر و موفق و عالی در سبک زندگی. آن گاه که انسان به واقع از برخی مسائل و شرایط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به واقع رنج می برد و آزار و اذیّت می شود
1400/11/03
نویسنده : شهروز شریعتی
سند چشم انداز بیست ساله توسعه کشور که سه سال پیش از سوی رهبر انقلاب به رئیس جمهوری وقت ابلاغ شد ایران را در آستانه سال 1404 هجری شمسی کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل معرفی می‌کند.
1400/11/03
نویسنده : محمود صفارزاده- عبدالرضا رضائی ارجرودی
وابستگی اقتصاد ملی ما به نفت و محدودیت منابع آن چند سالی است که در محافل کارشناسی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. در این میان بخش حمل و نقل به تنهایی حدود 25 درصــد از کل انرژی مصرفی کشور را به خود اختصاص می‎دهد. این بخش با مصرف سالیانه 1/161 میلیون بشکه معادل نفت خام، بیشترین مصرف کننده فرآورده‎های نفتی در مقایسه با سایر بخشهای مصرف کننده (خانگی و تجاری، صنعت و کشاورزی) می‎باشد.
1400/11/03
نویسنده : حسین ارغوانی
جمع بین مدیریت آب و انرژی در وزارت نیرو و تقسیم مدیریت انرژی بین دو وزارتخانه نیرو و نفت و تقسیم مدیریت آب بین سه وزارتخانه نیرو و کشاورزی و جهاد سازندگی و تقسیم مدیریت غذا بین دو وزارتخانه کشاورزی و جهادسازندگی با توجه به حجم ناچیز تولید انرژی برق آبی و سهم عمده آب در تولید غذا و سهم عمده سوختهای فسیلی در تولید انرژی، تقسیم کاری غیرمنطبق با شرایط روز و نیازهای موجود جامعه و کشور است.
جدیدترین مقاله ها